Lijf & Lijn alle pijlers

10.000 stappen per dag

14-05-2015 13:45 1428 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik ben sinds een paar dagen begonnen met het zetten van 10.000 stappen per dag en ik merk dat het echt leuk is om te doen. Ik heb een stappenteller op mijn smartphone en merk dat ik echt moeite moet doen om aan de 10.000 te komen. Ik fiets wel veel want ik heb geen auto en ik hou niet van het OV, maar ik moet voor 10.000 stappen echt wel even een extra rondje gaan lopen/joggen. Ben benieuwd of ik het vol ga houden.



Wie doet mee?



Oja, 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7,5 km of 1,5 uur wandelen per dag.



En dan nog dit:



Waarom 10.000 stappen



Het zetten van 10.000 stappen per dag is geen boodschap die zomaar uit de lucht is komen vallen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Hij besloot toen de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen.



Dr. Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld zo'n 6.000 stappen per dag zet. Om echter gezond te leven, zouden dat er eigenlijk 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 extra stappen komen ongeveer overeen met een half uurtje stevig wandelen.



10.000 stappen is het aanbevolen dagelijkse aantal stappen voor een gezonde volwassene.



10.000 stappen per dag effectiever dan 3 keer per week naar de sportschool

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het zetten van 10.000 stappen op middelmatige intensiteit veel effectiever is voor je gezondheid én om vet te verbranden. Dit komt omdat je met fitness vooral koolhydraten verbrandt maar weinig vet. Je gaat pas vet verbranden bij middelmatige inspanning op zo'n 60 tot 70% van je maximale hartslag.



Met wandelen verbrand je zo'n 520 calorieën per uur (edit: dit kan niet kloppen, het is waarschijnlijk rond de 300 kcal per uur!). De verbranding start na zo'n 2.200 stappen. Dit komt neer op ongeveer 20 minuten lopen. Terwijl je met fitnessen slechts 250 calorieën per uur verbrandt.



Wandelen is dé makkelijkste en veiligste vormen van lichaamsbeweging en kost geen geld. Met een stappenteller kun je heel makkelijk bijhouden hoeveel je dagelijks loopt.
Alle reacties Link kopieren
Thnx Phips, qua genieten doe ik mijn best! Gister en vandaag is het redelijk bewolkt, gister zijn dochter en ik naar Malaga geweest en ben ik voor het eerst van mijn leven aan de 17.000 stappen gekomen. Dat blijkt zo'n 10 km te zijn...hhahahahaha



Vandaag ga ik dat net redden hoor.



En Marloes ben je nog wezen krachttrainen? Dat mis ik wel....
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijke avond was het vanavond! Mijn dochter is meegelopen, nog wat extra gelopen omdat ze ons oude huis wel eens wilde zien (ze was vier toen we daar vandaan gingen). Dus een dikke 13000.
Ha ed, jep nog wezen krachttrainen was lekker.



Gister een hele lange wandeling gemaakt met een vriendin over de veluwe zodat ik toch een beetje kan trainen voor de camino de frances waar ik in juni een stuk van ga lopen.

Gister bijna 25km(!) gelopen en bijna 32.000 stappen gezet
Alle reacties Link kopieren
Wow! Marloes en wat voor badge kreeg je daar voor??
Alle reacties Link kopieren
Ik was een paar dagen weg en heb alle dagen ruim boven de 10.000 gezeten,wel mede door flink te fietsen.

Gisteren terug naar huis en de stappen niet gehaald.

Vandaag weer werk en sport en wil vanavond ook even boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
zo, dat is een afstand! Blijft het lopen leuk op zo'n afstand?
Alle reacties Link kopieren
Lastige week gehad afgelopen week. Veel reizen, afspraken. Weinig gelopen, maar in het weekend ingehaald met 2x 30K+, waardoor ik toch nog op 117.200 ben uitgekomen voor de hele week.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Wat zijn jullie allemaal goed bezig!



Ik heb dit weekend Ee garmin vivo active hr gekocht. Ik ben fan. Hij past automatisch je doel aan naar aanleiding van je gemiddelde oogt redelijk accuraat en meet ook de trappen. (En ik kan er vanillesuiker op mijn mobiel mee coördineren)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 02 mei 2016 @ 14:48:



Ik heb dit weekend Ee garmin vivo active hr gekocht. Ik ben fan. Hij past automatisch je doel aan naar aanleiding van je gemiddelde oogt redelijk accuraat en meet ook de trappen. (En ik kan er vanillesuiker op mijn mobiel mee coördineren)Grinnik :-) Vooral dat laatste lijkt me héél handig Mooi dat je er zo tevreden over bent! Leuk apparaat lijkt het.
@phibs, met zn twee vind ik zo'n afstand wel leuk maar alleen echt te ver. Heb in elk geval weer goed bij gekletst met mn vriendin .



@yozh, voor mij zijn dat soort aantallen wel echt speciaal en ben ik dan een paar uur aan het lopen. Loop jij regelmatig een paar uur achter elkaar of hoe doe jij dat?



@ed, ik heb niet eens een nieuwe badge gekregen
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog even lopen zie ik, 9995,,dat laat ik uiteraard niet op me zitten
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 02 mei 2016 @ 16:22:





@ed, ik heb niet eens een nieuwe badge gekregen NIET???? Ik dacht dat elk record beloond werd!
Alle reacties Link kopieren
@Marloes: Meestal kom ik uit rond de 13.000-16.000. Die dagen van 30.000 dit weekend komen door een stedentrip. Wanneer dit niet get geval is (meestal ), dan moet ik mezelf er echt toe zetten om er nog ongeveer anderhalf uur flink doorstappen "aan vast te plakken".
Alle reacties Link kopieren
quote:katinke schreef op 02 mei 2016 @ 15:36:

[...]





Grinnik :-) Vooral dat laatste lijkt me héél handig Mooi dat je er zo tevreden over bent! Leuk apparaat lijkt het.Dahm you autocorrect
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 02 mei 2016 @ 21:09:

Ik moet nog even lopen zie ik, 9995,,dat laat ik uiteraard niet op me zitten



Ow dat is 5 stappen richting bed.



Hier ben ik aan het uitvinden welke trappen er wel en niet meetellen. Op werk tellen alle trappen maar thuis wordt een trap niet altijd meegeteld als trap (gelukkig wel voor de stappen).

Tussenstand vandaag: nog maar 3000
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Een dagje shoppen met mijn jongens levert me 11780 stappen op. Niet slecht .
Alle reacties Link kopieren
Nou vandaag de 6000 niet gered...ik ben weer thuis.
Alle reacties Link kopieren




Leuke vakantie gehad Ed?
Alle reacties Link kopieren
Haha, trappen zijn inderdaad raar. De fitbit zit volgens mij tussen een 'thuistrap' en een commerciële trap in, dus het kan best dat die meting niet zo accuraat is. En het wordt volgens mij gemeten via luchtdruk, dus als je een deur dichtgooit dan raakt de fitbit in de war



Ik kan even niet zoveel lopen door een ontsteking in mijn heup - het advies is rust houden en oefeningen doen. Ik baal dus enorm want ik geniet zo van het wandelen! Zeker nu met het mooie weer...
Alle reacties Link kopieren
Dames, even een vraag. Ik probeer ook bewust om te gaan met bewegen. Ik krijg voor Moederdag de Fitbit Charge HR. Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het goed?



Waar ik met mijn Fitbit app tegenaan loop is dat als ik ga fietsen hij dat als steps telt. Hoe kan dat? Is dat iets wat ik kan instellen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Balen memiso, maar even rust en daarna weer langzaam opbouwen.



Boannan Ik heb uitgebreid vergeleken met de fitbit charge hr maar ben uiteindelijk voor de garmin gegaan. Reden: meer functies en vond het een mooier bandje. Verder waren ze vergelijkbaar, fitbit had een langere batterijduur en een makkelijkere app.

Bij mijn garmin kan ik als ik daadwerkelijk een sportieve activiteit ga doen selecteren wat ik ga doen. Omdat het bandje om je arm zit zal hij fietsen ook minder snel zien als steps tot je mobiel. (Maar dat heb ik as 1 keer getest) De Google fit app gebruikt je afstand/tijd (geschat obv gps) om te bepalen of je fietst of loopt. Als je fietst telt het alleen mee voor je minuten beweging en niet voor je stappen.



Ik doe nu ook mee met een garmin klassement, sta op plek 4 van 14 dus dat is best redelijk
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 04 mei 2016 @ 12:42:

Dames, even een vraag. Ik probeer ook bewust om te gaan met bewegen. Ik krijg voor Moederdag de Fitbit Charge HR. Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het goed?



Waar ik met mijn Fitbit app tegenaan loop is dat als ik ga fietsen hij dat als steps telt. Hoe kan dat? Is dat iets wat ik kan instellen?



Ik heb de Fitbit Charge HR en ik vind hem fantastisch! Werkt prima en door de hartslagmeter krijg je goed inzicht in je dagelijkse activiteit. En het werkt echt motiverend, want je wil je doel halen! Enige nadeel is dat het best een dik bandje is en dat staat niet heel elegant. Maar ja, de smallere bandjes hebben weer geen hartslagmeter.

Ik fiets nauwelijks dus ik kan er niet heel veel over zeggen, maar deze fitbit zou bepaalde sporten automatisch moeten herkennen (natuurlijk wandelen en rennen maar ook fietsen, tennis etc) - bij mij herkent ie bijvoorbeeld 'aerobics' als ik oefeningen doe. Het is best een slim apparaat. En nee, ik heb geen aandelen
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 04 mei 2016 @ 08:29:





Leuke vakantie gehad Ed?Heerlijk ik heb nu al de holiday blues...en heimwee...zit op mijn facebook naar mijn eigen foto's te kwijlen...eh van de vakantie hoor...niet persé van mezelf!
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 02 mei 2016 @ 14:48:

Hoi



(En ik kan er vanillesuiker op mijn mobiel mee coördineren)Beetje late reactie...maar ben toch heel benieuwd wat je hier nou wilde zeggen....voordat de autocorrect toesloeg!
@memiso, balen zeg! Hopelijk ben je er door rust te nemen ook weer binnen aanzienlijke tijd vanaf.



@Ed, die vakantieblues ken ik wel, ik kan soms ook 10x achter elkaar mijn vakantiefoto's bekijken (dacht dat ik de enige gek was die dat deed...) Maar met het lekkere weertje van nu kom je er vast weer snel van af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven