Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Alle reacties Link kopieren
oh, witlof! heerlijk!



heb vndg een doos met meel en bloem gekregen, zo zwaar, de bezorger heeft het naar binnen getild...



kan ik fijn allerlei nwe broodsoorten mee gaan bakken, o.a. met moutmeel. op naar het bierbrood!
Alle reacties Link kopieren
ik ben nu bezig met het bierbrood. geweldig flesje biobier gekocht, echt heel lekker, met extra moutsmaak. passend bij het mout meel.



en er is nog wat over. hips



nu een droog mengsel gemaakt met havervlokken, bloem, meergranenmeel en een nat mengsel met moutmeel en gist en bier.



nachtje fermenteren voor het natte mengsel (waarom ik het droge mengsel al moest klaarmaken is me een raadsel).



en dan morgen nog eens meel en bier bij het al gefermenteerde mengsel. dan met het droge mengsel et cetera.



ook dit recept heeft weer foutjes: de hoeveelheden in de handleiding kloppen niet met wat is aangegeven in de ingrediëntenlijst van het recept. echt, ik sta op het punt de uitgever te contacteren. en ik maak de helft omdat het anders om 700 gram bloem en meel gaat en dat past a. niet in mijn oven en b. ik vind het zonde om zoveel ingrediënten te gebruiken als mislukking vanwege een onbetrouwbaar recept op de loer ligt.
Stom dat er zoveel recepten zijn met foutjes. Ik kom ze ook vaak tegen.





Ik heb een hartige taart gebakken en zoete aardappels uit de oven, veel pompoen nog steeds en spinazie zit ook in bijna al mijn eten. Hele veel groente eigenlijk, wat noten en vlees en kip enz.



Ik heb asperges en ga heel saai met niet te hard gekookt eitje eten morgen, en nog wat pompoenrisotto.
Alle reacties Link kopieren
ja, en dat geeft toch wel wat gedoe, zo'n recept met foutjes. en ik heb ook niet altijd zin om er vier naast elkaar te leggen om de fouten eruit te halen.



mn bierbrood is ook mislukt. het begon zo goed, met het gist/bier/meel mengsel, dat moest een nacht fermenteren en rook heerlijk de dag erna. maar had te weinig tijd, dus met rijzen werd het een beetje een zootje, moest naar een afspraak en toen heb ik het heel lang laten rijzen, weet niet of dat fout was. maar het deeg was ook te vochtig. die twee keer 200 mg bier klopte gewoon niet.



uiteindelijk had het brood een heel mooie knapperige korst, en een te vochtige binnenkant. jammer. maar voor herhaling vatbaar. een leuk recept als ik de fouten eruit haal.



nu het meergranenbrood gaan proeven, met onder meer boekweitkorrels erin.
Bij brood kan je dat niet zo makkelijk nog corrigeren inderdaad. Als er een fout in een pastasaus zit kan je er meestal nog wel wat mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saracenen schreef op 22 april 2016 @ 18:00:

Wil nu nog snel deeg maken voor zandkoekjes, misschien maak ik ook een kaneel-speculaasversie erbij, en (al eerder gemaakte vegan) chocolade-walnotenkoekjes omdat m'n ouders morgen komen. Kunnen we ze na het eten afbakken. $



Heb je hier een recept voor toevallig? Ik leesaf en toe mee op dit topic, schrijf helaas niet regelmatig maar kook en bak de laatste tijd alleen nog maar vers. En het liefst ook zonder suiker en zo min mogelijk vet.

Ben nu in de koekjesbak fase! Heb van de week hele lekkere gemaakt van: amandelmeel, kokosolie, pure chocolade (92%), cacaopoeder, ahornsiroop en een beetje wijnsteenbakpoeder. Ze waren echt heel goed gelukt! Bros en krokant en een licht bittere smaak door de chocola, maar een zoetere nasmaak. Dus ik zoek meer van dit soort recepten!

Vind het echt leuk en inspirerend om jullie te lezen!
Zonder suiker zal niet lukken voor de zandkoekjes vrees ik, maar je kan wel gezondere alternatieven gebruiken natuurlijk (heb in dit geval rietsuiker gebruikt). Hoe het zit met suikerreductie in patisserie weet ik niet, ik durf dat nooit echt want zeker bij bakken moet je altijd zeer goed afwegen is mij altijd verteld.



Meng voor de zandkoekjes 175 gram boter, 75 gram suiker, 1 zakje vanillesuiker (je kan ook een theelepel vanille-extract of vanillestokje gebruiken natuurlijk) en een snuf zout met 250 gram (gezeefde) bloem tot een stevige bal. Rol ze uit tot ca. 4-5 mm en steek vormen uit. Bak ze op 200 graden in ca. 10 minuten. Als variatie doe ik er een flinke scheut (volle theelepel) kaneel door, of ca. een eetlepel speculaaskruiden (even testen, ik houd wel van een sterke smaak).



Meng voor de chocolade-koekjes 2 cups bloem, 2/3 cup cacaopoeder, 1 tl baking soda, 1/2 tl zout, 1 1/2 cup (riet)suiker. Meng ook 2/3 cup neutrale olie (bijv. zonnebloemolie), 4 tl gebroken lijnzaad, 1/2 cup sojamelk (heb rijstmelk gebruikt), 2 tl vanille-extract, 1/2 tl amandelextract (heb ik weggelaten). Meng de twee zaken door elkaar en doe er dan 3/4 cup chocolade-druppels (heb stukjes pure chocola gebruikt) en 3/4 cup gehakte walnoten door. Heb dan telkens een rond vormpje van ca. 6-7 cm doorsnede en 1 cm hoog gevuld, want met de hand rollen lukt wat minder goed (erg vettig). Bak ca. 10 minuten op 180 graden, als ze zijn afgekoeld merk je nawelijks nog de vettigheid van de olie.



Vanavond staat paprikasoep op het menu (een kleine ui en een wortel aangestoofd in olie, dan paprika (6 - kleine - rode) aanstoven, ca. 1 liter (groente)bouillon erbij, ca. 30 minuten laten koken en dan mixen, dan wat sojaroom en achtergehouden stukjes paprika (1 rode, 1/2 gele, 1/2 groene erdoor). Morgen maak ik de immer favoriete spaghetti met tomatensaus (ui, wortel, selder, gehakt (voor vriend), champignons, rode paprika) en dan maak ik voor woensdag alvast groentesoep (andere helft van de gele/groene paprika's, rode paprika, selder, ui, wortel, champignons, prei, bouillon, vermicelli).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Met bakken luisteren de verhoudingen inderdaad heel nauw maar dat is ook de uitdaging vind ik.



Vanavond gegeten: rode linzensoep (linzen, ui, wortel, aardappel en knoflook) met gevulde puntpaprika (met een mengsel van ricotta, rode ui, verse bieslook en knoflook, gegratineerd met geraspte kaas en geroosterde pijnboompitten) uit de oven!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de tip hier al gegeven is, maar ik vind de site van Hello Fresh goed voor simpele, snelle recepten. Ik ben dan weer te gierig om die krat de bestellen .
Ja, daar kijk ik ook soms op, net als op Marley Spoon. Of de '5 or less' van Chicks love food, ook lekker makkelijk
Sorry ik ben hier niet zo actief de laatste week, ben vooral bezig met mijn vakantie aankomende zondag. Dan ben ik drie weken in Indonesië



Gisteravond lekker kippenvleugels gegeten, met o.a. pompoen&geitenkaas uit de oven. Eergisteren zelf hamburgers gemaakt <3
Alle reacties Link kopieren
heerlijk, drie wkn in een warm land
Alle reacties Link kopieren
vndg
Oeh ciabatta, lekker!



Vandaag waren het ovenfrietjes van gewone en zoete aardappel, salade (tomaat, olijven, wortel, paprika, komkommer, sla) en hamburgers (van de vegetarische slager) met ketchup, tomaat, augurk en gebakken ui. Heerlijk dus



Gisteren groentensoep gegeten, dinsdag een bolognaise-saus-variatie en maandag paprikasoep. Wist niet meer of ik dat al gedeeld had (denk het niet). Morgen maken we pizza's met veel groenten (en meteen nadat ze uit de oven zijn rucola erover )
Wat veel lekkere dingen weer! Hoe is je ciabatta geworden?



Hier erg druk geweest de laatste tijd en geen tijd genomen hier nog wat te schrijven maar wel elke dag vers gekookt. Vandaag ben ik begonnen met het opruimen van mn voorraadkast en kwam ik erachter dat ik best veel meel heb wat net over datum is of bijna gaat, zonde! Dus vanmiddag een waldkornbrood gemaakt waarbij het recept ook niet klopte waardoor deze wel heel donkerbruin is geworden. Gelukkig smaakt het nog goed als je de bovenste korst eraf snijd.....

Gisteren kipsate en vandaag lamsgehaktballetjes in tomatensaus met veel groenten gemaakt. Afgelopen zondag had ik een hele lekkere salade met allerlei groenten, linzen, wilde rijst en tomatenchutney van een recept uit de delicious, voor herhaling vatbaar.



Morgen ga ik platbrood maken met kikkererwtenmeel en appeltaart met speltmeel en zukrin, avonds gaan we waarschijnlijk met zn twee gourmetten.



@zharon, heel veel plezier vast op vakantie!
Alle reacties Link kopieren
de ciabatta is een enorm succes!



het is zo lekker dat ik me moet bedwingen om het niet in een keer op te eten



het kost wel 5-6u om te maken, met alle rijstijden van een uur. aan de andere kant nauwelijks moeite, omdat kneden niet nodig is en alleen wat doorroeren en het in de olie houden voldoende is.



en dan heerlijk luchtig brood. na al dat compacte brood, zoooo leuk! met van die luchtbellen erin.



dit wknd weer een ander nw brood uitproberen. waarschijnlijk het griekse, beetje zoete brood.
Mooi dat het zo goed gelukt is!



Vanmorgen ontbeten met een ei geklutst met een beetje melk en kruiden in een gietijzeren pan, belegd met tomaat en ansjovis en zo 12min. in de oven gezet op 220C. Zo gemaakt en echt superlekker!
Alle reacties Link kopieren
lekkere ontbijtjes, saté en hamburgers met frietjes - ik krijg trek
Mn appeltaart was goed gelukt, as weekend is mn neefje hier en ik denk dat ik er dan nog 1 maak.

Iemand nog een toprecept voor speltmeel, kikkererwtenmeel en/of rijstmeel? Ik heb van alle drie nog een pak staan die net iets over de datum is en dus zsm op moet.



Zaterdag had ik geluncht in de stad met zalm/avocado/artisjok salade, superlekker en veel. Avonds had ik geen zin om te koken en heb ik het bij gegrilde bloemkool, (heel veel) blokjes kaas en chips gehouden als avondeten.



Gister ook weer lekker simpel, stokbrood met allerlei gegrilde groenten en gebakken kippendijen met homemade pinda/cashewsaus. Soms zijn de meest simpele dingen het lekkerste.



Vanavond staan er runderworstjes met ui, courgette en wortelen op het menu. Weet nog niet of ik er pasta of rijst bij maak of dat ik het op bladerdeeg in de oven doe als een soort plaatpizza.
Alle reacties Link kopieren
Marloes, ik maak vaak kleine pannenkoekjes v kikkererwtenmeel. Yvette v boven deed vorige week iets vergelijkbaars in haar kookprogramma, alleen ik bak ze gewoon in de pan ipv de oven en ik gooi nog wat olie en kruiden door het beslag. Heel lekker met n salade.



Vandaag heb ik maaltijdsalade v groene linzen, spinazie, radijs, wortel, wat bleekselderij en dressing met mosterd en sjalotje gegeten, met daarbovenop gegrilde geitenkaas met walnoten. Dat laatste was meer geitensaus geworden ivm te lang in de oven
Alle reacties Link kopieren
ik heb inmiddels tsoureki gemaakt, grieks brood. tijd / temperatuur voor in de oven klopte niet, dus het was vn binnen nog rauw. heb het doorgesneden en met de binnenkant boven langer laten garen, maar wel lekker.



dit is echt een klassieker, klaarblijkelijk. met heeeeel veel verschillende varianten aan recepten. dus het recept dat ik had was niet te vergelijken met anderen. was te verschillend.



verder varkensvlees met groenten (rode en gele paprika, wortel en ui en lenteui) in zoetzure saus met mie. lekker!
quote:-Sense- schreef op 02 mei 2016 @ 21:36:

Marloes, ik maak vaak kleine pannenkoekjes v kikkererwtenmeel. Yvette v boven deed vorige week iets vergelijkbaars in haar kookprogramma, alleen ik bak ze gewoon in de pan ipv de oven en ik gooi nog wat olie en kruiden door het beslag. Heel lekker met n salade.



Vandaag heb ik maaltijdsalade v groene linzen, spinazie, radijs, wortel, wat bleekselderij en dressing met mosterd en sjalotje gegeten, met daarbovenop gegrilde geitenkaas met walnoten. Dat laatste was meer geitensaus geworden ivm te lang in de oven Oe daar ga ik eens naar kijken!
Klinkt goed sense, die salade ook!



Ik had zelf al dit recept gevonden. Is dat een beetje hetzelfde als wat jij bedoeld?
@simone, klinkt ook weer lekker! Hoe maak jij je zoetzure saus altijd? Is voor mij al een tijdje terug en toen deed ik er best wat suiker in wat ik niet meer wil.
En die heb ik nu ook opgeslagen Marloes!



Ik eet veel salades op moment of half salade en dan wat stoofvlees uit de slowcoocker of een vullende soep, mexicaans, soto ect.



Vanavond maak ik havermout pannekoekjes voor de meisjes met warm fruit en ik wil wat kokoslolly's maken voor ze.

Voor morgen iets uit de oven, maar geen idee wat, effe pinteresten en googlen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven