Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaan jullie hard hier ,



@Sjoes was jullie plan ook echt een klushuis? Of is het gewoon toevallig steeds waar jullie bij terecht komen?



@Leeuwarde Succes met zoeken ! Al een bezichtiging gepland of iets gezien?



@Poeziemauw Whoehoe gefeliciteers!



Wij hebben inmiddels het voorlopig koopcontact getekend, en de hypotheek aanvraag loopt . Dat vind ik nog wel spannend hoor.
Ook hier is te zien dat er veel verkocht wordt weer. Gefeliciteerd allemaal!

Inrichten is het leuke deel ;)



We weten wat de taxatiewaarde ongeveer is. Die ligt 10-15k onder de vraagprijs. We gaan boven de taxatiewaarde.

We willen het graag . Is de concurrent ouder echtpaar die snel gelijkvloers willen en flinke overwaarde dan zie ik het zwaar in.

Een gezin als ons kunnen we wel overbieden.

Morgen weten we het....
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa!!!! Eindelijk heb ik de sleutel van mijn huisje! We zijn al met klussen begonnen lol.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Voorzie je dan geen problemen met de Hypotheek als de taxatie waarde lager is Omehenk?



Jeuj gefeliciteerd misspatrice! Leuk!
Alle reacties Link kopieren
O het gaat rap hier! Gefeliciteerd poeziemauw, alles volgens plan, te gek!



OmeHenk, balen hoor, als je een huis zo graag wilt maar er nog een partij tusssn zit. Toch is mijn vraag ook die van Derpina...



MissPatrice: proficiat!



De bezichtiging is nog niet gepland, de eigenaren zijn met vakantie (terwijl ze een week geleden 10k gezakt zijn in prijs...handig). We hebben gezegd later terug te bellen, want mevrouw makelaar wilde al OVB afspraken maken voor over twee weken maar ik werk zeer onregelmatig dus dat doen we even niet.



@Derpina: Tja, of we bewust klushuizen zoeken... We belanden gewoon vaak bij oudere huizen en daar moet vaak het e.e.a. aan gebeuren. Nu zijn we beiden ook aanpakkers en handig, en ik vind het leuk om het helemaal ons ding te maken. Dat hoeft wat ons betreft ook niet allemaal tegelijk. Voor ons is juist buitenruimte het allerbelangrijkst, en - zonder negatief te zijn, ieder z'n ding -, als we soms modernere huizen zien met zo'n postzegeltje tegels erachter, kruipt het kippenvel me over mijn hoofd Perceelgrootte is dus wel echt nr 1 criterium voor ons. En aangezien we geen enorm budget hebben, is het kiezen tussen een moderne woning op een slipje grond of een oude opknapper met ruimte buiten. Dan komen we altijd uit bij het laatste
quote:Derpina schreef op 02 mei 2016 @ 19:38:

Voorzie je dan geen problemen met de Hypotheek als de taxatie waarde lager is Omehenk?



Jeuj gefeliciteerd misspatrice! Leuk!Er is genoeg eigen geld. We zitten er niet ver boven. En we hebben m!
Alle reacties Link kopieren
Omehenk, gefeliciteerd!



Sjoes, precies dezelfde overwegingen als wij En ik moet zeggen, de eerste paar maanden vond ik het nog zó spannend wat er allemaal niet mis zou kunnen zijn en of we dat wel zouden kunnen betalen etcetc dat ik het op dat moment misschien niemand had aangeraden. Maar nu (en zeker met dit weer!) is het waanzinnig. Huis en terrein worden stukje bij beter mooier en beter en het gaat nog jaaaaaren duren voor we alles hebben gedaan wat we willen, maar tot nog toe lijkt het toch écht te zijn wat we wilden

In welke omgeving zoeken jullie?
Poeziemauw en ome Henk, gefeliciteerd!!

Zijn jullie nog flink tegemoet gekomen ome Henk of toch de gok gewaagd en laag gebleven?

Het gaat zeker hard hier met de aankopen, leuk!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Poezimauw en OmeHenk!



Afgelopen vrijdagmiddag eindelijk naar het huis gaan kijken. De makelaar had de sleutel gevonden



Het was een schat van een huis. Maar... er moet zo ontzettend veel aan gedaan worden. En er was e.e.a. echt niet in orde met fundering, waardoor ook de muren problemen vertoonden.

Dit huis wordt het dus niet. Gelukkig had ik me nog geen gedroom veroorloofd.



Dus vol goede moed verder zoeken. Zit al de halve dag te neuzen op funda, terwijl ik eigenlijk thuis moet werken Dat haal ik dan vanavond maar in...



Overigens vind ik het wel heel verhelderend om de verschillende woningen te gaan bekijken, ook wanneer het misschien zo via funda niet direct erg aanspreekt. Mijn ervaring is dat de fotografen vaak niet erg goed zijn en foto's toch behoorlijk nietszeggend of vertekenend kunnen zijn. Ik heb nu al een paar keer een woning gezien die er in het echt beter uitziet dan op de foto's. Vreemd eigenlijk.

Verder leer je door veel te zien ook goed om te zien waar je concessies aan wilt doen qua wensen en waaraan beslist niet.



Leuk proces, woning zoeken!
quote:toiletrol schreef op 03 mei 2016 @ 18:00:

Gefeliciteerd Poezimauw en OmeHenk!



Afgelopen vrijdagmiddag eindelijk naar het huis gaan kijken. De makelaar had de sleutel gevonden



Het was een schat van een huis. Maar... er moet zo ontzettend veel aan gedaan worden. En er was e.e.a. echt niet in orde met fundering, waardoor ook de muren problemen vertoonden.

Dit huis wordt het dus niet. Gelukkig had ik me nog geen gedroom veroorloofd.



Dus vol goede moed verder zoeken. Zit al de halve dag te neuzen op funda, terwijl ik eigenlijk thuis moet werken Dat haal ik dan vanavond maar in...



Overigens vind ik het wel heel verhelderend om de verschillende woningen te gaan bekijken, ook wanneer het misschien zo via funda niet direct erg aanspreekt. Mijn ervaring is dat de fotografen vaak niet erg goed zijn en foto's toch behoorlijk nietszeggend of vertekenend kunnen zijn. Ik heb nu al een paar keer een woning gezien die er in het echt beter uitziet dan op de foto's. Vreemd eigenlijk.

Verder leer je door veel te zien ook goed om te zien waar je concessies aan wilt doen qua wensen en waaraan beslist niet.



Leuk proces, woning zoeken!



Het omgekeerde hebben wij ook gehad: dan lijkt het op de foto's beter!



Twee woningen vielen bij ons direct af door de geur.



Fundering niet goed: goed plan om te laten schieten!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Omehenk!



@Sjoes haha ik herken het wij hebben nu een grote tuin en wilde daar geen centimeter op verliezen bij een nieuw huis.

Man wilde het liefste een tuin op het zuiden maar dat is het niet geworden uiteindelijk moet je toch iets laten vallen. En nu hebben we een mooie tuin, 18 meter lang geloof ik en 5 meter breed. Dus geen postzegel

We willen in de toekomst wel een aanbouw van ongeveer 2/3 meter dus houden we nog 14/15 meter over maar dat overleven we wel.



@Moosy Hier ook een 10 jaren plan hoor, helaas nog nooit de loterij gewonnen zodat we alles in 1 keer kunnen doen





@Toilerrol Jammer, maar een verstandige keuze. Er komt vast een ander mooi huis op jullie pad . Sommige huizen stinken écht ja bah, ook al moet je je eigen geur en in krijgen het is gewoon een afknapper en je mist meteen een gevoel geur is heel bepalend.

Wij gingen een huis bezichtigen alles pot dicht en donker. (Rolluiken op een kiertje) en die man was thuis ging 'tie in de deuropening een shagje roken.



foto's van 'ons' huis zijn op funda niet zo heel goed en eigenlijk niet echt te vergelijken met hoe het huis écht is.

Ook inderdaad een huis bezichtigd met prachtige foto's alleen kreeg het Spaans benauwd in dat huis.
wat een goed nieuws hier allemaal: poeziemauw, misspatrice en omehenk.. gefeliciteerd!



Sjoes, inderdaad raar moment om dan op vakantie te gaan. Of zorg dan in ieder geval dat je huis bezichtigingsklaar is en de makelaar de sleutel heeft - juist makkelijk bezichtigingen plannen zou je zeggen.



Toiletrol, dat klinkt als een huis waarvan het verstandig is om hem aan je voorbij te laten gaan inderdaad.



Foto's op funda zijn lastig inderdaad, maar ik heb als koper liever dat een huis er minder goed op staat dan in het echt, dan andersom. Als er op funda prachtige foto's staan met een speciale camera waarbij de kamer enorm lijkt en het blijkt veel krapper/donkerder/watdanook dan gedacht, vind ik het altijd zo tegenvallen.



Ons bod is overigens wederom afgewezen en het is nu dan ook klaar voor ons. Wel heel jammer, maar als de verkoper totaal niet wil onderhandelen, houdt het gewoon op. Ik wens 'm succes met z'n dubbele maandlasten en z'n verschrikkelijk slechte makelaar... ben benieuwd hoe lang het huis nog te koop staat. Nu weer verder zoeken op funda, maar er komt de laatste tijd weinig leuks (en betaalbaars) op. Gelukkig hebben we geen haast. Nu hebben we lage maandlasten, dus kunnen we lekker door blijven sparen. Komt er wel iets op ons pad, dan zien we het wel weer
Alle reacties Link kopieren
Zo hier is de eerste roes weer een beetje gezakt. Nu met de financiele kant bezig en wachtende op het verkoopcontract.



@korfje rare zaak hoor. Heb je al eens via de website van de makelaar gezocht ipv funda? Zo ben ik aan ons huidige huis gekomen. Via mijn zoekresultaten kwam ik hem steeds niet tegen maar via een makelaar kwam ik in deze wijk uit. Toen wel op funda gekeken voor meer info en toen pas zag ik dit huis. Lichte omweg maar wel met een ander maar zeer fijn resultaat!
Niets is wat het lijkt..
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat onze gedachtengang herkembaar is We zijn ons aan het beraden om een eindbod neer te leggen op het huis waar ons bod eerder op afgewezen is. Een finaal aanbod, "take it or leave it". Als het dan niks wordt dan gaat het echt over, maar we vinden het echt een geweldig huis dus we gaan het proberen.



@Toiletrol: Brr... ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om dit huis fijn te laten voor wat het is!



@Korfje: Balen :( Frustrerend als iemand gewoon niet wil onderhandelen. Ik vind ook dat er niks bijkomt op Funda de laatste tijd, en ik zoek via alle zoekmachines die ik maar vinden kan :D Tja, afwachten maar! Ooit komt er wel iets, denk ik dan maar...
Alle reacties Link kopieren
Altijd proberen Sjoes, ben benieuwd!



Derpina, wij hadden exact hetzelfde, foto's van dit huis waren zo bizar slecht dat lief er niet wilde gaan kijken. Maar ik was nieuwsgierig omdat het zo oud was en omdat er zoveel grond bij zat, en omdat ik het dorp eigenlijk wel een aardige (hoewel nooit eerder overwogen) optie vond. En tada, daar zitten we nu. Ook inderdaad minstens 2 huizen bezichtigd die op de foto fantastisch waren maar met 1 stap over de drempel al een héél duidelijke nee. Maf toch hoe dat werkt.
Hoi, mag ik meeschrijven?

Begin volgend jaar moet ik verhuizen voor mijn werk, nu wonen we in een huurhuis en we overwegen om te gaan kopen. We zijn op zoek naar een huis in dorpjes rond Arnhem. We kijken tot ongeveer 200.000, het allerbelangrijkste vinden wij de buitenruimte, dat betekend voor ons een klushuis. Nu heb ik er 1 op t oog dus morgen maar eens bellen voor een bezichtiging. Ik vind het erg spannend er komt zoveel meer bij kijken dan bij huren.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Ballys! Leuke en herkenbare zoektocht (buitenruimte en klushuis) Veel succes met bezichtigen, spannend maar ook heel leuk hoor! ;)



Hier zijn we ineens in onderhandeling. Met de eigenaar die ons eerdere bod heeft afgewezen. We hebben nu een bod neergelegd van 226000. De VP is 261000 maar zoals bekend met veel werk en het staat al ruim 2 jaar te koop. We hebben gisterochtend gebeld en verteld dat we bereid zijn dit nieuwe bod te doen omdat we het een mooi huis vinden. Makelaar zei toen dat het nog steeds te laag is en begon weer over badkmr en keuken. Dat onderbroken en de lijst opgesomd over wat er allemaal echt moet gebeuren (dak, asbest, cv ketel, ramen, schilderwerk buiten etc). Hij ging het voorleggen (bod geldig tm zaterdag). Net teruggebeld, tegenbod van 250. "Maar dat is dan ook alles", zei makelaar.



Nu zitten we in dubio. Onze max is 230 want we willen NHG. Dat staat ook als voorwaarde in ons bod per mail. Ik heb zoiets: die makelaar moet toch ook weten dat de NHG grens 245k is en dat men daarmee 231k aan een huis kan besteden? En zal dat ook tegen verkoper zeggen... Dus m.a.w. verkoper weet dat er niet meer te halen valt en gaat toch in onderhandeling omdat hij die 230k wilt krijgen? Of praat ik het dan mooier dan het is? :D

Moeten we nog een keer een tussenbod doen (bv 228k) of eindbod van 230k? Pfff... ineens is het stressen. We willen het huis erg graag maar moeten het hoofd koel houden. Hij heeft een huis 2 jaar te koop zonder gegadigden en met heel veel werk. Dan kun je niet verwachten dat we akkoord gaan met 250k (-11k van zijn VP, nog geen 5%). Vind het iig positief dat hij nu binnen 24u een tegenbod doet.



Advies is welkom, en wij zenuwen even verder door deze dag heen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ha Sjoes, ik zou er niet in meegaan en jullie maximum niet overschrijden. Jullie hebben niet voor niets een bovengrens bepaald, neem ik aan? Ik vind het verschil tussen tegenbod en jullie maximumbedrag nogal groot.



Om welke redenen overwegen jullie toch je eigen grens te overschrijden?
Alle reacties Link kopieren
Oftewel: ik zou aangeven wat jullie eindbod is en het daarbij laten. Dan is het graag of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je eindbod doen Sjoes, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het iets gaat worden het ligt wel heel ver uit elkaar. Ik snap jullie punten maar het huis heeft natuurlijk wel gewoon een bepaalde waarde klushuis of niet. En natuurlijk zetten mensen hoger in maar 30.000 is heel veel geld. Dat iemand 10/15 zakt kan ik nog begrijpen. En wie weet gaan ze alleen verhuizen als ze het verkopen en hebben ze geen haast. Volgens mij doen ze altijd 10/15 in bij de 'vraagprijs' niemand zet z'n huis te koop voor wat 'tie echt wil hebben. Of er zijn mensen die dat meteen bieden of je verkoopt je huis met een van af prijs oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof trouwens wel dat sommige mensen heel onrealistisch zijn maar daar komen ze van zelf achter. Wij hebben een keer een huis bezichtigd en was de oorspronkelijke vraagprijs €269.000 en was gezakt naar 199.000 dus daarom zijn we gaan kijken maar dat was het huis nooit waard wie weet had hij inderdaad ooit een top hypotheek afgesloten oid. Maar goed dan blijf je gewoon met een restschuld zitten.
Sjoes, wat vervelend dit. Ik denk dat jullie je beter kunnen instellen dat het niet gaat lukken. Als het je 230.000 waard is zou je dat nog kunnen neerleggen en zeggen dat dit het maximaal is. En je zou erbij kunnen zeggen dat het bod geldig is zolang er niks anders op jullie pad is gekomen. Je hoort toch best vaak dat verkopers na enkele maanden toch nog erop terug komen. Het kan best dat die 250.000 de max ondergrens is van de verkopers en dan ga je er niet uitkomen. Maar het zou ook kunnen dat de makelaar nog elke duizend extra probeert eruit te slepen en dat ze uiteindelijk akkoord gaan met het bod. Kleine kans maar niet onmogelijk. In elk geval niet gek laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel allemaal voor de reacties



We gaan zéker niet over de 230 heen, los van de NHG zouden we ook echt het gevoel hebben dat we teveel betalen voor het huis. We staan er ook "realistisch" in: d.w.z. we weten dat het een hele kleine kans is dat we het krijgen, maar tja je vindt het toch retespannend.

Restschuld is geen sprake van, eigenaren hebben het huis afbetaald.

We hebben vanavond eindbod gedaan van 230k en dan wachten we maar af. Het enige waar ik misschien onterecht "hoop" uit haal is dat wij duidelijk onder voorbehoud van verkrijgen NHG aangeven. Dan weet de makelaar ook dat we max 231 kunnen besteden. Ik neem aan dat als hij er echt 245 of zo voor wil hebben, hij niet zal onderhandelen. Maar goed, misschien slaat dat nergens op ???? We wachten nu maar af!
Alle reacties Link kopieren
Spannend Sjoes, houdt ons op de hoogte



Wij zijn flink aan het klussen. Er gaat veel meer tijd in allerlei kleine klusjes zitten dan ik dacht. Gelukkig hebben we hulp van onze ouders, want anders zouden we er voorlopig nog niet in zitten terwijl we over 3,5 week de sleutel van ons huidige huis in moeten leveren. Ben zo benieuwd naar het eindresultaat straks...
quote:Sjoes schreef op 07 mei 2016 @ 22:27:

en ik zoek via alle zoekmachines die ik maar vinden kan :D Tja, afwachten maar! Ooit komt er wel iets, denk ik dan maar...Welke zoekmachines gebruiken jullie nog meer? Jaap.nl, huizenvinder.nl? Wie heeft een goede tip? Ik heb wel alle plaatselijke makelaars geliked op FB, dan zie ik regelmatig 'sneak previews' voorbijkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven