Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Mirre en heytan!

@Toiletrol: Veel plezier met de bezichtiging, ben heel benieuwd of het overeenkomt met het beeld wat je nu hebt! Ik hoop het voor je



Ik verheug me ook enorm op een eigen plek, herken het zeker wat je schrijft toiletrol. Merk ook dat ik geen zin meer heb ik het aanpakken van kleine ergernisjes, omdat ik hoop hier snel weg te gaan en het "toch niet mijn huis is". Denk aan een stukje kapot behang of een plek waar de laminaat licht omhoog komt. Dat zou ik in mijn toekomstige huis nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
leuk om te lezen allemaal!

@mirrevd, is onzin wat je financieel adviseur zegt, makkelijk geld verdienen. Wij zitten nl in zelfde situatie, en onze adviseur heeft het zo geregeld dat we dit kosteloos gaan oversluiten (onze woning wordt pas na een jaar geleverd). Ook nog eens voor rentepercentage van dat moment. Onze adviseur vertelde ook dat er heel vaak geld voor wordt gevraagd, maar dat als je een goede adviseur hebt, deze bij de bank kan regelen dat het je niets extra kost. je blijft immers klant bij hen. Succes
@manguepina Oh, dat klinkt beter! Maar hoe dan? Want zoeken op internet maakt me ook niet veel wijzer. Als je t niet weet ook goed hoor, volgende week hebben we gesprek met de beste man. Dan vraag ik t nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft het ook bij de hand gehad, die dacht 'dikke vinger' toen ze met dat verhaal over kosten voor de verlenging van de offerte aankwamen (het was ook niet niks, 0,25% van het hypotheekbedrag geloof ik?) en heeft m gewoon laten verlopen en een nieuwe offerte aangevraagd. En toen was z'n rente nog 0,2% lager ook! Dat kan dus sowieso, maar ik heb geen idee wat de ontwikkelingen op rentegebied zijn momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Oeh zo spannend we staan op het punt een bod uit te brengen. Zojuist de hele brief met voorwaarden en dergelijke gemaakt en wil straks gaan bellen.



We gaan maar 10 duizend onder de vraagprijs zitten zodat we hopelijk snel uitgeboden zijn. We hebben dan wel als voorwaarde overdracht in November. Willen ze eerder dan stijgen we gewoon minimaal. Hopelijk komen we er dan lekker snel uit.

Nu was ik benieuwd of ik nog iets vergeten ben in de voorwaarde.

We hebben nu obv financiering, nhg, overdracht in November en keuze notaris aan ons.



Jullie nog input?
Niets is wat het lijkt..
quote:Poeziemauw schreef op 29 april 2016 @ 09:57:

Oeh zo spannend we staan op het punt een bod uit te brengen. Zojuist de hele brief met voorwaarden en dergelijke gemaakt en wil straks gaan bellen.



We gaan maar 10 duizend onder de vraagprijs zitten zodat we hopelijk snel uitgeboden zijn. We hebben dan wel als voorwaarde overdracht in November. Willen ze eerder dan stijgen we gewoon minimaal. Hopelijk komen we er dan lekker snel uit.

Nu was ik benieuwd of ik nog iets vergeten ben in de voorwaarde.

We hebben nu obv financiering, nhg, overdracht in November en keuze notaris aan ons.



Jullie nog input?Willen jullie nog een bouwtechnische keuring?
Alle reacties Link kopieren
Nope. Mijn vader de uitvoerder en opa de aannemer hebben de grootste punten bekeken. Wat me er nu wel aan doet herinneren dat ik in de voorwaarden moest plaatsen dat de kruipruimte droog en toegangelijk moet zijn. Ga het er direct even bijzetten.



Daarnaast hebben mijn ouders bijna een zelfde huis in dezelfde wijk alleen 4 jaar ouder. Qua opzet en dergelijke weet mijn vader dus precies hoe het huis in elkaar zit. Heb het hem gisteren met de bezichtiging ook gevraagd moeten we die keuring nog doen. Kreeg als antwoord waarom 450 euro weggooien voor iets wat ik nu ook al gedaan heb
Niets is wat het lijkt..
Alle reacties Link kopieren
Spannend Poeziemauw succes! Handig zo'n vader en opa!
quote:Poeziemauw schreef op 29 april 2016 @ 10:06:

Nope. Mijn vader de uitvoerder en opa de aannemer hebben de grootste punten bekeken. Wat me er nu wel aan doet herinneren dat ik in de voorwaarden moest plaatsen dat de kruipruimte droog en toegangelijk moet zijn. Ga het er direct even bijzetten.



Daarnaast hebben mijn ouders bijna een zelfde huis in dezelfde wijk alleen 4 jaar ouder. Qua opzet en dergelijke weet mijn vader dus precies hoe het huis in elkaar zit. Heb het hem gisteren met de bezichtiging ook gevraagd moeten we die keuring nog doen. Kreeg als antwoord waarom 450 euro weggooien voor iets wat ik nu ook al gedaan heb Fijn! Ja, die kruipruimte is wel een dingetje... Hebben wij ook even in gekeken. Schoonzus kocht huis en kwam er daarna achter dat kruipruimte vol lag met poep....
Alle reacties Link kopieren
Haha ja ook nog even telefonisch overleg gehad mbt bod en de hieraan gekoppelde brief. Hij was het helemaal met me eens dus heb om 10.30 met knikkende knietjes en klotsende oksels de makelaar gebeld.

Bod is gedaan maar hij vond mijn overdrachtsdatum wel erg ver. Laat daar nou een strategie achter zitten



We hebben 180 geboden terwijl de vp 190 is, overdracht op November gezet. Willen ze nou eerder dan stijg ik max tot 181500 en willen ze meer geld dan blijft het lekker November. De verkopende partij had nog geen datum of periode doorgegeven dus ja dan mag ik de suggestie. Heb ook liefjes tegen de makelaar gezegd dat ze best een ander bod Mogen doen alles is ten slotten bespreekbaar.

Hij gaf aan er direct werk van te gaan maken en hoopte vandaag nog iets te kunnen laten weten. Ben zeer benieuwd, ons bod is geldig tot maandag 17.00 dus veel tijd hebben ze niet
Niets is wat het lijkt..
quote:Mirrevd schreef op 29 april 2016 @ 13:34:

[...]

Fijn! Ja, die kruipruimte is wel een dingetje... Hebben wij ook even in gekeken. Schoonzus kocht huis en kwam er daarna achter dat kruipruimte vol lag met poep.... Whut? Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Pffff.. hier even volop frustratie. We zijn in ons hoofd verliefd op een schitterend nieuwbouwhuis. Het kan gekocht worden, we kunnen het betalen, de bank wil meewerken en toch staan we nu al wekenlang stil.



Niemand legt ons uit hoe het proces nu precies in z'n werk gaat en hoe de tijdslijn nu precies zit. Alle partijen lijken op elkaar te wachten. De makelaar doet alsof alles al in kannen en kruiken is, we moeten de ene dag bij de aannemer uitzoeken welke kleur schakelmateriaal we willen en het volgende moment krijgen we te horen dat de bouwvergunning bij de gemeente nog niet eens is aangevraagd omdat ze dat pas willen doen als x% van het project verkocht is.

Maar ondertussen verwacht de makelaar van ons dat we handtekeningen gaan zetten, terwijl ze ons geen zicht kunnen geven op wanneer er gebouwd kan gaan worden.. sterker nog, de aannemer weet nog niet eens óf ze gaan bouwen.

Daarbij zien we van de makelaar volop reclame en advertenties (op facebook e.d.) voor nieuwbouwprojecten, maar niet voor die van ons, dus hoe ze dan de rest verkocht willen krijgen is mij een raadsel.



We willen zo graag verder, maar de wereld werkt niet mee.



En dan de grootste frustratie is dat ik bij mn omgeving niet mag spuien, want ja 'als we niet willen wachten moeten we niet voor nieuwbouw kiezen;.. Maar wachten terwijl je huis gebouwd wordt, is wel heel wat anders dan dit gevoel dat we aan het lijntje worden gehouden.
quote:matroesjka_ schreef op 29 april 2016 @ 14:38:

[...]



Whut? Hoe dan? Ja, goede vraag. Iets met een lekkage...
Heeft iemand ervaring met tegelijk een bod neerleggen voor een bepaalde datum?



Gisteren een bod gedaan op een woning, vandaag heeft nog iemand een bod gedaan. We hebben de tijd tot en met maandag om een eindbod neer te leggen, 'tegenpartij' ook. Degene met het beste bod heeft het. Ik vind dit niet fijn. Eigenlijk geen idee wat ik ermee aan moet. Het enige wat ik weet is dat de andere partij met hun bod in de buurt ligt.
OmeHenk, zo is het huis van mijn vriend ook verkocht. Twee bieders tegelijk waarbij de makelaar ook heeft gezegd dat het bod van de andere partij in de buurt lag. Dat was echt zo want wij wisten hoeveel er al geboden was. Beide partijen mochten een eindbieding doen en de hoogste kreeg het. Partij 1 deed een eindbod van de vraagprijs met een euro erbovenop en partij 2 had een eindbod met 600 euro boven de vraagprijs.



Laylala, oef..wat vervelend! Rare situatie. Twijfel je om hier mee door te gaan?



Poeziemauw, weet je al iets? Spannend, komt vast goed.



Mirrevd, wat goor Hoe krijg je dat weg? En hoe is het mogelijk dat daar poep ligt. Ranzig..



Toiletrol, hoe was de bezichtiging?
quote:stimpy77 schreef op 29 april 2016 @ 21:38:

OmeHenk, zo is het huis van mijn vriend ook verkocht. Twee bieders tegelijk waarbij de makelaar ook heeft gezegd dat het bod van de andere partij in de buurt lag. Dat was echt zo want wij wisten hoeveel er al geboden was. Beide partijen mochten een eindbieding doen en de hoogste kreeg het. Partij 1 deed een eindbod van de vraagprijs met een euro erbovenop en partij 2 had een eindbod met 600 euro boven de vraagprijs.



Laylala, oef..wat vervelend! Rare situatie. Twijfel je om hier mee door te gaan?



Poeziemauw, weet je al iets? Spannend, komt vast goed.



Mirrevd, wat goor Hoe krijg je dat weg? En hoe is het mogelijk dat daar poep ligt. Ranzig..



Toiletrol, hoe was de bezichtiging?



he Stimpy, was die vraagprijs reéel? Als in de buurt van de getaxeerde marktwaarde?

Er zit nu een verschil van ongeveer 30.000 tussen vraagprijs en biedingen. Dat is wel veel.
Oei, ja dat is zeker veel. Vraagprijs was absoluut reëel. Hij wilde er ook gewoon vanaf en hoefde er geen winst op te maken dus marktconform ingezet. Achteraf misschien iets te laag zelfs maar wel snel verkocht en dat was ook wat waard. Het ging hier om 'slechts' ongeveer 5 k verschil met biedingen en vraagprijs.



Dus zoals ik het lees zou je flink moeten stijgen met je bod. Ik snap dat je daar over na moet denken.
Alle reacties Link kopieren
He omehenk, wat eem vervelende situatie. Hebben jullie een verkoopmakelaar? Die hebben meestal meer kijk op dit soort situaties in de regio waar jij zit. Anders zou ik in ieder geval goed nadenken, maar vooral ook bedenken hoeveel je het huis waard vind. En daar niet boven gaan zitten. Als het dan niet aan jou verkocht wordt, was het vast niet voor jou bestemd. Dan komt er vast wat mooiers voorbij! (Ik weet dat dit makkelijk gezegd is wanneer je weg bent van dit huis, maar zo is het voor ons altijd gegaan. Voordat we ons huidige huis kochten, zijn we er eerst 4 misgelopen)

Veel succes ermee!
quote:heytan schreef op 30 april 2016 @ 10:03:

He omehenk, wat eem vervelende situatie. Hebben jullie een verkoopmakelaar? Die hebben meestal meer kijk op dit soort situaties in de regio waar jij zit. Anders zou ik in ieder geval goed nadenken, maar vooral ook bedenken hoeveel je het huis waard vind. En daar niet boven gaan zitten. Als het dan niet aan jou verkocht wordt, was het vast niet voor jou bestemd. Dan komt er vast wat mooiers voorbij! (Ik weet dat dit makkelijk gezegd is wanneer je weg bent van dit huis, maar zo is het voor ons altijd gegaan. Voordat we ons huidige huis kochten, zijn we er eerst 4 misgelopen)

Veel succes ermee!



Dank je heytan. We hebben idd een aankoopmakelaar.

Lastige is dat we in het dorp willen blijven waar we nu zitten. Er staan zo'n 80 huizen op funda, waarvan de helft verkocht onder voorbehoud. Dan houd je niet veel over.

En dit is wel een uniek huis, niet bepaald 13 in een dozijn. Er zijn er een stuk of 20 van en echt bijzonder. Eens per twee, drie jaar ofzo komt er een te koop. Ze zijn wat ouder en niet altijd goed onderhouden. Deze is wel netjes.



We zitten niet op de wip, we hebben nog een appartement. Maar daar puilen we wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Even bijgelezen. Hier nog een huis gezien wat we willen bezichtigen: wederom een klushuis maar met een lage VP en het is denk ik ook goed om even "los" te komen van het huis waar ons bod op is afgewezen.



@Poeziemauw: Nog nieuws? Zo te lezen moet dat wel allemaal goedkomen



@Mirre: Gatver! Wat een nachtmerrie. Ik vraag me ook af hoe je dat wegkrijgt?!



@OmeHenk: Lastige situatie. Hopelijk heb je een streepje voor door de aankoopmakelaar?! Ik zou in elk geval inderdaad een max voor jezelf vaststellen en daar niet van wijken. Voorkomen dat je in een soort biedwedstrijd belandt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
@omehenk, lastige situatie! Heb je wat aan je verkoopmakelaar in deze?

Wij hebben met het huis wat we gekocht hebben (morgen krijgen we de sleutel!!) ook een bod moeten doen terwijl er een andere bieder was. We hebben toen goed nagedacht over wat wij maximaal wilden (dus niet konden) betalen en dat geboden. Wel 25000 onder de vraagprijs maar we zijn het wel geworden. Hoewel nog wel met een tegenbod waardoor we uiteindelijk nog 2500 euro omhoog gegaan zijn.

Succes

Met strategie bepalen!
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook in dit topic! Wij zijn op zoek naar een huis in Leeuwarden, en wel in de wijk Westeinde. We zijn nog maar nét begonnen met zoeken.



Voorwaarden:



Ruime garage

Redelijk grote tuin (geen postzegel) met geen of zeer weinig inkijk van anderen, dus veel privacy

Ligbad maar die kunnen we er zelf ook in maken natuurlijk

Rustige ligging, niette dicht bij de rondweg ivm lawaai. Liefst aan de noordelijke of westelijke kand bij de weilanden

Meerdere slaapkamers

Vrijstaand, hoekwoning of twee onder één kap
Alle reacties Link kopieren
We hebben zeker nieuws! Kregen vrijdagavond om 2 voor 6 een mail met een tegenbod welke geheel volgens verwachting was.

Tegenbod was 185 en overdracht naar September. Zojuist een bod gedaan van 182 omdat we dan wel met hun overdracht akkoord gaan. Komt voor ons iets minder lekker uit maar is wel te doen.



Nu ben ik dus heel het weekend op pinterest ideen aan het zoeken geweest en heb ik de woonkamer al 2 keer ingericht Wel hebben we direct besloten dat we een verhuisbedrijf in gaan schakelen. Dit is tot nu toe het enige waar we het direct eens over waren. Vandaag gaan we dus weer vrolijk verder met duimen draaien.



@Omehenk ik zou ook gaan tot wat jullie ervoor willen betalen en geen cent meer. De kans dat je anders teveel betaald en spijt krijgt is wel erg groot.
Niets is wat het lijkt..
Jemig wat is dit topic actief zeg



Poeziemauw, fijn iig dat het tegenbod volgens verwachting was, nu weer afwachten... hopelijk accepteren ze jullie bod! Leuk hè, pinterest inrichten? Dat doe ik ook, ondanks dat wij niet zo ver zijn als jullie Fijn idee dat jullie verhuizers in gaan huren, dat willen wij ook doen tzt! Hebben jullie al uitgezocht wat het ongeveer kost? Zag in mijn app trouwens een Groupon aanbieding voor verhuizen, misschien heb je er wat aan?



Leeuwarden, welkom! Zijn jullie op zoek via funda of ook al echt aan het bezichtigen? En hebben jullie een aankoopmakelaar ingeschakeld? Geen idee hoe de huizenmarkt is in Leeuwarden (ken de stad ook totaal niet), maar zijn jullie wensen een beetje haalbaar met jullie budget? Wat mij echt geholpen heeft bij funda zoeken is om eerst een breed aantal huizen die je aanspreken te gaan bezichtigen (dus ook buiten die wijk, of van buiten niet helemaal de stijl die je wil). Daarna had ik een beter beeld wat ik uiteindelijk echt belangrijk en minder belangrijk vond, en kon ik veel gerichter zoeken (en op sommige gebieden juist uitbreiden). Hoewel wij op Funda enorm gecharmeerd waren van oudere huizen, bleek dat we uiteindelijk de ruimte binnen en de locatie veel belangrijker vonden (oude huizen hebben bv vaak kleine badkamers). Nu ons oog laten vallen op een huis uit begin jaren 90, dat ik van buiten niet echt geweldig vind, maar van binnen enorm veel mogelijkheden biedt!



Kanon, vandaag de sleutel.. whoohoo



Sjoes, inderdaad goed om gewoon verder te kijken. Wanneer staat de bezichtiging gepland?



OmeHenk, lastige situatie! Ik denk inderdaad dat je goed moet bepalen wat jullie voor het huis over hebben, met daarin meegenomen dat er mogelijk nog 1 tegenbod komt. Ook nadenken hoe erg je het zou vinden als het huis aan je neus voorbij gaat en wat je daar evt. extra voor over zou hebben. Met die zaken in je achterhoofd met je aankoopmakelaar praten en je goed laten adviseren. Succes met de knoop doorhakken vandaag, laat je hier nog even weten wat jullie uiteindelijk gedaan hebben en hoe het afloopt?



Hier vanmorgen weer een nieuw bod gedaan, 10.000 hoger dan de vorige. Nu hopen dat we dit keer wel een (goed) tegenbod krijgen. Gesprek met de bank gaf de geruststelling dat we dit echt prima konden betalen, dus man is nu ook wat zekerder van ons bod. Dat wordt weer duimen draaien...
Alle reacties Link kopieren
Woehoe bod is al binnen 2 uur geaccepteerd!!!



Heel onwerkelijk nog maar het is toch echt gelukt. Vriend helemaal hyper opgebeld en we zaten alleen maar van cool dit Nu alles in werking gaan zetten en kijken wat we moeten regelen.
Niets is wat het lijkt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven