Heb je een frituurpan? Als je wilt afvallen, niet openen

30-04-2016 20:08 154 berichten
Het al of niet hebben van een frituurpan kwam ter sprake bij een ander topic. Nu ben ik toch wel benieuwd hoe gewoon het is om er een te hebben. En ook gelijk de volgende vragen om de nieuwsgierigheid te bevredigen:

Waar bewaar je hem?

Hoe vaak gebruik je hem?

Wat maak je het vaakst klaar?



TO trapt af:

Ja, we hebben er een. Hij staat in de keuken in de kast. We gebruiken hem gemiddeld 1x per maand voor verse huisgemaakte friet.

Wel of geen friteuse

Totaal aantal stemmen: 193

Wel een friteuse (34%)
Geen friteuse (66%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Simarik schreef op 30 april 2016 @ 22:18:

Hier geen friteuse. Als we een keer iets willen frituren doen we dan gwn in de pan met olie.Ik ook, ik "frituur" in olijfolie in een speciale frietpan voor op het vuur met een mandje. Maak zeker eens per 2 weken zoete aardappelfriet of voor man aardappelschijfjes of dikke frieten van AH.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 mei 2016 @ 13:19:

[...]

Ja echt. Als ik voor mijzelf wel eens zo'n bakje lasagne haal (lekker van die goedkope ) dan gaat die idd in de airfryer. Heerlijk korstje bovenop, sneller als de oven.O dat geloof ik zeker. Snel was hij. En wat er uit kwam was ook lekker hoor. Maar voor ons echt te klein. Ze zouden een xxxl variant moeten maken
quote:nina1966 schreef op 01 mei 2016 @ 13:28:

[...]



Dan moet je er ook niet over oordelen

Ik heb 'm gekregen en had daar zéker mijn twijfels over. Dat ding??? Eh, wat moet ik er mee.

Maar echt de airfryer (niet te verwarren met actifry) is een geweldig ding. Nee niet met 5 man maar wel voor 1 of 2.

Ik ga voor een eenpersoons lamsrackje geen hele oven aan zetten. En echt ze komen er zo superlekker uit. Voordeel is ook dat je kippepootjes kunt 'frituren" en daarna patat er in kunt doen, geen vervuild vet en hij hoeft tussendoor niet schoon. Ook nooit meer vet verwisselen is ideaal.



Ik oordeel lekker wel



Ik weet zeker dat je een BBQ smaak niet voor elkaar krijgt met een airfryer. Net als dat niet lukt met een koekenpan of oven. Heel andere techniek.
Zoete aardappelfriet gaat gewoon in de oven hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 01 mei 2016 @ 10:21:

Aardappelproducten uit de airfryer zijn slecht vanwege de hoge concentraties acrylamide.

Je kunt dan beter frituren.Als je verse aardappel gebruikt moet je het eerst een half uurtje in water laten staan, dan is er niets aan de hand. Diepvriesaardappelproducten kun je direct gebruiken.
quote:nina1966 schreef op 01 mei 2016 @ 13:15:

[...]

De actifry is niet te vergelijken met een airfryer. Het verschil met de oven? Dat word niet zo gebakken achtig als met de airfryer.

Kippepootjes bv lijken echt gefrituurd en zijn anders knapperig (lekkerder) dan uit de gewone oven. Oven duurt ook veel langer.En dat, het echt gefrituurd te zijn, is dus iets wat ik helemaal niet achter sta en wil meegeven aan mijn kinderen. Frituur is prima, voor af en toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:sprokkelientje schreef op 01 mei 2016 @ 13:43:

[...]



Ik ook, ik "frituur" in olijfolie in een speciale frietpan voor op het vuur met een mandje. Maak zeker eens per 2 weken zoete aardappelfriet of voor man aardappelschijfjes of dikke frieten van AH.Zoete aardappels.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen friteuse, eigenlijk is daar in mijn keuken ook geen plek voor.

En ik woon alleen, dus ik heb zelden grote hoeveelheden friet nodig

Ik frituur weleens, kroketten of loempia's bijvoorbeeld of uienringen, dat doe ik dan in een gewoon pannetje op het fornuis.

Dat gaat echt in vlagen, soms maanden niet, en dan ineens een paar keer in één week.

Aardappelen doe ik meestal in de oven, en ik eet regelmatig zelfgemaakte friet bij mijn ouders, dus dat hoef ik dan niet zelf te doen
Alle reacties Link kopieren
In elk huis hoort een friteuse thuis. Best lekker, een frikandelletje of bitterballetje op zn tijd. Om maar evne te zwijgen over dat bord patat
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 13:57:

[...]





En dat, het echt gefrituurd te zijn, is dus iets wat ik helemaal niet achter sta en wil meegeven aan mijn kinderen. Frituur is prima, voor af en toe. Dus kippepootjes mogen wel uit een gewone oven maar niet uit de airfryer?? Alleen maar omdat het net zo knapperig word als frituren?? Eh, apart.

Op zich is het namelijk gewoon een oventje Alleen eentje die het gewoon net zo goed doet dat heet worden als dat vet dat doet. Maar het blijft lucht hé.
Alle reacties Link kopieren
Geen. Ik maak een tot twee keer per jaar gefrituurde loempia's, daarvoor doe ik gewoon wat olie in een pan. Verder eet ik ovenbitterballen en ovenkroketten, vooral die van Kwekkeboom zijn prima te eten. Als ik zin heb in friet, maak ik het zelf (met normale pan, ongeveer eens per jaar) of ga ik langs de snackbar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 09:52:

[...]





Jij? Zo'n pauperige frikandel?

M'n vrouw. Ik eet gemiddeld nog niet eens één keer per jaar een frikandel.

Maar sommig paupervoer gaat er bij mij best in hoor. Als de quarter pounders van McD gezond zouden zijn, vrat ik er twintig in een week.
anoniem_271947 wijzigde dit bericht op 02-05-2016 07:33
Reden: Typo
% gewijzigd
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 01 mei 2016 @ 09:50:

[...]





O echt? Ik heb nog niemand iets overtuigends zien schrijven.

Ik heb een grote oven, dus waarom zou ik afbakbroodjes of tosti's of vlees in een airfryer gaan stoppen?

Tosti's in de oven?



De dingen die jij noemt, gaan bij mij ook gewoon in de normale oven. De Airfryer is geweldig om friet en andere aardappelachtige dingen te bakken. Echt aanzienlijk minder vet.

En bitterballen gaan perfect in de Airfryer. Die komen daar echt minder vet uit dan uit de frituurpan hoor!
Oh dear, how sad, never mind.
Tosti's uit de airfryer is echt heerlijk! Niet zo platgedrukt en mooi egaal knapperig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 02 mei 2016 @ 07:51:

Tosti's uit de airfryer is echt heerlijk! Niet zo platgedrukt en mooi egaal knapperig.Een tosti is juist pas een tosti als 'ie lekker platgedrukt is!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 02 mei 2016 @ 07:51:

[...]



Een tosti is juist pas een tosti als 'ie lekker platgedrukt is! Ik hou niet van die platgedrukte gevallen
quote:Hayek schreef op 02 mei 2016 @ 07:33:

[...]



Tosti's in de oven?



De dingen die jij noemt, gaan bij mij ook gewoon in de normale oven. De Airfryer is geweldig om friet en andere aardappelachtige dingen te bakken. Echt aanzienlijk minder vet.

En bitterballen gaan perfect in de Airfryer. Die komen daar echt minder vet uit dan uit de frituurpan hoor!Nee tuurlijk doe ik geen tosti's in de oven, dus waarom zou ik ze in de airfryer stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook 1. Gebruiken hem zo'n drie keer per maand. Meestal om friet met snacks te maken, soms alleen wat frietjes als bijgerecht bij een salade en stukje vlees.



Voordat we de frituur hadden gingen we drie keer per maand naar de snackbar/afhaalchinees/oid dus ik heb niet het idee dat we door de pan ongezonder leven dan zonder pan. Kan er ook echt van genieten als we frietjes eten.



We bewaren hem in de keuken (in de kast) met een stuk karton eronder.
Heel leuk om van iedereen te lezen. Mijn conclusie: niet iedereen heeft in NL een frituurpan, maar wel een ruime minderheid.



Van degene die nee heeft geantwoord, heeft een deel een vetarm alternatief of gaat het halen omdat er dichtbij een snackbar is.



Zo wordt mijn vooroordeel als half hollandse ontkrachtigt.



Desalniettemin blijft mijn motto:"The fatter the better!" Bedankt allemaal!
Mm bieren en forummen is geen goeie combi
Onze frietpan staat op zolder opgeborgen. Met oud en nieuw vullen we hem voor de oliebollen en we eten ons daarna een week lam aan friet en snacks tot het vet op is. Dan gaat hij weer schoon naar zolder. Meestal komt hij dan in mei en in de zomervakantie weer twee keer naar beneden en dan eten we ons weer lam aan de friet en snacks en daarna gaat hij weer schoon naar zolder. Een paar keer per jaar halen we friet bij de frietboer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een frituurpan. Want sommige dingen horen gewoon gefrituurd te worden, hoort nou eenmaal bij het gerecht. En als je het goed doet (juiste temperatuur e.d.) is het ook niet megavet. Friet maak ik altijd zelf, van verse aardappelen, even voorbakken, uit laten lekken en afbakken. Niks vetter dan andere friet, maar wel lekkerder (vind ik dan).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 02 mei 2016 @ 19:19:

Ik heb gewoon een frituurpan. Want sommige dingen horen gewoon gefrituurd te worden, hoort nou eenmaal bij het gerecht. En als je het goed doet (juiste temperatuur e.d.) is het ook niet megavet. Friet maak ik altijd zelf, van verse aardappelen, even voorbakken, uit laten lekken en afbakken. Niks vetter dan andere friet, maar wel lekkerder (vind ik dan).+1 met echte mayo erbij
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 02 mei 2016 @ 19:20:

[...]



+1 met echte mayo erbijYep... of verse tartaarsaus...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En nu is de frituurpan aan vervanging toe (moet dus eigenlijk schoongemaakt maar dat staat hier gelijk aan weggooien)



Ik zoek nu dus op airfryer maar is een gewone niet klein? Die is zeker voor 2 personen?

Hier een gezin van 4, is een XL dan wel voldoende?

En vooral, wat kan ik er nog meer mee? Ik las al iets over lamsrack, wat voor vlees etc is er nog meer uitermate geschikt voor?

Is het echt het geld waard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven