Hond castreren & gedrag

03-05-2016 08:21 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende, onze hond is nogal een rare kwiebus. Erg onzeker en bang aangelegd maar zeker ook wel een tikkeltje dominant. Hij is nu 3 jaar en reageert nog altijd hysterisch op bezoek, uit dit door veel blaffen, grommen etcetera. Als hij mensen eenmaal kent is het goed, maar het duurt lang voordat hij zover is.

Het afgelopen jaar hebben we 'm de castratie chip gegeven en hoewel hij er wel wat rustiger van werd op straat werd hij met bezoek heftiger...lees: aanvliegen en happen,..echt een groot probleem. Ik ben met mijn op cursus gegaan en z'n gedrag is op alle vlakken verbeterd. Bij bezoek lijn ik 'm aan, stuur 'm op z'n plaats en daar blijft hij zitten onder af en toe grommen, blaffen maar na verloop van tijd gaat hij liggen slapen. Nu is de chip sinds kort uitgewerkt, z'n ballen zijn weer terug en ik merk dat z'n mannelijke hormonen 'm zekerheid geven. Met bezoek gaat het nog weer wat beter, hij is minder angstig. Maar aan de andere kant ook echt weer het meneertje, bespringt de katten en laat zich nergens toe dwingen. Op cursus viel hij naar mij uit toen ik 'm af wilde leggen, de trainer zegt laat maar castreren dan ben je hier vanaf ....maar ik ben bang dat z'n angst dan weer meer de overhand neemt en hij weer onbenaderbaar is bij bezoek....en aangezien ik voor m'n werk veel bezoek ontvang is dit echt een probleem.



Wie heeft er ervaring met een angstige / dominante hond laten castreren? Werd het beter of juist erger...pfff weet even niet meer wat het juiste is.
Alle reacties Link kopieren
Meestal worden ze onzekerder als ze gecastreerd worden...maar das per hond verschillend.
De hond is drie, en toont altijd al dit gedrag, ik zou op gaan voor een gedragstherapeut. Eventueel met de gedragstherapeut overleggen over castratie.

Om wat voor soort hond gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring mee, maar zo'n castratiechip wordt vooral gebruikt om te kijken hoe je hond reageert op castratie. Je kunt er dus vanuit gaan dat na castratie de hond hetzelfde gedrag vertoond als toen je de castratiechip gebruikte.



Als ik het goed begrijp komt het gedrag vooral voort uit onzekerheid. Je zou contact kunnen opnemen met een gedragstherapeut om hier aan te werken.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het bij teefjes wel zo kan zijn. Bij een onzeker vrouwtje kan door sterilisatie het gedrag worden versterkt en een dominant vrouwtje wordt vaak nog feller. Of het bij reutjes ook zo werkt weet ik niet maar als je met die chip al gezien hebt dat hij angstiger werd dan zou ik het risico niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dit gedrag ga je met castratie niet oplossen. Aan een paar 1-op-1 sessies met een hondengedragstherapeut heb je denk ik vele malen meer.........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de hond ook eerst gecastreerd met een tijdelijk implantaat om te kijken of het effect had op zijn gedrag. Hij is nu definitief geholpen, maar ik merk wel verschil tussen zijn gedrag met het implantaat. Dus echt helemaal hetzelfde was het bij onze hond niet, wel is het gedrag in beide opties verbeterd ten opzichte van niet gecastreerd. Hij is nu iets pittiger dan met het implantaat, liever lui dan moe en ook zijn vacht is veranderd. Onze hond is over het algemeen gemoedelijker na zijn castratie, daarvoor was hij heel onvoorspelbaar.



We hebben alle voor- en nadelen van de castratie afgewogen en gekeken of zijn gedrag in het algemeen is verbeterd. Ik vond het ook een heel moeilijke beslissing en heb er heel lang over nagedacht en getwijfeld. Mijn man is er stelliger in en zegt dat hij veel eerder geholpen had moeten worden. Ik heb eerst het implantaat nog laten uitwerken om te kijken of zijn oude gedrag echt onder invloed van hormonen was. Dat was bij onze hond wel het geval vandaar dat hij nu definitief is gecastreerd. Ik zou wel nog een keer overleggen met je dierarts en de trainer en dan een beslissing maken.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik zou inderdaad ook eerst investeren in een goede gedragstherapeut. Het gedrag bij bezoek is met en zonder chip een probleem als ik het zo lees dus dat is waarschijnlijk niet opgelost met een castratie. Ik zou dus eerst een goede gedragstherapeut zoeken en samen kijken naar wat de beste oplossing is. Ik denk dat je hoe dan ook wel met hem moet gaan trainen, een goede gedragstherapeut kan je de juiste handvatten geven en als het goed is beter inschatten wat gaat werken. Een castratie is geen zaligmakende oplossing voor gedragsproblemen, verwachten dat het met een castratie allemaal opgelost is is dus ook niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Cezar Millan laat elke reu castreren geloof ik. Hij dringt er altijd op aan. Hij zegt dat reuen anders steeds door hun voortplantingsinstinct zouden worden gedreven. Idd was een van mijn reuen altijd het mannetje, altijd bezig met palen en bomen die moesten worden gemarkeerd, terwijl de andere veel gemoedelijker was en zelfs zijn eten afstond aan een andere hond.



Vechten heb ik nooit toegestaan. Het is de leider die het commando tot aanvallen geeft; dat mag hij niet op eigen houtje beslissen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is je hond onzeker Door jou gedrag als baas. Jij moet heel duidelijk de kaders uitzetten waarin hij zich kan bewegen en welk gedrag gewenst is. Dit zorgt er ook voor dat je hond rustiger wordt, maar castreren zou ik zowieso doen met zo'n grillig beest want het is wachten op een serieus incident.



Niet twijfelen in ieder geval.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Als visite zich niet met de hond in zijn mand bemoeit, zou ik hem niet toestaan om te grommen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier een slecht verhaal na castratie. Onze hond was toen 2.5 jaar. Hij toonde een beetje hetzelfde gedrag als jouw hond. Wij hebben niet eerst met een chip oid gekeken maar meteen gecastreerd. Zo"n 2 maanden na de castratie heeft hij een kitten van ons doodgemaakt. We gaven hem het voordeel van de twijfel, je weet nooit wat er gebeurd kon zijn. Alleen zo"n 3 weken later kwamen we thuis van een boodschap(nog geen 20 minuten weggeweest) lag onze volwassen kat in stukken op de deurmat. Echt VERSCHRIKKELIJK!!! Wij denken nu nog steeds dat het met de castratie te maken heeft gehad. We moesten hem uit huis plaatsen aangezien we ook kleine kinderen hebben waar hij ook steeds meer naar ging grommen. Met pijn in ons hart hebben we hem naar een boerderij gebracht. Hij werkt nu samen met een rattenvanger.
Alle reacties Link kopieren
Gedragstherapie en opvoeding.

Castratie is geen wondermiddel. Zoek een goede school met verstand van gedrag. Welke regio zit je? Misschien dat we je aan een goede kunnen helpen.



Voor verder positief belonen werkt vaak ook. Naast de grenzen en kaders bereik ik bij mijn hond nog meer door een clicker. Hierdoor is ze nog beter geworden in het uitvoeren van de opdrachten. Maar het blaffen blijft wel. Nu even een dag vrij hebben om daar een clicker van te gaan maken. Wie weet..
Het maak uit welk ras je hebt het maakt uit hoe je je hond verwend etc

Castratie gaat wel wat helpen maar het ligt vooral aan jouw opvoeding en grenzen. Wanneer jij onstabiel bent zal je hond ook onstabiel zijn.

Veel dingen die ik lees ligt aan jou opvoeding. Een hond die gromt naar mensen of naar mij gaat heel duidelijk merken wat zijn plek is binnen t gezin.

Want dat heeft met dominantie te maken kortom de hond is de baas ipv jij. En daar keihard aan werken gaat dat beter worden maar ik ben voorstander van castreren. Een ongecastreerde hond hoort bij een baas die daar mee om kan gaan en jij lijkt mij niet de juiste baas.
Blabla voordat castratie werkt en merkt in gedrag ben je zeker 6 maanden verder. Dit had nog gewoon met t reu gedrag plus opvoeding te maken. En wijt ik niet aan de castratie.
Ik wijt dit niet aan mijn opvoeding aangezien al onze andere honden super beesten zijn. Hij deed dit eerst helemaal niet namelijk. Alleen was hij wat onrustig/hyper toen hij niet gecastreerd was. Maar bijten, grommen, vechten met andere honden had hij nog nooit gedaan. Dus waarom hij ineens onze katten ging opvreten geen idee.
Een hond doet dat niet zomaar, vermoedelijk er voor al mogelijk dingen getriggerd bij de hond. En dat toen de "bom" barste. En wanneer een hond 1maal de dood heeft geproefd gaat die dat vaker doen.
Alle reacties Link kopieren
Agressie bij honden kent variaties met als uitersten dominant- en angstig agressief. Mijn hond, die ik na 15,5 jaar wel een beetje ken, heb ik altijd gezien als assertief dominant ik, kan haar niet anders omschrijven.



Ga met hem naar een goede gedragstherapeut (niet naar een kloon van die idiote Ceasar Milan). Wacht daar niet te lang mee.



Je hond moeten aanlijnen of opsluiten als je bezoek krijgt moet niet nodig zijn, hij kan als hij aan de riem zit en dan ook nog eens in zijn eigen huis agressief worden. Hij raakt in de war en weet niet meer wat zijn plaats is, dat maakt hem onzeker en een onzekere hond wil je niet hebben.



Ik sluit mijn hond hooguit even op in een andere kamer als er bijv. iemand komt die hier een klusje moet doen. Dat doe ik omdat ze ontzettend nieuwsgierig is en daardoor behoorlijk in de weg kan lopen. Nieuwsgierigheid vind ik geen slechte eigenschap, soms riskant, dat dan weer wel.



In een uitlaatgebied waar honden los mogen is je hond aan de riem kwetsbaarder dan los maar als hij tegenover andere honden agressief gedrag vertoont kun je hem toch ook niet los laten.



Eerlijk gezegd denk ik dat de kans bestaat dat castratie bij jouw hond niet bijzonder veel zal gaan uitmaken. Overweeg je dat wel, is het misschien toch beter voor een definitieve castratie te kiezen dan voor een chemische. Die raakt uitgewerkt waarna hij zich na enige tijd een reu voelt, dan krijgt hij weer één of andere pil en zo gaat het misschien paar jaar door. Ik vraag me dan ook af of die hond nog wel weet wat hij eigenlijk is, een reu of onzijdig, ik denk eerder een jojo.



Een angstig dominante hond vertoont een ander gedrag dan een hond die gewoon dominant is maar wel weet wat zijn of haar plek in de roedel is. Mijn hond (teef) is dominant tegenover reuen, het formaat van de reu interesseert haar niet, Boerboel of Chihuahua, het maakt haar niets uit. Ze maakt als ze dat nodig vindt met een grauw en een snauw duidelijk waar hij staat om hem daarna te negeren. Een eventuele volgende toenaderingspoging wordt op dezelfde manier afgestraft.

Een buurhond maakt ze zelfs in zijn eigen huis duidelijk dat de zij de dienst uitmaakt maar dat is dan ook een alles behalve consequent opgevoede stuiterbal met ADHD die zo nu en dan probeert haar te bespringen. Hij is een jaar of drie geleden gecastreerd maar dat lijkt hij niet te beseffen, hij is geen spat veranderd, karaktereigenschappen zitten tussen oren en niet in ballen.



Mijn hond heeft tot nu toe nooit een reu agressief benaderd, wel assertief, bij een teef is ze wel voorzichtig, honden van het zelfde geslacht verdragen elkaar dikwijl minder goed of zelfs helemaal niet.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Pfff schrik van de reactie van blabla. Wat een nachtmerrie.

Het is een buitenlander met de nodige issues een kruising dus geen idee wat er in zit waarschijnlijk jack Russel, teckel.. we hebben 'm in een impulsieve actie gekocht toen hij 4 maand was, onder het mom van och zielig buitenlands hondje,...niet gekeken of het karakter wel matchte, wat het uberhaupt voor ras was....heel dom,..die fout zal ik nooit meer maken,..maar nu ik m heb wil ik het ook niet opgeven we zijn enorm aan hem gehecht,..ook al zorgt hij voor best wel wat problemen door zn gedrag. Ik ben als pup met hem bij een hondenschool geweest waar ze niks met m konden en heb het toen gelaten. Sinds een aantal maanden in contact met een goede hondenschool waar ik alle vertrouwen in heb en waar ik ook voor het eerst resultaten met hem boek. Ben dan ook strak met 'm aan het trainen en heb veel goede tips gehad van de hondenschool omdat ik inderdaad niet de baas was en hij me probeerde te overrulen. We boekten succes het ging op alle vlakken beter ook op het vlak van het bezoek krijgen, hoewel grommen natuurlijk nog steeds niet kan,...maar ik was al blij dat hij er na verloop van tijd mee stopte en niet meer mensen tegemoet vloog en netjes op z'n plek bleef zitten. Als ik of mijn man met in zo'n geval willen aanpakken bv..bij nekvel knijpen dan gaat hij echt wel over tot happen. Dus wat moet je dan doen? Ik dacht ook gelezen te hebben dat je een hond moet respecteren als hij gromt. Straf je het grommen dan zal hij in het vervolg meteen overgaan tot bijten. Dus vandaar dat ik daarmee voorzichtig ben.



Sinds 1,5 week verandert hij helemaal onder invloed van de hormonen omdat die chip nu echt is uitgewerkt. Hij hangt bij elk grasje in de riem te ruiken en te likken, moet m meesleuren om verder te lopen. Ik heb minder grip op hem hij wil steeds laten blijken dat hij de man is. Hij heeft niet z'n lieve blik maar een harde blik in de ogen en is de hele tijd bezig met het opklimmen naar een hogere rangorde heb ik het idee. Ik moet er nog goed over na denken maar neig naar castreren. Zo gaat het ook niet. Ik heb minder plezier aan m zo. Het blaffen naar en vechten met andere reuen op straat heb ik er ook uit kunnen krijgen door middel van trainen (dit gedrag is ook nu hij weer hormonen heeft niet terug gekomen) dus dan moet dat bij bezoek toch ook kunnen lukken?
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel goed komen. Met heel veel trainen en geduld. Fijn dat je een hondenschool hebt waar je vertrouwen in hebt.



Ik gooi hem er nog eens in: de clicker.

Werkt hier perfect om net dat beetje extra te kunnen behalen.



Voorbeeldje van hier; eenden jagen

Alle eenden was uitvallen. Trekken hangen en wurgen.

Door aandacht vragen en dat bekrachtigen met de clicker kwamen we steeds beter langs de eendjes. Nu loopt ze er steeds beter langs zonder uitvallen. Ze kijkt nog wel. Ze wil nog wel. Maar ik heb geen gevecht meer met dr.

Ze weet mijn afkeurende geluid en ze weet mijn positieve geluid. Ze letvsteeds meer op mij omdat dat beloond wordt.



Ik heb ook een buitenlander. Een schat. Voor mij. En voor wie ze kent. Anders weet ze liever niks van je bestaan. En dat mag. Ze hoeft niet altijd vrienden te zijn met iedereen. Gaat ze te ver krijgt ze een correctie. Is ze rustig een koekje. En ja hier hebben we nog heeeeeel veel schaafwerk aan. Maar ook dit krijgen we hier recht.



En dat markeren? Dikke doei dus. Niks er van. Mag die in zijn eigen tijd doen. Niet in de jouwe. Hier had ze er ook een handje van. Op advies van de school daar een streep door gezet. Nergens voor nodig.



Waar laat je hem mee uit?

Met een tuigje werkt hier niet.

Een gewone halsband met riem is prima. Moet ik duidelijker zijn of vooral sterker dan heb ik een jachtlijn met stops. Om na een tijdje weer de gewone halsband te hebben en verder te trainen zonder terugkomende problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien 'n is een clicker ook wel iets voor ons. Zeker het proberen waard!

Ik laat 'm nu uit met halsband en riem. Tijdje zo'n uitschuiflijn gebruikt maar dat was niks.



Hoe corrigeer je jouw hond, met stem?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er nu achter dat hij eigenlijk veel gemakkelijker gehoorzaamde met implantaat maar er alleen wisselvalliger van werd. En nu is het dus de vraag/ het risico of ik dat eruit kan trainen.

Blijft een lastige overweging.
Alle reacties Link kopieren
quote:bollie schreef op 03 mei 2016 @ 14:38:

Ik kom er nu achter dat hij eigenlijk veel gemakkelijker gehoorzaamde met implantaat maar er alleen wisselvalliger van werd. En nu is het dus de vraag/ het risico of ik dat eruit kan trainen.

Blijft een lastige overweging.Hoeveel vrouwen worden niet wisselvallig(er) van de pil? Hormonen zijn hormonen, dat geldt niet alleen voor mensen.
verba volant, scripta manent.
Ik heb nog nooit een reu hoeven laten castreren. Ik heb hier ook meerdere ongecastreerde reuen zonder probleem in de roedel. Het heeft voor een reu ook medische consequenties op langer termijn als deze gecastreerd wordt. Een reu met angstagressie wordt eigenlijk nooit geadviseerd om te laten castreren. Ik kan maar een ding adviseren: een gedragstherapeut. Ik heb altijd goede verhalen gehoord over Arvid van Putten.
Alle reacties Link kopieren
Als ie de katten bespringt zou ik hem buiten gedragstherapie om evengoed laten helpen. Hij heeft dan echt té veel neukdrang en wil te veel de alfa male zijn om gedrag echt goed te kunnen veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven