Waarom kind niet naar brede scholengemeenschap sturen?

02-05-2016 22:56 144 berichten
Hoi



Gisteravond las ik een interessant artikel dat gedeeld is door een Facebookvriend van mij. Het gaat over dat kinderen vaker naar brede scholengemeenschappen zouden moeten gaan (vmbo/havo/vwo) omdat ze dan makkelijker naar een hoger (of lager) niveau kunnen gaan, en het sociaal beter is als je met mensen van een ander niveau op school zit.

Onder het artikel (of: het bericht waarin het originele artikel is gedeeld) was een discussie gaande. Er werd in de discussie genoemd, dat er steeds meer scholen zijn die het vmbo afstoten en alleen verder willen gaan met havo/vwo. Ook werd er genoemd dat de categoriale gymnasia overal als paddestoelen uit de grond schieten terwijl er voor leerlingen van het vmbo steeds minder aanbod is.



Zelf ken ik een aantal personen die allemaal op dezelfde school in dezelfde klas vmbo-kader deden. In het tweede jaar deden ze vmbo-tl. Na het vierde jaar gingen ze twee jaar havo doen, maar dat moest op een andere school. Ik moest hieraan denken, omdat ik een opmerking las over dat door het verdwijnen van brede scholengemeenschappen leerlingen minder kansen hebben om hogerop te komen. Als de school waar zij op zaten ook een havo-afdeling had, zouden ze dan in vijf jaar een havodiploma hebben behaald in plaats van in zes jaar?



Ik vraag me toch af waarom zoveel ouders kennelijk hun kind niet naar een brede scholengemeenschap sturen. Is dat omdat zij daartoe worden gedwongen, door het verdwijnen van brede scholengemeenschappen?

Of heb jij je kind liever op een school die zich richt op een beperkt aantal niveau's in plaats van meerdere?
Alle reacties Link kopieren
Betere school

Kleinere school

Passend bij kind wat klimaat en aanbod betreft.

Fijne sfeer.



En het is categoraal gymnasium.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Als je na eindexamen vmbo t de havo wilt doen kost het je altijd in totaal 6 jaar. Of er moet een speciale route zijn, maar die ken ik niet.



Ik werk zelf als docent op een brede scholengemeenschap en ik denk dat je per kind moet kijken wat voor hem het beste is. Ik heb geen voorkeur omdat de baby nog in de buik zit en geen idee wat voor hem of haar straks goed is. Wij hebben wel een puber in huis, die heb ik naar het speciaal onderwijs in een kleinere stad gedaan. Hij heeft veel aandacht nodig, is niet zo mondig en dit leek mij het beste voor hem. In de grote stad zou hij denk ik sneller overrulend worden.

Heb je zelf een puber die volgend jaar naar de middelbare school gaat?
Alle reacties Link kopieren
Het heeft allemaal eigen voor- en nadelen. Welke het meest zwaarwegend zijn hangt af van het kind.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Lief__ schreef op 02 mei 2016 @ 23:01:

Als je na eindexamen vmbo t de havo wilt doen kost het je altijd in totaal 6 jaar. Of er moet een speciale route zijn, maar die ken ik niet.



Als je vmbo-kader in de eerste doet, kan je toch in de tweede vmbo-tl doen en in de derde havo? (Al is dat vast zeldzaam. Maar ik ken zelfs iemand die in de eerste vmbo-tl deed en in de tweede vwo...)



Ik ben 21 en ik ging in 2007 naar de middelbare school. Toen hoorde je volgens mij niet over dit soort dingen. Alleen dat je op moet passen met een categoriaal gymnasium omdat als een leerling moet stoppen met gymnasium de leerling ook meteen van school moet wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Juist heel logisch. Een brede scholengemeenschap is alleen in het belang van kinderen met lagere niveaus. Die kunnen zich optrekken aan leerlingen en docenten op de hogere niveaus. Voor kinderen op een hoger niveau (havo of vwo) is het omgekeerde van toepassing.



Die trekken zich op aan kinderen van hun eigen niveau. Op een zelfstandige school blijven kinderen beter op niveau. Ze zitten tussen gelijkgestemden of kinderen die beter zijn (en niet slechter). En ze krijgen alleen les van docenten op een hoog niveau. Daarbij is het hele klimaat (inrichting, sfeer, lokalen etc) op school gericht op een bepaald type leerling. Kijk eens op een vmbo school en op een categoriaal gymnasium. Daar zie je totaal andere leerlingen, met andere achtergronden en een andere verschijning (denk aan zaken als spijbelen, roken, uitgaan en alcohol, scooters etc).



Ook zou een kleinere school mij veel meer aanspreken.
quote:evelien2010 schreef op 02 mei 2016 @ 23:11:

Juist heel logisch. Een brede scholengemeenschap is alleen in het belang van kinderen met lagere niveaus. Die kunnen zich optrekken aan leerlingen en docenten op de hogere niveaus. Voor kinderen op een hoger niveau (havo of vwo) is het omgekeerde van toepassing.



Die trekken zich op aan kinderen van hun eigen niveau. Op een zelfstandige school blijven kinderen beter op niveau. Ze zitten tussen gelijkgestemden of kinderen die beter zijn (en niet slechter). En ze krijgen alleen les van docenten op een hoog niveau. Daarbij is het hele klimaat (inrichting, sfeer, lokalen etc) op school gericht op een bepaald type leerling. Kijk eens op een vmbo school en op een categoriaal gymnasium. Daar zie je totaal andere leerlingen, met andere achtergronden en een andere verschijning (denk aan zaken als spijbelen, roken, uitgaan en alcohol, scooters etc).



Ook zou een kleinere school mij veel meer aanspreken.



Wauw. Wat een bijzondere post.



Ontopic: wat bij het kind past. Goed onderwijs kan overal gegeven worden, daar twijfel ik niet aan. Maar de combinatie van kind en school moet ook goed zijn.
quote:rozebriefpapier schreef op 02 mei 2016 @ 23:10:

[...]



Als je vmbo-kader in de eerste doet, kan je toch in de tweede vmbo-tl doen en in de derde havo? (Al is dat vast zeldzaam. Maar ik ken zelfs iemand die in de eerste vmbo-tl deed en in de tweede vwo...)



Ik ben 21 en ik ging in 2007 naar de middelbare school. Toen hoorde je volgens mij niet over dit soort dingen. Alleen dat je op moet passen met een categoriaal gymnasium omdat als een leerling moet stoppen met gymnasium de leerling ook meteen van school moet wisselen.Dat kan, daarom gaf ik ook na eindexamen vmbo t...
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 02 mei 2016 @ 23:00:

Betere school

Kleinere school

Passend bij kind wat klimaat en aanbod betreft.

Fijne sfeer.



En het is categoraal gymnasium.Categoraal of categoriaal maakt niet zoveel meer uit.
Ik ben niet per se voor of tegen een scholengemeenschap. Mijn oudste wilde graag naar een school met alleen vwo. Het is een fijne school, dus we staan daar helemaal achter. Jongste gaat misschien wel naar een scholengemeenschap, al ben ik niet helemaal enthousiast over de school die het dichtst bij is. Dichtbij is vmbo en de onderbouw van de havo, een stukje verder (5 km) de havo/vwo-afdeling van dezelfde school. Waarschijnlijk komt ze dan toch hier in het dorp, maar er zitten een boel kinderen waarvan ik liever niet heb dat dat haar vrienden worden. Een km of 8 de andere kant op zijn twee losstaande vmbo-t's met ca. 400-500 leerlingen, zo op het oog wat beschaafder dan hier. Aangezien jongste toch wat meer trekt naar types als op de scholengemeenschap vrees ik dat haar voorkeur daar naar uit gaat, en ik ga haar niet tegen haar wil op een school inschrijven die twee keer zo ver is.
Alle reacties Link kopieren
Ouders en leerlingen kiezen bij ons ook nog weleens voor een klein gymnasium omdat de kans op afstromen kleiner is. Blijven zitten is dan prima, met heel veel bijles met hakken over de sloot je diploma ook. En soms denk ik weleens: laat dat kind lekker naar de havo of een vwo gaan, maar ja, dan moeten zo'n kind wel van school af en ik vraag me dan af waar hij of zij gelukkiger van wordt uiteindelijk.
quote:evelien2010 schreef op 02 mei 2016 @ 23:11:

Juist heel logisch. Een brede scholengemeenschap is alleen in het belang van kinderen met lagere niveaus. Die kunnen zich optrekken aan leerlingen en docenten op de hogere niveaus. Voor kinderen op een hoger niveau (havo of vwo) is het omgekeerde van toepassing.



Die trekken zich op aan kinderen van hun eigen niveau. Op een zelfstandige school blijven kinderen beter op niveau. Ze zitten tussen gelijkgestemden of kinderen die beter zijn (en niet slechter). En ze krijgen alleen les van docenten op een hoog niveau. Daarbij is het hele klimaat (inrichting, sfeer, lokalen etc) op school gericht op een bepaald type leerling. Kijk eens op een vmbo school en op een categoriaal gymnasium. Daar zie je totaal andere leerlingen, met andere achtergronden en een andere verschijning (denk aan zaken als spijbelen, roken, uitgaan en alcohol, scooters etc).



Ook zou een kleinere school mij veel meer aanspreken.



Jeetje... Ik vind het zo erg dat jij dit zo ziet...

Daarnaast wordt er op gymnasia ook gespijbeld, gerookt, uitgegaan, gedronken, en komen ze met scooters.. Bah wat een generaliserende vooroordelen..
quote:Lief__ schreef op 02 mei 2016 @ 23:17:

[...]





Jeetje... Ik vind het zo erg dat jij dit zo ziet...

Daarnaast wordt er op gymnasia ook gespijbeld, gerookt, uitgegaan, gedronken, en komen ze met scooters.. Bah wat een generaliserende vooroordelen..Ik denk dat het op een gymnasium eerder incidenten zijn, en dat je op kader/basis eerder geluk hebt als het maar enkele van die 'avontuurlijke types' zijn in je klas. Ook bij volwassenen wordt meer gerookt en gedronken naarmate het opleidingsniveau lager is. Ik ben gestopt met roken o.a. omdat ik niet meer de enige uit mijn team op het werk (24 man) wilde zijn die rookte. Als ik in de bouw had gewerkt had ik niet uit de toon gevallen qua rookgedrag.
quote:evelien2010 schreef op 02 mei 2016 @ 23:11:

Juist heel logisch. Een brede scholengemeenschap is alleen in het belang van kinderen met lagere niveaus. Die kunnen zich optrekken aan leerlingen en docenten op de hogere niveaus. Voor kinderen op een hoger niveau (havo of vwo) is het omgekeerde van toepassing.



Die trekken zich op aan kinderen van hun eigen niveau. Op een zelfstandige school blijven kinderen beter op niveau. Ze zitten tussen gelijkgestemden of kinderen die beter zijn (en niet slechter). En ze krijgen alleen les van docenten op een hoog niveau. Daarbij is het hele klimaat (inrichting, sfeer, lokalen etc) op school gericht op een bepaald type leerling. Kijk eens op een vmbo school en op een categoriaal gymnasium. Daar zie je totaal andere leerlingen, met andere achtergronden en een andere verschijning (denk aan zaken als spijbelen, roken, uitgaan en alcohol, scooters etc).



Ook zou een kleinere school mij veel meer aanspreken.





Laat ik je uit de droom helpen schat. Ik zat op een categoraal gymnasium in de kakbuurt van de stad en er werd met toch gespijbeld, gerookt, gedronken en uitgegaan... En nog scooters ook. En dat niet alleen, de onderhandse harddrughandel tierde welig in de hogere klassen en als je niet minstens 1x stoned in een les had gezeten telde je eigenlijk niet mee.



Verder liep het bij ons nooit uit de hand en was het een keurig schooltje hoor. Maar niet doen alsof gymnasiasten allemaal brave studiebollen zijn hooguit te slim om betrapt te worden.



@TO: ik voelde me erg thuis tussen andere gymnasiumleerlingen, op de basisschool was ik de enige in mijn jaar die een vwo-advies kreeg. Niet dat ik ooit gepest werd hoor, maar het is denk ik heel goed voor een kind om eens niet de slimste van de klas te zijn. Het was iig goed voor mij want was nogal arrogant op m'n 12de
Alle reacties Link kopieren
Hier heb je op fietsafstand geen scholengemeenschap, hoef dus niet te kiezen.



Maar als ik het advies van je leerkracht betrouwbaar vind (en ik er dus niet op reken dat er nog geschoven moet worden) zou ik in geval van mijn kind, niet voor een scholengemeenschap gaan. Veel te massaal. Mijn kind past beter bij iets kleinschaliger onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist bewust voor een scholengemeenschap gekozen. Ik vond en vind het ook een betere school dan de havo-vwo school die tweede keus was, maar er heeft zeker ook meegespeeld dat zowel opstromen als afstromen makkelijker is op een school die alle niveaus aanbiedt. Ik heb in mijn omgeving te vaak gezien dat kinderen uiteindelijk op een totaal ander niveau eindigen dan het schooladvies in groep 8 voorspelde.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 02 mei 2016 @ 23:37:

[...]







Laat ik je uit de droom helpen schat. Ik zat op een categoraal gymnasium in de kakbuurt van de stad en er werd met toch gespijbeld, gerookt, gedronken en uitgegaan... En nog scooters ook. En dat niet alleen, de onderhandse harddrughandel tierde welig in de hogere klassen en als je niet minstens 1x stoned in een les had gezeten telde je eigenlijk niet mee.



Verder liep het bij ons nooit uit de hand en was het een keurig schooltje hoor. Maar niet doen alsof gymnasiasten allemaal brave studiebollen zijn hooguit te slim om betrapt te worden.







Ik ben het met je eens dat er op gymnasia ook ontzettend veel gerookt en gedronken wordt, en drugs gebruikt wordt. Maar toch is het ander gedrag, het loopt veel minder vaak echt gierend uit de hand (let op: natuurlijk niet nooit, maar wel minder vaak). En in mijn ervaring waren er bij ons op school echt heel veel minder mensen die bv met politie in aanraking kwamen dan op de scholengemeenschap naast ons. Als er bij ons gestolen was, ging de politie altijd eerst daar maar eens kijken of ze de spullen konden vinden. Natuurlijk kan het zo zijn dat gymnasiasten gewoon slimmer zijn in het verbergen van dingen en minder vaak gepakt worden, maar ik geloof niet dat dat alles is. Het is ook de inschatting van wanneer dingen echt te ver gaan, ouders die er meer op zitten, een omgeving die meer van je verwacht etc.

Nou wil ik niet beweren dat elke scholengemeenschap vol zit met HALT-klanten of zo, naar het aandeel is vaak wel groter en dat heeft een effect op de sfeer.



Daarnaast is op categorale gymnasia het onderwijs meestal ook gewoon anders dan op een havo/vwo school. Je kon bij ons in het eerste studiejaar er zo uitpikken wie er gymnasium gedaan had, die hadden vrijwel allemaal een voorsprong. Plus dat er veel aandacht is voor dingen als toneel, cultuur, debatteren etc. Docenten hoeven niet telkens te schakelen tussen verschillende niveau's en hebben daardoor meer tijd om aan andere dingen te besteden.



Tegelijk heeft dat ook nadelen: je wordt meer op de proef gesteld verbaal, de verwachtingen zijn hoger. En voor minder weerbare kinderen kan dat een zegen zijn (zoals voor mij, ik was zonder die achtergrond een stil verlegen muisje gebleven), of een hel (mijn klasgenootje die het echt niet trok). Wat voor jouw kind geldt, hangt van het kind af. Dat geldt ook voor het afstromen. Als dat echt niet anders kan, is het naar dat je naar een andere school moet. Maar aan de andere kant zaten in mijn klas genoeg kinderen (mn jongens ) die op een scholengemeenschap vrijwel zeker naar havo waren afgestroomd. Terwijl ze het best konden, ze moesten alleen heel eventjes hun boek opendoen. Juist het feit dat 'ach, dan maar havo' geen optie was, zorgde ervoor dat ze ieder jaar toch net op tijd die boeken maar eens inkeken.
Over het algemeen zitten op de zelfstandige gymnasia/atheneums ook de slimste kinderen, of althans de kinderen met de hoogste citoscores. Het zijn populaire scholen dus ze kunnen streng selecteren aan de poort. Op mijn dochters school wordt in de eerste drie jaar ook vrij makkelijk aangedrongen op afstromen, met als gevolg hoge gemiddelde cijfers en bijna 100% slagingspercentage. Het heeft vast ook nadelen, maar als je kind het aankan is het alleen maar fijn dat het uitgedaagd wordt en er veel extra's zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten de kinderen op een zelfstandig gymnasium omdat:

- ze eventueel kunnen blijven zitten als ze een jaar te weinig doen, bij de scholengemeenschappen is afstromen de norm

- er qua vakkencombinaties en extra vakken veel meer mogelijk is omdat er per jaar nu eenmaal veel meer leerlingen zijn

- omdat er heel veel zorg is voor leerlingen die dat nodig hebben

- omdat het een kleine school is

- omdat er veel mogelijkheden zijn buiten het curriculum en school ook makkelijk is met speciaal verlof voor buitenschoolse activiteiten.



Er wordt op deze school overigens heel weinig gerookt, dat zijn echt maar een paar leerlingen. Er zijn wel incidenten met drankgebruik. Drugs valt ook heel erg mee, wel is er gehandeld in ritalin. De druk om te presteren is hoog op deze school, leerlingen zijn zich daar doorgaans heel bewust van.
Zgn brede scholen hebben zoals jij het in je OP schetst voornamelijk voordelen voor de lagere niveaus. Ik zie geen meerwaarde van een uitgebreide vmbo in het gebouw terwijl mijn kinderen gymnasium doen. Het is een heel ander publiek en ik zit er persoonlijk echt niet op te wachten. De scholen zullen er ook niet kleiner op worden gok ik. Hier bewust gekozen voor een kleinere cattegorale gymnasium school. Perfecte keuze voor ons! En alleen maar vrienden met een vergelijkbare achtergrond en gedeelde interesses en belevingswereld.
Afstromen is bijna niet aan de orde idd terwijl dat bij een brede school veel gemakkelijker gaat. Ik ben juist vóór een keertje doubleren ipv meteen allesbepalend naar een geheel ander niveau en dus school. Er is nml geen weg meer terug. Een gym leerling die daar zijn netwerk heeft naar een brede school sturen lijkt me echt niet werken. Keertje blijven zitten wel. Zal niet voor iedereen gelden maar oha is het deurbeleid al dusdanig streng dat er sowieso weinig uitval is. Iig bij ons.
Het is zo te lezen meer het verschil in volume. Als mijn kind vmbo advies krijgt heb ik dus de keuze tussen een grote school en de kans op makkelijker doorgroei, of een kleine wat gezelliger school met de kans dat ze onder niveau blijft.

Lekker dan.

Ik denk dus zelf dat kleinere scholen met divers/breed aanbod het beste is.
quote:evelien2010 schreef op 02 mei 2016 @ 23:11:

Juist heel logisch. Een brede scholengemeenschap is alleen in het belang van kinderen met lagere niveaus. Die kunnen zich optrekken aan leerlingen en docenten op de hogere niveaus. Voor kinderen op een hoger niveau (havo of vwo) is het omgekeerde van toepassing.



Die trekken zich op aan kinderen van hun eigen niveau. Op een zelfstandige school blijven kinderen beter op niveau. Ze zitten tussen gelijkgestemden of kinderen die beter zijn (en niet slechter). En ze krijgen alleen les van docenten op een hoog niveau. Daarbij is het hele klimaat (inrichting, sfeer, lokalen etc) op school gericht op een bepaald type leerling. Kijk eens op een vmbo school en op een categoriaal gymnasium. Daar zie je totaal andere leerlingen, met andere achtergronden en een andere verschijning (denk aan zaken als spijbelen, roken, uitgaan en alcohol, scooters etc).



Ook zou een kleinere school mij veel meer aanspreken.Had dit nog niet eens gelezen maar: eens dus!
Ja het is super rot als je al deze 'voordelen' ook voor je vmbo kind ambieert maar vaak gewoon geen keus hebt

Echt naar ...
quote:Yggdrasil- schreef op 03 mei 2016 @ 07:45:

Zgn brede scholen hebben zoals jij het in je OP schetst voornamelijk voordelen voor de lagere niveaus. Ik zie geen meerwaarde van een uitgebreide vmbo in het gebouw terwijl mijn kinderen gymnasium doen. Het is een heel ander publiek en ik zit er persoonlijk echt niet op te wachten. De scholen zullen er ook niet kleiner op worden gok ik. Hier bewust gekozen voor een kleinere cattegorale gymnasium school. Perfecte keuze voor ons! En alleen maar vrienden met een vergelijkbare achtergrond en gedeelde interesses en belevingswereld.Dat vind ik nou een van de grootste nadelen aan een categoraal gym.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven