Geld geven aan moeder

03-05-2016 03:33 79 berichten
Hoelang en tot welk bedrag zouden jullie gaan om een familielid financieel te ondersteunen? Is er een moment dat het genoeg is of kan dit eeuwig duren?
TO woont in België zo te zien, waar het Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de sociale bijstand verzorgt.

Het OCMW kan steun (zoals rusthuiskosten) terugvorderen van de onderhoudsplichtigen



http://elfri.be/onderhoud ... nover-ouders-het-rusthuis



Als je bang bent dat het OMCW bij je komt vorderen, informeer dan eens bij je moeders budgetbeheer.
Alle reacties Link kopieren
Jouw moeder is een bodemloze put Valdemar. Zolang jij blijft geven, blijft zij (meer) vragen. Dus aan jouw de keuze..
Valdemar, je kunt bij het OCMW ook een vrijstelling van terugvordering aanvragen. Probeer eens voor jezelf op een rijtje te zetten welke kosten jij allemaal voor jouw moeder hebt betaald, welke excuses zij daarvoor gaf en wat jij daarvoor allemaal hebt moeten doen en laten. Ik denk dat je een goede kans maakt, mochten ze ooit weer bij jou aankloppen. Van hun website:



Het OCMW kan afwijken van de verplichte terugvordering om reden van billijkheid.

Voorbeeld: De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.
Ik zou absoluut geen geld meer geven voor zaken zoals vakanties! Dat is echt te bizar voor woorden. Ik zou alleen voor medische noodgevallen wat geld opzij zetten voor haar. Dat kapotte gebit is bijvoorbeeld wel iets waarbij ik zou willen helpen. Maar ook dat ben je natuurlijk niet verplicht, zeker niet als je al jarenlang zoveel gegeven hebt.



Mijn moeder is ook een financieel "trainwreck", haar hele leven al afhankelijk van anderen en niet willen werken. Ze leeft nu al jarenlang van partneralimentatie. Als zij straks ouder wordt en de partneralimentatie loopt af, denk ik dat van mij verwacht gaat worden dat ik haar financieel ga ondersteunen (ik ben de oudste en heb voorlopig het hoogste inkomen). Dat ga ik niet doen. Als ik het kan missen zou ik wel willen helpen met medische kosten en kosten van tandheelkundige behandelingen. En met haar naar de markt gaan om verse groente en fruit te kopen als ze echt geen geld heeft om eten te kopen. Maar ik zou zeker nooit vakanties voor haar betalen, want om op vakantie te kunnen moet je hard werken. Zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 03 mei 2016 @ 07:52:

[...]





Je punt is?



Wat is dit nou voor reactie?!

Ze vraagt dit in haar OP notabene en ik geef onze situatie weer.
Je leent niet meer, je geeft. Normaal zie je dat de ouders de kinderen helpen, maar dit lijkt de omgekeerde wereld. Bouw het langzaam af of zeg desnoods dat je het zelf niet meer kan missen. Bewindvoering spaart ook voor haar he.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang mijn vader onderhouden die niet voor zichzelf kon zorgen.

Elke week boodschappen doen want zijn geld was op. Geld geven om 'een paar' biertjes te kopen in het weekend in de kroeg. Kleding, noem maar op. Dat deed ik zeker 10 jaar lang.

Later kwam ik erachter dat zijn hele AOW in de gokbak ging.

Daarna ben ik ermee gestopt en heb zijn bankpas ingenomen. Hij kon daarna 50 euro per week zakgeld krijgen van zijn eigen inkomen want ik deed het niet meer.

Ik vind het ook echt ongehoord nu achteraf om zo van je kinderen te profiteren. Bah.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 08:22:

[...]





Wat is dit nou voor reactie?!

Ze vraagt dit in haar OP notabene en ik geef onze situatie weer.Wil je nu een sticker?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 08:22:

[...]





Wat is dit nou voor reactie?!

Ze vraagt dit in haar OP notabene en ik geef onze situatie weer.



Het is een vraag he?

Ze heeft expres haar verhaal onder de OP gezet. En vind zo'n laatste zin in je reactie dan ook nogal vreemd mbt dit verhaal.

Maar goed, je zal het wel niet zo bedoelt hebben. In dat geval excuses.
quote:-NummerZoveel- schreef op 03 mei 2016 @ 08:13:

Valdemar, je kunt bij het OCMW ook een vrijstelling van terugvordering aanvragen. Probeer eens voor jezelf op een rijtje te zetten welke kosten jij allemaal voor jouw moeder hebt betaald, welke excuses zij daarvoor gaf en wat jij daarvoor allemaal hebt moeten doen en laten. Ik denk dat je een goede kans maakt, mochten ze ooit weer bij jou aankloppen. Van hun website:



Het OCMW kan afwijken van de verplichte terugvordering om reden van billijkheid.

Voorbeeld: De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.Kijk hier heb je wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Goede fee, uiteraard bedoel ik dat niet zo.

Ik had alleen de OP gelezen.

Ik zou deze 'moeder' ook niets geven, verder lezend.
Hier moet je echt mee stoppen.



Ik maak elke maand 150 euro over aan mijn moeder omdat ze sinds 1983 een uitkering heeft maar die vraagt nooit om geld en dat voelt heel anders dan wat jij beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 03 mei 2016 @ 08:35:

[...]



Wil je nu een sticker?



En wie ben jij nou weer?

quote:Libra1990 schreef op 03 mei 2016 @ 08:14:

Ik zou absoluut geen geld meer geven voor zaken zoals vakanties! Dat is echt te bizar voor woorden. Ik zou alleen voor medische noodgevallen wat geld opzij zetten voor haar. Dat kapotte gebit is bijvoorbeeld wel iets waarbij ik zou willen helpen. Maar ook dat ben je natuurlijk niet verplicht, zeker niet als je al jarenlang zoveel gegeven hebt.



Mijn moeder is ook een financieel "trainwreck", haar hele leven al afhankelijk van anderen en niet willen werken. Ze leeft nu al jarenlang van partneralimentatie. Als zij straks ouder wordt en de partneralimentatie loopt af, denk ik dat van mij verwacht gaat worden dat ik haar financieel ga ondersteunen (ik ben de oudste en heb voorlopig het hoogste inkomen). Dat ga ik niet doen. Als ik het kan missen zou ik wel willen helpen met medische kosten en kosten van tandheelkundige behandelingen. En met haar naar de markt gaan om verse groente en fruit te kopen als ze echt geen geld heeft om eten te kopen. Maar ik zou zeker nooit vakanties voor haar betalen, want om op vakantie te kunnen moet je hard werken. Zelf.Lijkt me erg vervelend om met zo'n onuitgesproken verwachting om te gaan. Kun je er met haar over praten? Weet ze dat ze t.z.t. niet bij je hoeft aan te kloppen?
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 08:39:

Goede fee, uiteraard bedoel ik dat niet zo.

Ik had alleen de OP gelezen.

Ik zou deze 'moeder' ook niets geven, verder lezend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 08:40:

[...]





En wie ben jij nou weer?



Hayek, aangenaam.



Jouw verhaal is volstrekt irrelevant voor het topic, dus op mij komt het over als even willen vertellen wat jij wel niet voor je moeder doet.
Oh dear, how sad, never mind.
Wat een vervelende situatie dit zeg. Je moet echt stoppen met geld geven en nee niet artikelen etc er dan voor in de plaats gaan kopen. Ze woont in een verzorgingstehuis, ze krijgt daar voldoende. En ze heeft tevens budgetbeheer. Stoppen en wel nu!!! Ik zou heel simpel zeggen, sorry we kunnen het niet meer betalen en punt. Verdere uitleg ben je haar niet verschuldigd.



Wat betreft de zelfmoord, dit is pure chantage. Ze woont denk ik niet zomaar in een verzorgingstehuis? Vermoedelijk manipuleert ze iedereen om haar heen. Heb je wel eens een gesprek met haar verzorger(s) hierover gehad? Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat ze dit weten, vooral van het stelen. Ben een beetje bang dat ze dat daar ook flink doet?



Sterkte, maar echt... de financieele stekker moet je er NU uittrekken. Besteed dat maar aan je eigen, je kids en voor hun studie of iets.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik heb dan wel een schoonmoeder gehad die nog huisjes schoonmaakte met haar oude lijf omdat al haar kinderen met aanhang een paar keer per week gezellig langskwamen. Dat kostte haar best veel geld. Ik vond het zielig dat ze daardoor op haar 76-ste nog moest soppen bij anderen dus heb haar laten stoppen en elke maand geld op haar rekening gestort om de kosten te betalen van al die bezoekjes. Dat is dus een heel ander verhaal en deed ik met liefde. Heeft ze zelf nooit om gevraagd.
Er wordt inderdaad flink misbruik van je gemaakt, dat staat buiten kijf. Maar het blijft ook wel je moeder, dus ik kan me voorstellen dat het heel erg lastig is om nee te zeggen.



Waar zou je jezelf wel goed bij voelen? Helemaal niets meer geven? Een bepaald bedrag op een vast moment per week / maand?



Belangrijkste is denk ik dat je duidelijk bent, haar duidelijk maakt wat ze van je mag verwachten (of dat nou geen geld is of bijv. een vast bedrag per periode) en voet bij stuk houdt bij de uitvoering daarvan. Zodra je gaat afwijken of uitzonderingen gaat maken zal zij weer gaan 'bedelen' en de ruimte pakken die je haar geeft.



Lijkt me wel raar om na zoveel jaar je eigen moeder op te moeten voeden want daar komt het eigenlijk wel een beetje op neer.



Sterkte met deze situatie. (Ik heb ervaring met een bodemloze put als familielid en heb geweigerd financieel te helpen. Ik heb wel hulp aangeboden om overzicht te krijgen en het feitelijke probleem op te lossen maar dat werd geweigerd. Gevolg was dat het contact een tijd verbroken is geweest.)
Alle reacties Link kopieren
[quote]Hayek schreef op 03 mei 2016 @ 08:44:

[...]



Hayek, aangenaam.



Jouw verhaal is volstrekt irrelevant voor het topic, dus op mij komt het over als even willen vertellen wat jij wel niet voor je moeder doet.[/quote





Dit is de OP:

Hoelang en tot welk bedrag zouden jullie gaan om een familielid financieel te ondersteunen? Is er een moment dat het genoeg is of kan dit eeuwig duren?



Mijn reactie is dus gewoon antwoord op haar OP. Niet gelezen en dat was blijkbaar wel nodig, want voegt inderdaad weinig toe aan TO's eigenlijke vraag.

En het is niet mijn moeder.

Die zou niets krijgen, omdat er hier in NL genoeg ondersteunende organisaties zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 03 mei 2016 @ 08:48:

Dit is de OP:

Hoelang en tot welk bedrag zouden jullie gaan om een familielid financieel te ondersteunen? Is er een moment dat het genoeg is of kan dit eeuwig duren?



Mijn reactie is dus gewoon antwoord op haar OP. Niet gelezen en dat was blijkbaar wel nodig, want voegt inderdaad weinig toe aan TO's eigenlijke vraag.

En het is niet mijn moeder.

Die zou niets krijgen, omdat er hier in NL genoeg ondersteunende organisaties zijn.Ik denk dat het dan vooral een misverstand was.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
"Sorry mam, ik kan het geld niet missen"



Meer woorden zou ik er de volgende keer niet aan vuil maken.
Alle reacties Link kopieren
Zonder de andere reacties gelezen te hebben: vraag na op juridischforum.be wat je plichten zijn tov je moeder en wat het ocmw je kan maken.

Het klinkt alsof ze een eigen inkomen heeft, dus ik vermoed dat het wel zal meevallen met die onderhoudsplicht.



quote:Mangooooo schreef op 03 mei 2016 @ 07:08:

Het is toch absurd dat je niet op vakantie kan gaan met je eigen gezin maar dat je wel geld aan jouw moeder geeft om op vakantie te gaan.

Ze vraagt geld aan jou voor luxe uitgaven. Daar zou ik niet aan toe geven!!







En dit dus.

Als het nu nog was dat je moeder anders verging van de honger, oké. Maar dat jij je vakantie opzegt om je moeder vakantie te laten vieren is toch van de zotte.

'Veel te goed is half zot', die vriend van jou met die onderbroek zou wel 's groot gelijk kunnen hebben
Alle reacties Link kopieren
Je noemt jezelf een 'wandelend spaarvarken' als je je moeder niet meer zo sponsoren, maar je geeft wel aan zelf je verbouwing op een laag pitje te hebben gezet en al tijden niet meer op vakantie te zijn geweest. Hoe erg het ook is omdat het je moeder is: draai de geldkraan dicht.



Mijn moeder is namelijk ook een wandelend gat in de hand. Gevalletje minima/bijstandssituatie. Ook jarenlang gesponsord want hier verdienen we ook genoeg en kunnen we het ook missen. Maar mensen die niet met geld om kunnen gaan, gaan dat ook nooit meer leren zo lang ze alles maar toegeschoven krijgen. Ik heb ook jarenlang boodschappen, huurachterstanden en onverwachte kosten betaald. Tegelijkertijd roken mijn moeder en haar vriend als een ketter, hebben ze graag een slok op en schooien ze de ene rommelmarkt na de andere af waarbij ze dozen vol aan prullaria op de kop tikken. Toen ik dat door had was de maat vol en heb ik de kraan dicht gedraaid.



Waarom je moeder overigens per sé op vakantie moet gaan als ze daar eigenlijk het geld niet voor heeft en jij dat vervolgens gaat betalen, ontgaat me volledig. Absurd gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven