Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.



Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.



De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 mei 2016 @ 21:50:

[...]





Dankjewel.



Maar mijn punt was eigenlijk dat je een ander ook gewoon iets kunnen gunnen terwijl je dat zelf nooit hebt gehad, gewoon omdat je een ander het beste gunt.Uiteraard, volgens mij ontkent niemand dat.
quote:Troeteltje schreef op 01 mei 2016 @ 18:15:

Schaam schaam schaam.



Hier gebruik ik de broeken met kapotte knieën voor buiten spelen en voor BSO. Elke broek die namelijk bij ofwel het een ofwel het ander gedragen wordt zonder gaten eindigt hoe dan ook met gaten.

Ik repareer niet eens. Ik creëer cq hou de stoere spijkerbroek met gaten-look in stand.

Ooooh dan kan ik wel in de hoek gaan staan met mijn schaamte

Hier gaan ze naar school met kapotte knieën.

In een dag hebben ze de gaten erin, ik vind het wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Let it be..
Wat grappig dat iedereen op de kleding let en dat verdedigt terwijl dat niet t enige is. (En ze spelen amper buiten de tuin trouwens... voornamelijk op t schoolplein) in een goedkope joggingbroek valt nou eenmaal eerder een gat dan in een spijkerbroek.

Ik heb zeker niets tegen speelkleding of 2ehands, maar ze lopen er altijd "apart" bij. Jongste van 2 krijgt de oude kleding van grote zus aan. Niks mis mee, maar ze past er nog lang niet in. (Heeft 86 en krijgt 98/104 aan) Dus truien worden een soort zakken (soms met een riempje zou je er een jurkje van kunnen maken), schoenen meer dan 2 maten te groot etc. En dat is best apart als er wel geld is, 2 dure auto's en een huis van meer dan 4 ton. En dan nog is t verwassen of kapot.

Mijn zoon krijgt ook 2ehands kleding, aangevuld met kleding uit uitverkoop of de goedkopere kledingzaken. Want idd, kids zijn er zo uitgegroeid. Maar niks is compleet vaal gewassen of met gaten erin. En wel gewoon passende schoenen.



Het gaat mij om totaalplaatje. Maar dat is in woord zeer moeilijk te schetsen.

Een passende fiets is toch een basis iets voor een naar schoolgaand kind. Ook 2ehands goed te krijgen. Maar ze wachten tot oma t zielig vindt en er genoeg van heeft en van haar aow'tje dan een fiets regelt.

Kids zijn voor de rest echt niet zielig hoor.

Het gaat mij om t grote contrast/totaalplaatje. Maar misschien is dat meer zuinig dan gierig blijkbaar.
quote:sas_andrea schreef op 02 mei 2016 @ 06:47:

Wat grappig dat iedereen op de kleding let en dat verdedigt terwijl dat niet t enige is. (En ze spelen amper buiten de tuin trouwens... voornamelijk op t schoolplein) in een goedkope joggingbroek valt nou eenmaal eerder een gat dan in een spijkerbroek.

Ik heb zeker niets tegen speelkleding of 2ehands, maar ze lopen er altijd "apart" bij. Jongste van 2 krijgt de oude kleding van grote zus aan. Niks mis mee, maar ze past er nog lang niet in. (Heeft 86 en krijgt 98/104 aan) Dus truien worden een soort zakken (soms met een riempje zou je er een jurkje van kunnen maken), schoenen meer dan 2 maten te groot etc. En dat is best apart als er wel geld is, 2 dure auto's en een huis van meer dan 4 ton. En dan nog is t verwassen of kapot.

Mijn zoon krijgt ook 2ehands kleding, aangevuld met kleding uit uitverkoop of de goedkopere kledingzaken. Want idd, kids zijn er zo uitgegroeid. Maar niks is compleet vaal gewassen of met gaten erin. En wel gewoon passende schoenen.



Het gaat mij om totaalplaatje. Maar dat is in woord zeer moeilijk te schetsen.

Een passende fiets is toch een basis iets voor een naar schoolgaand kind. Ook 2ehands goed te krijgen. Maar ze wachten tot oma t zielig vindt en er genoeg van heeft en van haar aow'tje dan een fiets regelt.

Kids zijn voor de rest echt niet zielig hoor.

Het gaat mij om t grote contrast/totaalplaatje. Maar misschien is dat meer zuinig dan gierig blijkbaar.



Dat wat jij beschrijft begrijp ik ook niet.

Ik ben zo'n tut die als ik bijv zoals gister mijn man en kinderen ergens ontmoet, helemaal trots kan kijken naar het plaatje.

Oudste had nieuwe schoenen, jongste een leuke broek. Word ik blij van.

En ook met spullen inderdaad. Al heb ik wel een 'unisex' fiets gekocht waarop beiden kunnen fietsen. Maar dan wel een 'leuke' .
quote:sas_andrea schreef op 02 mei 2016 @ 06:47:

Wat grappig dat iedereen op de kleding let en dat verdedigt terwijl dat niet t enige is. (En ze spelen amper buiten de tuin trouwens... voornamelijk op t schoolplein) in een goedkope joggingbroek valt nou eenmaal eerder een gat dan in een spijkerbroek.

Ik heb zeker niets tegen speelkleding of 2ehands, maar ze lopen er altijd "apart" bij. Jongste van 2 krijgt de oude kleding van grote zus aan. Niks mis mee, maar ze past er nog lang niet in. (Heeft 86 en krijgt 98/104 aan) Dus truien worden een soort zakken (soms met een riempje zou je er een jurkje van kunnen maken), schoenen meer dan 2 maten te groot etc. En dat is best apart als er wel geld is, 2 dure auto's en een huis van meer dan 4 ton. En dan nog is t verwassen of kapot.

Mijn zoon krijgt ook 2ehands kleding, aangevuld met kleding uit uitverkoop of de goedkopere kledingzaken. Want idd, kids zijn er zo uitgegroeid. Maar niks is compleet vaal gewassen of met gaten erin. En wel gewoon passende schoenen.



Het gaat mij om totaalplaatje. Maar dat is in woord zeer moeilijk te schetsen.

Een passende fiets is toch een basis iets voor een naar schoolgaand kind. Ook 2ehands goed te krijgen. Maar ze wachten tot oma t zielig vindt en er genoeg van heeft en van haar aow'tje dan een fiets regelt.

Kids zijn voor de rest echt niet zielig hoor.

Het gaat mij om t grote contrast/totaalplaatje. Maar misschien is dat meer zuinig dan gierig blijkbaar.



Wat een rare reactie. Mensen reageren op wat jij schrijft en blijkbaar ben je niet duidelijk en wij kunnen niet ruiken dat ze ook geen passende fiets kopen enz.

En je geeft zelf aan dat de kids voor de rest niet zielig zijn.



En nee je kinderen niet elke dag in het gloednieuw laten lopen heeft meestal weinig met gierig te maken. Ik denk dat jij nogal wat aannames doet.
Oh, hier komt ook net weer een gierige actie binnen. Afgelopen weekend met een vriendengroep uit eten geweest bij een restaurant waar we voor een vast bedrag een menu kregen. Om het afrekenen makkelijker te maken van te voren afgesproken dat iedereen dat bedrag alvast naar één persoon overmaakt en dat die persoon de drankjes voorschiet en achteraf de rekening voor de drankjes stuurt. Iedereen was het er mee eens dat dat bedrag (er vanuitgaande dat er alleen flessen wijn, water en thee/koffie gedronken zou worden) gewoon evenredig over de aanwezigen verdeeld zou worden.

Ik had het er al over met een vriendin die notoir gierig is dat ik het opvallend vond dat zij aan die verdeling mee wilde doen, aangezien zij geen wijn lust, waarop ze vrolijk reageerde dat ze van plan was de hele avond cocktails te bestellen, dus dat ze het gevoel had dat ze financieel wel voordelig uit zou komen met deze regeling.



Nu is dat al vrij twijfelachtig te noemen, maar goed, gezellig diner gehad, gister de vraag of we het bedrag voor de drankjes willen overmaken. Krijgen we vandaag een appje van die vriendin dat ze weigert mee te betalen, omdat haar drankjes zo'n 10 euro minder gekost hebben.



Nou, mijn mond viel open. Hoe berekenend ben je dan?! Dat je rustig anderen aan jouw drankjes had laten meebetalen, maar als jij nadeel van de regeling ondervindt, je jezelf zonder schaamte onder de afspraak uit probeert te wurmen. Ik vind dat echt heel gierig.
Zow dat is best gierig en heel raar, je hebt het er nog extra over en dan nog steeds wil ze er onder uit. Ik neem aan dat die persoon heeft gezegd dat ze gewoon moet lappen omdat dat zo is afgesproken en zij dat prima vond?



Bizar.
Echt heel gierig en ook aso (nou gaan die twee vaak samen). Echt, zulke mensen! Daarom heb ik geen gierige vriendinnen (meer).
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd hoe dat afgelopen is? Heeft ze uiteindelijk wel betaald? Echt ontzettend greedy!
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 mei 2016 @ 21:50:

[...]





Dankjewel.



Maar mijn punt was eigenlijk dat je een ander ook gewoon iets kunnen gunnen terwijl je dat zelf nooit hebt gehad, gewoon omdat je een ander het beste gunt.



Voor mezelf hangt het bij zo'n dingen heel erg af van hoe erg ik gewaardeerd voel: mijn moeder, die altijd al riep dat ze véél liever een zoon had dan een dochter en dat ook door heel mijn jeugd heel goed liet merken, geeft mijn jongere broertje "alles" en mij "niks" (zelfs een verjaardagskaartje is te duur).



Mijn schoonouders doen ook veel en veel meer voor mijn schoonzusje, maar ze maken qua liefde dan weer geen verschil tussen schoonzus+gezin en ons.

Dan gun ik schoonzus die 'voorkeursbehandeling' wel, terwijl ik dat bij mijn eigen broer heel moeilijk kan verteren.
quote:wyandotje schreef op 02 mei 2016 @ 08:44:

Benieuwd hoe dat afgelopen is? Heeft ze uiteindelijk wel betaald? Echt ontzettend greedy!Nou, de 'zaak' loopt nog. Ze heeft het zelf gegooid op: 'ik zit echt heel krap bij kas en ik heb expres minder gedronken, zodat ik geen al te hoge rekening had, dus ik ga ècht niet betalen.'. En veel van mijn vrienden hebben zoiets van: 'laat maar, ik vind dit echt te dom om discussie over te voeren, dus ik maak die euro extra wel gewoon over', dus ik vrees dat ze er nog mee wegkomt ook.
Nou ik zou lekker mij poot stijf houden en haar niet meer meevragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaG schreef op 02 mei 2016 @ 09:07:

[...]





Voor mezelf hangt het bij zo'n dingen heel erg af van hoe erg ik gewaardeerd voel: mijn moeder, die altijd al riep dat ze véél liever een zoon had dan een dochter en dat ook door heel mijn jeugd heel goed liet merken, geeft mijn jongere broertje "alles" en mij "niks" (zelfs een verjaardagskaartje is te duur).



Mijn schoonouders doen ook veel en veel meer voor mijn schoonzusje, maar ze maken qua liefde dan weer geen verschil tussen schoonzus+gezin en ons.

Dan gun ik schoonzus die 'voorkeursbehandeling' wel, terwijl ik dat bij mijn eigen broer heel moeilijk kan verteren.Wat triest
Pivot! PIVOT!!!
quote:Goede-Fee schreef op 02 mei 2016 @ 07:17:

[...]





Wat een rare reactie. Mensen reageren op wat jij schrijft en blijkbaar ben je niet duidelijk en wij kunnen niet ruiken dat ze ook geen passende fiets kopen enz.

En je geeft zelf aan dat de kids voor de rest niet zielig zijn.



En nee je kinderen niet elke dag in het gloednieuw laten lopen heeft meestal weinig met gierig te maken. Ik denk dat jij nogal wat aannames doet.



dat van die fiets had ze wel genoemd hoor.





Als het alleen om (speel)kleding zou gaan, vind ik het niet gierig je kinderen in tweedehands te steken en jezelf in maatpak. Maar als je blijkbaar zat geld hebt, vind ik het sneu om je kinderen geen behoorlijke fiets te gunnen. Hier in de buurt zit een fietsenhandel die hele mooie tweedehandsjes heeft onder de 200 euro, gewoon merkfietsen van Gazelle en Batavus. Dat soort handelaren vind je trouwens overal. Als je dat al niet voor je kind over hebt...



Ik heb wel dat ik voor mezelf bv wandelschoenen van 150 euro koop en voor de kinderen schoenen bij de ANWB winkel haal. Maar dat is meer omdat ik echt jaren met die schoenen doe en de kinderen er met 1 seizoen uitgegroeid zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 02 mei 2016 @ 10:32:

Nou ik zou lekker mij poot stijf houden en haar niet meer meevragen.Ik ook. Is ze nou helemaal betoeterd.
Tvp
En als je al krap bij kas zit.. dan meld je dat vantevoren. Jongens. Ik vind het ontzettend gezellig dat we samen eten, maar ik heb nogal wat tegenvallers gehad. Ik betaal alleen mijn eigen eten, zodat ik het te betalen bedrag goed in de gaten kan houden.



Nu het aspergeseizoen weer van start is gegaan valt er nog eentje bij mij binnen. Ik werkte destijds in een stad en daar was een goedkoop groenteboertje die regelmatig de asperges in de aanbieding had. Schoonmoeder vroeg of ik die asperges voor haar wilde kopen en meenemen. Dan kreeg ik het geld van de aankoop weer van haar terug. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kom met een pond asperges aan....waren het niet de asperges uit de aanbieding maar die van een paar euro duurder. Ze heeft mij de prijs betaald van de aanbieding en geen cent meer. Dit was de laatste keer dat ik wat voor haar heb meegenomen.
Tvp
**
anoniem_220157 wijzigde dit bericht op 25-11-2016 20:53
Reden: verwijderd i.v.m. mogelijke herkenning
% gewijzigd
Ooooh wat erg van die taartjes...



Een paar jaar geleden ontmoette ik een superleuke jongen en we gingen op date. Was heel gezellig maar na 1 drankje en rondje lopen door de stad wilde hij naar huis ipv nog ergens iets drinken (ik had er 2 uur voor in de trein gezeten). Of hij het niet gezellig vond. Jawel maar hij had maar 5 euro meegenomen.. vond ik een beetje karig maar goed was verder gezellig dus heb daarna nog een drankje betaald (zelf aangeboden).



Toen een week later weer een date. Werd getrakteerd op een chocolademelk en daarna gingen we naar een soort indoorkermis. Het was allemaal harstikke gezellig en hij zou bij mij overnachten, maar we waren tot laat nog in een andere plaats, en ik had rond een uur of 7 wel eens honger gekregen. Maar nee hij wilde absoluut niks gaan eten ergens. Zelfs niet bij de snackbar. Dus belandden we in een café waar hij heel veel biertjes bestelden en het gratis bakje nootjes achterover sloeg. Op het moment dat we moesten afrekenen deed hij de klassieke wctruc en heb ik maar betaald. Voordat we thuis kwamen we langs een ah to go. En terwijl hij 1 kaasbroodje wilde kopen bedacht ik me dat ik wel wat broodjes wilde kopen voor de volgende ochtend. Dus wilde de zak bolletjes er bij leggen zegt de date doodleuk: nee dat kan niet. Ik heb precies genoeg voor dit broodje.



Het kan best wel dat iemand krap bij kas zit hoor. Maar vraag dan niet iemand mee op date. Achteraf gezien had hij dus al die drank al besteld in de wetenschap geen geld mee te hebben.



En was ook nog eens zo'n type dat opschepte over hele dure broeken en bij zijn ouders woonde en gewoon een bijbaantje had.
Lillah: wat erg! Wat vreselijk onaantrekkelijk. Idd, dat het geld er niet is, is niet erg. Maar wees dan eerlijk en jaag niet de ander op kosten.
Ik verbaasde mij vroeger ook dat mensen die opscheppen over hun rijkdom vaak zo gierig zijn.



Tot ik ging werken in een luxe sector en mijn werkgever zei: "Hoe denk je dat die mensen zo rijk zijn geworden?.."





Dat was een eyeopener. En nu ik mijn eigen bedrijf heb gebruik ik deze kennis. Rijke klanten willen graag denken dat ze een goed dealtje te pakken hebben. Meer dan niet rijke klanten. Ze zijn gevoelig voor 'gratis levering' of 'gratis extra service'. Niet rijke klanten willen graag extra betalen voor service en levering omdat ze dan laten zien dat ze dat kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fog schreef op 03 mei 2016 @ 07:58:

Ik verbaasde mij vroeger ook dat mensen die opscheppen over hun rijkdom vaak zo gierig zijn.



Tot ik ging werken in een luxe sector en mijn werkgever zei: "Hoe denk je dat die mensen zo rijk zijn geworden?.."





Dat was een eyeopener. En nu ik mijn eigen bedrijf heb gebruik ik deze kennis. Rijke klanten willen graag denken dat ze een goed dealtje te pakken hebben. Meer dan niet rijke klanten. Ze zijn gevoelig voor 'gratis levering' of 'gratis extra service'. Niet rijke klanten willen graag extra betalen voor service en levering omdat ze dan laten zien dat ze dat kunnen betalen.Of omdat ze zelf hard moeten werken voor hun centen en snappen dat dat voor een ander ook zo is. Ze kennen beter de waarde van een dienst en vinden het wel zo eerlijk daar ook voor te betalen?
quote:MonicaG schreef op 03 mei 2016 @ 09:10:

[...]





Of omdat ze zelf hard moeten werken voor hun centen en snappen dat dat voor een ander ook zo is. Ze kennen beter de waarde van een dienst en vinden het wel zo eerlijk daar ook voor te betalen?Ja dat zal ook meewegen in het netjes afrekenen van afgenomen diensten. Ik denk ook dat gierigheid een asociale en oneerlijke eigenschap is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven