3 weken rondreizen Bali en Gili eilanden

02-05-2016 12:05 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Geheel nieuw op dit forum!



Ik ben van plan om komende zomer drie weken (in juli) alleen rond te reizen.

Dit is mijn eerste backpack ervaring en ik ben dus niet alleen super enthousiast, maar vind het ook wat spannend..



Het doel van de reis is om veel mensen te leren kennen en een perfecte combi te maken tussen feesten en uitrusten.

Mijn plan is om te beginnen in Bali (Kuta, Sanur, Ubud, Lovina, Sidemen) en dan te eindigen bij de Gili eilanden (Gili air, Gili trawangan en Gili meno).



Ik heb zoveel vragen dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen..! Ik zet er hier een paar onder elkaar:

- Ben ik een must see vergeten in mijn rijtje? en wat moet ik bij deze plaatsen absoluut gezien hebben?

- Nu al een ticket boeken? en ook al voor de terugreis? en waar kan ik het beste naartoe vliegen?

- In welke volgorde kan ik bovenstaande plaatsen het beste bezoeken en is het verstandig/leuk om Lombok hier aan toe te voegen?

- Wat is verstandig om van te voren al vast te leggen, bepaalde hostels of juist niets?

- Wat is handig om te doen qua geld, contant meenemen of juist veel pinnen?

- Ik ben een dame alleen, dus ik vraag me af of meer mensen hier ervaring mee hebben. Is dit goed te doen? leer je snel mensen kennen?



Ik hoop snel wat reacties te ontvangen zodat ik me nog meer op mijn reis kan verheugen!:)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t voornamelijk heel veel voor 3 weken, dus ook nog Lombok erbij zal ik helemaal niet doen.



Kijk eens in je visumvoorwaarden. Vaak ben je verplicht om een vlucht terug geboekt te hebben. Maar dit zal ook afhangen van wat voor visum je hebt.



Je wilt in Juli richting Indonesie. Dat is al heel snel. 2/6 Weken van tevoren worden oer t algemeen alleen maar duurder omdat de goedkoopste tariefklasses allang geboekt zijn. Voor een vlucht zou ik dus een retour doen naar Bali, en dan een binnenlandse vlucht van waar je eindigt terug naar bali. Let erop dat je tussen je vlucht terug en je vlucht naar huis nog 1 dag hebt zitten. Als de vlucht geannuleerd wordt/je wordt overgeboekt heb je dan tenminste kans om je vlucht te halen.



Ik zou als ik jou was een hele duidelijke planning gaan maken waar je naar toe wilt en hoelang je daar wilt blijven en hoe je van bestemming naar bestemming wilt gaan reizen en aan de hand daarvan toch hostels gaan vastleggen. Zijn vele eindexamenkandidaten die in die tijd daar ook rondzwerven en ook graag een bedje hebben voor de nacht.



Owja en fix een creditcard voor onverwachtse situaties.



Veel plezier met je reis
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Owja en of je mensen leert kennen is ook een beetje afhankelijk van hoe jij jezelf opstelt. Als je vrolijk en lekker outgoing bent zekers, en ben je iets verlegener denk ik minder snel
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ah ja tof, ben daar ook geweest. Een binnenlandse vlucht is echt niet nodig, de boot brengt je in 2 uurtjes van Padang bay naar de eilanden.



Kuta Lombok is ook wel leuk en makkelijk te bereiken vanaf Gili air.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook op Bali geweest met dezelfde insteek. Ik zal antwoord op je vragen geven zoals ik dit heb ervaren. 3 weken zijn prima te doen voor Bali en de Gili's, maar ik zou zeker niet Lombok erbij nemen. Dat is echt wel kort.



- Ben ik een must see vergeten in mijn rijtje? en wat moet ik bij deze plaatsen absoluut gezien hebben?

Padangbai! Dit is ook de plaats waar de boten richting de Gili eilanden gaan. Echt een leuk vissersplaatsje waar je ook kunt leren duiken. Als je dan toch naar de Gili's gaat (en je wilt duiken), dan zou ik dat zeker daar doen ipv op padangbai.

Verder niet te vergeten: Uluwatu.



- Nu al een ticket boeken? en ook al voor de terugreis? en waar kan ik het beste naartoe vliegen?

Zeker! Hoe eerder hoe beter!



- In welke volgorde kan ik bovenstaande plaatsen het beste bezoeken en is het verstandig/leuk om Lombok hier aan toe te voegen?

Ik zou van west naar oost gaan. Ubud en Padanbai als laatste omdat je hier lekker van het Westerse kunt genieten.



- Wat is verstandig om van te voren al vast te leggen, bepaalde hostels of juist niets?

Ik heb mijn eerste hotel geregeld en daarna in elk hotel/hostel mijn vervolgplekje uitgezocht. Vaak kom je dan ook mensen tegen en het is wel fijn als je met ze mee kunt. Een homestay is ook erg leuk om te doen! Zeker aan te raden. Lekker bij mensen thuis en de cultuur een beetje meekrijgen.



- Wat is handig om te doen qua geld, contant meenemen of juist veel pinnen?

Ik had altijd wat kleingeld bij me en verder gewoon mn creditcard. Dan kom je overal.



- Ik ben een dame alleen, dus ik vraag me af of meer mensen hier ervaring mee hebben. Is dit goed te doen? leer je snel mensen kennen?

Ik was dat ook. Zeer goed te doen; vooral in Bali. Pas 's avonds wel op in de kleine dorpjes; in de grote steden ben je best wel veilig. In Ubud leerde ik de meeste mensen kennen.



Succes met de voorbereidingen en als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust (of via een PM).
Alle reacties Link kopieren
Zonder retourvlucht kom je het land niet in. Voor een visumvrije entree of VOA moet je aantonen dat je binnen 30 dagen (of 60 bij VOA) het land weer verlaat.

Ik zou zo snel mogelijk iets boeken en niet te lang meer wachten. De prijzen gaan waarschijnlijk alleen nog maar omhoog.



Drie weken is prima om een stuk of 6 plaatsen te bezoeken, dan moet je keuzes maken in wat je wel en niet wilt zien. Er zijn nog zoveel meer plekken op Bali en Lombok die de moeite waard zijn, maar je hebt simpelweg geen tijd om overal heen te gaan.



Het beste reserveer je de eerste twee nachten na aankomst, de rest wijst zichzelf, ook in het hoogseizoen.



Geld kun je gewoon pinnen. Op de Gili eilanden is alleen op Trawangan één pinautomaat, die het niet altijd doet (mijn info dateert van zomer 2014, kan veranderd zijn intussen). Nusa Lembongan (mocht je daar verzeilt raken) had toen ook één automaat die niet werkte. Op Bali is pinnen bijna nooit een probleem.



Alleen reizen is er super makkelijk, daar hoef je niet over te twijfelen. Er zijn ook genoeg andere reizigers, net zo veel dat ik ze op een gegeven moment echt zat was
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je alle 3 de Gili eilanden aandoen? Tuurlijk zijn er verschillen, maar ik zou me eerder focusen op 1, max 2 eilanden. Ik zat op Gili air trouwens met heel veel regen. Dan is zo'n eiland snel niet meer leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu grofweg de volgende planning. Mocht het ergens super leuk zijn ben ik vrij om met dagen te schuiven of plaatsen te schrappen:



24/25 dagen



8 aug: Vliegen naar Den pasar



Dag 1: canggu



Dag 2: kuta, bali



Dag 5: bingin



Dag 7: padangbai



Dag 9: ubud



Dag 11: Lombok, kuta



Dag 14: sengigi boottocht naar flores



Dag 19: gili air



Dag 21: gili t



Dag 23 : terug naar den pasar



Dag 24: den pasar terugvlucht
Alle reacties Link kopieren
Waarom eerst padangbai en daarna ubud? En niet andersom? Vanaf Padangbai ga je neem ik aan richting Lombok? Gili air vond ik nogal suffig. Gili trawangan en meno waren zeer de moeite waard.
Ik vond alle Gili's leuk! Trawangan het drukst en het meest op jongeren gericht, Meno heel rustig en Air wat volwassener. Ik heb twee dagen T gedaan, dagtochtje M en twee dagen A en dat was perfect. Vond zelf Air het leukst en Meno het mooist, op Air is ook een pinautomaat.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee ben je veel aan het reizen. Wellicht minder zien en meer relaxen? Vergeet niet dat het verkeer vaak vaststaat of langzaam rijdt achter een (te) vol geladen vrachtwagen. De afstanden zijn qua km niet groot, qua tijd dus wel. Bingin naar Padangbai is 70 km, daar doe je met een prive auto toch makkelijk 2 uur over. Bus (met evt overstappen) mogelijk stuk langer. Padangbai naar Ubud: 35 km, 1,5 als er niet te veel file in Ubud staat. Tel daar wachten, in- en uitchecken etc bij op. Reken dus allesbij elkaar op een halve dag voor je in de volgende plaats bent. Volgens jouw schema ben je op een aantal plaatsen dan maar 1,5 dag. Wil je dat? Of toch minder verkassen?
Alle reacties Link kopieren
Drie weken Bali/Lombok/Gili is echt wel genoeg qua tijd. (boottocht naar flores skippen)

Nu alvast ticket boeken, hoe eerder hoe goedkoper

Juli (en augustus) is de drukste maand (schoolvakantie, en dit jaar ook nog een stuk ramadan en suikerfeest) dus de leuke en goedkope hostels zijn snel weg, dus alvast boeken.

Vliegen rechtstreeks naar Bali met retourticket. Retourticket is verplicht en bovendien goedkoper dan een enkeltje.

Op Gili zorgen voor cash. Soms zijn de pinapparaten buiten werken of leeg. (Van de week ook op Gili T dus laat staan in de zomervakantie)



Op Bali zijn bijna alle pinapparaten geskimd dus alleen pinnen BINNEN bij een bank waar beveiliging is. Daar staan ook apparaten om te pinnen.



Er heerst op dit moment heel erg dengue (knokkelkoorts) op Bali dus blijven smeren en slik alvast elke dag vitamine B1, daar houden muggen niet van. De ziekenhuizen liggen vol op het moment met zieke mensen.



Word lid van de facebookpagina 'vrienden van Bali' daar staat velen tips over wat te doen (of juist niet) en mooie foto's, leuke hotels, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven