Opruimen, wat bewaar je wel/niet?

27-04-2016 08:55 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.



Ik wil vandaag beginnen met mijn spullen nogmaals uit te zoeken.. Ik woon klein, totaal 32m2 (beganegrondwoning, woonkamer, 1 slaapkamer, gesloten keuken) Ik heb 1 ingebouwde kast in de slaapkamer, met 4 planken. En in de woonkamer ook 1 maar daar zit geen deur in. (Bevestigingen om er een deur in te plaatsen zijn ook weg)



Ik heb al eens eerder voor mijn gevoel veel spullen weggedaan maar het is alsnog heel veel overal. In de slaapkamer staan 3 kledingkasten waar alles inzit, keuken/theedoeken poetsdoeken, handdoeken, dekbedovertrek, stofzuiger, kleding (in 1kast), en in 1 kast zit voornamelijk allemaal van alles en nog wat.



Ik vind het toch moeilijk, hoe snel gooi je spullen weg? In mijn inbouwkast staat 1 kast met gaten, met manden, daarin zit 1 vol met kabels, 1 vol met papieren/herinneringen van de middelbare school wat een gezellige tijd was, 1 met douchespulletjes, en 1 met papieren die belangrijk zijn. Daarboven staan allemaal schoenen, een voetenbadje, lege dozen van ziggo, senseo.



In de keuken weinig plek, ik heb 5 kastjes. Maar ik moet iets gaan bedenken waardoor ik meer ruimte over houd om spullen in op te bergen.



Maar moet beginnen bij het begin, wat gooien jullie weg, wanneer is het goed genoeg om weg te gooien en krijg je er geen spijt van? Wil namelijk als het kan 1 kledingkast weg halen, zodat ik mijn 1persoonsbed bij het raam kan zetten over de hele lengte van het raam. En ik wil ook gewoon wat minder spullen hebben zodat het allemaal wat overzichtelijker is.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel enorm grappig om te zien hoe dit topic loopt .

Nijn wil dingen weggooien en krijgt veel opbergopties aangedragen .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:Kia-Ora schreef op 27 april 2016 @ 13:45:

Het is wel enorm grappig om te zien hoe dit topic loopt .

Nijn wil dingen weggooien en krijgt veel opbergopties aangedragen .



Opbergen is het nieuwe weggooien!



TO reageert ook het meest op opbergtips.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja dat klopt ik behoud liever alles mét meer ruimte over houden. Waarom zou je het dan moeten weggooien als je toch al ruimte bespaard right right right
Alle reacties Link kopieren
Of nou ja alles, veel, ik ga niet alles weggooien, zoveel staat hier nou echt niet in huis.



Ga mijn plaatjesplakrecht eens aanvragen even zoeken hoe dat moest
Alle reacties Link kopieren
quote:Kia-Ora schreef op 27 april 2016 @ 13:45:

Het is wel enorm grappig om te zien hoe dit topic loopt .

Nijn wil dingen weggooien en krijgt veel opbergopties aangedragen .



Dat is wel waar, maar tegelijkertijd krijg ik niet de indruk dat er nou echt veel weg kan. Als je ziet hoe ze de keuken beschrijft, vijf kastjes, koelkast, wasmachine, droger, tja, in theorie zou de droger eruit kunnen maar dan moet je ergens een wasrek kwijt zien te raken.

Ik vind daarnaast ook niet dat ze idioot veel heeft qua serviesgoed e.d.

En ja, dan wel flink wat zooi die in mijn ogen weg kan, maar ik weet als poetsvrouw ook dat ik, als ik een kastje leeghaal om schoon te maken, en het dan allemaal weer terug zet, ik toch soms een plank overhoudt, gewoon door het anders te plaatsen.

Soms is het echt een kwestie van beter organiseren.



En weggooien kan altijd nog he.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is zo, ik wil binnenkort de droger op de wasmachine hebben en kijken om een ophogingkje te maken voor de wasmachine dat ik daaronder de wasmand en eventueel keuken/theedoeken in kan doen. Ideeën ideeën
32m² is wel klein, dus je ontkomt niet aan weggooien. Als je alle spullen die bij elkaar horen maar bij elkaar bewaart, dan kom je vanzelf op dingen die overschieten.
quote:Kia-Ora schreef op 27 april 2016 @ 13:36:

[...]



Iedere dag iets schoons aan . Ik moet op werk best veel lopen dus vind het prettig om iedere dag schone kleding aan te kunnen. En ik heb een hekel aan wassen en veel verschillende tinten dus ik spaar in kleurtjes op om te wassen. Rood, paars, blauw, groen, geel en wit etc . Dan moet je wel voldoende in je kast hebben liggen . En ik heb ook kleding die ik alleen privé draag of alleen op mijn werk dat maakt ook een grotere garderobe. Daarnaast vind ik shoppen leuk en koop ik met regelmaat een nieuwe set kleding ( of schoenen en tassen, ben echt een vrouw wat dat betreft ) ook al zitten de gaten nog niet in de rest.

Ik heb een grote woning en een enorme kastenwand op beide slaapkamers dus plek zat voor kleding. Maar qua tierelantijntjes heb ik weinig in huis, hetzelfde geldt voor servies etc. Het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt.



Ik trek ook elke dag iets schoons aan en draai 3 wassen per week



Maar idd wat je belangrijk vindt. Ik wil er wel leuk uitzien, maar dat kan ook met weinig. Geef m'n geld uit aan reizen, dat vind ik veel leuker.
quote:pearle schreef op 27 april 2016 @ 12:50:

[...]





Die bovenste is handig zeg, ik heb de keukenrol altijd op het aanrecht staan, maar dat vind ik lelijk, dit is een prima oplossingJa ik vond hem ook handig haha!
Alle reacties Link kopieren
Idd een stang of rekje onder de bovenkastjes in de keuken waar je wat aan kunt hangen, theedoeken/keukendoeken in een keukenkastje in zo'n mandje onder een plank, pannen etc. in elkaar stapelen. Dekbedovertrek en hoeslakens in een gesloten plastic bak onder je bed. Heb je een halletje, kan er bijv. een plank boven de deur of kapstok met opbergdozen voor iets als die snoeren, papieren,herinneringen. Zijn je slaapkamerkasten hoog of kan er nog een doos bovenop.

Badhanddoeken is ook afhankelijk van je situatie, sport je? Hier een gezin met twee sportende tieners, elke dag (soms 2 x) douchen, dan gaat het hard met de handdoeken. Ik draai ook elke dag een was. .
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 12:23:

[...]





Maar wat moet je in godsnaam met 70 jurken? Ik zou elke dag voor m'n kast staan van 'help'!!! Bovendien koop ik alleen dingen die ik mezelf echt heel mooi vind staan en ik heb volgens mij in m'n hele leven nog geen 70 jurken gehad die ik mezelf echt mooi vond staan. Ik vind heel veel kleding sowieso niet mooi. Ben te kritisch voor een grote kledingkast denk ik.Haha dragen! Ik doe bijna nooit iets weg, met uitzondering van tshirts, sokken, ondergoed. Dus na circa 10 jaar opbouwen vallen die aantallen wel mee. Ik heb ik alleen kleding van een aantal echte ontwerpers. Weet ik altijd in de uitverkoop te scoren in Nederland of er buiten. Als je eenmaal goed ontworpen kleding of schoenen draagt wil je niet anders. De een heeft een zwak voor goede wijnen en koopt die in, geniet er van en is er zuinig op. Ik heb dat met kleding. Sommige stukken hangen ook door ons huis, als een soort van kunst.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 11:08:

150 paar schoenen, een kamer je kledingkast. Jouw kamer zal net zo groot zijn als mijn gehele huis, damn. haha







Het is de kleinste slaapkamer hoor :-)



Je kan googlen op ideeen voor kleine ruimtes. Misschien is Marie Kondo ook iets voor je. :-)
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 10:11:

[...]





3x broek

2x korte broek

3x jurk

2x rok

1x maxi-jurk

10x shirt/blouse

3x trui

2x spijkerjasje

2x vest

= 28 stuks totaal.



Das war es.

.Dank voor dit lijstje! Ik ga vandaag opruimen en zal het ernaast leggen.
Toen ik de laatste keer mijn kast opruimde heb ik meer weggegooid dan Lux heeft, en nog heb ik veel en veel meer Ook wel stukken van 10 jaar oud of zo, ik bewaar sommige dingen lang, als je veel hebt draag je iets niet zo vaak en gaat het dus lang mee.

Ben overigens wel aan het minderen, ipv veel uitverkoopjes die het net niet waren maar die ik voor dat geld niet kon laten liggen ga ik nu ook voor dingen waar ik echt blij mee ben.
quote:tampontouwtje schreef op 28 april 2016 @ 01:23:

[...]





Haha dragen! Ik doe bijna nooit iets weg, met uitzondering van tshirts, sokken, ondergoed. Dus na circa 10 jaar opbouwen vallen die aantallen wel mee. Ik heb ik alleen kleding van een aantal echte ontwerpers. Weet ik altijd in de uitverkoop te scoren in Nederland of er buiten. Als je eenmaal goed ontworpen kleding of schoenen draagt wil je niet anders. De een heeft een zwak voor goede wijnen en koopt die in, geniet er van en is er zuinig op. Ik heb dat met kleding. Sommige stukken hangen ook door ons huis, als een soort van kunst.



Ja da's misschien anders. Ik heb geen dure kleding. Ik vind mode erg leuk maar ik vind op reis gaan of uit eten gaan of wat gaan drinken ergens veel leuker dus daar gaat ook al m'n geld naartoe en bespaar juist op kleding. Ik heb ook wel eens duurdere kleding gekocht (niet extreem duur, maar Vanilia, Tommy Hilfiger, etc.) en dat vond ik het niet waard want ging net zo snel stuk als H&M of Zara, dus daar koop ik maar heel af en toe wat van.



Dure merken of echt dure kleding begin ik überhaupt niet aan, want vind 150 euro voor een paar schoenen al te duur
quote:Marana_ schreef op 28 april 2016 @ 09:20:

Toen ik de laatste keer mijn kast opruimde heb ik meer weggegooid dan Lux heeft, en nog heb ik veel en veel meer Ook wel stukken van 10 jaar oud of zo, ik bewaar sommige dingen lang, als je veel hebt draag je iets niet zo vaak en gaat het dus lang mee.

Ben overigens wel aan het minderen, ipv veel uitverkoopjes die het net niet waren maar die ik voor dat geld niet kon laten liggen ga ik nu ook voor dingen waar ik echt blij mee ben.Misschien komt het nog dan. 10 jaar geleden was ik 16 en de magere spriet van 53 kilo die ik toen was ben ik nu niet meer. Dus áls ik al had willen bewaren lag het nu mooi te zijn, want daar kom ik tegenwoordig dus écht niet meer in
quote:orkenflow schreef op 28 april 2016 @ 09:16:

[...]



Dank voor dit lijstje! Ik ga vandaag opruimen en zal het ernaast leggen.Ik ben gisteren, geïnspireerd door dit topic, de kledingkast gaan opruimen. Geslaagd om een stapel van 20 kledingstukken te vinden die ik niet meer pas, dus nu meer kastruimte!
Alle reacties Link kopieren
Haha super leuk super leuk! :D
Zo, wandelingetje naar de papierbak gedaan, eentje naar de glasbak, straks nog eentje naar de kledingbak. Gaat best goed hier. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 14:51:

[...]





Ik trek ook elke dag iets schoons aan en draai 3 wassen per week



Maar idd wat je belangrijk vindt. Ik wil er wel leuk uitzien, maar dat kan ook met weinig. Geef m'n geld uit aan reizen, dat vind ik veel leuker.Het kan absoluut met weinig of minder, ik hou gewoon teveel van shoppen . Ik hou ook van reizen, ik heb de mazzel dat ik een goedbetaalde baan heb dus ik kan beiden doen . En ik geef echt geen honderden euro's per maand uit hoor aan kleding, schoenen etc, ik denk tussen de 30-60 euro per maand gemiddeld. De ene maand niets en de andere 100 .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 27 april 2016 @ 13:58:

[...]





Dat is wel waar, maar tegelijkertijd krijg ik niet de indruk dat er nou echt veel weg kan. Als je ziet hoe ze de keuken beschrijft, vijf kastjes, koelkast, wasmachine, droger, tja, in theorie zou de droger eruit kunnen maar dan moet je ergens een wasrek kwijt zien te raken.

Ik vind daarnaast ook niet dat ze idioot veel heeft qua serviesgoed e.d.

En ja, dan wel flink wat zooi die in mijn ogen weg kan, maar ik weet als poetsvrouw ook dat ik, als ik een kastje leeghaal om schoon te maken, en het dan allemaal weer terug zet, ik toch soms een plank overhoudt, gewoon door het anders te plaatsen.

Soms is het echt een kwestie van beter organiseren.



En weggooien kan altijd nog he.Ik weet het hoor, ze heeft ook niet veel om weg te doen. Ook helemaal niet erg dat ze graag meer opruimruimte wil ipv haar spulletjes wegdoen. Ik geef haar groot gelijk . Ik vond het vooral opvallend en grappig om te lezen hoe het dan in een topic kan veranderen. De insteek van Nijn was opruimen/weggooien en nu krijgt ze fijne oplossingen aangeboden om het te behouden en komt ze erachter dat ze het toch stiekem liever behoudt . Alleen maar fijn, liever zo dan dat ze over een paar maanden verdrietig is omdat ze iets weggedaan heeft wat ze had willen houden.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Alle reacties Link kopieren
18 mei komt grofvuil van gemeente. ik heb nog lompe kasten staan en oud laminaat in de tuin en dat word dan allemaal opgehaald. ik ga nog eens goed uitzoeken komende weken. Want anders kan ik er dus in 1 x van af zijn
quote:Kia-Ora schreef op 30 april 2016 @ 03:45:

[...]



Het kan absoluut met weinig of minder, ik hou gewoon teveel van shoppen . Ik hou ook van reizen, ik heb de mazzel dat ik een goedbetaalde baan heb dus ik kan beiden doen . En ik geef echt geen honderden euro's per maand uit hoor aan kleding, schoenen etc, ik denk tussen de 30-60 euro per maand gemiddeld. De ene maand niets en de andere 100 .



Mwoah, denk dat het meer te maken heeft met leuk vinden. Ik word ook gewoon kriegel van een huis vol spullen. Een giga kledingkast maakt me gewoon ongelukkig. Al die zooi in huis, vreselijk! Ik krijg een vol hoofd van een vol huis.

Shoppen vind ik ook verschrikkelijk. Ik heb - al zeg ik het zelf - best talent voor me kleden, weet wat me goed staat en wat niet en kan leuk combineren, maar ik heb zo'n hekel aan in die overvolle winkels en winkelstraten moeten manoeuvreren. Krijg acuut hoofdpijn. Brrr shoppen vind ik echt verschrikkelijk, al vind ik nieuwe kleren wel leuk. Heb al sinds oktober geen kledig meer gekocht en dat bevalt me prima op dit moment. Verschrikkelijke stad. Word claustrofobisch van al die drukte



Ik shop vaak op vakantie. In Barcelona of Londen, ga ik een midweekje, kan ik in de ochtenden shoppen, dan vind ik het wel leuk, als iedereen op werk is. Maar in Amsterdam kan ik alleen in het weekend en dat vind ik afschuwelijk maar vrijnemen om te winkelen vind ik zonde van m'n vrije dagen. Neem nu al regelmatig onbetaald verlof op omdat ik vind dat je te weinig tijd hebt voor reizen/vakanties met een ft baan
Alle reacties Link kopieren
Alles wat ik het laatste jaar niet gebruikt hebt, niet gemist heb, of waarvan ik het bestaan niet eens meer weet, gaat de kliko in.

Ik denk altijd maar: als ik het toch een keer weer nodig ben dan haal ik wel nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Hier houd ik de regel aan of ik het a) regelmatig gebruik b) wanneer ik het niet vaak gebruik stel ik de vraag of het echt onmisbaar is die paar keer dat ik het wel pak (geldt voornamelijk voor keukengerei en apperatuur) en c) wanneer ik het niet vaak gebruik komt dat doordat het overbodig is of uit tijdgebrek ivm kind (bijvoorbeeld boeken die stof liggen te vangen). Zo heb ik mijn magnetron in de afgelopen jaren minder dan 10 keer gebruikt en alleen voor popcorn. Het is nogal een bakbeest en neemt dusdanig veel ruimte in dat gewoon losse popcorn kopen of het in de pan maken (met het risico dat ik de deksel vergeet haha) effectiever is dan het ding te houden. Immidels staat het bij de kringloop te wachten op een nieuw baasje :p

Spullen van emotionele waarde ga ik eens in de zoveel tijd opnieuw doorheen, elke keer kan er wel iets van weg maar soms duurt het even voor je de stap kan zetten om het echt weg te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven