Weekje Schotland in aug, wat en hoe?

01-05-2016 13:45 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heel druk jaar, en als ik zo mijn agenda ns bekijk, heb ik alleen hartje zomer een weekje tijd om ertussenuit te gaan. En hoewel ik een superfijn huis heb waar ik nog niet zo lang woon en waar meer dan genoeg te doen is in huis en in de (heerlijke) tuin waardoor het echt geen straf is om thuis te blijven, merk ik dat ik toch heel veel behoefte heb aan een weekje weg.

Normaal ga ik werkelijk nooit in het hoogseizoen op vakantie, en eigenlijk ga ik, als ik reis, meestal naar steden. Nu heb ik bedacht dat Schotland een goed idee is voor augustus. Schotland staat al heel lang heel hoog op mijn wensenlijst, en daar wil je eigenlijk niet buiten juli/augustus heen wegens het klimaat, dus dat is een goede optie. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het aan wil pakken. Normaal huur ik ergens een AirBnB, maar dat is natuurlijk vooral handig in steden waar je verder niet al teveel afstanden hoeft te overbruggen om veel te zien. In Schotland zou ik vooral veel willen wandelen, en zeker niet elke dag naar een andere plek willen hoeven rijden/vervoerd te worden. Gevoelsmatig zou ik het liefst op 1 plek blijven, maar aan de andere kant lijkt me dat ook wel weer zonde, zoveel te zien... Maar ik wil ook vooral uitrusten en me zeker niet aan een schema hoeven houden.

Ik hou van woeste natuur, wandelen dus, en van whisky. En ik ga alleen, dat maakt pakketreizen relatief duur, en ik wil zeker niet in een groep (en liever ook niet met nog 30 nederlanders in hetzelfde hotel). Ik wil max een week weg zijn.

Wie helpt me op weg?
Ik lees even mee (verkapte tvp ). Ik zag bij buroscanbrit een aantal mooie pakketreizen, maar wel aan de prijzige kant.
Alle reacties Link kopieren
http://www.lochend-chalets.com/



Mooi vakantiepark, erg geschikt voor uitvalsbasis voor tripjes in de natuur of met whisky. En de zonsondergang is geweldig.

Het is is erg relaxed, je hebt alleen voor bijna alles de auto nodig.
Alle reacties Link kopieren
En ik ken nog een ander pareltje in Schotland: appartementen in een oude abbey in Fort Augustus. Ook een mooie uitvalsbasis voor tripjes. Wat meer luxe, wat minder magie.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met de trein wat rondreizen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Wij zorgen er met Schotland juist voor om buiten het hoogseizoen te gaan. Dit ivm de midges.

Maar wij gaan dan ook naar de highlands waar die krengen graag zitten.
Alle reacties Link kopieren
Oh, midges! Nog niet aan gedacht. Daar heb je dus ook veel last van als je niet kampeert? De highlands lijken me juist erg mooi, maar de eilanden ook (hoe is het daar midge-gewijs?)

Rafs, ik ga je suggesties bekijken. Ja, aan een auto ontkom ik denkelijk niet he? Eigenlijk hou ik ook erg van autorijden dus ik weet ook niet goed waarom ik geen auto zou willen. Links rijden (doen ze in Schotland toch ook?) vind ik ook niet zo'n probleem.

Ginevra, die ga ik ook even bekijken. Zat net al even bij die veerdienst te kijken, die hebben dan van die auto-rondreizen, maar dat vind ik dus echt teveel van het goede, elke dag een ander hotel..
Alle reacties Link kopieren
Lochend ziet er wel idyllisch uit
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het allemaal 4persoons of meer is, wordt een tikkie prijzig in mn eentje
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of je ook in grotere steden zoals bv Edinburgh wil gaan kijken en verblijven, maar hou er dan rekening mee dat augustis in Edinburgh drukker (en duurder) is vanwege de Taptoe (5-27 aug).
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand toevallig waar het leuk is bij het meer van Lochness, maar wat wel bereikbaar is met OV?
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
meisjen in ""zen" vakantiehuisje aan water"



In dit topic staan ook een paar hele leuke vakantiehuisjes in Schotland.



Ik ben ooit in de zomer aan de westkust geweest en toen naar de eilanden daar (Mull / Kerrara e.d.) maar geen last gehad van midges.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar in september in Schotland geweest en we hebben maar 1 dag regen gehad. Uitgerekend op de dag dat we naar de Highland Games ergens gingen. Maar voor de rest dus prachtig weer. Van midges geen last gehad.



We zaten in de Highlands op 1 vaste plek (via AirBnB) en hadden een auto tot onze beschikking die we bijna dagelijks ook echt wel gebruikt hebben om naar de plekken te kunnen gaan waar wij heen wilden, maar dat waren voornamelijk historische plekken en zo. Voor wandelen heb ik niet echt tips, al hebben we ons alsnog wel het schompes gelopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 01 mei 2016 @ 14:56:

Jammer dat het allemaal 4persoons of meer is, wordt een tikkie prijzig in mn eentje



Kan ik me voorstellen, ik dacht dat ze ook huisjes voor 2 personen hebben. Het is zo gaaf daar. Maar mijn herinneringen zijn mogelijk wat te mooi: 26 graden en kinderen die tot laat 's avonds zwemmen in het meer. En wij met een drankje aan het water.



Er zit ook een hotel: http://www.lake-hotel.com/
Alle reacties Link kopieren
Oh, die huisjes in dat zen-topic zijn wel érg gaaf.. Hm, en wat ik me ineens bedenk wat ik ook gaaf zou vinden: een soort hüttentocht, maar dan op z'n Schots, van plekje naar plekje lopen. Maar dat moeten dan wel een beetje subtiele afstanden zijn, want ik ging ook uitrusten. Hm, misschien toch niet helemaal relaxed genoeg... Ik denk dat ik eerst maar even moet bedenken naar welk deel van Schotland ik wil..
Gelukkig heeft iemand al geroepen en ik roep mee, denk aan de midges!



Als je in de middel of nowhere alleen een trekkerstentje hebt kun je daar als je pech hebt elke avond van ellende in gaan liggen. Tip, kijk of er ergens Highland games zijn als je gaat, dat hadden wij in onze reis verwerkt ( in Aberdeen ) en dat was erg gaaf. Stoere kerels die boomstammen gooien en doedelzakken..
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik geloof dat ik er wel zo'n beetje uit ben eigenlijk! Vliegen op Inverness, auto oppikken, vanaf daar naar Ben Damph (van het 'zen'-topic) naar een superbasic afgelegen 'bothy' (met composttoilet buiten en een houtfornuis), 2 of 3 nachten, en vanaf daar 250 km naar het zuiden rijden, naar Trossachs, alwaar een schattig studiootje in een schattig dorpje. Daar 3 nachten, terugrijden naar Inverness met nog een te boeken stop daar in de buurt (de goedkope vluchten gaan vrij vroeg). Ben alleen nog niet zeker of ik de eerste nacht ook in Inverness wil spenderen om te acclimatiseren of dat ik meteen de bush induik. En ik maak me nog een tikkie zorgen over de midges in Ben Damph, ik zie mezelf al op dat buitentoilet zitten en opgevreten worden.. Helpt Deet tegen die beesten?

Ik denk dat ik in elk geval het AirBnB-studiootje in Trossachs maar ga boeken voor het weg is, dan kan ik de rest nog even rustig bekijken.

Ben ook wel bezig geweest met accomodaties op de eilanden, maar dat is allemaal prijzig zeg. En hoewel ik het (wegens het drukke jaar) eigenlijk best kan lijen om wat meer uit te geven, lukt het me toch echt niet om meer dan €80 per nacht voor iets te betalen. Vind ik gewoon niet nodig. Suffe Calvinist die ik er ben
Alle reacties Link kopieren
Leuk, Moosey!



Ik zou graag dit jaar weer naar Schotland gaan, maar het budget van mijn reisgenoot is beperkt, dus het zit er niet in. Anders ging ik zo weer.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik moet zeggen dat ik het redelijk goedkoop voor elkaar krijg tot nu toe, overnachtingen rond de 50 euro, auto is ook niet zo duur. Maargoed, altijd duurder dan een weekje Ardennen natuurlijk Maar nu wil mijn lief toch ineens mee, en dan moeten we net wat schuiven met de datum, en gaat mijn plan weer naar de Filistijnen, grr. Het studiootje in Trossachs staat, maar Ben Damph kan dan niet meer Morgen maar verder kijken, ik had allang moeten slapen.
Alle reacties Link kopieren
Lief had er nog even over nagedacht, en gaat toch niet mee. Vind ik ook wel prima, ik vind m héél lief en we kunnen samen geweldig kneuteren, maar het wordt er toch een heel ander soort vakantie van, en ik vind alleen reizen prettig. En ik vind t fijn om het toch helemaal te kunnen doen zoals ik het bedacht heb.

Ik heb er nog 1 nachtje aan vastgeplakt omdat de terugvlucht vrij bijtijds gaat, en ik lekker de tijd wil hebben om over kleinere wegen van Trossachs terug naar Inverness te rijden, dus nu is het vliegen op Inverness, rijden naar Ben Damph (noord-west aan de kust) en daar 3 nachten in de bothy (geen water en geen electriciteit), dan in een dag naar Trossachs National Park rijden, daar 3 nachten in een leuk studiootje, dan via een heel andere route terug richting Inverness en daar nog 1 nachtje in een B&B in Nairn, aan de kust. Heb voor mijn doen vrij impulsief geboekt, maar krijg sterk het vermoeden dat het zo ongeveer overal mooi is in Schotland en er was ook niet heel veel beschikbaar meer op AirBnB voor een beetje okeje prijzen. Maar nu is alles lekker geregeld, auto ook geboekt (zelfs een wat grotere dan de goedkoopste, jaja. Nu maar hopen dat ik ook echt de Citroen C4 Cactus mee krijg waar ze mee adverteren, vind ik zo'n leuke auto)



Dank voor de tips! Heb toch eigenlijk de hele reis naar aanleiding van dit topic bij mekaar bedacht, leuk :-)
Heel veel plezier Moosey!
Alle reacties Link kopieren
http://selfcateringedinburgh.eu



Wij zaten hier, erg tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Mosterd zie ik ...



Veel plezier Moosey!
Ha Moosey, veel plezier dan



Nog een andere vraag: wij overwegen nu om alleen overtocht plus huurauto te boeken, en het rondreizen en overnachten op de bonnefooi te doen. Jaren terug hadden we namelijk in Ierland de ervaring dat óveral B&B's waren, en volgens een collega is dat in Schotland ook.

Iemand ervaring hiermee, kun je gewoon op de bonnefooi gaan rondreizen? En is overtocht + huurauto goed te doen, of is dat veel duurder dan vliegtuig + huurauto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven