Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 3

26-02-2016 16:44 3006 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
quote:chocolatechip schreef op 01 mei 2016 @ 08:49:

[...]





Vind papier nat maken met hele kleine kinderen niet handig, het scheurt en dergelijke. Dus die 58 cent per pak per per week betaal ik graag. Heb onze dermatoloog er niet over gehoord dat het niet goed is, zal het eens vragen. Wat is dat voor olie? Op aanraden van jullie dermatoloog? En waar koop je dat. Badolie en vet houdende producten zijn hier echt voor erbij, verder heeft hij echt medicatie nodig. Gebruiken nu van de apotheek badolie van soja en vaseline paraffineIk gebruik altijd een gewoon billendoekje, of ik maak een spuugdoekje/washandje oid nat, die scheuren niet. Ben ook geen fan van natgemaakte keukenrol om te poetsen.
Wij zitten hier met z'n tweeën tegenwoordig rond de 55 euro per week. Ik kook ook vaak uitgebreid, maar haal al mijn groenten op de markt, we halen relatief weinig vlees, en we halen weinig snacks. Als we wat halen is het vaak een zak chips of een pak koekjes, maar bijna nooit toastjes met kaasjes/salades/wat dan ook. Dat scheelt fors. Verder halen we wijn van de hema (die is namelijk prima voor gewoon zomaar), die is heel betaalbaar.



Ik heb zojuist ook een bak geld bespaard. Onze badkamer loopt verkeerd af, waardoor we iedere keer na het douchen de hele badkamer moeten droogmaken, want de afloop gaat niet naar het putje. We wilden de badkamer opnieuw doen, maar kregen offertes van >5000 euro, en dat is me toch wat teveel van het goede.. Vooral omdat we niet verwachten hier nog jaren te zitten. We gaan dus nu een douchedeur kopen (140 euro) die we er zelf inzetten (gratis). Al met al een stuk goedkoper, en voor nu net zo goed .
Gefeliciteerd ukkie21!!!

Dat jullie een spoedig herstel mogen hebben en een fijne thuiskomst.
En gefeliciteerd Ukkie, met de geboorte van jullie zoon! Ik hoop dat jullie snel naar huis kunnen
Pampas; is je douche verkeerd gelegd, of heb je het zo gekocht?



Ik heb ook een inloopdouche en het water loopt goed weg, nooit problemen ermee.
We hebben 'm zo gekocht. En helaas zie je op het oog niet dat het verkeerd afloopt. Er heeft ook ooit wel een douchedeur gezeten (aan 1 kant zitten plugjes), maar blijkbaar hebben de vorige eigenaren ervoor gekozen die te verwijderen, en jarenlang de hele douche maar even te dweilen als iemand gedouched had .
Goed bezig pampas! Hier de kozijnen boven gelakt! Dan de erker beneden en dat heb ik 1500 euro bespaard en dat is alleen de voorkant!
Nice, dat is het betere werk. Man en ik willen (al sinds november..) graag een kleed in de woonkamer, en hebben vandaag bedacht dat we dat kleed gewoon gaan halen van het vakantiegeld, want we missen het om een kleed te hebben. Hij staat normaal nooit op marktplaats, maar ik kijk net: 11km van huis. Dus ik heb maar een bod uitgebracht met wat mazzel besparen we zo een verwachte uitgaven van ca. 100 euro. Toch leuk.
Gefeliciteerd, Ukkie!



Gisteren hebben we weer even bij de boekspot in Utrecht gekeken, en ze hadden er een boek staan die ik erg graag wil lezen. Blij mee! Ik vind dat trouwens ook een heerlijke manier van consuminderen: aan de ene kant vind ik het natuurlijk fijn dat ik gratis aan boeken kan komen Aan de andere kant vind ik het idee dat je boeken die je niet meer leest door kunt geven geweldig! Er zijn dan ook al flink wat van onze boeken naar de boekspot gegaan, of ergens achtergelaten als bookcrossing-boek. Een beetje dat doorgeven en ruilen, en zo dingen hergebruiken. <3
Alle reacties Link kopieren
Gister goed geslaagd in de kringloop voor dochter: knutselset, spelletje en hamertje tik voor 4 euro.



Vandaag hele dag in de dierentuin met ons abonnement. Heerlijk op zo'n zonnige dag.



Ik ben ook bezig onze spullen te reorganiseren. Geeft ruimte en sommige dingen leveren nog iets op op marktplaats ofzo.



Wil een electrische fiets aanschaffen voor woon-werk-verkeer. Krijg daarvoor een bijdrage van mijn werkgever. Nu ook nog een regeling gevonden die naast de regeling van de werkgever bestaat om autoverkeer op bepaalde routes terug te dringen. Dat is mijn route en ik voldoe aan de voorwaarden. Zou betekenen dat ik de helft van de fiets gefinancierd krijg. Moet er dus wel ruimte in de schuur komen ????



Komende week dagje naar een wellness centrum. Kaartjes met 50% korting via rentepunten van ing gekocht. Vroeger kocht ik ze ook wel eens van de Airmiles, maar saldo daar is te laag (ook omdat we nu vaak bij een witte pomp tanken ipv bij shell)
quote:chocolatechip schreef op 01 mei 2016 @ 08:49:

[...]





Vind papier nat maken met hele kleine kinderen niet handig, het scheurt en dergelijke. Dus die 58 cent per pak per per week betaal ik graag. Heb onze dermatoloog er niet over gehoord dat het niet goed is, zal het eens vragen. Wat is dat voor olie? Op aanraden van jullie dermatoloog? En waar koop je dat. Badolie en vet houdende producten zijn hier echt voor erbij, verder heeft hij echt medicatie nodig. Gebruiken nu van de apotheek badolie van soja en vaseline paraffine

Bij ons alles in samenspraak met de kinderarts(heb geen zin in 2 verschillende artsen en dat kon volgens onze kinderarts). Onze kinderen zijn allebei altijd verkouden en hebben het benauwd.

Dat van die snoeterpoeters vond de arts wel beter, maar dat is meer omdat ik het vroeg. Door mijn achtergrond (chemische) lees ik vaak wat ergens in zit en hier vond ik te veel onnodige dingen in zitten.

Bij de badolie hebben samen gekeken en de olie ook. Het was wat uittesten, maar we kunnen het zo goed onder controle houden. Bij ons helpt zo natuurlijke mogelijk.



Ik zal volgende week als ik thuis ben kijken. Bij ons scheuren de keukenrol papier zo goed als niet. Kopen in de aanbieding extra sterke. Meestal hebben een washand of hydrofiel luier liggen dat werk helemaal goed.



Een tijd terug ging het over wasmiddel dat over de datum was. Dit werkt nog wel gewoon alleen kan het zijn dat de enzymen die hierin zitten minder goed werken dus dat je meer nodig hebt. Nu heb je eigenlijk altijd minder nodig dan de fabrikant voorschrijft, dus dat wasmiddel kan gewoon gebruikt worden.
Gefeliciteerd Ukkie!



Pampas, kan je niet nagaan of de verkeerd aflopende vloer als verborgen gebrek telt? Ik kan me zomaar voorstellen dat dat zo is, het had in ieder geval gemeld moeten worden voor de koop lijkt me. Wellicht kan je de vorige eigenaar aansprakelijk stellen.
Verborgen gebreken moeten (voor zover ik weet en kan vinden) echt iets zijn dat het wonen of het gebruik van het gebouw op een bepaalde manier onmogelijk maakt, en wat dus in orde moet zijn om er te kunnen leven. Dit is gewoon vervelend, maar geen situatie die ons het wonen onmogelijk maakt. En gezien onze ervaringen met de oude eigenaren heb ik ook niet zo'n zin om er achteraan te gaan.. Over verkeerde bezuinigingen gesproken: het dak van je bovenburen niet laten vergoeden door de vve, omdat je toch dit jaar gaat verhuizen en er dus geen last meer van hebt, dat is wel een verkeerde bezuiniging.



Daarnaast kost een douchedeur ons 140 euro, dat heb ik er wel voor over ;)
Proficiat, ukkie! Hopelijk ben je inmiddels weer thuis.



Sofietje, ik postte daar onlangs ook over, dat ik 500 euro boodschappen per maand veel vond voor ons gezin. Luiers en verzorgingsartikelen zitten hier niet bij in. En ik doe veel boodschappen bij budget supermarkten. Vooral omdat ik het gevoel heb geen bijzondere dingen te doen, dat was met name mijn punt. Dan heb je het idee bewust bezig te zijn met de prijzen, let je op, gooi je niet zomaar alles in je karretje en dan toch zo'n bedrag per maand. Ik gaf toen al aan dat het waarschijnlijk een aantal oorzaken bij elkaar zijn. Ben er niet helemaal zeker van.



Ik heb dan wel drie kinderen ipv een en die eten allemaal met de pot mee. Althans, soms, vaak een muizenhapje omdat ze het allemaal niet lusten, voor veel ouders herkenbaar. Maar aan brood, fruit en kaas zijn we per maand al zo'n 125 euro kwijt. Brood komt van een bepaalde bakker, wordt zeker niet op bezuinigd, maar kopen we wel op de aanbiedingendag, kost 13 euro per week voor zes broden. Fruit en kaas van de markt, dat scheelt al, maar toch. Als ik even langs de supermarkt ga omdat ik nog iets moet hebben neem ik altijd wel een paar dingen meer mee die bijna op zijn, of alvast wat avondeten vooruit en dan is het zo weer 20 euro.



Dus ik lees weer graag mee
quote:vlinder021 schreef op 01 mei 2016 @ 21:51:

Proficiat, ukkie! Hopelijk ben je inmiddels weer thuis.



Sofietje, ik postte daar onlangs ook over, dat ik 500 euro boodschappen per maand veel vond voor ons gezin. Luiers en verzorgingsartikelen zitten hier niet bij in. En ik doe veel boodschappen bij budget supermarkten. Vooral omdat ik het gevoel heb geen bijzondere dingen te doen, dat was met name mijn punt. Dan heb je het idee bewust bezig te zijn met de prijzen, let je op, gooi je niet zomaar alles in je karretje en dan toch zo'n bedrag per maand. Ik gaf toen al aan dat het waarschijnlijk een aantal oorzaken bij elkaar zijn. Ben er niet helemaal zeker van.



Ik heb dan wel drie kinderen ipv een en die eten allemaal met de pot mee. Althans, soms, vaak een muizenhapje omdat ze het allemaal niet lusten, voor veel ouders herkenbaar. Maar aan brood, fruit en kaas zijn we per week al zo'n 125 euro kwijt. Brood komt van een bepaalde bakker, wordt zeker niet op bezuinigd, maar kopen we wel op de aanbiedingendag, kost 13 euro per week voor zes broden. Fruit en kaas van de markt, dat scheelt al, maar toch. Als ik even langs de supermarkt ga omdat ik nog iets moet hebben neem ik altijd wel een paar dingen meer mee die bijna op zijn, of alvast wat avondeten vooruit en dan is het zo weer 20 euro.



Dus ik lees weer graag mee Klopt dat wel €125 per WEEK! aan brood kaas en fruit. Laat ik eens gek doen. 12 x brood van de dure bakker is €26. + €15 kaas + €15 fruit. Is totaal €56. Bedoel je niet per maand?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk nieuws Ukkie, gefeliciteerd! Ben je inmiddels weer thuis? Hoe gaat het met de ontsteking van jullie kersverse zoon? En met jou? Het consuminderen tijdens deze eerste dagen ga je later ruimschoots compenseren denk ik, haha.



Wij moeten deze lente/zomer echt de hele buitenboel (laten) schilderen. We wonen aan zee dus door het zout in de lucht gaat de verf sneller verslechteren. En er is denk ik minstens 5 jaar niks meer aan gedaan (wij wonen hier nu een ruim jaar). Maar het is een flinke klus: 3 verdiepingen, 2 dakkapellen, aanbouw én grote schuur. Een kennis van ons is schilder en die komt binnenkort eens kijken wat het zou kosten als hij het voor ons zou doen. Maar ik vrees alsnog voor een flink bedrag. Dus misschien gaan we het toch maar zelf doen. Of evt zelf schuren en gronden, en het dan door die kennis laten aflakken ofzo. Maar pfff, wat gaat dat een klus worden.
Oké, jammer pampas. In ieder geval fijn dat de oplossing niet zo duur is.



Wij (2p) zijn een hele tijd geleden teruggegaan van 90 euro per week aan boodschappen naar 60. En dat kwam dan voornamelijk door te stoppen met het kopen van dingen in een verpakking. Dus geen koek meer, hooguit een ontbijtkoek die we zelf snijden en meenemen als dat nodig is. Geen potjes en zakjes om mee te koken, maar alles vers. De reden van de switch was gezonder willen eten, maar het bracht dus meer dan dat



O, en ik doe nu twee keer per week boodschappen ipv een keer. Voorheen moest ik weleens spullen weggooien omdat onze agenda regelmatig verandert en nu hoeft dat niet meer. Ik gebruik alles echt helemaal op en ben flexibeler met plannen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 01 mei 2016 @ 21:51:



Sofietje, ik postte daar onlangs ook over, dat ik 500 euro boodschappen per maand veel vond voor ons gezin. Luiers en verzorgingsartikelen zitten hier niet bij in. En ik doe veel boodschappen bij budget supermarkten. Vooral omdat ik het gevoel heb geen bijzondere dingen te doen, dat was met name mijn punt. Dan heb je het idee bewust bezig te zijn met de prijzen, let je op, gooi je niet zomaar alles in je karretje en dan toch zo'n bedrag per maand. Ik gaf toen al aan dat het waarschijnlijk een aantal oorzaken bij elkaar zijn. Ben er niet helemaal zeker van.



Ik heb dan wel drie kinderen ipv een en die eten allemaal met de pot mee. Althans, soms, vaak een muizenhapje omdat ze het allemaal niet lusten, voor veel ouders herkenbaar. Maar aan brood, fruit en kaas zijn we per week al zo'n 125 euro kwijt. Brood komt van een bepaalde bakker, wordt zeker niet op bezuinigd, maar kopen we wel op de aanbiedingendag, kost 13 euro per week voor zes broden. Fruit en kaas van de markt, dat scheelt al, maar toch. Als ik even langs de supermarkt ga omdat ik nog iets moet hebben neem ik altijd wel een paar dingen meer mee die bijna op zijn, of alvast wat avondeten vooruit en dan is het zo weer 20 euro.



Dus ik lees weer graag mee



Wij bakken ons brood zelf, niet met een broodbakmachine want dat vind ik altijd zo'n net niet resultaat geven maar kneden met de hand, een paar uur rijzen en dan zo de oven in. Het brood is bewust vullender en voedzamer dan supermarktbrood waardoor zelfs wij na 4 boterhammen per persoon wel vol zitten. Van supermarktbrood eten wij makkelijk 2/3 brood per maaltijd per persoon terwijl dat vooral rommel met lucht lijkt te zijn.

Voor het meel gaan we naar de molen, de gist komt van de Turkse Super en bloem komt gewoon bij de discount supermarkt vandaan. Ik denk dat een brood van een kilo ons incl. Stroom 60 cent kost.

Kaas komt bij ons ook gewoon bij de supermarkt vandaan. We halen 1 groot blok per week. Is het op, dan is het op en moet je wat anders op je brood doen. Man krijgt fruit op zijn werk en jongste zoon op de opvang. Blijft er nog zo'n 4-6 stuks per dag over. Die komen hier wederom bij de discount supermarkt vandaan. Als je fruit van het seizoen koopt en let op aanbiedingen dan hoeft het niet belachelijk duur te worden. Ik denk dat wij wel zo'n 40 euro per week aan fruit besteden.
Zelf brood bakken klinkt leuk maar met een man die onregelmatig werkt, een hond die minimaal een uur per dag moet rennen, werken, huishouden en een baby zie ik daar geen tijd voor

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben...

Ik ga komende tijd eens besparen op snacks en wat beter kijken naar de restjes om op te maken. Kritischer kijken naar wat ik nodig heb en beter aan m'n lijstje houden
Vers koken doe ik trouwens al...



Moet zeggen dat man het niet zo erg vindt om veel uit te geven dus die haalt gewoon kaas als het op is hoor of heeft zin in verse croissantjes met de boodschappen, blauwe bessen door de kwark etc. Dat helpt ook niet echt mee haha
quote:Mugske schreef op 01 mei 2016 @ 19:07:

Gister goed geslaagd in de kringloop voor dochter: knutselset, spelletje en hamertje tik voor 4 euro.



Vandaag hele dag in de dierentuin met ons abonnement. Heerlijk op zo'n zonnige dag.



Ik ben ook bezig onze spullen te reorganiseren. Geeft ruimte en sommige dingen leveren nog iets op op marktplaats ofzo.



Wil een electrische fiets aanschaffen voor woon-werk-verkeer. Krijg daarvoor een bijdrage van mijn werkgever. Nu ook nog een regeling gevonden die naast de regeling van de werkgever bestaat om autoverkeer op bepaalde routes terug te dringen. Dat is mijn route en ik voldoe aan de voorwaarden. Zou betekenen dat ik de helft van de fiets gefinancierd krijg. Moet er dus wel ruimte in de schuur komen ????



Komende week dagje naar een wellness centrum. Kaartjes met 50% korting via rentepunten van ing gekocht. Vroeger kocht ik ze ook wel eens van de Airmiles, maar saldo daar is te laag (ook omdat we nu vaak bij een witte pomp tanken ipv bij shell)



Is die route "besparing" een filedier/mijdt de spits regeling? Houd dan rekening met de referteperiode en dat je op spitstijden er altijd langskomt met hetzelfde kenteken. Anders wordt je er weer uitgegooid.



En fijn dat je werkgever ook een regeling biedt.
Alle reacties Link kopieren
@moondancer: ik zou het andersom doen. Die schilderkennis laten schuren en gronden en zelf aflakken. De eerste twee zijn namelijk essentieel voor de kwaliteit van je schilderwerk. Als dat goed gedaan is kan je met het aflakken niet zo heel veel meer fout doen. Maar onvoldoende schuren/herstellen/gronden maak je niet meer goed met laten aflakken door een professional.
Alle reacties Link kopieren
quote:sofietje83 schreef op 02 mei 2016 @ 08:04:

Zelf brood bakken klinkt leuk maar met een man die onregelmatig werkt, een hond die minimaal een uur per dag moet rennen, werken, huishouden en een baby zie ik daar geen tijd voor

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben...

Ik ga komende tijd eens besparen op snacks en wat beter kijken naar de restjes om op te maken. Kritischer kijken naar wat ik nodig heb en beter aan m'n lijstje houden



Waar een wil is, is een weg. Degene die als eerste thuis komt gooit hier even de ingrediënten voor het brood door elkaar. Tegen de tijd dat we naar bed gaan zetten we het in de oven. Toen de kinderen nog baby waren zette ik ze in de draagzak op mijn rug als ik in de keuken bezig was. (Gelukkig zijn ze niet tegelijk baby geweest)

Een hond hebben wij gelukkig niet. Wel sporten we zelf zo'n 1,5 uur per dag. (In het weekend meer). Ik zie het brood bakken niet als een enorm tijdrovende klus maar meer een dingetje wat je even snel tussendoor doet.
quote:sofietje83 schreef op 02 mei 2016 @ 08:05:

Vers koken doe ik trouwens al...



Moet zeggen dat man het niet zo erg vindt om veel uit te geven dus die haalt gewoon kaas als het op is hoor of heeft zin in verse croissantjes met de boodschappen, blauwe bessen door de kwark etc. Dat helpt ook niet echt mee hahaMijn man had daar ook nogal een handje van maar ik ben op een gegeven moment met hem gaan zitten om te kijken waar het nou mis ging. Toen hebben we ook een paar dingen afgesproken, zoals dat ik er voor zorg dat er genoeg in huis is dat hij lekker voor tussendoor vind (de budgetversies, dus), en dat hij daardoor niet meer even langs de supermarkt hopt. We kwamen er achter dat ik namelijk door mijn bezuinigmodus veel lekkers schrapte, en ik kon daar zelf prima mee omgaan, maar hij vond het lastiger. Misschien is dat voor jullie ook een optie?
Brood bakken we hier ook regelmatig zelf. Of beter, mijn man doet dat, hij vindt het leuk Ik mag dan de koekjes en zo doen. Aan het begin van een drukke week nemen we nog wel eens mee bij de voedselbank, maar dat zijn voor mijn gevoel van die kleine dingetjes: we vinden zelfgebakken lekkerder, en het kost heel weinig, dan kan een ander het beter gebruiken. Ik vind het ook nog steeds heerlijk als we iets zelf kunnen, al is het maar iets kleins als voor ons eigen brood zorgen.



Aan de moestuintjes ben ik trouwens nog niet begonnen dit jaar. Tenminste, ik had nog bij de Lidl gekochte zaadjes liggen, en daar heb ik wel wat van ingezaaid - maar waarschijnlijk heb ik het te nat gemaakt, er kwam een laagje schimmel in voordat de boel omhoog kwam. Toen ik van mijn moeder wat moestuintjes kreeg, durfde ik eigenlijk niet helemaal meer Volgend jaar ga ik denk ik in de herkansing, dit jaar een keertje niet meer. Aan de andere kant heb ik bij de flat hiernaast wel een gaaf systeem gezien om aan de galerijkant toch hangplanten op te kunnen hangen, ik denk dat ik dat na ga doen; het zou in de zomer wat warmte weghouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven