"Een stiltecoupe in de trein is overdreven"

26-04-2016 09:04 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam deze stelling tegen in het jeugdjournaal vanmorgen en vond het wel een leuke. In het begeleidende item werd erover gesproken dat mensen wel op de hoogte zijn van wat de bedoeling is in een stiltecoupe maar zich er gewoon niet aan houden.



Wat vinden jullie van de stelling?



TO trapt af: Ik vind een stiltecoupe niet overdreven maar wel overambitieus. Gedurende de dag ben ik van mening dat mensen zich er netjes aan moeten houden maar tijdens de spits wanneer je al van geluk kan spreken als je een plekje hebt om te staan is het niet te handhaven en/of realistisch.
Ja, stiltecoupes zijn overdreven. Maar dat zeg ik omdat ik vind dat je sowieso rustig zou moeten zijn in de trein en anderen niet lastigvallen met jouw telefoontje of gesprek (of nor er her: muziek). Helaas is de gemiddelde NL treinreiziger een kleuter en hebben we dus stiltecoupes voor diegenen die eigenlijk 'normale' rust willen. Maar als er geen grijs is tussen zwart (lawaai) en wit (stiltecoupe) Dan maar voor die stiltecoupe kiezen.



In Denemarken is dit beter geregeld, daar heb je speciale wagens voor gezinnen (ruimte voor je kinderwagen of bagage) en stiltecoupes. En niemand die ik er moeilijk over zie doen.
Alle reacties Link kopieren
.,
anoniem_287965 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 13:46
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]





Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..Maar ga dan gewoon ergens anders zitten.
Alle reacties Link kopieren
.,
anoniem_287965 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 13:46
Reden: niet meer relevant
98.93% gewijzigd
Maar waarom is het dan ineens wel ok om te praten als de trein vol is? De trein is vol, dus ineens draait het alleen nog maar om jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]

Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..Wat gebeurt er dan op je werk als je een half uur (of hoe lang je treinreis ook duurt) niet telefonisch bereikbaar bent? Wat kun je voor je werk doen in de trein dat zo urgent is dat het niet een half uur kan wachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een keer tegen zo'n vrouw die een telefoongesprek voerde na 5 minuten gezegd dat we in een stiltecoupé zitten. Ik wilde haar eerst de tijd geven om te zeggen dat ze wel terugbelt, maar dat deed ze niet en na een paar minuten van dat onnozele gesprek aangehoord te hebben, ben ik erop afgestapt. Ze beëindigde toen wel haar gesprek.



Later op het perron zei een man die bij haar in de buurt had gezeten tegen me dat hij het zo goed vond dat ik dat tegen haar had gezegd en dat hij er blij mee was, omdat hij zich ook stoorde aan dat geklets. Waarom hij dan zelf niet tegen die vrouw heeft gezegd dat ze haar klep moet houden, snap ik dan niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 07 mei 2016 @ 06:59:

[...]





Maar we hadden het over de overvolle trein tijdens de spit. Dit doe ik anders ook wel.Je schreef "dit doe ik dan ook altijd wel". Door het woord altijd dacht ik dat je het altijd deed en niet alleen in de spits.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]





Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..Maar dan niet in een stiltecoupe... ik zou niet blij van jou worden en je dat ook laten weten.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Lindaaa, ik vind het ook in de spits asociaal om te praten in de stiltecoupe en een zakelijk telefoongesprek (dus op normaal volume ipv extra zachtjes) al helemaal. Tellen de regels opeens niet meer als het druk is? Vergelijk het met wildplassen tijdens Koningsdag, is dat opeens ok omdat er een rij staat bij de toiletten? Nee toch?
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar zijn we met zijn allen zo asociaal geworden dat een stiltecoupe dus nodig is. Met elkaar rekening houden is blijkbaar not done.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]





Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..Echt? Maar waarom ga je dan in een stiltecoupe zitten? Dit vind ik echt niet ok....
quote:Medina schreef op 07 mei 2016 @ 08:00:

[...]





Wat gebeurt er dan op je werk als je een half uur (of hoe lang je treinreis ook duurt) niet telefonisch bereikbaar bent? Wat kun je voor je werk doen in de trein dat zo urgent is dat het niet een half uur kan wachten?





Er zijn werkgevers die dat van je verwachten.



Wat het nut van een stiltecoupe betreft: ik zoek die vaak bewust op omdat ik flink overprikkeld kan worden van geluiden om me heen. Ik ben na een bezoek aan mijn hoogbejaarde mensen al flink doodmoe en als ik dan ook nog eens 2 uur in een rumoerige trein moet zitten, gaat bij mij het licht uit... Toen ik nog werkte en dan de trein nam waren die stiltecoupé's een zegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een stiltecoupé soms heerlijk. Zeker als ik een lange en drukke dag achter de rug heb gehad en gewoon even rust om mij heen wil. Vind het dan ook belachelijk dat mensen zich niet meer aan die regel houden als het spits is. Ja als je een plekje wilt kan het zijn dat je in de stiltecoupé komt, maar dan houd je gewoon even je mond in die tijd. Ga je echt niet dood van ofzo. En als je zo nodig wel wilt praten, ga je maar staan in de normale coupé.



Vind degene die ook gewoon zijn telefoon opneemt omdat het toevallig voor werk is, ook superasociaal. Dus omdat jij per se wilt zitten in de spits, moet de rest van de reizigers die wel graag voor rust daar zitten, maar jouw gesprek aanhoren. Die dus ook supergoed te horen is, aangezien het als het goed is voor de rest gewoon stil is. Maakt dan niet uit hoe zacht je praat, iedereen kan meeluisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]





Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..Wat doe jij voor werk dan?
Alle reacties Link kopieren
Is mij meermaals opgevallen dat vooral 35+-vrouwen echt gewoon onstuitsbaar doorpraten in een stiltecoupe zodra ze met 2 of meer zijn. Die praten zelfs bij voorkeur met gemak naadloos 10 minuten vol met als gespreksonderwerp "hee, kijk nou, dit is een stiltecoupe", alsof het een soortr abstract concept is dat alleen op pubers van toepassing is en niet op middelbare vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 10 mei 2016 @ 19:32:

Is mij meermaals opgevallen dat vooral 35+-vrouwen echt gewoon onstuitsbaar doorpraten in een stiltecoupe zodra ze met 2 of meer zijn. Die praten zelfs bij voorkeur met gemak naadloos 10 minuten vol met als gespreksonderwerp "hee, kijk nou, dit is een stiltecoupe", alsof het een soortr abstract concept is dat alleen op pubers van toepassing is en niet op middelbare vrouwen.Oh ja, zo'n groep vrouwen van midden 30/eind 30, in héule hippe H&M-tuniekjes en laarzen onder spijkerbroek, moderne bril van Specsavers op, en allemaal een "handtas" formaat weekendtas, en maar rebbelen en rebbelen en rebbelen en oh kijk ons nou toch eens gekke meiden zijn en we hebben zo'n lol met elkaar en dan moet er vooral wéér eens eentje luidkeels lachen vanwege die lol... en iedereen om hen heen in die stiltecoupé is natuurlijk suf en saai en ook dáár moeten ze dan weer érg om lachen, luidkeels...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de eerste klas moet worden afgeschaft en daarvoor in plaats stiltecoupés moeten komen. Dan is er meer ruimte voor de meerderheid die een gewoon kaartje koopt en kunnen de mensen die persé niet met anderen om willen gaan in die coupé gaan zitten sikkeneuren.



Ik krijg zelf toch nooit werk in de trein gedaan, ben wagenziek, dus bij een lange reis ga ik maar wat aankloten op mijn telefoon om vrienden bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 10 mei 2016 @ 20:08:

Ik vind dat de eerste klas moet worden afgeschaft en daarvoor in plaats stiltecoupés moeten komen. Dan is er meer ruimte voor de meerderheid die een gewoon kaartje koopt en kunnen de mensen die persé niet met anderen om willen gaan in die coupé gaan zitten sikkeneuren.



Ik krijg zelf toch nooit werk in de trein gedaan, ben wagenziek, dus bij een lange reis ga ik maar wat aankloten op mijn telefoon om vrienden bellen.



Ik reis vrijwel altijd eerste klas, behalve als ik even naar de naastbijgelegen stad 10 minuten verderop ga.



Ben dol op de eerste klas: rustiger, meer zit- en beenruimte en geen scholieren/studenten die met tig rugzakken en tassen tegen je aan rammen of daarmee alle plaatsen bezetten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar het is ook een stuk duurder en niet iedereen kan of wil dat betalen. Zeker als je een lange reis hebt gepland.
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 10 mei 2016 @ 20:27:

Ja, maar het is ook een stuk duurder en niet iedereen kan of wil dat betalen. Zeker als je een lange reis hebt gepland.Kan. Maar ik heb de meerprijs er dik voor over.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 mei 2016 @ 20:06:

[...]





Oh ja, zo'n groep vrouwen van midden 30/eind 30, in héule hippe H&M-tuniekjes en laarzen onder spijkerbroek, moderne bril van Specsavers op, en allemaal een "handtas" formaat weekendtas, en maar rebbelen en rebbelen en rebbelen en oh kijk ons nou toch eens gekke meiden zijn en we hebben zo'n lol met elkaar en dan moet er vooral wéér eens eentje luidkeels lachen vanwege die lol... en iedereen om hen heen in die stiltecoupé is natuurlijk suf en saai en ook dáár moeten ze dan weer érg om lachen, luidkeels...Precies, jij kent ze ook!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lindaaa-3 schreef op 06 mei 2016 @ 23:41:

[...]





Ik vind wel dat je normaal moet kunnen praten met elkaar, als je nergens anders kan zitten. Ik moet tijdens mijn treinreis ook vaak mijn telefoon opnemen voor m'n werk. Dit doe ik dan ook altijd wel in de stilte coupe, er kijken dan soms wel mensen geërgerd.. Maar ik kan er niks aandoen, moet ook gewoon m'n werk doen..

In de trein?

En waarom kun jij niet net als een ander even naar het tussenstuk lopen. Of als je echt continu aan de foon hangt daar gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 mei 2016 @ 20:10:

[...]





Ik reis vrijwel altijd eerste klas, behalve als ik even naar de naastbijgelegen stad 10 minuten verderop ga.



Ben dol op de eerste klas: rustiger, meer zit- en beenruimte en geen scholieren/studenten die met tig rugzakken en tassen tegen je aan rammen of daarmee alle plaatsen bezetten. Dat dacht vriend ook. En wat blijkt? 1e klas loopt helemaal vol omdat de trein vol is en je dan blijkbaar 1e mag gaan zitten. Dus hij betaald meer maar zit nog tussen de scholieren.

Vind dat ze daar best meer op mogen letten. Je koopt niet voor niets zo'n kaartje.
Alle reacties Link kopieren
Dat denken de mensen, die een tweedeklas kaartje hebben gekocht maar moeten staan ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven