5 mei vieren?

01-05-2016 21:55 111 berichten
Hallo dames, ik zie net weer een spotje op tv voorbij komen waarom het zo belangrijk is om 4 mei te herdenken en 5 mei onze bevrijding te vieren. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar waarom is het dan geen vrije dag? Hoe ga je het vieren als je gewoon moet werken, winkels gewoon open zijn enz? Ik snap dit echt niet en dan wel vrij zijn op de verjaardag van de koning, wat is nou belangrijker?! Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Festivals hoeven voor mij niet, ik ben niet zo'n liefhebber van festivals. Alleen dat in het Kralingsebos in 1970 was geweldig.
verba volant, scripta manent.
En dat mensen tegenwoordig steeds vaker roepen 'beetje hypocriet, je eigen oorlogsslachtoffers herdenken en de anderen niet'. Soms denk ik echt wat er gebeurd is met het stuk algemene kennis maar ook het respect naar elkaar. Afgezien van hoe je opgevoed bent (gelovig of niet) leerden we wat elke nationale feestdag inhield maar ook waar feestdagen als kerst, Pasen, hemelvaart etc. van oorsprong vandaan kwamen. Als ik dan nu (zelfs volwassenen) hoor roepen 'Ja, pasen, dat is toch iets met hazen ofzo' dan val ik bijna van mijn stoel van verbazing. Zo ook bij 4 en 5 mei.



Er zijn ook mensen die vinden dat herdenken op 4 mei gedateerd is en dat we naar de toekomst moeten kijken... jeetje, hoe wil je naar de toekomst kijken zonder af en toe stil te staan bij je/onze geschiedenis? Het is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest om de vrijheid te hebben die wij nu mogen genieten - denk ik dan. Als ik zin heb om een hele dag in bed te blijven dan doe ik dat, geen zin om te koken? Och, bestel ik een pizza en misschien wel direct een stel nieuwe sneakers. Niet dat ik vind dat dat fout is, juist niet want je moet je ook realiseren dat we nu die mogelijkheden wel hebben, maar jaarlijks twee minuten stilstaan bij alle slachtoffers die de oorlogen heeft gemaakt vind ik dan wel gepast. Zwijgen, herdenken, respecteren en vervolgens genieten van de dingen die wij nu hebben/kunnen/mogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 02 mei 2016 @ 00:47:

[...]





Dodenherdenking





[...]





Als je met het breder trekken bedoelt dat het bij de dodenherdenking niet alleen gaat over degenen die omkwamen tussen 1940 en 1945 heb ik daar wel een vraagteken bij.

Het is heel mooi dat alle doden die in welke oorlog dan ook gevallen zijn worden herdacht maar de herdenking op vier mei had voorheen slechts betrekking op de doden van '40-'45. http://www.4en5mei.nl/herdenken-en-vieren/herdenken

Het nationaal conite 4 en 5 mei geeft aan dat we de slachtoffers van de tweede wereldoorlog herdenken en van conflicten en vredesmissies nadien. En dit is naar mijn weten al een heel aantal jaar zo. Wellicht dat het vroeger anders was, maar de afgelopen jaren gaat de herdenking ook over de slachtoffers die gevallen zijn bij conflicten sinds de tweede wereldoorlog.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er trouwens meer moeite mee dat er een aantal supermarkten momenteel beweren as woensdag 4 mei tot 20:00 of 22:00 open te zijn. Terwijl het wettelijk verplicht is om op dodenherdenking om 19:00 te sluiten als winkel zijnde. Ik weet van twee supermarkten die tot nu toe aangeven gewoon open te blijven, maar na van verschillende kanten commentaren gekregen te hebben aan hebben gegeven te gaan overleggen en hier vandaag reactie op te geven.

Wat moet er überhaupt overlegd worden aan iets wat wettelijk vastgelegd is???
Lees net dat mensen 4 mei willen boycotten omdat moslims zielig zijn, sommige mensen denken echt alleen aan zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yenthe79 schreef op 01 mei 2016 @ 22:04:

[...]





Nou, schaf die belachlijke Koningsdag dan maar af als vrije dag. Daar heb ik echt helemaal niks mee.



Inderdaad. 5 mei is m.i. een veel belangrijkere dag dan een dag ter promotie van het koninklijk huis.

We kunnen het op z'n minst omdraaien: ieder jaar 5 mei een landelijke feestdag en eens in de 5 jaar vrij voor de oranjegekkies.
Alle reacties Link kopieren
quote:stripverhaal schreef op 02 mei 2016 @ 08:54:

Ik heb er trouwens meer moeite mee dat er een aantal supermarkten momenteel beweren as woensdag 4 mei tot 20:00 of 22:00 open te zijn. Terwijl het wettelijk verplicht is om op dodenherdenking om 19:00 te sluiten als winkel zijnde. Ik weet van twee supermarkten die tot nu toe aangeven gewoon open te blijven, maar na van verschillende kanten commentaren gekregen te hebben aan hebben gegeven te gaan overleggen en hier vandaag reactie op te geven.

Wat moet er überhaupt overlegd worden aan iets wat wettelijk vastgelegd is???Ook wel weer vrij menselijk: er zijn altijd mensen (al vanaf ze een jaar of 2 zijn) die iets gaan doen, juist omdat het niet mag en om te testen hoe ver ze kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
http://www.geenstijl.nl/m ... _vindt_iets_van_4_me.html



Sommige mensen hebben zo te zien helemaal niets met 4 mei.
verba volant, scripta manent.
Ik heb het eigenlijk alleen met mijn schoonvader mee gemaakt dat hij op dodenherdenking 2 min stil was. Voor de rest nergens eigenlijk. Ik heb het eerlijk gezegd zelf ook nog nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 02 mei 2016 @ 00:47:

[...]





Dodenherdenking





[...]





Als je met het breder trekken bedoelt dat het bij de dodenherdenking niet alleen gaat over degenen die omkwamen tussen 1940 en 1945 heb ik daar wel een vraagteken bij.

Het is heel mooi dat alle doden die in welke oorlog dan ook gevallen zijn worden herdacht maar de herdenking op vier mei had voorheen slechts betrekking op de doden van '40-'45.



In plaats van de herdenking breder te trekken, in een ander kader te plaatsen of hoe men het ook tactisch probeert te noemen, denk ik eerder aan splitsen van herdenkingen.



Het lijkt dat (misschien ten gerieve van mensen die het niet interesseert, mensen die de holocaust afdoen als onzin en mensen die vinden dat we niet moeten zeuren want het moet nu maar afgelopen zijn), met iedereen rekening wordt gehouden en met degenen die de doden uit een oorlog van 75 jaar geleden geleden herdenken telkens iets minder. Je zou het nivellering kunnen noemen.

Herdenk de doden uit WOII en herdenk daarna de doden die in andere oorlogen vielen. Dodenherdenking





[...]





Dat is ook het geval buiten de school.



Als je met het breder trekken bedoelt dat het bij de dodenherdenking niet alleen gaat over degenen die omkwamen tussen 1940 en 1945 heb ik daar wel een vraagteken bij.

Het is heel mooi dat alle doden die in welke oorlog dan ook gevallen zijn worden herdacht maar de herdenking op vier mei had voorheen slechts betrekking op de doden van '40-'45.



In plaats van de herdenking breder te trekken, in een ander kader te plaatsen of hoe men het ook tactisch probeert denk ik eerder aan splitsen van herdenkingen.



Het lijkt dat (misschien ten gerieve van mensen die het niet interesseert, mensen die de holocaust afdoen als onzin en mensen die vinden dat we niet moeten zeuren want het moet nu maar afgelopen zijn) met iedereen rekening wordt gehouden, behalve met degenen die, gezien hun leeftijd, nog in staat zijn zich "hun" doden voor de geest te halen en te herdenken.

Herdenk de doden uit WOII en herdenk daarna de doden die in andere oorlogen vielen, e

Geef ze allemaal (cliché) hun eigen plekje.



Er zijn heel wat meer gedenkdagen die niet op 4 mei vallen maar waarbij wel mensen om net leven kwamen, onder andere de bevrijding uit Jappenkampen, de capitulatie van Japan, het einde van de slavernij, de Bijlmerramp, de holocaustherdenking op de laatste zondag van januari, de dag van de mensenrechten, de februaristaking, de dag van de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname.

Rotterdam herdenkt het bombardement een jaar lang. Op 14 mei is een speciale herdenking (75 jaar).



Er zullen vast nog meer herdenkingen zijn dan die hierboven. Iedere herdenking heeft een eigen plek en eigen doden. Laat de mensen die in '40-'45 stierven dan ook hun eigen plek.



Er zijn meer gedenkdagen, die niet op 4 mei vallen, onder andere de bevrijding uit Jappenkampen, de capitulatie van Japan, het einde van de slavernij, de Bijlmerramp, de holocaustherdenking op de laatste zondag van januari, de dag van de mensenrechten, de februaristaking, de dag van de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname.

Rotterdam herdenkt het bombardement een jaar lang. Op 14 mei is een speciale herdenking (75 jaar).



Er zullen vast nog meer herdenkingen zijn. Iedere herdenking heeft een eigen plek en eigen doden. Laat de mensen die in '40-'45 stierven dan ook hun eigen plek.

Nee, ik bedoel dat ik in mijn lessen aandacht heb besteed aan hoe Hitler zoveel voet aan de grond kreeg, waarom mensen hem zo geloofden.

We hebben het gehad over hoe het nu in de maatschappij gaat, de overeenkomsten en hoe makkelijk mensen mee gaan zonder zelf te denken.

Leer van je verleden. In mijn klas herdenk ik niet, die avond zit er namelijk niemand op school.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:mienietjefietje schreef op 01 mei 2016 @ 22:13:

[...]





En je zou natuurlijk ook niet weten wat je nou toch met WEER een vrije dag aan moest.....werken is toch wel het leukste wat er is niet dan?Ik werk niet dus ik ben altijd vrij. Mijn man was ambtenaar dus ook altijd vrij op 5 mei.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morsmordre schreef op 02 mei 2016 @ 08:18:

En dat mensen tegenwoordig steeds vaker roepen 'beetje hypocriet, je eigen oorlogsslachtoffers herdenken en de anderen niet'. Soms denk ik echt wat er gebeurd is met het stuk algemene kennis maar ook het respect naar elkaar. Afgezien van hoe je opgevoed bent (gelovig of niet) leerden we wat elke nationale feestdag inhield maar ook waar feestdagen als kerst, Pasen, hemelvaart etc. van oorsprong vandaan kwamen. Als ik dan nu (zelfs volwassenen) hoor roepen 'Ja, pasen, dat is toch iets met hazen ofzo' dan val ik bijna van mijn stoel van verbazing. Zo ook bij 4 en 5 mei.



Er zijn ook mensen die vinden dat herdenken op 4 mei gedateerd is en dat we naar de toekomst moeten kijken... jeetje, hoe wil je naar de toekomst kijken zonder af en toe stil te staan bij je/onze geschiedenis? Het is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest om de vrijheid te hebben die wij nu mogen genieten - denk ik dan. Als ik zin heb om een hele dag in bed te blijven dan doe ik dat, geen zin om te koken? Och, bestel ik een pizza en misschien wel direct een stel nieuwe sneakers. Niet dat ik vind dat dat fout is, juist niet want je moet je ook realiseren dat we nu die mogelijkheden wel hebben, maar jaarlijks twee minuten stilstaan bij alle slachtoffers die de oorlogen heeft gemaakt vind ik dan wel gepast. Zwijgen, herdenken, respecteren en vervolgens genieten van de dingen die wij nu hebben/kunnen/mogen.



Wij eten altijd een haasje/konijn met pasen



Herdenkingen vind ik lastig, het zijn er zoveel geworden. Voor mij leeft 4-5 mei wel, mijn oma heeft de bombardementen als jonge tiener nog meegemaakt dus door die verhalen voel ik me er meer verbonden mee. Met herdenkingen als die van de Bijlmerramp ed. heb ik persoonlijk dan weer veel minder. Ook vind ik het "lastig" dat een enorme oorlog en een dramatische ramp "gelijkgetrokken" worden. Ik weet heus wel dat dat niet zo is/ik het niet zo moet zien hoor, maar gevoelsmatig vind ik het vreemd.

Dus herdenk ik maar de dagen waar ik die binding wel mee voel, en op de andere sta ik even stil bij dat wat 4-5 mei voor mij doet, een andere dag wel voor een ander betekend. En dan gaat het toch vaak om dat beetje "steun"/troost uit halen voor de recentere herdenkingen tegenover "dit nooit weer" van de oorlogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wageningen1985 schreef op 02 mei 2016 @ 09:30:

Lees net dat mensen 4 mei willen boycotten omdat moslims zielig zijn, sommige mensen denken echt alleen aan zichzelf.Ik hoorde dit net, mensen die 4 mei willen boycotten vanwege het koloniale verleden van NL en "moslimhaat" in Nederland?!!. Ik denk dat deze mensen, zich rot moeten schamen. Ik ben dankbaar dat wij hier in dit land in vrijheid kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 02 mei 2016 @ 10:19:

[...]



Ik hoorde dit net, mensen die 4 mei willen boycotten vanwege het koloniale verleden van NL en "moslimhaat" in Nederland?!!. Ik denk dat deze mensen, zich rot moeten schamen. Ik ben dankbaar dat wij hier in dit land in vrijheid kunnen leven.Die dingen staan toch gewoon los van elkaar. Man man man... Al ben ik het er wel mee eens dat er wat meer aandacht mag komen voor het koloniale verleden in de geschiedenislessen, maar dat kan prima bestaan naast een herdenking.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf niets met 5 mei, het enige wat ik doe is oma opbellen om haar een fijne Bevrijdingsdag te wensen. Ik weet namelijk heel goed wat die dag voor haar betekent.



Met de Dodenherdenking dan denk ik altijd aan opa en oma van andere kant, die de oorlog weliswaar hebben overleefd maar wel gruwelijke dingen hebben moeten doorstaan in de kampen waarin ze zaten. Daar sta ik dan nog even extra bij stil.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 02 mei 2016 @ 01:19:

Met 5 mei heb ik persoonlijk niet zoveel. Ik ga vast naar het bevrijdingsfestival als het mooi weer is, maar als ik had moeten werken was dat ook prima geweest. 4 Mei doe ik ook weinig mee, al zorg ik er wel voor dat ik dan niet buiten ben. Dit heeft overigens niks te maken met een gebrek aan respect of het ontkennen van de holocaust, ik heb gewoon weinig met herdenkingen.



Scholen besteden veel aandacht aan 4 en 5 mei en de bijhorende geschiedenis. Het ontkennen van de holocaust is ook niet iets wat onder scholieren veel gebeurt als ik vrienden die leraar zijn moet geloven. Wel is de huidige generatie scholieren een groep wiens grootouders vaak de oorlog niet bewust hebben meegemaakt. Voor hen is het logischerwijs dus abstracter dan voor babyboomers. Ik kan me voorstellen dat de oorlog in Syrië voor jongeren een stuk tastbaarder is.Je kunt op o.a. dit forum schrijven wat je wilt. Dat is te danken aan de bevrijding en de blijvende gedachte die daaraan gekoppeld is. Dat je niet zoveel hebt met de concrete reden van 4 en 5 mei kan, maar de gedachte is voldoende om bij stil te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 01 mei 2016 @ 23:54:

Ik wel, bevrijdingsfestival en veel bier drinken De voorspellingen worden gelukkig ook steeds beter
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 02 mei 2016 @ 00:23:

5 mei is een nationale feestdag, alleen is het geen verplichte vrije dag. Behalve dan voor degene in overheidsdienst en voor scholen.

Voor de overige sectoren heeft men het overgelaten aan de sociale partners. In de meeste CAO's is het geen vrije dag geworden, behalve eens in de 5 jaar Maar 5 mei is sinds een aantal jaren WEL DEGELIJK een NATIONALE FEESTDAG.De provincie-ambtenaren zijn ook maar 1x in de 5 jaar vrij op 5 mei.
Later is nu
quote:Gisselle schreef op 02 mei 2016 @ 10:19:

[...]



Ik hoorde dit net, mensen die 4 mei willen boycotten vanwege het koloniale verleden van NL en "moslimhaat" in Nederland?!!. Ik denk dat deze mensen, zich rot moeten schamen. Ik ben dankbaar dat wij hier in dit land in vrijheid kunnen leven.



Volkomen respectloos en dan ook weer uit de koker van een bevolkingsgroep die zelf alleen maar om respect loopt te brullen.



Overigens vind ik die avondopening van winkels op 4 mei ook niet erg respectvol.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 02 mei 2016 @ 10:04:

Ik heb het eigenlijk alleen met mijn schoonvader mee gemaakt dat hij op dodenherdenking 2 min stil was. Voor de rest nergens eigenlijk. Ik heb het eerlijk gezegd zelf ook nog nooit gedaan.



Serieus?



Ik moest vroeger altijd stilzijn, heb dat ook aan mijn kinderen geleerd. Toen ik nog in de horeca werkte, stond het personeel 's avonds 2 minuten stil in de keuken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Gisselle schreef op 02 mei 2016 @ 10:19:

[...]



Ik hoorde dit net, mensen die 4 mei willen boycotten vanwege het koloniale verleden van NL en "moslimhaat" in Nederland?!!. Ik denk dat deze mensen, zich rot moeten schamen. Ik ben dankbaar dat wij hier in dit land in vrijheid kunnen leven.



Er streden meer Marokkaanse dan Nederlanderse militairen tegen de Nazi's



Lees hier
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 02 mei 2016 @ 10:59:

Dat je niet zoveel hebt met de concrete reden van 4 en 5 mei kan, maar de gedachte is voldoende om bij stil te staan.Dat vind jij en met jou heel veel mensen. Ik geniet van de vrijheid (die wat mij betreft overigens niet alleen te danken is aan de bevrijding van 44-45), maar heb geen behoefte om hier bij stil te staan. Dat had ik al nooit, maar met de toegenomen intolerantie, discriminatie en vluchtelingenhaat kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat we weinig geleerd hebben van onze geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 02 mei 2016 @ 11:24:

[...]



Dat vind jij en met jou heel veel mensen. Ik geniet van de vrijheid (die wat mij betreft overigens niet alleen te danken is aan de bevrijding van 44-45), maar heb geen behoefte om hier bij stil te staan. Dat had ik al nooit, maar met de toegenomen intolerantie, discriminatie en vluchtelingenhaat kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat we weinig geleerd hebben van onze geschiedenis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 02 mei 2016 @ 10:04:

Ik heb het eigenlijk alleen met mijn schoonvader mee gemaakt dat hij op dodenherdenking 2 min stil was. Voor de rest nergens eigenlijk. Ik heb het eerlijk gezegd zelf ook nog nooit gedaan.



En in jouw omgeving? Vrienden, familie, OV, verkeer op de weg? Kerkklokken die gaan luiden. Kijk je ook nooit naar de dodenherdenking op de Dam of de Waalsdorpervlakte?

Hier in Rotterdam staat alle OV 2 minuten stil en even voor acht gaan de kerkklokken luiden en om 08.00 is alles muisstil. Ik vind het altijd een plechtig moment. Zelf moet ik zingen bij een herdenkingsdienst en kranslegging. Best indrukwekkend en emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 02 mei 2016 @ 09:59:

[...]





Ook wel weer vrij menselijk: er zijn altijd mensen (al vanaf ze een jaar of 2 zijn) die iets gaan doen, juist omdat het niet mag en om te testen hoe ver ze kunnen gaan.Als de bedrijfsleiding er netjes mee omgaat, kunnen ze de kassa's en balies 2 minuten sluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven