Geld & Recht alle pijlers

Wat is het verschil tussen oud geld en nouveau riche

30-04-2016 22:51 209 berichten
Wie weet beter hoe het eigenlijk heurt?

Oud geld weet dat gewoon, maar ze weten niet eens dat ze het weten. Je zegt geen koelkast, maar ijskast. Het is geen bruiloft, maar huwelijk. Als je iemand begroet ga je niet drie keer zoenen. Aan tafel zeg je niet eet smakelijk, maar bon appetit. Ja, dát is gewoon zo.



Quote Jort Kelder



Ik vraag mij toch eens af hoe het zit eigenlijk. Wat zijn de kenmerken en gedrag, woordkeuze's. Ik ben er gefascineerd door en ik verdiep me er ook in.



Hoe heurt het eigenlijk Vivadames?
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 01 mei 2016 @ 16:20:

[...]



Misschien heeft ze ferme werpheupen.









Mieters topic dit. Ik heb er zalig om gelachen.
Het Viva forum is papaja.
Het nieuwe geld in Oegstgeest:

- Hele gezin speelt hockey of is actief bij LOHC

- Meisjes zitten of zaten op paardrijden

- Tennis wordt ook nog wel geaccepteerd, voetbal opzich ook wel.

- Een vakantie naar Duitsland is niet goed genoeg, ze kiezen massaal voor verre, dure vakanties. (Vaak hele leuke bestemmingen, maar twee luxe vakanties in de zomer en ook nog eens op wintersport gaan en nog een paar keer op vakantie is wat top much)

- De kinderen zitten meestal op het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest, het Bonaventuracollege in Leiden (beide scholen met alleen havo/vwo) of het Stedelijk Gymnasium. Als het kind niet naar vwo mag of van school moet omdat het slecht presteert, gaat het naar het Luzac of het Vrijbergen. (Laatste is een privéschool die nog duurder is dan Luzac)

- De Studiekring is een huiswerkbegeleidingsinstituut, waar kinderen uit groep 8 al kennis mee maken vanwege de citocursus. Eenmaal op de middelbare school zitten de kinderen daar drie tot vijf dagen per week onder begeleiding te blokken, want stel je voor dat Bas-Jan of Emilien naar een lager niveau moeten.

- De Kempenaarsstraat is een winkelstraat in Oegstgeest waar een paar duurdere winkels zitten. Het volk daar loopt er dikwijls erg arrogant rond.

- Als hun Sebastiaan of Celestine problemen hebben op school, komt het nieuwe geld praten met de directie en is alles weer goed. Eventueel dreigen ze met een proces tegen de school, ook al komen ze op gesprek omdat hun Sophie-Anne niks doet voor wiskunde en dus terecht onvoldoende staat voor dat vak.



Oude geld:

- Zijn vaak stukken minder arrogant. Ze hebben weleens dure kleren zoals vijf paar Sendra's en gaan ook weleens op wintersport, naar mijn ervaring is dat dit gewoon mensen zijn als jij en ik waar je normaal mee kan communiceren en die vaak ook gewoon vriendelijk zijn.
Oh wat me ook opvalt aan nieuw geld: de vrouwen zijn vaak erg slank en hebben blond haar en zijn een beetje getint (door vakanties of de zonnebank)

De mannen hebben vaak langer haar wat met gel naar achter is gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 02 mei 2016 @ 19:56:

Oh wat me ook opvalt aan nieuw geld: de vrouwen zijn vaak erg slank en hebben blond haar en zijn een beetje getint (door vakanties of de zonnebank)

De mannen hebben vaak langer haar wat met gel naar achter is gewerkt.





Dat kan ook met weinig geld
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 02 mei 2016 @ 19:56:

Oh wat me ook opvalt aan nieuw geld: de vrouwen zijn vaak erg slank en hebben blond haar en zijn een beetje getint (door vakanties of de zonnebank)

De mannen hebben vaak langer haar wat met gel naar achter is gewerkt.Wat fijn dat je er zo'n studie naar hebt gemaakt. Waren ze makkelijk over te halen om te vertellen of ze oud of nieuw geld hadden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:yasmijn schreef op 02 mei 2016 @ 20:00:

[...]







Dat kan ook met weinig geld

Met weinig geld kan je ook vaak op luxe vakanties gaan...

Het valt mij op dat de vrouwen van het nieuwe geld vaak erg op elkaar lijken haha!
quote:himalaya schreef op 02 mei 2016 @ 20:01:

[...]





Wat fijn dat je er zo'n studie naar hebt gemaakt. Waren ze makkelijk over te halen om te vertellen of ze oud of nieuw geld hadden?Welke studie? Ik ben opgegroeid tussen het nieuwe en het oude geld en weet allang hoe ik ze herken.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 01 mei 2016 @ 17:36:

[...]





In Engeland sowieso niet, daar behoor je in die beroepsgroepen tot de 'upper middle class'. Volgens mij is er in Nederland geen echte definitie van oud geld, maar ik hanteer zelf hierin de Britse definitie van 'upper class': oud geld ben je als je familie tenminste 5 generaties geleden echt extreem rijk was, vaak door bezit van land, onroerend goed en later industrieën. Voornamelijk aristocratie en oud geworden 'nouveau riche' (de industriëlen). Kenmerkend is dat er vaak geen echt beroep uitgeoefend werd en veel politieke macht verbonden was aan de positie.



De groepen die jij noemt, zou ik eerder onder de Oud Zuid-groep scharen . Eerder de intellectuele elite, dan echt het hardcore oude geld.De artsen en notarissen zijn toch gewoon de gegoede burgerij? En oud geld is alles behalve burgerij natuurlijk.
quote:Mevrouw75 schreef op 02 mei 2016 @ 23:29:

[...]





De artsen en notarissen zijn toch gewoon de gegoede burgerij? En oud geld is alles behalve burgerij natuurlijk.



Ja, heet dat gegoede burgerij? Mooi, dan heb ik naast upper middle class nu ook de Nederlandse vertaling.

En ja, als je voorouders een baan hadden, ben je sowieso geen oud geld in mijn ogen. Ik bedoel, artsen en notarissen hadden (en hebben) vaak geld zat, maar echt niet de gigantische bedragen die de adel en industriëlen vroeger hadden.



Jammer wel, anders was ik klaarblijkelijk ook al 'oud geld' geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven