Moederdag zonder moeder

02-05-2016 22:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zondag is het moederdag. Dit is voor mij een van de moeilijkste dagen van het jaar. In 2013 is mijn moeder overleden toen ik 20 was. Moederdag is voor mij een van de moeilijkste dagen van het jaar waar ik erg tegenop zie. Ik heb 'gelukkig' afscheid kunnen nemen van mijn moeder, maar het maakt het er op zo'n dag niet makkelijk op. Door de reclames in de winkels of op tv word je er al ruim van tevoren mee geconfronteerd. Soms krijg ik ook echt een brok in mn keel dat ik (bijna) moet huilen, een andere keer kan ik hier beter mee omgaan. Heeft iemand anders dit ook?? Ik denk dat ik zondag maar naar het graf ga en wat spulletjes neerzet die ik vandaag heb gekocht. Weet het anders ook niet. Zijn er meer mensen die hun moeder missen met moederdag? Hoe gaan jullie om met deze dag? Alvast bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Ik vier het zonder mijn nog levende moeder, helaas. Lang verhaal om uit te leggen hoe dat zit maar ik ben er verdrietig om. Dus ik snap je gevoel. Mooi dat je langs haar graf gaat. Ik denk dat ik de dag verdrietig door ga brengen, er zit niet veel anders op. Misschien schrijf ik haar wel een brief, die ik niet verstuur.



Jij kunt ook een brief schrijven en aan een ballon oplaten ofzo. Maar iets op haar graf zetten, vind ik ook een mooi gebaar. Sterkte iig.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Geen advies om hier mee om te gaan maar ik kom jou wel een dikke knuffel geven heel heel heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd. Verschrikkelijk om jouw moeder te verliezen vooral als je nog zo jong bent
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je om mee te moeten maken, je za, je vast eenzaam voelen. Misschien kun je inderdaad naar het graf gaan en een wandeling maken om even extra bij haar stil te staan? Een beetje vrede in je lijf krijgen en de emoties voelen die je hebt mag best. Frisse lucht doet een mens goed. Sterkte!
De lekkerste melk komt van Mampina
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat in me opkomt: helemaal prima toch dat je je gevoel toelaat? Je bent super verdrietig, het is ook niet niets om je moeder zo vroeg te moeten missen.



Ga naar het graf, huil je ogen eruit en sprankel daarna door
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 21 was is mijn vader gestorven en ik vond die vaderdagreclames vooral de eerste jaren ook erg confronterend.

Tja, hoe ga je er mee om? Het is gewoon shit. Het verdriet slijt bij mij wel.



Mijn moeder is nu ernstig ziek. Ik denk steeds dat ze op moederdag zal sterven. Het zal in ieder geval niet lang meer duren.

Ik ben wel zelf ook mama en haal veel kracht en afleiding uit het samenzijn met mijn zoontje.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, dat is toch heel normaal, dat je een brok in je keel krijgt op zo'n dag?

Al zou je de hele dag huilen, is ook normaal, het is nog zo vers!

Je kunt haar inderdaad op deze dag nog steeds extra aandacht geven, door naar het graf te gaan, door aan haar te denken, extra te mógen missen, ik weet zeker dat de liefde en het gemis die jij voelt naar haar, ook aankomt!



Sta maar stil bij die dag, ik vind het een heel goed plan van je om naar het graf te gaan en wat persoonlijke spulletjes neer te zetten.

Steek een kaarsje voor haar op en ga daar aan haar denken, aan alle fijne dingen en aan alles wat ze voor je betekend heeft en nog steeds betekent, en vooral aan alle liefde over en weer.

Dat is niet weg!



Alvast een hele dikke van mij.

Ik ben zelf ook moeder van twintigers, en geen kind zou zonder moeder mogen opgroeien, het is zo oneerlijk, ze is en blijft uniek en onvervangbaar!

Veel sterkte zondag!

Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Een fijne wandeling in de natuur is een goed idee... Dat doet mij ook goed, geeft me troost en kracht
Ik herken je gevoel. Zondag wordt niet alleen mijn eerste Moederdag als moeder, maar vooral ook mijn eerste Moederdag zonder mijn moeder. Ik merk dat ik met het tweede meer bezig ben dan met het eerste. En dat terwijl we nooit heel uitgebreid Moederdag vierden. Ik heb ook wel de behoefte om er 'iets' mee te doen zondag, maar ik heb nog geen idee hoe en wat...

Sterkte deze week Annekiejj, ook al is Moederdag eigenlijk maar één commercieel gebeuren, het drukt je toch wel met de neus op de feiten vind ik.
Alle reacties Link kopieren


Wat ik heb ervaren, is dat het door de jaren wel makkelijker wordt om ermee om te gaan. (Maar ik kan natuurlijk niet voor een ander spreken)

Ik houd welaltijd in het achterhoofd dat het een commerciële feestdag is en dat het ook voor mensen die nog wel een moeder hebben dan niet alles koek en ei is. (Topics en verhalen over teleurgestelde moeders en oma's die niet tevreden zijn met hun moederdagcadeau's en 'gezellige' dagjes weg die eindigen als familieproblemen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Hè meissie wat rot. Herkenbaar hoor. Bij mij was het m'n vader op die leeftijd. Ik eet altijd een stukje appeltaart ter ere van hem, want daar was hij gek op.



Veel sterkte komende zondag heb je broertjes/zusjes met wie je die dag kunt delen? En je vader?
Alle reacties Link kopieren
Hier de eerste keer Moederdag zonder moeder.

Gelukkig heb ik drie schatten van kinderen die er alles aan zullen doen om me een fijne Moederdag en wat afleiding te bezorgen.

ik weet nog niet wat ik ga doen... Ik denk gewoon veel aan haar denken.

Heb je iemand met wie je stil kunt staan bij je moeder?
Alle reacties Link kopieren
Wauw Suzy wat een mooie post, brok in m'n keel d'r van .



Fluffybunny veel sterkte zondag, gewoon doen wat goed voelt. Lekker alleen of gezelschap opzoeken. Je niet groot proberen te houden, maar je verdriet de ruimte geven. Blijkbaar was je moeder een heel mooi mens, daar mag je verdrietig over zijn .
Lach hard, duik diep, kom terug..


Ik vind het zo'n klotedag. Weet dat het allemaal zo commercieel is, maar al die blije reclames en acties etc. Doen je alleen maar iedere keer weer beseffen dat je geen moeder meer hebt.
Een knuffel voor iedereen, ook ik mis mn moeder op elke dag eigenlijk. Vorig jaar in Maart overleden. Elke dag huil ik om mijn lieve moedertje maar ook om mijn vader die haar elke dag mist.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 21 toen mijn moeder overleed.

Dit jaar is alles voor de zevende keer zonder haar(verjaardag,moederdag,kerst etc).



Ik kijk gelukkig geen TV dus de reclames daar ontsnap ik aan.

Facebook Ga ik wel vermijden als de pest, ik ben blij voor een ieder die zijn /haar moeder nog heeft maar wil het zondag niet 100 keer in mijn timeline voorbij zien komen.



Ik heb niet echt een manier om er mee om te gaan, I'm just zoning out.



Annekiejj, sterkte voor zondag.
Ik was 21 toen mijn moeder overleed en ben nu in de 40. Ik vond Moederdag ook afschuwelijk, hoewel het wel sleet met de jaren. Ik ben het pas weer een echt leuke dag gaan vinden toen ik zelf een kind kreeg dat nu met prachtige zelfgemaakte knutsels aan komt zetten.

Over een paar jaar helpt relativeren vast goed, maar nu is het verlies nog te vers. En dat mag. Een voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier voor de eerste keer Moederdag zonder mijn moeder (ze overleed 2 maanden geleden), maar ben zelf ook voor het eerst moeder op Moederdag. Heel dubbel. Heb het ook wel moeilijk met alle mailtjes met reclame voor Moederdag. Sommige zijn best confronterend. We gaan de dag ervoor naar mijn schoonmoeder en de dag zelf blijven we thuis. Sterkte voor jou, het zal dus nog wel een tijd moeilijk blijven ????
Ja, ik vind het ook moeilijk. Mijn moeder is afgelopen januari overleden. Gek genoeg vond ik Pasen nog goed te doen, de eerste feestdag zonder haar, maar Moederdag vind ik ronduit pijnlijk en heb er nu al heel veel verdriet van. Mijn moeder gaat nog uitgestrooid worden dus geen plek om haar op te zoeken, maar ik vul mijn vaas op Moederdag met haar favoriete bloemen.



quote:violetskies schreef op 02 mei 2016 @ 23:22:



Wat ik heb ervaren, is dat het door de jaren wel makkelijker wordt om ermee om te gaan. (Maar ik kan natuurlijk niet voor een ander spreken).Hier inderdaad hetzelfde. De eerste 7 jaar had ik er best veel moeite mee, nu is het ruim 10 jaar geleden en het wordt iets makkelijker om afstand van te nemen. Nog steeds is het met vlagen pijnlijk, maar het wordt "makkelijker". TO, je gevoelens mogen er zijn! Het is ook niet niks.. Dikke knuffel en sterkte voor iedereen die zijn/haar moeder moet missen, niet alleen op Moederdag is het moeilijk, ook verjaardagen, sterfdagen, feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar ook voor het eerst moederdag zonder moeder. Op zich gaat het wel hoewel ik gisteren bij het tuincentrum toch de neiging hadden iets voor haar mee te nemen.

Ik heb er vooral moeite mee om dan wel moederdag bij mijn schoonmoeder te zijn, een soort van 'het is niet eerlijk' gevoel. Stom want zij kan er natuurlijk niks aan doen.



voor jullie
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is in 2003 overleden toen ik 13 (week later 14) was

Moederdag is ook voor mij altijd heel confronterend geweest, wel ben ik toen bij mijn tante en haar gezin gaan wonen waardoor ik Moederdag toch "vierde" maar het gemis en het besef dat mijn moeder er niet meer was werd dan wel erg duidelijk natuurlijk.

Nu 13 jaar later, ben ik dit jaar op Moederdag voor het eerst zelf moeder , en heb ik er nu zelfs een beetje zin in! , geit blijft dat zij niet meemaakt dat zij oma is geworden en de cadautjes die tante en schoonmoeder krijgen had ik natuurlijk aan haar willen geven .

Ik heb wel "geleerd" om mijn gemis en verdriet niet teveel door speciale dagen te laten lijden, daarbij vind ik de dagen naar zo'n dag eigelijk het moeilijkst .

Fijn dat je naar haar graf kan gaan, praat maar lekker tegen haar gewoon, wens haar een fijne Moederdag in de hemel, huil, lach, koop een bloem, schreeuw , stamp, verstop je, ga op pad... Doe dus vooral Wat jij wilt .
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder moet ook nog worden uitgestrooid, maar dat gaat niet hier in de buurt gebeuren. Ik heb ook niet zoveel met een plek.

Felice, herken het wel een beetje wat je zegt over 'niet eerlijk' om wel naar schoonmoeder te gaan, maar ik bedenk me dan juist hoe waardevol de tijd nog is die je samen nog hebt dus dat we er juist wel heen moeten gaan!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mis je jeder die dag extra. Ook al is het een commerciële dag, dat maakt de confrontatie niet minder. Je zult je moeder altijd blijven missen. Het zal minder worden, je leert er mee omgaan en het zal je leven niet meer gaan beheersen. Maar het kost tijd, heel veel tijd.



Ik was twaalf toen mijn m ieder overleed. Die reclames van al die blije moeders en dochters vond ik afschuwelijk. Ik werd er toen boos en opstandig van. Zelfs nu het al ruim 30 jaar later is betrap ik mezelf nog wel eens op een beetje cynische reactie.



De tijd helpt. Het is een cliché maar de pijn gaat slijten. Gun jezelf je verdriet. Ga inderdaad naar het graf en laat je tranen gaan. Je hoeft niet stoer en groot te zijn. Veel sterkte de komende tijd.
Before you assume, there is this thing called asking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven