nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om de voortgang van iedereen te lezen!



@kaartje: Gefeliciteerd!

@Sneeuwwitje: Lijkt me heerlijk, de eerste dagen in je nieuwe huis, dat alles bij elkaar komt en je het plaatje dat je al zo lang in je hoofd hebt, eindelijk in het echt kunt zien! Goeie tip ook om alles vast te leggen op papier, alle afspraken etc.

@Zebra: welkom in het topic! Ons huis wordt 5,4m breed, maar wij gaan wel een iets kleinere zithoek maken want die ruimte vind ik echt te groot tussen tv en bank.



Hier naderen we het moment dat we een keuze gaan maken w.b. de keuken. We zijn bij de projectleverancier geweest, maar net als jua geen goeie ervaring. Ons budget werd al snel weggezet als véél te laag, we werden onder druk gezet om andere keuzes te maken dan die we wilden en we mochten de offerte niet mee naar huis nemen, want "waarom zouden jullie willen vergelijken, wij zijn toch de beste.". Oh, en we kregen alleen korting als we die dag zouden beslissen, want "dan was er geen tweede gesprek meer nodig" en dat scheelde hun geld, dat zouden wij dan weer als korting krijgen. Wat een onzin. Die vielen dus meteen af. Gelukkig dit weekend nog wel twee fijne gesprekken gehad bij andere leveranciers, één van die twee gaat het nu dus worden.



Voor wat betreft de badkamer vrezen we een beetje, daarvoor moeten we ook naar de projectleverancier maar we hebben vorige week al gezien dat ze niets hebben wat wij mooi vinden. Nu zoeken wij ook wel echt iets specifieks, wij willen heel graag hexagonale (zeshoekige) tegels op de vloer en die hebben ze daar niet. We hebben ook niet zo veel zin om veel te betalen voor iets wat we net niet mooi vinden. Nu twijfelen we dus om de badkamer standaard op te laten leveren en er dan door een andere leverancier andere tegels overheen te tegelen. Maar ergens vind ik dat zonde! Badkamer casco opleveren kan niet binnen ons project, is ons verteld door de kopersbegeleider. Iemand tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens checken of je een badkamer echt niet casco kan krijgen. Dat zou dan duidelijk uit de overeenkomst moeten blijken, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
@ zebra welkom!

Ons huidige huis is 4,8 breed en hebben de bank idd aan andere kant en vinden wij prima. Wel redelijke maat tv.

Nieuwe huis is net iets breder ( 5,4 binnenmaat 5,1 ) maar gaan we wel kleiner hoekje maken. Dat gaat dan net wel.



@ santa pfffff dat voel het bij onze project keukenzaak erg mee. Geen druk verder en offerte wel mee.

Maar niet t gevoel dat er te onderhandelen viel. Hij zou ook nog een offerte sturen met andere apparatuur ( wat we niet willen maar voor t idee ) en offerte voor de muren in het huis te laten spuiten.

Nu 2 weken later nog niks gehoord.



Net okk makelaar gesproken ivm verkoop van ons huis. We zijn net 10 k gezakt en meteen ook vanaf prijs maar hij stelt voor om nog 10 k te zakken omdat we dan grotere doelgroep treffen en eerder er uit kunnen kopen als ze gaan bieden ( wat we min moeten krijgen om de restschuld nog te kunnen aflossen vanuit onze bankspaarhypotheek ligt er precies tussen in)



Ik vind het een goed plan maar mijn man wil eigenlijk 5 k meer als min.

Ben bang dat we dan echt t niet redden voor 1 juni.

Het levert wel gigantische veel op als we t huis wel verkopen dan komen we wel over die 5 k heen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
@jua wat een lastige keuzes zeg. Succes ermee. Spannend hoor.



@Santacruz ik vind de tip van iusco wel goed. Hopelijk kunnen jullie toch doen wat jullie zelf willen.



Hier kreeg ik afgelopen vrijdagavond een telefoontje van de projectleverancier hallo u spreekt met,.... wij willen met u een afspraak maken voor een offerte van een keuken. Wanneer pas u dat? Nou wij hebben al een keuken gekocht. Dus dat is niet nodig. Okay fijn veel plezier met de keuken. Ik vond het best wel raar dat ze niet eerst vragen of wij daar interesse in hadden. Maar meteen met de vraag ik bel u om een afspraak te maken. Het leek net alsof het verplicht was. Nu wist ik wel dat dit natuurlijk niet zo is. Maar ze kunnen dan wel goed op je inspelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jua schreef op 21 april 2016 @ 18:54:

We hebben bericht gehad dat ze waarschijnlijk toch al in juni met de bouw gaan starten ( en niet na de bouwvak wat eerder het geval was)

Nu wel extra druk met verkoop van ons huis.....stress. nog steeds geen kijkers.



@ ikea toevallig vandaag online ook keuken ontworpen. En met Siemens apparatuur komen we dan op heel goede prijs. Incl bijna allemaal lades en super grote koelkast en diepvries ( die dan wel ikea)

Moet in duitsland dan wellicht ook goed kopen en anders houden we toch ikea als optie denk ik.



Goed van jullie te horen dat 2000 voor verleggen leidingen echt te veel is. De keukenboer van project kwam overig ook al op ruim 800,00 Ze gaan in juni starten met de bouw. Waarom ben je dan nu al bezig met de verkoop van je huidige huis? Of heb je zo'n moeilijk verkoopbaar huis dan?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hier mee lezen. Wij tekenen ons koopcontract a.s. donderdag. Hebben de financiering al bijna rond. Vandaag bij de projectontwikkelaar meerwerk besproken en tegels badkamer uitgezocht.

Maar wij gaan ons huidige huis nu nog niet te koop zetten omdat we niet twee keer willen verhuizen. Vandaar mijn vraag ook in de vorige post.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:a_nick_is_crini schreef op 25 april 2016 @ 17:48:

[...]





Ze gaan in juni starten met de bouw. Waarom ben je dan nu al bezig met de verkoop van je huidige huis? Of heb je zo'n moeilijk verkoopbaar huis dan?



wij willen het risico niet lopen straks met 2 huizen te zitten. Je zult niet de eerste zijn die ze er op verkijkt. Levert veel stress op dan.

Ik durf nog wel wat risico aan maar mijn man beslist niet. Onze adviseur adviseerde ook om eerst te verkopen ook al kunnen we de financiering wel al rond krijgen.





als je dat risico wel aan durft. Prima toch!
Alle reacties Link kopieren
@A_nick_is_crini: wij wachten ook nog met de verkoop van ons huis. Het is een courant huis in een gewilde buurt, we verwachten dat het wel snel verkocht zal zijn. We willen het in het najaar te koop zetten, ons nieuwe huis wordt in het eerste kwartaal opgeleverd. Volgens de makelaar zou dat voldoende tijd zijn. Ik vind het wel erg spannend maar denk er nog maar niet te veel over na. Welkom in het topic trouwens!



@iusco: goede tip om het nog eens na te vragen. Ik denk dat wij toch uitkomen op een combi van de projectleverancier en een aantal dingen (douchewand via internet, badmeubel van IKEA) zelf laten installeren. En dat we de wens voor andere vloertegels maar moeten laten schieten of uitstellen. Ons totale budget voor de badkamer is 7.000, ik denk dat het wel moeilijk gaat worden om daar een complete badkamer incl alles voor aan te schaffen bij een andere zaak als we het casco laten opleveren. We kunnen niets zelf, moeten alles laten doen. Maar eerst even afwachten hoe de afspraak voor het sanitair gaat verlopen en waar we op uitkomen qua offerte.



Heb toch wel een beetje de stress van het kopen van nieuwbouw onderschat. Of nou ja, ik wist wel dat er veel bij kwam kijken maar het is nu wel veel tegelijk!



Alle keukenoffertes zijn binnen inmiddels. Drie zaken zijn nog in de race. De laagste prijs is van een keten, zij kunnen alles wat we willen, leveren voor een goede prijs maar over hun service lees ik wisselende dingen. De tweede offerte is (na onderhandelen) 1000 euro hoger voor dezelfde apparatuur, een mooier blad maar iets minder mooie deurtjes (melamine toplaag ipv gelakt MDF). Een lokale zaak, familiebedrijf. Zijn daar goed geholpen en ze hebben een uitstekende reputatie. De derde offerte is, ook na onderhandelen, 1300 euro hoger dan de eerste, ook een goed gevoel bij en een goede reputatie, daar zijn de kastjes weer mooier maar de apparatuur weer net niet wat we willen anders komen we nog duurder uit.... Voor ons gevoel gaat het nog tussen de eerste en de tweede. Moeilijk!!! Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
@jua, lastige keuze lijkt me. Wij hadden ons huis ook scherp in de markt gezet, om inderdaad een grotere doelgroep te treffen. We hadden met de makelaar afgesproken dat hij 'hard' mocht onderhandelen. Dat heeft geresulteerd in een koper die de vraagprijs betaalt. Als je min prijs nog steeds onder je vraagprijs ligt, heb jij in je onderhandeling alle ruimte om boven je min te blijven natuurlijk. Meer krijgen is natuurlijk altijd beter, maar kan je makelaar niet vertellen hoe reëel die kans is?



@santacruz, wat een beroerde keukenzaak ervaring, zeg. Goed dat jullie verder gekeken hebben. En ben je inderdaad ook goedkoper uit gekomen?

Wel lastig he, als je een specifieke smaak hebt. Mijn ervaring is dat je daar altijd voor betaalt

Wel raar dat de badkamer niet casco geleverd kan worden, ik dacht dat dat altijd wel kon.



@zebra, welkom hier. Wij hebben nu 3.6 meter en dat vind ik echt te krap. 4.5 meter is voor mij het minimum, waarbij de bank tegen de muur komt. Onze nieuwe zithoek wordt dan ook ongeveer 4.5 meter diep. Ik denk dat wij op de lange kant wel een bank of 2 fauteuils in de ruimte plaatsen. Wat al gezegd is, dat creëert wel een soort knussere hoek.



@a-nick-is-crini, wij hebben ook ons huis verkocht voordat we definitief met de nieuwbouw verder gingen. Wij willen in geen geval met 2 huizen komen te zitten, ookal hebben wij ook een courant huis. Ik merk dat nu het huis verkocht is, er echt een soort rust is. We kunnen met een gerust hart het nieuwbouwproces is, zonder zorgen over een andere woning die nog verkocht moet worden. 2x verhuizen vinden wij dan niet zo'n probleem.



Kennen jullie trouwens de site floorplanner.com? ALs je daar een gratis account aanmaakt kun je de plattegrond van je woning uittekenen en daarin een indeling maken, met meubels, keuken en al. En ook een 3D weergave maken. Zo leuk om mee te spelen



Wij hebben vandaag de eerste tekening gekregen van ons huis

Wel moeilijk hoor, enerzijds voldoet het wel aardig. Anderzijds wil ik toch graag nog wel wat dingen veranderd zien. Daar gaan we morgenavond maar eens even voor zitten, denk ik. Maar wel superleuk om alles nog aan te kunnen passen naar onze wensen, zo wordt het echt ons eigen ontwerp.
Alle reacties Link kopieren
@santacruz, wij krijgen een bedrag terug ivm casco oplevering badkamer, dus in zoverre zou je dat bedrag weer bij je huidige budget kunnen plussen. Wat niet wegneemt dat het idd lastig wordt om voor minder dan 10k een badkamer te kopen en te installeren.
Alle reacties Link kopieren
We wonen nu een week in ons nieuwe huis en ik ben zo blij met alle keuzes die we gemaakt hebben. Het is wennen, maar ook een hele fijne plek. Word wel helemaal gek van al dat zand wat de hele tijd binnen komt maar de bestrating ligt er bijna in, dus dan zal het wel iets minder worden.



@ Amby: haha, dan ben je ineens verbaasd als mensen met je meedenken. Terwijl dat natuurlijk eigenlijk normaal moet zijn.

Wij hebben de laatste weken weinig van de aannemer gehoord, terwijl er nog wel veel punten open staan. Nou ja, zolang zij niets doen krijgen ze hun laatste geld ook niet!!!

@ Jua: hoe is het nu met jullie woning nu de vraagprijs verlaagd is?

@ SandaCruz: jammer dat het gesprek met de projectleverancier van de keuken niet lekker verliep, maar jullie hebben goede alternatieven gevonden als ik dat zo lees. Ik zou zelf voor de zaak gaan waar jullie het beste gevoel bij hebben. Misschien dat er nog te onderhandelen valt over de apparatuur.

@ A_nic_is_crini: ik snap dat jullie niet twee keer willen verhuizen, maar realiseer je wel dat de bouw heel erg kan uitlopen. Als je dan je huis verkoopt en de nieuwe kopers willen er in kan het best zo zijn dat jullie woning nog niet klaar is. De oplevering van ons huis is tot 4x toe uitgesteld en het huis is uiteindelijk ruim 5 maanden later opgeleverd. Daar zou ik wel rekening mee houden!

@ Noetje: wat leuk om de eerste tekeningen te zien. Zijn jullie al druk bezig met aanpassingen doen?



Wat betreft het kopen van nieuwe meubels: wij hebben een nieuwe eettafel gekocht. Hadden een hele kleine keuken (en dus een kleine uitschuiftafel). Nu een tafel van 2,60 meter De bank hebben we wel meegenomen, die past prima in het huis en kan nog wel even mee. We gaan over een tijdje wel naar een nieuwe kijken, maar wilde ook eerst zien hoe alles in de woonkamer staat.

Wij vonden de afstand ook te ver, we hebben nu de opstelling een kwartslag gedraaid. Dat kon heel mooi doordat er tussen twee ramen een goede plek is voor de TV.
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan degenen die een nieuwbouwhuis gekocht hebben.

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af hoe je er zeker van kan zijn dat je huis aan alle hedendaagse eisen voldoet, wat betreft constructie, isolatie en dat soort dingen.

Kun je dat ergens controleren of moet je er gewoon op vertrouwen dat alles goed gaat tijdens de bouw?
Alle reacties Link kopieren
@ Autofan: je krijgt een brochure waarin dat soort dingen beschreven staan. Daarnaast moet het huis voldoen aan het bouwbesluit, dat wordt ook gecontroleerd.
quote:jua schreef op 25 april 2016 @ 18:17:

[...]





wij willen het risico niet lopen straks met 2 huizen te zitten. Je zult niet de eerste zijn die ze er op verkijkt. Levert veel stress op dan.

Ik durf nog wel wat risico aan maar mijn man beslist niet. Onze adviseur adviseerde ook om eerst te verkopen ook al kunnen we de financiering wel al rond krijgen.





als je dat risico wel aan durft. Prima toch!1 adviseur adviseerde dat ons ook. Maar ik heb het idee dat dat voor hem makkelijker was. Dubbele lasten doordat ik het huis nog niet heb verkocht is voor ons verl goedkoper dan tijdelijk ergens wat huren. Dit werd ook door een makelaar en een andere adviseur beaamt.
Leuk topic dit. Wij wonen in een koophuis en hebben ons ingeschreven op een nieuwbouwproject. Binnenkort is de eerste informatieavond.
Omdat het best lang geleden is sinds we onze huidige keuken geplaatst hebben, zijn we gisteren naar een keukenboer geweest. En nog een, en naar de Ikea.



Onze huidige keuken komt ook bij de Ikea vandaan, gezien de prijs, kwaliteit en keuzevrijheid, zijn we daar nog steeds erg tevreden over. Mijn eerste indruk na gisteren was dat bij een nieuwe keuken we deze weer ws bij de Ikea halen. De apparatuur zullen we ws weer ergens anders vandaan halen. Ik begrijp niet zo goed wat de negatieve verhalen zijn, maar heb ook maar 4 pag terug gelezen.
quote:Autofan schreef op 30 april 2016 @ 09:52:

Een vraag aan degenen die een nieuwbouwhuis gekocht hebben.

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af hoe je er zeker van kan zijn dat je huis aan alle hedendaagse eisen voldoet, wat betreft constructie, isolatie en dat soort dingen.

Kun je dat ergens controleren of moet je er gewoon op vertrouwen dat alles goed gaat tijdens de bouw?Op de site van vereniging eigen huis kan je hier een checklist voor downloaden. Of je kan een expert huren om je bij te staan tijdens de oplevering. Dit ook bij VEH.
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwitje wat leuk dat je schrijft hoe het bevalt in jullie nieuwe huis. En @ zand na het leggen van de bestrating zal het vast iets beter gaan. Maar ik denk alsnog veel zand. Volgens mij blijft het zand de komende jaren nog wel binnen komen. Licht er een beetje aan hoeveel er gebouwd wordt denk ik?



@santacrus inmiddels er al uit welke keuken winkel jullie gaan nemen? Ik snap dat het lastig kiezen is.

Ik hou altijd wel van plaatselijke keukenwinkels i.p.v. grote ketens.



Bij ons duurt het nog 2,5 week voordat ze gaan beginnen met de bouw. Ik kan mij dat niet echt voorstellen.

Terwijl het nu wel echt dichtbij begint te komen.
Alle reacties Link kopieren
@Sneeuwwitje ow dat zand binnen dat lijkt mij ook naar. Alles net netjes en dan dat.

Maar goed verder bevalt het dus goed?!



@kaartje spannend bijna de start dus. Hebben jullie ook een start bouw feestje?



Wij hebben volgende week een bezichtiging voor ons huidige huis. Spannend.



Volgende week ook naar Duitsland voor de keuken en afgelopen week met de kopers begeleiding gesproken. Dat was ook een prettig gesprek en heeft al heel wat duidelijkheid gegeven.



Dat gaat allemaal goed...Hopelijk blijven in de positieve stroom nu en ons huis ook snel verkocht nu.

De voorlopige prognose voor oplevering is 2de kwartaal 2017 maar waarschijnlijk wel eerder. Met start bouw in juni zit er natuurlijk bouwvak en herfst /winter tussen dus ze nemen t ruim ( staan zo'n 160 werkbare dagen voor de bouw)
Alle reacties Link kopieren
@jua bij ons komt er inderdaad een start bouw feestje. De uitnodiging heb ik nog niet. Volgens mij gaan ze eerst de fundering uitgraven. (of hoe schrijf je dat?) en komt er daarna een start bouw feestje. Ik weet dat we dan een fles met een boodschap in de grond mogen doen. Dus ik ben benieuwd.

Eindelijk een bezichtiging! Super leuk en spannend. Ik zal voor jullie duimen.
Alle reacties Link kopieren
@sneeuwwitje, ja, echt leuk die eerste tekeningen. Toch apart hoe je idee anders uitgetekend wordt door iemand die alleen je verhaal hoort en er dus geen beeld bij heeft. We hebben afgelopen dagen gebruikt om na te denken, te bepalen waar we concessies moeten en willen doen. Morgen doorgeven bij de tekenaar. We gaan morgen een week op vakantie, dus dan heeft hij mooi de tijd om de aanpassingen te verwerken. Efficiënt werken



@jua, spannend, de eerste bezichtiging. Hopelijk komt er wat goeds uit voort!



@kaartje, leuk, zo'n officiële aftrap. Dan wordt het ineens wel heel echt, lijkt me.



@lonelyryder, welkom in dit topic! Wanneer is de start van de bouw gepland?
Alle reacties Link kopieren
quote:Autofan schreef op 30 april 2016 @ 09:52:

Een vraag aan degenen die een nieuwbouwhuis gekocht hebben.

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af hoe je er zeker van kan zijn dat je huis aan alle hedendaagse eisen voldoet, wat betreft constructie, isolatie en dat soort dingen.

Kun je dat ergens controleren of moet je er gewoon op vertrouwen dat alles goed gaat tijdens de bouw?



Alle nieuwbouw huizen moeten voldoen aan het bouwbesluit. Dit is de officiële bouw regelgeving van de overheid. Voldoet een huis hier niet aan, dan wordt er geen woonvergunning afgegeven en mag het huis dus niet bewoond worden. Een aannemer zal zich dus altijd houden aan het bouwbesluit. Hij wordt hier dus ook op gecontroleerd.

En zelf kun je een technisch expert inschakelen om bij oplevering te beoordelen of alle werkzaamheden juist en volgens afspraak zijn uitgevoerd.
Bedankt Noetje,

Begin volgend jaar. Oplevering herfst 2017. We hebben al een optie. Gezien de ligging en locatie voldoet het aan veel van onze eisen. Dus ik denk en hoop dat we hier de handteke in onder kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noetje schreef op 01 mei 2016 @ 19:40:

[...]





Alle nieuwbouw huizen moeten voldoen aan het bouwbesluit. Dit is de officiële bouw regelgeving van de overheid. Voldoet een huis hier niet aan, dan wordt er geen woonvergunning afgegeven en mag het huis dus niet bewoond worden. Een aannemer zal zich dus altijd houden aan het bouwbesluit. Hij wordt hier dus ook op gecontroleerd.

En zelf kun je een technisch expert inschakelen om bij oplevering te beoordelen of alle werkzaamheden juist en volgens afspraak zijn uitgevoerd.Dit dus. Overigens merk ik dat het moeten voldoen aan het Bouwbesluit ook tot minder flexibiliteit leidt. bijvoorbeeld: wij willen het liefst alle deuren achterwege laten, omdat we de optie van de projectleverancier niet mooi vinden en hun meerwerkopties bizar duur. We regelen de deuren liever zelf. Maar sommige deuren mogen ze niet weglaten, bijv. die voor technische ruimtes, ivm geluidseisen die weer samenhangen met het Bouwbesluit.
Alle reacties Link kopieren
Helder, allen hartelijk dank voor de antwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven