5 mei vieren?

01-05-2016 21:55 111 berichten
Hallo dames, ik zie net weer een spotje op tv voorbij komen waarom het zo belangrijk is om 4 mei te herdenken en 5 mei onze bevrijding te vieren. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar waarom is het dan geen vrije dag? Hoe ga je het vieren als je gewoon moet werken, winkels gewoon open zijn enz? Ik snap dit echt niet en dan wel vrij zijn op de verjaardag van de koning, wat is nou belangrijker?! Hoe denken jullie hierover?
ik moet zo weg, dus ik heb niet zoveel tijd om het na te zoeken, maar ook in België wordt bij meer thema's dan alleen de slachtoffers stilgestaan. O.a de vreedzame toekomst, solidariteit en partnerschap met andere landen.

http://www.be14-18.be/nl



Weet je, in voormalig Joegoslavië worden nog veldslagen uit 1200 herdacht, en in Ierland herdenken ze ook oorlogen van eeuwen terug. In Nederland trouwens ook, denk maar aan Alkmaars en Leidens Ontzet. In Joegoslavie en Ierland zijn die herdenken vaak een middel voor demonstraties voor rare groeperingen om een of ander gelijk te behalen. Bij Alkmaars ontzet denk ik echt niet aan die arme Alkmaarders. Het is meer een manier om even stil te staan bij het verleden. Het is een feestdag voor de stad en zover ik weet wordt er amper aandacht geschonken aan slachtoffers.



Ik vind het echt geen punt om meer actuele thema's aan een herdenking te hangen. Daarmee hou je het levend.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat je zelf mag bedenken wat en wie je herdenkt. Mijn dochter heeft een tijdlang aan de moeder van een vriendje gedacht. Had niets met oorlog te maken, maar was voor haar wel tastbaar.



Ikzelf denk tegenwoordig aan de beelden, die we in Auschwitz zagen. De brillen, het haar, de barakken. Maar ook aan slachtoffers, die er nu nog vallen door haat tussen bevolkingsgroepen en landen. Zo triest! Dat dit nog gebeurt in een tijdperk nadat mensen al 70 jaar roepen "Dit nooit weer!" Daarom vind ik het belangrijk stil te blijven staan bij wat er gebeurde.



En over lang geleden, sja.. Leids Ontzet wordt ook nog steeds gevierd toch? Gronings Ontzet ook. Dat is veel en veel langer geleden. Dat er tegenwoordig ook stil wordt gestaan bij andere gebeurtenissen voor, tijdens en na de oorlog, die ook gedenkwaardig zijn, vind ik alleen maar goed.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je hebt hier de vrijheid om te herdenken wat je wil bij de dodenherdenking. Voor mijn dochters (2 en 6) is het allemaal nog abstract dus hen leg ik uit dat er vroeger oorlog was (en nu nog steeds) en dat we op 4 mei even stil zijn om daar bij stil te staan. Ik herdenk/gedenk hoe akelig het geweest moet zijn destijds. Onvoorstelbaar bijna.

Dat er meisjes het nodig vinden om via social media tegen deze herdenking aan te trappen vanuit een etnische verontwaardiging is triest. Zo'n meiske snapt er gewoon niets van en ziet niet dat ze bijdraagt aan het haatzaaien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt, het schip met gezin en al ondergedoken in de Brabantse Biesbosch daar ging toen nog eb en vloed een gebied waar de duitsers liever niet kwamen en waar dus veel onderduikers zaten. Daar vonden ook de beroemde crossings plaats naar Zuid Holland juist toen Brabant bevrijdt was en Zuid-Holland (Dordrecht) nog niet.. Goederen wapens piloten onderduikers werden met groot gevaar overgeroeid. Een aantal van die verzetsgroep heeft later persoonlijk de Willemsorde gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiana schreef op 02 mei 2016 @ 19:38:

Mijn vader heeft de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt, het schip met gezin en al ondergedoken in de Brabantse Biesbosch daar ging toen nog eb en vloed een gebied waar de duitsers liever niet kwamen en waar dus veel onderduikers zaten. Daar vonden ook de beroemde crossings plaats naar Zuid Holland ook toen Brabant bevrijdt was en Zuid-Holland (Dordrecht) nog niet.. Goederen wapens piloten onderduikers werden met groot gevaar overgeroeid. Een aantal van die verzetsgroep heeft later persoonlijk de Willemsorde gekregen.
Ik vind het heel belangrijk dat de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers en Bevrijdingsdag herdacht blijven worden. Voor mij hoeft alleen niet aan alles een (muziek)festival te worden gekoppeld, dat vind ik echt een hele overbodige ontwikkeling maar dat is natuurlijk slechts een detail.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag zelf weten hoe die het viert, maar ik vind het belangrijk genoeg voor een vrije dag, meer dan sommige andere feestdagen in ons land.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook Roos een Nationale feestdag en dus iedereen vrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 02 mei 2016 @ 21:25:

Ik vind het heel belangrijk dat de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers en Bevrijdingsdag herdacht blijven worden. Voor mij hoeft alleen niet aan alles een (muziek)festival te worden gekoppeld, dat vind ik echt een hele overbodige ontwikkeling maar dat is natuurlijk slechts een detail.Overbodig, inderdaad.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 02 mei 2016 @ 13:38:

Ja nou en? In Nederland kiest men ervoor om het anders te doen.





Daar heeft men nog niet zo heel erg lang geleden voor gekozen, ook niet voor een gezamelijke herdenking met Duitsers, destijds toch de vijand. Dat gevoel hebben de meeste mensen gelukkig achter zich gelaten, zelfs sommige mensen die in concentratiekampen en/of tijdens de hongerwinter de afschuwelijkste dingen hebben meegemaakt zijn daar soms nog toe in staat.



Ik vind het ook niet getuigen van fatsoen als mensen uit alle windstreken zich op een negatieve manier gaan bemoeien met onze dodenherdenking. Iedere bevolkingsgroep heeft eigen gedenkdagen, Hindoestanen, Joden, Moslims, Bhoeddisten, de volgelingen van het vliegende spaghettimonster.



Behalve de pubers voor wie haar puberale zinnetjes bedoeld zijn zullen er waarschijnlijk niet veel mensen een boodschap hebben aan de opmerkingen van een dom meisje.v
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook Roos een Nationale feestdag en dus iedereen vrij.



Zoals ik al eerder vermeld heb, is 5 mei een Nationale Feestdag, maar heeft men het aan de Sociale Partners over gelaten om deze dag

ook vrij te geven. Voor een ieder in overheidsdienst is het sowieso een feestdag. Ook scholen zijn vrij.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je vrij moeten hebben om Bevrijdingsdag te vieren?

Ik heb altijd met de feestdagen gewerkt en ze echt altijd gevierd.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 02 mei 2016 @ 11:58:

[...]





Ik vond het bijzonder te lezen dat er in jouw omgeving minder aandacht aan wordt besteed. Ik woon in Rotterdam en daar zijn altijd veel herdenkingsplechtigheden. Ook aan het bombardement.

Dat is voor mij zó gewoon, dat ik er nooit bij stilgestaan heb dat dat niet voor alle Nederlanders geldt.

Mogelijk wordt er in Noord-Brabant minder aandacht aan besteed omdat het zuiden van Nederland al een half jaar eerder bevrijd werd.



Ik herken, gelukkig, echt niet wat Blondie zegt ook al woon ik in Brabant.

Op 4 mei zijn hier op diverse plekken herdenkingen. Leerlingen van de school van zoon en dochter leggen kransen bij een herdenkingsmonument. Ik ken eigenlijk niemand die niet 2 minuten stil is. Bussen worden gewoon stilgezet.

In kamp Vught is een herdenking.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 02 mei 2016 @ 23:03:

Vind ik ook Roos een Nationale feestdag en dus iedereen vrij.



Zoals ik al eerder vermeld heb, is 5 mei een Nationale Feestdag, maar heeft men het aan de Sociale Partners over gelaten om deze dag

ook vrij te geven. Voor een ieder in overheidsdienst is het sowieso een feestdag. Ook scholen zijn vrij.Feestdag wel maar geen vrije dag. Het is dat het nu samenvalt met Hemelvaart. Vorig jaar moest deze ambtenaar gewoon werken.
Alle reacties Link kopieren
Bij deze rijksambtenaar staat 1x per 5 jaar vrij pas vanaf nu in de nieuwe CAO. Heb altijd gewerkt,, ook als de rest van Nederland 1x per jaar vrij was. Zelfs voor ambtenaren was het per CAO verschillend.
ik vind de herdenking op 4 mei belangrijk, hier in het durp is ook altijd een herdenking. Er komen altijd veel mensen op af, waaronder heel veel jongeren. Dit komt omdat er op de scholen altijd veel aandacht voor is en ik vind dat goed om te zien.

Ik heb 5 mei altijd vrij, hiervoor is gekozen in de cao.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 02 mei 2016 @ 11:16:

[...]

Er streden meer Marokkaanse dan Nederlanderse militairen tegen de Nazi's



Lees hier



In Europa wellicht, niet in Nederland. Dat was een sterk staaltje geschiedvervalsing.

Daarnaast deden ze helaas ook wel wat meer dan strijden tegen de Nazi's. Battle of Monte Cassino
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2016 @ 13:50:

[...]





In Europa wellicht, niet in Nederland. Dat was een sterk staaltje geschiedvervalsing.

Daarnaast deden ze helaas ook wel wat meer dan strijden tegen de Nazi's. Battle of Monte Cassino In Europa en Afrika. Maar al met al vochten ze wél tegen de Nazi's. Zonder de strijd in Frankrijk en Italië was de oorlog natuurlijk niet zo 'makkelijk' gewonnen. Daarom, als je soldaten herdenkt, die gestreden hebben voor onze vrijheid, herdenk je dus ook Marokkaanse soldaten. Lijkt me.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk dat er Marokkanen meevochten tegen de Nazi's. Maar Marokko staat niet op de lijst van de Geallieerden. Ze vielen onder het Franse protectoraat. Ze maakten deel uit van het Franse leger.

Ik herdenk alle soldaten die zijn gevallen in de strijd tegen de Nazi's ongeacht of ze in Marokko zijn geboren of niet.Ik zie geen reden om ze apart te benoemen.
Alle reacties Link kopieren
5 mei is mijn verlovingsdag en verder sta ik even stil bij bevrijdingsdag. Meer vier ik niet.
De lekkerste melk komt van Mampina
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 03 mei 2016 @ 13:50:

[...]





In Europa wellicht, niet in Nederland. Dat was een sterk staaltje geschiedvervalsing.

Daarnaast deden ze helaas ook wel wat meer dan strijden tegen de Nazi's. Battle of Monte Cassino De geschiedenis wordt wel vaker vervalst. Iemand die met enige regelmaat op de buis verschijnt en zelfs een eigen reeks programma's presenteerde schijnt daar redelijk bedreven in te zijn. Ik noem geen naam.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zoals vaak gezegd: De winnaar schrijft de Geschiedenis.



Dit gaat tegenwoordig in mindere mate op dan wanneer men kijkt naar de oorlogen ten tijde van bijvoorbeeld het Romeinse Rijk, maar nog steeds is het toepasbaar. Zelfs de meest onafhankelijke bronnen zijn altijd in meer op mindere mate gekleurd door het politieke klimaat en de tijdsgeest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 03 mei 2016 @ 14:40:

Zoals vaak gezegd: De winnaar schrijft de Geschiedenis.



Dit gaat tegenwoordig in mindere mate op dan wanneer men kijkt naar de oorlogen ten tijde van bijvoorbeeld het Romeinse Rijk, maar nog steeds is het toepasbaar. Zelfs de meest onafhankelijke bronnen zijn altijd in meer op mindere mate gekleurd door het politieke klimaat en de tijdsgeest.





Aan de geschiedenis worden conclusies verbonden, begrijpelijk want er waren tijden dat men nog nooit van schrijven had gehoord. Tekeningen en vreemde tekens, die bijvoorbeeld werden gevonden in grotten, verklaren wel het één en ander, net als van dierlijk bot of van steen gemaakte voorwerpen, wat potscherven en een kuil vol lang geleden afgekloven botten van mammoets maar lang niet genoeg om een volledig kloppende voorstelling te maken van bijv. het dagelijks leven van de Cro Magnon mens.

Ik vind niet dat dit de taak is van een geschiedschrijver, schrijf dan een boek, zoiets als de boeken Jean M. Auel (de stam van de holenbeer). Ik vind overigens niets van haar boeken.



Geschiedschrijvers zouden duidelijk moeten zijn en te allen tijde moeten aangeven dat hetgeen zij over bepaalde tijden, mensen, dieren en voorwerpen schrijven geen vaststaande feiten zijn maar veronderstellingen, tenzij het tegendeel wordt bewezen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 03 mei 2016 @ 14:12:

[...]





In Europa en Afrika. Maar al met al vochten ze wél tegen de Nazi's. Zonder de strijd in Frankrijk en Italië was de oorlog natuurlijk niet zo 'makkelijk' gewonnen. Daarom, als je soldaten herdenkt, die gestreden hebben voor onze vrijheid, herdenk je dus ook Marokkaanse soldaten. Lijkt me.



Marokko was een onderdeel van Frankrijk en toen Frankrijk zich overgaf sloten ze zich aan bij de Vrije Fransen van generaal De Gaulle

Ik vraag me af of ze als kolonie een andere keuze hadden kunnen maken, ja na de capitulatie voor de Duitsers kiezen, dat kon ook.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd moeten werken op 5 mei,en het nog nooit gevierd.

Alleen dit jaar zouden we we die vrijdag wel een atv dag hebben,omdat we die donderdag wel vrij hebben.

Maar we hebben het zo erg druk op het werk,hadden ze gevraagd of ik wou komen werken.

Dus ga ik vrijdag gewoon werken.

De metaal sector heeft nooit vrij op 5 mei,vandaar dat we altijd hebben moeten werken.

Maar bij de doden herdenking sta ik er wel bij stil natuurlijk,dat vind ik ook erg belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven