AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
Bree wat ziet dat er goed uit, je hebt moestuinvingers:)
Nieuwe foto's! De watermeloen krijgt zelfs 3 plantjes







En de verpotte sperziebonen :



Haha, dank je! Ik weet ook niet wat het is, ik doe niks speciaals komt misschien doordat ze hier op de vensterbank boven de verwarming staan. Vorig jaar was het ook al een succes. Toen had ik sla, spinazie, de kruiden allemaal, radijsjes, wortels en zelfs een aardbeitje. En later kwam de paprika er nog aan ook. Het is hier wel een succes meestal ja!
Gaat lekker daar Bree! Hier gaat het ook wel goed met de plantjes, alleen moet ik extra waken over mijn poezen, die de brocolli hebben opgegeten (die weliswaar toch al aan het verpieteren was) en 2 van de 3 watermeloenen en tekens als de slaapkamerdeur open gaat racen naar de jonge stekjes. Ik heb het soort van antipoes opgesteld nu maar hopelijk blijft het goed gaan. Donderstenen



Maar: sla tips nodig!

Mijn rucola doet het momenteel het minst goed van alles, die heb ik een paar weken geleden al (los) buiten in grote bak overgezet (en ook radijs, doperwt en bietjes die het allen wel goed doen) maar zijn sindsdien weinig gegroeid. Een tweede lichting rucola heb ik in zijn kokosbakje in de aarde buiten gezet, en die zijn dood, dus dat was toch geen top plan. Binnenkort is mijn sla klaar voor verpotten. Wat doen jullie met de sla?
Ook een tipje van mij: ik las dat thee(blaadjes) goede bemesting is voor plantjes in potten, dus ik heb mijn oude theezakjes braaf opengeknipt en de thee rond de plantjes gestrooid. 1x is genoeg. Schijnt.
Koffiedik uit filters kan je ook gebruiken om bij stikstofgebrek wat bij te mesten.

Gelezen bij een experiment om broccoli in potten te kweken.



DIT IS HET VERSLAG van de Broccoli in potten: http://www.plantaardig.co ... roeit-ook-goed-in-potten/



Ik heb ondertussen 1 plantje broccoli buiten staan. Die was helemaal gaaf. Het is duidelijk te zien dat deze het nu gewoon goed doet. Staat beschut uit de wind en op warme ondergrond. Ik haal niets binne, want daarvoor heb ik geen ruimte.

Het is wel fijn dat ik de peterselie flink heb uitgedund. Ook de bieslook ziet er beter uit.



Rucola binnen krijgt wel lange steeltjes. Net als de Radijs. Misschien ga ik de laatste toch nog overzetten in andere pot. Ik heb de radijs aangevuld met wat aarde zodat deze rechtop blijft staan.

Ze groeien erg sterk naar het licht toe.
VENKEL: http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... en/venkel/

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/knolvenkel.htm



Venkel kan last krijgen van wortelvlieg. Dus moet je daar geen stalmest voor gebruiken. Dat trekt namelijk de wortelvlieg aan. Konijnen zijn er dol op. Venkel ruikt zo lekker. (Anijs heb ik daarom. Gaat hier altijd goed.)



Ach Andyvie is groente voor na de langste dag (zomer) http://www.plantaardig.co ... e-voor-na-de-langste-dag/
Alle reacties Link kopieren
Mijn venkel heb ik verspeend, maar hangt er zeer zielig bij. Moet het een fier rechtop staand steeltje zijn?
Ik heb alle moestuintjes. Op de watermeloen na zijn ze allemaal ontkiemd.



Heeft iemand enig idee waardoor het kan dat de watermeloen als enige niet ontkiemd? Ik heb later ook de pitjes van een meloen in een aparte pot gedaan, maar daar groeide ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meter moestuin op wieltjes gemaakt, daar zitten mn moestuintjes in en die kan ik overal heen rijden
You have to go on and be crazy, craziness is like heaven.
quote:rozebriefpapier schreef op 28 april 2016 @ 21:14:

Ik heb alle moestuintjes. Op de watermeloen na zijn ze allemaal ontkiemd.



Heeft iemand enig idee waardoor het kan dat de watermeloen als enige niet ontkiemd? Ik heb later ook de pitjes van een meloen in een aparte pot gedaan, maar daar groeide ook niks.Sommige ontkiemen gewoon sneller dan anderen dus nog even geduld! Watermeloen en vooral tomaat duurden bij mij ook lang, 3 weken ofzo. Maar soms heb je ook gewoon pech...
quote:*bloem schreef op 28 april 2016 @ 21:47:

[...]





Sommige ontkiemen gewoon sneller dan anderen dus nog even geduld! Watermeloen en vooral tomaat duurden bij mij ook lang, 3 weken ofzo. Maar soms heb je ook gewoon pech...

De watermeloen was half maart gezaaid, maar resultaat ho maar. :(

Met dat pech kan je goed gelijk hebben. Ik had van de courgette en de sperzieboon ieder twee zaadjes, maar bij beide is er maar een ontkiemd.

En ik heb nog een zakje radijszaad bij de Hema gekocht. Die zaadjes ontkiemden veel sneller dan die van de AH moestuintjes, en de plantjes groeien veel harder.
Alle reacties Link kopieren
Dan denk ik dat je gewoon pech hebt. Rozebriefpapier.

Bij mij wilt de komkommer niet. 1 Zaadje kiemde wel maar deze groeide niet verder en is nu verpieterd.



Toen wij de zaadjes hadden gezaaid en er na een week nog niks was gebeurd, heb ik ze in de vensterbank gezet, waar veel zon komt. Toen ging het snel.
Hier is alles ontkiemd. Augurk 2 plantjes, meloen 3, komkommer ook 3 en alles groeit als een gek

Hier ook op de vensterbank met wat zon en boven de verwarming. En met mooi weer, zoals vorige week, overdag buiten.
quote:winters schreef op 29 april 2016 @ 12:23:

Dan denk ik dat je gewoon pech hebt. Rozebriefpapier.

Bij mij wilt de komkommer niet. 1 Zaadje kiemde wel maar deze groeide niet verder en is nu verpieterd.



Toen wij de zaadjes hadden gezaaid en er na een week nog niks was gebeurd, heb ik ze in de vensterbank gezet, waar veel zon komt. Toen ging het snel.Dat had ik met komkommer en augurk! Ze groeiden extreem langzaam, maar sinds ze op de vensterbank op het zuiden staan groeien ze als kool!
Ik ben er ook net achter dat Andyvie een groente is die in het najaar groeit.



Mijn radijsjes doen het wel, maar nog geen knolletje. Van de 5 in een potje en de rest afknippen.

Ik had er 6 verspeend in 1 potje. Er leven er nog 5. In het andere potje staan er nog 4. (Uit de inhoud van het potje meegenomen in nieuwe pot kwam er nog een achtergebleven kiem opzetten.)

Volgens de inschatting zou er na 40 dagen iets zijn, maar ik gok op langer.



Mijn aardbeien zijn nu bijna allemaal met 3 blaadjes. Er is een kleintje waar 2 blaadjes erbij komen en die heeft er dus 4.

Moeten ze verspeend worden als het zover is. Waar haal ik die bakken vandaan?

Eigenlijk meer algemeen: welke planten moeten welke bakken. Diep of breed?



Rucola van THT vorig jaar en in een geopend - maar zorgvuldig dicht gevouwen - zakje doet het nog gewoon en goed. Ik zaai uit dat zakje telkens een klein beetje. Als het goed is dan heb ik om de paar weken dan eetbare rucola. Daar had ik te platte bakken voor gebruikt. Nu het dieper staat en vochtiger. Het groeit veel beter.



Ik loop achter op het verspenen van de cherry-tomaten. Ik heb 1 plantje over gezet. Meer pot was er niet. Ik hoop dat ik die niet vergeet te begieten. Die allemaal binnen. Ze staan te dicht op en er zijn er meerdere die de lengte van een vinger hebben. Moet bij ongeveer 4 cm worden verspeend.



Er zijn nogal wat vragen. Vanmorgen lag hier heel veel om.

Er moet dus wel iets van een windvanger komen.

Maar de bijen en hommels doen hier wel hun best met het bevruchten van de broccoli en rucloa.

Ik weet nog niet of het zaden zijn. Maar het lijkt er op alsof er toch wat aan zit te komen.



E D I T recept voor kruidenolie http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ruidenolie
Wij hebben vier weken geleden de helft van de zaadjes gezaaid en twee weken geleden de rest. Inmiddels is alles opgekomen, behalve de watermeloen. Maar ik las hierboven dat ontkiemen wel drie weken duurt en de watermeloen is twee weken geleden gezaaid, dus we wachten nog even af.
Wij doen in elk geval diepe bakken voor alles wat onder de grond groeit (radijs, wortel) en voor alles wat heel groot wordt (watermeloen, pompoen).
quote:Pumps_italiaans schreef op 29 april 2016 @ 14:36:

Moeten ze verspeend worden als het zover is. Waar haal ik die bakken vandaan?

Eigenlijk meer algemeen: welke planten moeten welke bakken. Diep of breed?





Ik las ergens dat grofweg de grootte van de plant boven de grond, gelijk is aan de omvang van het wortelstelsel onder de grond, m.u.v. knolgewassen, die meer onder de grond zitten.

Nou is dat bij sommige planten in potten niet echt te doen... De courgettes, watermeloenen enzo, die worden volgens mij wel een meter breed. Of hoe het precies met klimplanten zit. Maar dat kan een beetje je houvast zijn.
Ik heb ook nog een vraag.



Hoe gaan jullie die klimmers omhoog geleiden? Met een bamboestok? Of een hekwerk? Geldt dit alleen voor de erwten en sperziebonen of ook voor de komkommers en augurken?
Stokje ernaast. Qua potgrootte, dat staat in dat boekje van de AH dus dat hou ik aan. Zo moet rode biet, meloen, venkel en nog een paar dingen in een pot van 30cm doorsnee.

De rest kan in 12cm doorsnee. Ik heb die potten toen bij de AH gekocht, want die hebben het goede formaat.
Mijn plantjes so far!





basilicum, tomaat, zielige tomaat, wortels, spinazie





courgette, courgette, slamix met anti-poes, sperzieboontjes





komkommers, augurken en watermeloen (met anti-poes)





buiten staan de bietjes+ rucola en radijsjes + erwtjes
Wortel, courgette, augurk, komkommer en watermeloen moet je nog verpotten neem ik aan? de rest kan zo blijven staan denk ik qua potmaat.
ja ik denk ook inderdaad van wat binnen staat, ik het meeste nog wel moet gaan verpotten. Maar ik kijk even wat echt overleeft, want dit zijn alle potten die ik (leeg) heb! Moet nog wat bijkopen dan, maar misschien doe ik ook wel wat naar de tuin van mijn ouders, 3 courgettes + 2 komkommers + 2 augurk is misschien wat gortig voor een balkon/dakterras.... Maar misschien ook niet, ben benieuwd hoe het groeit.
Gaasvlieg en roofwants. Dit is een vriend. Die zuigt witte vliegen leeg. Moet je dus laten leven. Ik heb net gelezen dat je bij oude planten moet oppassen dat er geen eieren in zitten. De eerder verwijderde bladeren met bladluis zouden ook eieren van die witte vlieg kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven