Heb je een frituurpan? Als je wilt afvallen, niet openen

30-04-2016 20:08 154 berichten
Het al of niet hebben van een frituurpan kwam ter sprake bij een ander topic. Nu ben ik toch wel benieuwd hoe gewoon het is om er een te hebben. En ook gelijk de volgende vragen om de nieuwsgierigheid te bevredigen:

Waar bewaar je hem?

Hoe vaak gebruik je hem?

Wat maak je het vaakst klaar?



TO trapt af:

Ja, we hebben er een. Hij staat in de keuken in de kast. We gebruiken hem gemiddeld 1x per maand voor verse huisgemaakte friet.

Wel of geen friteuse

Totaal aantal stemmen: 193

Wel een friteuse (34%)
Geen friteuse (66%)
Alle reacties Link kopieren
Hier geen friteuse. Als we een keer iets willen frituren doen we dan gwn in de pan met olie.
•°: Don't be the same, be better!
quote:Joni_de_tweede schreef op 30 april 2016 @ 21:40:

[...]



Goh, hier kan ik me niks bij voorstellen, ik zou niet zonder mijn magetron kunnen. Waarom heb je die geen als ik vragen mag?

Mijn magnetron werd ongeveer 20 seconden per week gebruikt, voor het ontdooien van boterhammen. Toen hij stuk was heb ik geen nieuwe gekocht en ik heb hem nooit gemist. De kinderen zijn ook groot dus ik hoef geen flesjes/potjes op te warmen.

Ik heb ook heel lang geen waterkoker gehad en dat vind ik nu vooral een overbodige sta-in-de-weg.
quote:MinkeDeWit schreef op 30 april 2016 @ 22:20:

[...]



Mijn magnetron werd ongeveer 20 seconden per week gebruikt, voor het ontdooien van boterhammen. Toen hij stuk was heb ik geen nieuwe gekocht en ik heb hem nooit gemist. De kinderen zijn ook groot dus ik hoef geen flesjes/potjes op te warmen.

Ik heb ook heel lang geen waterkoker gehad en dat vind ik nu vooral een overbodige sta-in-de-weg.

Grappig dat iedereen zo anders is. Ik las dat jij geen frituurpan durft te pakken omdat je bang bent dat je je niet kunt beheersen, dat heb ik dan weer helemaal niet. De magentron zou ik toch niet kunnen missen, maar het is ook maar net wat je gezinssituatie is, met pubers die werken en buitenshuis zijn is het weer anders dan dat je met het gezin elke dag om vijf uur aan tafel gaat.

De waterkoker zou ik ook echt niet kunnen missen, die staat hier heel de dag door aan. Wij theeleuten graag dus dan is de waterkoker fijn. Een fluitketel zou natuurlijk ook kunnen, maar zo zie je dat ieder zijn eigen gewoontes heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 30 april 2016 @ 22:13:

[...]



Inderdaad, hier ook geen speciale ovenproducten. Dus in de dingen die er bij ons in gaan, zit geen extra vet. Krieltjes, röstirondjes, aardappelkroketjes enz worden zonder olie gebakken terwijl je dat in de pan wel zou doen en in de oven liggen ze op een plaat in hun eigen vet terwijl dat vet in de airfryer door het mandje druipt. Wel degelijk minder vet aan het product zelf dus Kan dat zonder olie? Dus dan worden ze alleen klaargemaakt door de hitte?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 30 april 2016 @ 22:36:

[...]





Kan dat zonder olie? Dus dan worden ze alleen klaargemaakt door de hitte?Yep
Alle reacties Link kopieren
Geen friteuse met vet maar een airfryer en die word bijna iedere dag gebruikt. Paprikaatje voor de sla, lamsrackje, aardappeltjes, afbakbroodjes, croissantjes En ja ook voor patat of andere snacks. Ook om lekker makkelijk baba ganush te maken.
quote:Zebra123 schreef op 30 april 2016 @ 22:36:

[...]





Kan dat zonder olie? Dus dan worden ze alleen klaargemaakt door de hitte?Dat gaat prima dat is nu het hele idee van de airfryer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een frietpan maar gebruiken 'm eigenlijk nooit. We hebben de frietpan ooit cadeau gekregen van mijn vader, leek ons wel handig om zelf frietjes te bakken in plaats van elke week naar de friettent te gaan. We hebben hem denk ik 3 keer gebruikt en zijn toen toch weer frietjes gaan halen.. Hij staat nu in een van de keukenkastjes, waar we nooit in komen en al dat soort spul staat wat we nooit gebruiken (gourmetset etc). We halen nu gewoon elke zondag frietjes, de friettent zit om de hoek en we zijn maar met z'n 2en dus zo heel duur is dat niet.

Wij hebben een frietpot.

Wordt vooral gebruikt voor 't bakken van friet, kroketten of garnaalkroketten.

Af en toe ook een snack erbij (maar meestal eten we iets van "echt vlees").



Hij staat bovenop de koelkast.

En wordt zo'n 2 à 3 keer per maand gebruikt. Gewoon in de keuken.



Ik bak overigens liever zelf friet dan naar 't frituur te moeten.

Met een man die een grote eter is, bespaart het mij een boel geld!
Alle reacties Link kopieren
Oh oke ik dacht dat er altijd wat olie bij moest. Heb nog nooit zo'n ding gezien, vind het bijzonder wat voor dingen je er allemaal mee kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er verschillende; ze staan leeg. Vier: een grote, twee kleintjes en een mini. Ik gebruikte ze vaak voor kroketten en de grote voor oliebollen. Tegenwoordig wordt er een steelpannetje voor gebruikt en de olie wordt meteen weggegooid. Al het andere gaat in de Airfryer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 30 april 2016 @ 23:51:

Oh oke ik dacht dat er altijd wat olie bij moest. Heb nog nooit zo'n ding gezien, vind het bijzonder wat voor dingen je er allemaal mee kan maken.

Je kunt er eigenlijk alles mee maken wat je in een normale oven kunt maken, maar dan veel sneller. Ik doe er bijv. ook eieren en afbakbroodjes tegelijk in, na 7 minuten heb je gekookte eieren en warme broodjes voor het ontbijt. Ik heb er ook een grillplaat bij gekocht, heerlijk om biefstuk of zalm op te grillen.

De airfryer is mijn beste aankoop in jaren, ben er elke keer weer blij mee.
Alle reacties Link kopieren
De frituurpan komt hier ongeveer om de 2 maanden tevoorschijn.

Het schoon maken van de pan vind ik niet zo erg.

Ik doe water in de pan met soda en zet dan de pan aan en laat het even door koken.

Daarna maak ik het schoon met een afwasborstel die alleen voor die pan wordt gebruikt.

Giet hem vervolgens leeg en spoel hem grondig schoon en droog hem dan goed af.

Klaar voor gebruik.

Nu lees ik hier over de airfryer, daar kun je dus veel meer mee. Daar ga ik toch eens voor op uit.

Bedankt voor de informatie dames.
Alle reacties Link kopieren
ik heb een Airfryer, ideaal ding zou nooit meer zonder kunnen.

Ik gebruik hem ook elke dag voor frietjes en vlees of vis

Bijna alles gaat erin. en echt niet vet hoor, want ik ben nog steeds slank en doe het al jaren zo.

Heerlijk.

Ik lust geen aardappelen maar wel mini frietjes..

Ik gebruik dus zelden of nooit geen pan meer..
Alle reacties Link kopieren
O godsamme, nu wil ik een airfryer.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik houd het wel bij mijn minifrituurtje maar wil die echt niet missen. Wel Echt Klein, denk dat er 3 kroketten naast elkaar in kunnen en vermoed dat een fricandel diagonaal moet maar die eet ik nooit. Staat in de keuken op een krukje en gebruik 'm soms 2 weken niet en dan weer 3 of 4 x in 1 week. Gister voor de 'vette hap', vandaag voor m'n patat bij mijn duitse biefstukje en 1,5 uur terug voor een paar vlammetjes. Cafetaria dichtbij is niet zo goed en ik vind het duur. Plus thuis kun je de gewenste hoeveel (= ca 1/2 portie cafetariapatat voor mij) frituren.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 01 mei 2016 @ 01:20:

O godsamme, nu wil ik een airfryer. Vraag 'm voor moederdag
Alle reacties Link kopieren
Frituren is toch weer typisch iets voor de onderklasse?

Niet echt iets voor het Vivaforum dus.



Ontopic: geen frituurpan wel een Airfryer.
quote:pejeka schreef op 30 april 2016 @ 20:28:

Overigens is friet of een kroket uit de oven of uit een airfryer niet gezonder. Want de producten die daarvoor geschikt zijn, worden van fabriekswege geproduceerd met extra olie of vet als ingrediënt, om ze in die apparaten net zo lekker gaar en krokant te maken als uit de frituur. Dus te denken dat het gezonder is, is jezelf voor de gek houden.



En bij goed frituren, is de hoeveelheid vet of olie die uiteindelijk aan de producten blijft zitten, ook minimaal. Dus frituren op de juiste temperatuur, laten uitlekken en even laten rusten op keukenpapier, bijvoorbeeld.Dat kan ik me voorstellen. Toen de friteuse kapot was, heb ik een airfryer overwogen. Maar als gezonder alternatief maak ik wel eens aardappels uit de oven. Die smeer ik dan wel met een beetje olie in. Ook loempia's die je in de oven kan maken worden lekkerder door ze even in te kwasten.
Geen friteuse, uit zelfbescherming en vind ik het te veel moeite dat ding schoon te maken. Ik bewaar standaard geen ovenproducten in mijn vriezer. Ik vind dat dan heel gezellig op een zaterdagavond. Binnen een halfjaar ben ik dan tonnetje rond!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een frituurpan, maar die wordt eens in de paar weken gebruikt om een keer een frikandel ofzo te bakken. Verder gaat alles in de Airfryer......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 30 april 2016 @ 20:28:

Overigens is friet of een kroket uit de oven of uit een airfryer niet gezonder. Want de producten die daarvoor geschikt zijn, worden van fabriekswege geproduceerd met extra olie of vet als ingrediënt, om ze in die apparaten net zo lekker gaar en krokant te maken als uit de frituur. Dus te denken dat het gezonder is, is jezelf voor de gek houden.



En bij goed frituren, is de hoeveelheid vet of olie die uiteindelijk aan de producten blijft zitten, ook minimaal. Dus frituren op de juiste temperatuur, laten uitlekken en even laten rusten op keukenpapier, bijvoorbeeld.

Jij gaat er blijkbaar van uit dat iedereen kant-en-klaar friet koopt...........

Ik maak m'n friet meestal zelf. Ik kan je garanderen dat die minder vet is dan friet uit de frituurpan.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we hebben er een.



Waar bewaar je hem?

In de schuur





Hoe vaak gebruik je hem?

Bijna nooit, wij halen altijd friet



Wat maak je het vaakst klaar?

Frikadellen, kroketten en bitterballen
Hier absoluut geen friteuse. Ooit gehad. Smerig ding, stinkend ding en slecht ding.



We hebben een Airfryer en die gebruiken wij dagelijks. Zonder boter en zonder olie.

En we gebruiken producten die niet zijn voorbewerkt zoals die kroketten en friet die reeds gebakken zijn voor ze ingevroren werden.

Wij maken in de Airfryer alle vormen aardappeltjes, vis, vlees, sommige groentes etc.

En ook patat en snacks, zij het met mate vanwege het idee. Kind moet niet denken dat iedere dag patatdag is, hoewel wij weten dat die patat eigenlijk gekookte aardappel is met een krokant korstje.
quote:layla1969 schreef op 01 mei 2016 @ 00:08:

[...]



Je kunt er eigenlijk alles mee maken wat je in een normale oven kunt maken, maar dan veel sneller. Ik doe er bijv. ook eieren en afbakbroodjes tegelijk in, na 7 minuten heb je gekookte eieren en warme broodjes voor het ontbijt. Ik heb er ook een grillplaat bij gekocht, heerlijk om biefstuk of zalm op te grillen.

De airfryer is mijn beste aankoop in jaren, ben er elke keer weer blij mee.

Die eieren....moeten die in water liggen zoals in de pan als je ze kookt?

Eieren heb ik er nog niet in gemaakt namelijk, dus geen idee hoe dat gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven