Centrifugeren kleine wasjes lukt niet

02-05-2016 22:00 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me een nieuwe wasmachine (Bosch) aangeschaft maar ik heb een probleem met het centrifugeren.



Het is een machine van 8 kg en hij centrifugeert geen kleine wasjes. Ik heb naar Bosch gebeld omdat ik dacht dat hij stuk was maar het blijkt normaal te zijn. De sensor van de onbalansregeling is zeer gevoelig en het enige dat werkt is meer in de wasmachine stoppen!



Omdat ik alleenstaande ben en geen droogkast heb is dit een groot probleem! Ik doe er echt weken over om zo'n machine te vullen omdat ik natuurlijk de was sorteer! Ik woon ook op een appartement en meer dan 1 groot droogrek (en dat gebruik ik nu al) is niet mogelijk.



Ik ben ook wat boos omdat de verkoper hier niks van gezegd heeft! Hij zei me dat de machine zijn verbruik aanpast aan de belading en dat 8 kg tegenwoordig de norm is.



Omruilen (heb gebeld) mag niet omdat de machine gebruikt is. Dat begrijp ik maar ik kon proberen ...



Heeft er hier iemand ook zo'n problemen met zijn wasmachine? Hoe lossen jullie het op? Zouden tennisballen of wasdrogerballen helpen om te centrifugeren?



Ik vind het zo'n zonde want die machine heeft me bijna €700 gekost!
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je dan zo'n grote trommel genomen?
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar probleem sinds mijn dochter uit huis is. Ik heb nieuwe handdoeken gekocht in kleuren die passen bij mijn manier van was sorteren. Zo heb ik eerder een machine vol. Zwart en wit lukt altijd wel, maar lichte was en roodtinten doe ik apart, dus daar heb ik handdoeken bij nodig om aan te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de was niet anders gaan sorteren? Wij hebben met zn tweeen ook niet heel veel was, maar draaien met een grote machine iedere week wel een was.

Wij sorteren zo:

- jeans, groen, blauw,

- grijs, beige

- rose, rood, paars

- wit

- zwart/donker

- sokken en ondergoed

- handdoeken



Als we een keer iets hebben wat afwijkt van die kleuren kijken we waar het het beste bij past. Bijv. oranje kan bij beige.

En soms mikken we 2 categorieeen bij elkaar, als we niet genoeg was hebben. vooral als het dingen zijn die al 10x gewassen zijn. Bijv de donkere was bij de jeans. Of slaapspullen bij de witte was. Of dat ene rode shirt bij de zwarte was.

Gewoon kijken dat als iets zou uitlopen, waar het het minste opvalt.



Er zijn ook mensen die enkel verschil maken tussen licht en donker, en volgens mij gaat dat ook gewoon goed ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 03 mei 2016 @ 07:13:

Kan je de was niet anders gaan sorteren? Wij hebben met zn tweeen ook niet heel veel was, maar draaien met een grote machine iedere week wel een was.

Wij sorteren zo:

- jeans, groen, blauw,

- grijs, beige

- rose, rood, paars

- wit

- zwart/donker

- sokken en ondergoed

- handdoeken



Als we een keer iets hebben wat afwijkt van die kleuren kijken we waar het het beste bij past. Bijv. oranje kan bij beige.

En soms mikken we 2 categorieeen bij elkaar, als we niet genoeg was hebben. vooral als het dingen zijn die al 10x gewassen zijn. Bijv de donkere was bij de jeans. Of slaapspullen bij de witte was. Of dat ene rode shirt bij de zwarte was.

Gewoon kijken dat als iets zou uitlopen, waar het het minste opvalt.



Er zijn ook mensen die enkel verschil maken tussen licht en donker, en volgens mij gaat dat ook gewoon goed ;)

Dat laatste klopt, wij zijn weliswaar met 4, maar ik sorteer zo:

Jeans,

lichte was (wit wat niet heet gewassen mag worden,pasteltinten, lichtgrijs)

bont (alles van roze tot zwart, maar geen pastel)

werkkleding van mijn man

witte was (handdoeken, vaatdoeken, theedoeken 95 graden)

beddengoed



Deze wassen draaien bij ons allemaal minimaal 1 keer per week (en ook die werkkleding van manlief is vrij vol). Mochten er een keer niet zoveel jeans zijn (bijvoorbeeld in de zomer) dan gaan die bij de bonte was in.



In geval van TO zou ik dus inderdaad meer was bij elkaar doen, dus:

Jeans +bonte was

lichte was + beddengoed (ik heb over het algemeen lichte dekbedovertrekken, anders het dekbedovertrek bij de bonte in. Hoeslakens zijn bij mij altijd wit)

witte was
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal!



Ik heb voor die machine gekozen omdat de verkoper me vertelde dat het beter was om daar dekbedovertrekken in te wassen i.p.v. ze in een machine van 7 kg te proppen en dat de grootte van de trommel toch niet uitmaakte omdat de was wordt gewogen dankzij "fuzzy logic" en zijn verbruik (tijdsduur + water) gewoon aanpast aan de inhoud. Mijn vorige machine van AEG (7 kg) deed dat ook dus ik zag er absoluut geen problemen in. Maar die AEG was wel niet zo gevoelig als hij zwierde!



Hoe ik mijn was sorteer:



- Ondergoed (allemaal zwart) was ik altijd apart omdat het anders vol pluisjes hangt als ik dat bij een jeansbroek steek of bij de handdoeken. Ik heb 14 stuks ondergoed (onderbroek + BH-top x 7) in de week (soms iets meer als het erg warm weer is). Dan is zo'n machine absoluut niet vol! Ik was dat op 60 graden (Sloggi).



- T-shirts + nachtkleed (allemaal katoen) + 1 sloop + sokken = 6 stuks in de week (totaal) + de sokken dan natuurlijk = 40 graden (1 x per week). Mijn droogrek hangt dan helemaal vol omdat ik dat natuurlijk wat uit elkaar hang.



- Badhanddoeken, keukenhanddoeken, washandjes, schotelvodden = kookwas 1 x per week = vol droogrek



- plaids voor op de zetel = 1 plaid polyester op 30 graden = 1 x per week



- jeans (2 stuks/week) = 1 x per week = 40 graden

Die jeansbroeken blijven eeuwig afgaan want dat zie ik aan het water! Ik heb er eens 2 doekjes (Decolor of zoiets) bij gestoken en nadien was er op mijn lichte was nog een blauwe schijn.



- beddengoed = 1 x 2 weken

Ik was het dekbedovertrek met de slopen samen (60 graden) en 1 dag daarna het hoeslaken apart (ook 60 graden) i.v.m. mijn droogcapaciteit op mijn wasrek.



Er zijn nog wel zaken te wassen natuurlijk (jassen enz.).



Zo'n kleine droogzwierder zou misschien wel een uitkomst zijn!
Alle reacties Link kopieren
Bij je donkere ondergoed kun je je jeans en andere donkere kleding wassen, zoals donkere t-shirts, truien en sokken.



Ook zou ik er een wasrek bijkopen, zodat je al je beddengoed tegelijk kunt wassen. Je kunt daar handdoeken, washandjes etc. bijstoppen.

Je maakt nu niet optimaal gebruik van die grote trammel, terwijl je die special t.b.v. je beddengoed hebt aangeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem met mijn wasmachine. Hij centrifugeert pas vanaf ongeveer 5 kilo. Soms helpt het wel om hem nog een keer alleen te centrifugeren, uiteindelijk doet hij het dan wel. Maar bij echt kleine wasjes (paar kledingstukken) werkt dat niet. Nou doe ik er ook zelden kleine wasjes in, ik spaar het gewoon op tot ik een (bijna) volle wasmachine heb. Alleen de fijne was bestaat altijd uit een paar kledingstukken, meer heb ik gewoon niet. Maar daarvoor is het toch beter om het niet te centrifugeren, ik laat deze kleding gewoon op wat handdoeken liggend drogen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Katrien2 schreef op 03 mei 2016 @ 10:11:

Bedankt voor jullie reacties allemaal!



Ik heb voor die machine gekozen omdat de verkoper me vertelde dat het beter was om daar dekbedovertrekken in te wassen i.p.v. ze in een machine van 7 kg te proppen en dat de grootte van de trommel toch niet uitmaakte omdat de was wordt gewogen dankzij "fuzzy logic" en zijn verbruik (tijdsduur + water) gewoon aanpast aan de inhoud. Mijn vorige machine van AEG (7 kg) deed dat ook dus ik zag er absoluut geen problemen in. Maar die AEG was wel niet zo gevoelig als hij zwierde!



Hoe ik mijn was sorteer:



- Ondergoed (allemaal zwart) was ik altijd apart omdat het anders vol pluisjes hangt als ik dat bij een jeansbroek steek of bij de handdoeken. Ik heb 14 stuks ondergoed (onderbroek + BH-top x 7) in de week (soms iets meer als het erg warm weer is). Dan is zo'n machine absoluut niet vol! Ik was dat op 60 graden (Sloggi).



- T-shirts + nachtkleed (allemaal katoen) + 1 sloop + sokken = 6 stuks in de week (totaal) + de sokken dan natuurlijk = 40 graden (1 x per week). Mijn droogrek hangt dan helemaal vol omdat ik dat natuurlijk wat uit elkaar hang.



- Badhanddoeken, keukenhanddoeken, washandjes, schotelvodden = kookwas 1 x per week = vol droogrek



- plaids voor op de zetel = 1 plaid polyester op 30 graden = 1 x per week



- jeans (2 stuks/week) = 1 x per week = 40 graden

Die jeansbroeken blijven eeuwig afgaan want dat zie ik aan het water! Ik heb er eens 2 doekjes (Decolor of zoiets) bij gestoken en nadien was er op mijn lichte was nog een blauwe schijn.



- beddengoed = 1 x 2 weken

Ik was het dekbedovertrek met de slopen samen (60 graden) en 1 dag daarna het hoeslaken apart (ook 60 graden) i.v.m. mijn droogcapaciteit op mijn wasrek.



Er zijn nog wel zaken te wassen natuurlijk (jassen enz.).



Zo'n kleine droogzwierder zou misschien wel een uitkomst zijn!



Wow, dan begrijp ik wel dat je veel kleine wasjes draait. Ik doe het zo:



1. Zwarte was, 40 graden: jeans, zwarte en rode kleding, soms zwart ondergoed en zwarte sokken (of die stop ik bij de handdoeken, ik wissel af)

2. Witte was, 40 graden: witte sokken, witte shirts. Deze was zit vaak niet vol, dan gooi ik er wat lichte handdoeken of kussenslopen bij

3. Hete was, 60 graden: handdoeken, dekbedovertrek, soms ondergoed en sokken

4. Fijne was, koud: fijne shirtjes en rokken. Deze kan dus niet centrifugeren

5. Kleurenwas, 40 graden: gekleurde kleding, hier heb ik wat minder van dus dit moet ik echt opsparen. Soms gooi ik hier ook wat gekleurde handdoeken/kussenslopen bij.



Dingen als een plaid gooi ik gewoon bij de kleurenwas (overigens was ik zoiets maar 1 keer per jaar ). Dingen die niet meer op mijn droogrek passen die leg ik over een paar stoelen neer.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch wat meer samenvoegen en gebruik maken van droogvoorzieningen voor kleine ruimtes (droogrek aan deur/balkon). T-shirts enz. kun je ook aan een kledinghanger drogen. Scheelt weer ruimte op je rek.

Met 5 tot 7 miniwasjes per week maak je geen optimaal gebruik van je nieuwe machine en telkens een heel programma draaien voor 1 hoeslaken of een paar onderbroeken is gewoon zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven