Vegan Challenge 2016

26-02-2016 17:42 110 berichten
Het duurt nog even voordat het begint, maar zijn er nog meer mensen die mee gaan doen?



Ik probeer al langere tijd meer plantaardig te eten, en wil nu eens een maand lang helemaal plantaardig proberen te eten.
Vandaag veganistische 'vis' met aardappels en groente gegeten. Tijdje terug was ik in een toko en daar hadden ze allerlei soorten veganistische en vegetarische vis en zeevruchten, ik was zo gelukkig. Vlees mis ik totaal niet, maar vis wel. Het is een klein beetje anders, maar benaderd de smaak en textuur best goed. Ik vind het lekker in ieder geval.

Qua lunch had ik vandaag hetzelfde probleem als jij novelle, en er waren al nauwelijks vegetarische opties, dus ik was blij met mijn zelf meegenomen lunch en het gratis fruit. Maar zo heel moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn toch? Hummus en een blaadje sla op een broodje en je hebt al een veganistische optie...



Gisteren geprobeerd de ei-vrije omelet van de groene meisjes te maken. Weet niet wat er mislukte maar het leek in de verste verte niet op omelet, meer op Indiase bhaji. Gelukkig wel erg lekker. Hebben jullie nog tips voor 'ei'?



Ei-ersatz vind ik ook erg handig schoenmaat. Vooral om recepten voor cake e.d. makkelijk te veganizen. In pannenkoeken gebruik ik het zelf niet, daar doe ik een schepje lijnzaad bij en laat het even staan, werkt ook super goed. Heb ook eens pannenkoeken van bier gehad (dus zowel ei en melk vervangen door bier) en dat vond ik met kriek best lekker, hoewel het alles behalve neutraal smaakt daarna.
Alle reacties Link kopieren
Ik at al nooit vis, dus dat mis ik ook niet. Ik had nog nooit gehoord van Ei-ersatz

Woensdag heb ik een cake gebakken, ging prima.



Maar qua ergens lunchen, het is inderdaad veel makkelijker om je eigen lunch standaard bij je te hebben. Het is blijkbaar nog niet heel normaal om vegan opties te hebben. Ik durf dus ook niet zo goed uit lunchen/eten te gaan.



Gister had ik pasta met groentesaus en had ik Italiaanse notenballetjes gemaakt. Helaas vond ik de notenballetjes niet echt lekker.

Ik vind het wel leuk dat ik weer hele andere dingen uit probeer. De quiche met vermalen kikkererwten was wel weer prima, terwijl ik verwachtte dat dat niets zou zijn. Vandaag een aubergine stoof met couscous gegeten, ik vond ;-)het smakelijk.

En ik had laatst een lasagne gemaakt met een bechamelsaus en pistachenotentopping en die vond ik ook verrassend lekker.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Hoe zorgen jullie ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt? Soms vind ik dat lastig, zeker als ik een dag gesport heb, dan lijkt het wel alsof ik honger blijf hebben. Gerechten met kikkererwten vullen wel (mjam), maar bijvoorbeeld pasta of rijst met groente niet zo (ook niet met volkorenpasta of zilvervliesrijst).
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Hoi Whoopsadaisies!



Ik eet ook veel kikkererwten en hummus, lekker! En zoete aardappel, broccoli, noten, linzen, avocado en notenpasta's. Verder kun je er op letten dat je eiwitten combineert. Zoals peulvruchten met quinoa of granen en noten. Dat schijnt je lichaam beter op te nemen en ik merk zelf dat het idd goed vult ook.

Je kunt een flinke schep hennepzaad in je smoothies doen, of spirulina gebruiken. Dat laatste heb ik soms in huis, maar hennepzaad gooi ik overal in en over! Verder eet ik veel havermout, met plantaardige melk en noten.
Roxy: die bechamelsaus klinkt lekker! Heb je daar een recept van?



Qua eiwitten let ik niet zo heel erg op, maar mijn ervaring is dat ik altijd genoeg binnen krijg. Ik eet elke dag havermout met een schepje zaden en andere volkoren producten. Ook eet ik regelmatig peulvruchten, noten(smeersels) en sojaproducten.

Op de website van de veganchallenge kun je ook lezen over eiwit.



De challenge is inmiddels bijna afgelopen, denken jullie er over om (deels) vegan door te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Lasagne met bechamelsaus
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:Whoopsadaisies schreef op 25 april 2016 @ 20:24:

Hoe zorgen jullie ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt? Soms vind ik dat lastig, zeker als ik een dag gesport heb, dan lijkt het wel alsof ik honger blijf hebben. Gerechten met kikkererwten vullen wel (mjam), maar bijvoorbeeld pasta of rijst met groente niet zo (ook niet met volkorenpasta of zilvervliesrijst).Je hebt ook eiwitpoeder wat op plantaardige basis is, bijvoorbeeld op basis van soja. Bijv. hier te krijgen. Nadeel is dat het meestal niet met een smaakje te krijgen is zoals normaal eiwitpoeder wel te krijgen is. Maar ik gooi een schepje door de havermout met wat kaneel erbij. Dan merk ik vrij weinig van de smaak.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd naar wie er (deels) vegan blijft eten en hoe je deze maand hebt ervaren!
Alle reacties Link kopieren
vandaag had ik echt een vegan dip; partner tracht echt zo vegan mogelijk te leven, ik bezondig me af en toe nog aan vlees en garnalen(nog steeds geen melk, dat houden we er in).



Ik doe meestal avondeten maken en ben niet echt een keukenprinses.

Toch weer iets op tafel weten te krijgen ..spaghettini met champignons, veel knoflook, doppertjes en snijboontjes klein gesneden erdoorheen. beetje ketchup ( want is vegan yeaahh) en soya saus ...thats it..

geen salade, was wel gewenst, maar vergeten bij de boodschappen...



wij maken voorlopig nog één grote uitzondering en dat is zoetigheid zoals cake en taart etc...

dat is nog een stap te ver om dat op te geven..

wellicht bij de volgende vegan challenge; ondertussen een jaar lang oefenen met vegan bakken .





ben wel enorm blij dat we bij het boodschappen doen geen melk meer kopen, supertrots.



O ja..naast Oatly proberen we nu Rude Health uit , de meningen hier in huis zijn verdeeld...
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist veel meer taart enzo gaan eten haha! Ik geef de schuld aan Pinterest

Echt zó veel inspiratie opgedaan daar, om gezond en zonder schuldgevoel te bakken! Of juist 'no bake', wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
De maand heeft bij mij wel wat meer bewustwording gegeven. Ik vind het bv echt achterlijk wat voor een zooi ze in paprikachips gooien. Aan de andere kant ben ik ook tot de conclusie gekomen dat cake met boter en eieren echt heel lekker is en ik dat liever soms maak dan een vegan brownie elke week.

Ik dronk eigenlijk nooit melk en at geen yoghurt en gebruikte kaas enkel op ovengerechten (ik vind kaas niet gesmolten vies). Ik heb gemerkt dat er soms goede alternatieven zijn voor kaas op een gerecht, dus dat wil ik er in houden.

En qua vlees eten merkte ik dat ik bepaalde gerechten mistte, niet perse het vlees zelf. Ik mistte dus niet het stukje vlees (AGV), maar alleen sommige gerechten, zoals een knolselderij gehakt taartje.

Ik denk dat we veel minder vlees zullen eten de komende tijd. Ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Bedankt voor het recept Roxy, klinkt lekker!



Ik ben ook meer taart gaan bakken/eten. Wil het graag allemaal uitproberen, en bij veel dingen heb ik het idee dat het gezonder is dan 'gewone' taart. Moet mezelf soms inhouden om niet alles tegelijk te willen maken. Gelukkig heb ik dat ook met overige recepten, ik heb het gevoel dat ik veel meer groenten en fruit ben gaan eten en andere gezonde dingen.



Verder wil ik sowieso doorgaan met veganistisch eten, maar ben ik er nog niet helemaal uit wat ik van dierlijke E-nummers vind. Ook weet ik niet wat ik met verzorgingsproducten, kleding en schoenen wil doen. Gelukkig heb ik nog niks nodig, dus ik kan nog even nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Jeej!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Het is weer voorbij! Of eigenlijk net begonnen, ligt eraan hoe je er naar kijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schoenmaat40 schreef op 22 april 2016 @ 16:32:

vega burgertje met salade, extra avocado...verder eindelijk " de ei ersatz " gekocht, ga het van het weekend uitproberen in de pannenkoeken (havermout melk en amandelmelk)..



Let wel op met de vega burgers (en andere vega producten), er zit namelijk héél vaak ei in.



Ik doe niet aan de challenge omdat ik al grotendeels veganistisch eet (alleen op sociale gelegenheden niet - wel vegetarisch). Ik was echt een enorme kaasliefhebber maar ik heb gemerkt dat je daar heel makkelijk vanaf komt. Blijkbaar is kaas hetzelfde als een suikerverslaving. Als je het een poos niet eet, heb je er ook geen behoefte meer aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whoopsadaisies schreef op 25 april 2016 @ 20:24:

Hoe zorgen jullie ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt? Soms vind ik dat lastig, zeker als ik een dag gesport heb, dan lijkt het wel alsof ik honger blijf hebben. Gerechten met kikkererwten vullen wel (mjam), maar bijvoorbeeld pasta of rijst met groente niet zo (ook niet met volkorenpasta of zilvervliesrijst).



Ik heb bij de AH een pasta gevonden die gemaakt is van rode linzen. Iets van 23 gram eiwit per 100 gram. Heel lekker met een lepel hummus en groenten erdoor (m'n nieuwe verslaving)



En verder gebruik ik vegan blend chocolate en brown rice protein powder van MyProtein. Die tweede is niet aan te raden Die eerste is wel te doen, vooral als je er een smoothie van maakt met fruit erdoor. Veganistische eiwitpoeders zijn nogal zanderig van structuur, dat is het voornaamste probleem. Maar het helpt wel echt tegen de honger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel leuk om hier even te laten weten hoe het verder vergaan is met mijn eetpatroon.

We eten nu eigenlijk bijna altijd vegetarisch, ik eet soms wel vlees als we uit eten gaan, maar thuis eigenlijk bijna nooit meer.

En ik ga nu toch weer even een paar weekjes veganistisch eten, omdat ik het toch wel prettig vond.

Nadat de challenge klaar was, was ik eigenlijk een beetje in de war. Ik wist niet meer wat ik wilde en waarom. Dus nu even weer een paar weken veganistisch en kijken hoe mijn lijf dat ervaart. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel prettig om het geen naam te geven (door bv nu niet te zeggen dat ik enkel nog vegetarisch eet), zodat ik toch voor mijn gevoel alles mag eten en flexibel ben (bv bij sociale gelegenheden). Ik ben geloof ik een beetje zoekende

En nu mensen dit misschien toch lezen: Heeft er iemand nog een lekker recept?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Wat leuk om te lezen hoe het verder is gegaan! Toch leuk hoe zo'n maand veganistisch eten best wat veranderingen teweeg kan brengen. En niks mis met zoekende zijn toch? Soms hebben dingen tijd nodig. :-)



Zelf eet ik nog steeds overwegend veganistisch, met heel af en toe een kleine uitzondering. Had twee weken terug dagenlang zin in een plakje kaas, dus dan eet ik dat. Maar zulke dingen komen maar weinig voor. Mijn vriend vond het eerst verschrikkelijk, maar hij eet meestal vegetarisch of vegan met mij mee, in plaats van dagelijks vlees. Merk nog wel dat ik zoete dingen moeilijk vind, heb al meerdere cakes en taarten laten mislukken.



Dit staat er nu in de oven: http://veganchallenge.nl/hartige-indiase-taart/

Ik pas het elke keer dat ik het maak een beetje aan, afhankelijk van wat ik in huis heb. Eén van mijn favorieten.
Alle reacties Link kopieren
Heeft één van jullie tips voor plantaardige melk die een mooie schuimlaag geeft voor je cappuccino? Bij sojamelk wilde het mij namelijk niet echt lukken (en ik vind het ook niet lekker).
Alle reacties Link kopieren
@ Ibbeltje Het ligt aan het merk sojamelk. Provamel geeft wel een goeie schuimlaag
En aan hoe heet je het maakt, als je sojamelk te heet maakt gaat het raar doen. Schuim wil bij mij prima lukken. Je kunt ook (oatly) havermelk proberen, daar hoor ik goede verhalen over. Qua smaak zou ik een beetje kijken wat je lekker vindt, alles smaakt een beetje anders en ik vind niet alles even lekker.
Alle reacties Link kopieren
Gaat er nog iemand mee doen met de vegan challenge in oktober?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me aangemeld en ben wel van plan om er aan mee te doen. Ben deze week al wat in de voorbereiding begonnen door te minderen met zuivelproducten en lekkere vegan opties uit te proberen. Ik ben al vegetariër en gebruik zeer weinig zuivel en eieren. Kaas missen ga ik nog het meest moeite mee hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me er ook voor aanmelden. Ben een aantal jaren veganist maar eet de laatste tijd wat eenzijdig door gebrek aan inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
quote:ibbeltje12 schreef op 15 juni 2016 @ 18:52:

Heeft één van jullie tips voor plantaardige melk die een mooie schuimlaag geeft voor je cappuccino? Bij sojamelk wilde het mij namelijk niet echt lukken (en ik vind het ook niet lekker).De biologische variant wil wel goed schuimen bij ons.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven