Gezondheid alle pijlers

Veranderingen door yoga (?)

26-04-2016 13:57 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Sinds een jaar of twee doe ik aan yoga. Eerst deed ik het 1 keer per week (hatha), nu 2 keer (hatha en jivamukti) en regelmatig thuis met een Youtube-video. Sinds kort ben ik gestopt met roken (heel lang gedaan en ineens was ik het beu) en merk ik dat ik drankjes (alcohol) ook niet meer zo lekker vind en de kater vind ik tegenwoordig helemaal verschrikkelijk. Allemaal goed en ik dacht het hoort bij het ouder worden. Maar, ik merk nu ook dat ik informatie over veganistisch eten aan het lezen ben.. ik heb al tegen mijn man gezegd dat ik waarschijnlijk binnen korte tijd geen vlees/vis meer wil eten. Op de een of andere manier denk ik dat het komt door het steeds intensiever aan yoga doen. Het is ook net of ik het niet echt onder controle heb.. Van de ene kant denk ik bij mezelf: doe normaal en wat is er mis met een stukje vlees of vis, maar ik voel echt een weerstand?!?



Herkent iemand dit? (nee ik ben niet zwanger, echt niet :-))
Alle reacties Link kopieren
Je analyseert teveel.
Misschien kom je dichter bij jezelf en heb je al die shit niet meer nodig om je "goed" te voelen.
Door yoga word je zelfbewust en maak je m.i. makkelijker de keuze voor gezond.

Ik herken me wel een beetje in je verhaal.

Al eet ik nog wel vlees en vis (niet veel), maar alcohol staat me steeds meer tegen, roken heb ik nooit gedaan.

Yoga zou een verplicht vak mogen worden op school :-)
Alle reacties Link kopieren
door yoga wordt je bewuster van wat je tot je neemt.

Jouw weg is het logische gevolg van Yoga

succes met jou pad
Alle reacties Link kopieren
Kan kloppen. Als je met yoga bezig bent, leer je bewuster met jezelf om te gaan. Wanneer je dat als nieuwe mindset hebt, dan is het niet gek dat je ook andere keuzes gaat maken. Voorheen was je je daar misschien niet van bewust.



Het is een beetje hetzelfde als wanneer je intensief sport, dan heb je na de training ook echt geen behoefte aan een stuk taart of alcohol, omdat je anders je harde werk 'teniet doet' . Bij mij werkt het zo in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
@vera78 ja, idd! Als ik terugdenk aan de oninteressante dingen die we op school moesten leren.. ik geloof dat ik van yoga meer over mezelf of het leven leer dan van wat dan ook. Of lijkt dat maar zo? Hmmm ik twijfel dan ik toch nog



@bewusty dat klinkt boeiend, mijn pad... Hoe is die van jou? Doe jij ook aan yoga?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n hyperventilatie ermee onder de knie gekregen!
Alle reacties Link kopieren
@carissa19 wat mooi! Is het dan een soort van genezen of blijf je de rest van je leven aan yoga doen?
Alle reacties Link kopieren
Je merkt vanzelf wel of het je gelukkiger maakt (en je omgeving).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me eerder andersom: je hebt meer behoefte aan een gezond en bewust leven, en yoga is een van de stappen die je daarbij genomen hebt.



Als ik zo lees was jivamukti is, is dat ook wel een stroming die veel nadruk legt op die bewustwording.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sinds kort ook naar yoga en merk juist dat veel emoties loskomen. Toch lukt het me nog niet om het ook regelmatig thuis te doen. Maar ik denk wel degelijk dat het je verandert!
Alle reacties Link kopieren
@symbiont ja dat van die emoties herken ik ook. Soms komen er dingen naar boven waar ik al jaren niet meer aan gedacht had, schrik er soms van. Maar vervolgens leer ik het ook loslaten. En dat lukt ook nog :-)
Ik weet niet wat voor yoga dat is. Ik doe het al tientallen jaren en nog nooit iets gemerkt van veganisme of emoties. Ja af en toe laat je een wind
Ik denk dat ik ook maar yoga moet gaan doen!
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 april 2016 @ 11:05:

Ik weet niet wat voor yoga dat is. Ik doe het al tientallen jaren en nog nooit iets gemerkt van veganisme of emoties. Ja af en toe laat je een wind
Alle reacties Link kopieren
@sabbaticalmeds ik laat ze al heel mijn leven vliegen, yoga of geen yoga :-)
Alle reacties Link kopieren
Bij yoga kan alles
Alle reacties Link kopieren
quote:caplanepourmoi schreef op 26 april 2016 @ 15:18:

@vera78 ja, idd! Als ik terugdenk aan de oninteressante dingen die we op school moesten leren.. ik geloof dat ik van yoga meer over mezelf of het leven leer dan van wat dan ook. Of lijkt dat maar zo? Hmmm ik twijfel dan ik toch nog



@bewusty dat klinkt boeiend, mijn pad... Hoe is die van jou? Doe jij ook aan yoga?Dat lijkt maar zo. Je doet dit vrijwillig. Als je verplicht had moeten yoga-en in je puberteit had je er geen klap aan gevonden en het echt een onzinnige bezigheid gevonden. Of erg hilarisch, iets waar je met vriendinnen heel hard om had moeten lachen.
Ik doe zelf Yoga Vinyasa Flow. Dat is de actievere vorm, en ik ga er vooral heen omdat ik het leuk vind en merk dat ik er sterker en leniger van wordt.



Ooit las ik dat mensen die ongezond eten, dat doen vanwege pijn. (Kan ook geestelijk zijn)

Yoga ontspant en wellicht wordt de pijn minder en ga je daarom gezonder eten. (En ook minder eten)
Alle reacties Link kopieren
hi caplane pour moi,

sorry lees het nu pas.....!

ik denk dat je in je bewustwordingsproces zit. Je gaat luisteren naar je intuitie en die geeft dus inderdaad "vanzelf" aan wat wel en niet goed is.

Ik zelf volg nu een yin yoga opleiding. mediteer ook.....



Ik ben al tien jaar veganist ook omdat mijn innerlijk dat zei..



Gewoon jouw pad volgen....

Wat mijn pad is geen idee, weet nog niet waar het uitkomt....(scarry)
Alle reacties Link kopieren
ha ha, ik vraag me soms hetzelfde af, waar gaat dit naartoe... Spannend en leuk tegelijk :-)
quote:tyche schreef op 26 april 2016 @ 17:25:

Het lijkt me eerder andersom: je hebt meer behoefte aan een gezond en bewust leven, en yoga is een van de stappen die je daarbij genomen hebt.



Als ik zo lees was jivamukti is, is dat ook wel een stroming die veel nadruk legt op die bewustwording.



Yup, dat denk ik ook. Ik herken namelijk alle 'symptomen', TO, maar ik vermijd yoga als de pest. Ben een aantal jaar niet echt met mijn lichaam bezig geweest en nu weer fanatiek aan het sporten. Hierdoor ben ik bewust met mijn lichaam bezig en dat vertaalt zich ook in andere gebieden, zoals bewuster eten en met stress omgaan.



Maar waar het ook door komt: bewust met je lichaam om (leren) gaan, lijkt me een mooie ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
@the-dowager Waar ik dan nieuwsgierig naar ben: waarom yoga als de pest vermijden? Welke sport doe jij nu? (niet dat ik yoga onder sport schaar trouwens)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven