Vertrouwensbreuk

20-04-2016 10:07 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva leden,



Al een hele tijd lees ik mee op dit forum, soms omdat ik me in bepaalde situaties herken, omdat ik bepaalde invalshoeken wel kan smaken en soms gewoon voor de fun. Vandaag een account aangemaakt omdat ik zelf met een probleem zit waar ik me niet echt raad mee weet.



Mijn man en ik hebben al een hele weg afgelegd samen. Geen gemakkelijke start gehad (omstandigheden) maar elkaar steeds blijven steunen en elkaar steeds terug gevonden. Onze achtergrond is heel verschillend, hij komt uit een warm nest, heeft alle mogelijkheden gekregen. Ik daarentegen ben opgegroeid in een gebroken gezin, met nogal wat armoede en conflicten.



Onze visie op het leven verschilt ook nogal, al lijkt ons einddoel wel hetzelfde. De weg ernaar toe zorgt voor heel wat problemen, verkeerde communicatie waardoor misverstanden ontstaan. Ons probleem op vandaag zorgt bij mij voor een vertrouwensbreuk (niet de eerste). Voor de tweede keer moet ik tot de ontdekking komen dat mijn man liegt over zijn inkomen.



We hebben een afspraak dat alles in één pot gaat waar we samen over beslissen, dat gaat best goed, alles gebeurt in overleg. Hij is een spaarder, heel erg zuinig, heeft dit meegekregen van thuis uit. Bij mij lag dat iets moeilijker, doordat we thuis nooit iets hadden was er ook geen sprake van sparen, dat heb ik door de jaren heen dus echt moeten leren. Nu heb ik nooit ons geld over de balk gegooid maar toen onze financiën nog gescheiden waren was ik nogal een big spender. Waardoor hij dus blijkbaar een angst heeft ontwikkeld voor mijn omgang met geld.



Afgelopen weekend kwam ik dus tot de ontdekking dat hij al jaren een extra bonus krijgt op het werk. Ik ben ontgoocheld en boos dat hij me dit nooit gezegd heeft en dit deel voor zichzelf houdt. Zijn reactie was dat dit voortkwam uit die angst.. En dat terwijl ik al geruime tijd echt heel erg mijn best doe om meer op zijn manier met geld om te gaan. Hebben ondertussen al een mooie som samen gespaard, ik bezuinig waar het kan. Het gebrek aan vertrouwen doet me pijn en ik weet niet zo heel goed hoe ermee om te gaan.



Aan de ene kant begrijp ik het ook wel maar na de eerste keer (liegen over loon indertijd) dacht ik echt wel dat ik duidelijk was geweest, dat ik er hetzelfde over dacht als hij en ook mijn acties spraken in die richting.

Voel me verraden maar misschien overdrijf ik? Daarom graag wat meningen.



Dank je!
quote:Denouement schreef op 03 mei 2016 @ 11:39:

[...]





Neen hij is gewoon werknemer.

Mijn grote probleem was dat hij erover heeft gelogen terwijl we andere afspraken hadden gemaakt en hij dit heeft gedaan omdat hij zichzelf wil veilig stellen naar de toekomst toe.

Zijn mening is dat hij niet 20jaar alles wil verdelen om dan een groot deel van zijn geld te zien vertrekken met mij. Verschil in loon ong. 2000€

En mijn mening was samen leven, samen delen, evenwaardig met inbreng naar mogelijkheden.



Komen daar niet uit dus zeg ik gewoon ok maar dan doe ik het alleen, ga ik meer werken, heb ik zelf ook volledige controle over eigen spaarcenten. Daartegenover staat wel dat ik van hem verwacht zijn aandeel in het huishouden te doen want dit komt nu volledig op mij aan.



Hij wou verder doen zoals we bezig waren maar dan houdt hij 65% van zijn loon voor zichzelf en spaart nog eens samen met mij terwijl ik slechts 20% van mijn loon voor mezelf heb.

Als je daarbij al het werk in huis en de kids optelt was het wel een heel leuk leven voor hem toch, of ben ik nu zo verkeerd?



Geldt voor jou toch net zo? Ik bedoel, kwamen jullie aan het eind vd maand krap te zitten dan?



Hoeveel uur ga jij nu werken en hoeveel uur werkt hij?
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 03 mei 2016 @ 11:39:

Dus nu gaan jullie alle financiën scheiden en beide 50/50 verdelen? Of naar rato inleggen? (Incl voor jou bijdragen in rente hypotheek en excl voor hem onderhoud huis en hypotheek?)Het wordt voorlopig 50/50
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 03 mei 2016 @ 11:42:

[...]





Geldt voor jou toch net zo? Ik bedoel, kwamen jullie aan het eind vd maand krap te zitten dan?



Hoeveel uur ga jij nu werken en hoeveel uur werkt hij?



Neen tuurlijk niet, er is steeds meer dan genoeg!



Had ik een leuk leven? Ja, ik ben een moedertje, hou van het huishouden en zorg graag voor mijn gezin maar haalde ik daar voordeel uit? Neen absoluut niet! De rekening gemaakt en hou meer over alleen, als hij zijn deel in het huishouden zal gaan doen zal ik niet meer tot 20.30u staan afwassen of strijken.



Hij werkt 38u ik werk er 27
TO heb je nog nagedacht over andere voorstellen, bijv zoals dit:quote:Marana_ schreef op 22 april 2016 @ 19:47:

[...]

Ik vind jouw voorstel dan ook niet fair. Ik zou het volgende voorstellen:

- hij betaalt de aflossing van het huis en het onderhoud

- jij zet voor jezelf eenzelfde bedrag als wat hij in aflossing steekt opzij, op een spaarrekening op jouw naam

- je spreekt voor beiden een bepaalde hoeveelheid zakgeld af

- al het overige geld gaat op 1 hoop, en daarmee betaal je de rente van de hypotheek en alle vaste lastenJe bekijkt het heel zwartwit vind ik. Niet handig, zeker niet als jij de minst verdienende bent die ooit hebt bedacht dat alles op 1 hoop moest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 03 mei 2016 @ 11:54:

TO heb je nog nagedacht over andere voorstellen, bijv zoals dit:





[...]





Je bekijkt het heel zwartwit vind ik. Niet handig, zeker niet als jij de minst verdienende bent die ooit hebt bedacht dat alles op 1 hoop moest.



Ja hoor, ook over gesproken maar wil hij niet want dan kan ik na x-aantal jaar weer gaan lopen met zijn geld.

Ik zie geen andere optie meer hoor. Hij wil het houden zoals het was en zijn maandelijkse extra van 500 (die ik recent dus heb ontdekt) voor zich houden.

Daar steek ik dan wel serieus aan toe en daar voel ik me helemaal niet goed bij. Dan redeneer ik nu als hij en moet ik ook mijn toekomst veilig stellen door onze levens standaard iets naar beneden te halen en zelf meer te gaan werken
Ik denk dat als je die koers wil inslaan, jullie beter geen gezamenlijke pot meer moeten hebben.

Verdeel huis, eten, verzekeringen, vakanties, onkosten etc naar ratio geld en hou rest geld voor sparen, ieder voor zich. Wil jij meer geld, dan zul je ander werk of meer werk moeten regelen. Ieder spaart voor zichzelf. Dan leun je ook niet meer op hem, zoals je nu wel doet. Hij wil niet dat je volledig op hem leunt qua geld (dat is, al zijn geld ook jouw geld), ji wou dit wel, dat hij je provider is, nu die afspraken zijn nu oud, tijd voor een nieuwe. En da is, op eigen benen staan financieel en niet op zijn geld teren, maar op je eigen geld. Misschien dat jij ooit hem kan onderhouden met je geld, dat is een mooi streven.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo op zijn geld teren?! Zij zorgt toch voor het huishouden en de kinderen, daardoor kan zij minder werken, niet omdat ze niet meer wil

werken. En daardoor kan hij het werk doen wat hij nu doet!



Je gaat samen voor jullie toekomst en voor kinderen. Niet zij voor de kinderen en hij voor zijn carrière, kom nou zeg.
Het is haar kind , en zij kan ook gewoon meer werken. Genoeg moeders hoor die full time werken, dochter gaat naar basisschool en je hebt BSO. JE kan ook 4 dagen extra lang werken, heb ik met kinderen ook gedaan, en toch dus full time.

En huishouden, dat kan je dan samen doen. Ik snap niet waarom je zo nodig op het geld van een ander moet leunen, en dan zeggen, ik ben huishouder, dat compenseert. Lijkt me van niet, als je iemand inhuurt voor dat werk, ben je echt geen 2000 euro verschil per maand kwijt.

Dus, wordt financieel onafhankelijk. Niks mis mee, en steun dan die 8 jaar je man eens, zoals hij dat heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben samen ook een kind?

En hij wist dat ze al één kind had en kiest daar dus ook voor. BSO en huishoudster kost ook geld, en je weet niet wat TO verdient.

Maar dat doet er niet eens toe, ik ga ervan uit dat ze samen hebben besloten dat zij minder werkt voor de kinderen, en ja dat compenseert wél! Kunt ze overal heen brengen en werken maar ook zelf voor je kinderen zorgen, allebei prima, maar dat maakt iemand niet minder waard dan dat ze/hij werkt.
Alle reacties Link kopieren
gut, ik voel me nu oud, terwijl ik dat niet ben haha TO kan me helemaal in je vinden hoor.



Wat ik je mee wil geven, motto van mn man (en das echt de grootste spaarder die ik ken):

'als ik je niet met mijn geld vertrouw, waar zou ik dan een kindje met je krijgen? Een kind is vele malen kostbaarder dan mijn spaarrekening.

Ik zit vooral met de vertrouwenskwestie van TO. Als ik mijn bonus voor mijn man zou verzwijgen, dan zou hij subiet ontploffen. Wel t vertrouwen om samen kind op te voeden, maar niet genoeg om de financien samen te doen, dat vind ik nu emotionele armoede, en mijn man helemaal. Ook vind ik dat je de ruimte verdient om je te ontwikkelen en lekker te werken. Ik verdien meer dan man ook al werk ik minder. Ik doe meer in het huishouden omdat mijn man 1 dag meer werkt. Ook al verdient hij minder en ik meer, we delen het gewoon in uren in, niet naar geld. Hoeveel uren werk je, hoeveel uur huishouden, reistijd en kind. Simpele dingen als dat man bv kind naar bed brengt etc, dan ruim ik de tafel op etc. en doe een wasje en vice versa. Ben ik eerder thuis, ruim ik het huis op en andersom (hoewel soms heeft ie een schop onder zn kont nodig )Kunnen we s avonds lekker van elkaar genieten ipv dat er 1tje nog t huishouden staat te doen.

Mijn man bracht een flinke som spaargeld in bij ons trouwen. Boeide hem geen zak, want zijn motto: 'als ik je niet met mijn geld vertrouw, waarom zou ik dan een kindje met je krijgen?. Een kind isvele malen kostbaarder. Verder heeft hij de ruimte gehad om een nieuwe baan en opleiding te doen waardoor ik wat harder in het huishouden werkte, en nu ga ik eraan eentje beginnen waardoor hij meer moet poetsen, en een dag minder gaat werken om de kleine op te vangen. (gatver we klinken wel als heel zoetsappig gezinnetje Kortom je moet elkaar ook wat gunnen hoor.
Nee zij heeft een dochter, ze hebben samen geen kind samen ook een kind.
quote:manguepina schreef op 03 mei 2016 @ 22:03:

gut, ik voel me nu oud, terwijl ik dat niet ben haha TO kan me helemaal in je vinden hoor.



Wat ik je mee wil geven, motto van mn man (en das echt de grootste spaarder die ik ken):

'als ik je niet met mijn geld vertrouw, waar zou ik dan een kindje met je krijgen? Een kind is vele malen kostbaarder dan mijn spaarrekening.

Ik zit vooral met de vertrouwenskwestie van TO. Als ik mijn bonus voor mijn man zou verzwijgen, dan zou hij subiet ontploffen. Wel t vertrouwen om samen kind op te voeden, maar niet genoeg om de financien samen te doen, dat vind ik nu emotionele armoede, en mijn man helemaal. Ook vind ik dat je de ruimte verdient om je te ontwikkelen en lekker te werken. Ik verdien meer dan man ook al werk ik minder. Ik doe meer in het huishouden omdat mijn man 1 dag meer werkt. Ook al verdient hij minder en ik meer, we delen het gewoon in uren in, niet naar geld. Hoeveel uren werk je, hoeveel uur huishouden, reistijd en kind. Simpele dingen als dat man bv kind naar bed brengt etc, dan ruim ik de tafel op etc. en doe een wasje en vice versa. Ben ik eerder thuis, ruim ik het huis op en andersom (hoewel soms heeft ie een schop onder zn kont nodig )Kunnen we s avonds lekker van elkaar genieten ipv dat er 1tje nog t huishouden staat te doen.

Mijn man bracht een flinke som spaargeld in bij ons trouwen. Boeide hem geen zak, want zijn motto: 'als ik je niet met mijn geld vertrouw, waarom zou ik dan een kindje met je krijgen?. Een kind isvele malen kostbaarder. Verder heeft hij de ruimte gehad om een nieuwe baan en opleiding te doen waardoor ik wat harder in het huishouden werkte, en nu ga ik eraan eentje beginnen waardoor hij meer moet poetsen, en een dag minder gaat werken om de kleine op te vangen. (gatver we klinken wel als heel zoetsappig gezinnetje Kortom je moet elkaar ook wat gunnen hoor.Het elkaar wat gunnen, mee eens. Laat to hem zijn bonus gunnen, waarom ook dat willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 03 mei 2016 @ 22:18:

Nee zij heeft een dochter, ze hebben samen geen kind.Hebben samen ook een kind hoor.
quote:Denouement schreef op 03 mei 2016 @ 22:27:

[...]





Hebben samen ook een kind hoor.Heb het gecorrigeerd. Had gelezen over je dochter, niks over kind twee.
[quote]swifty schreef op 03 mei 2016 @ 22:18:

Nee zij heeft een dochter, ze hebben samen geen kind. samen ook een kind
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 03-05-2016 22:33
Reden: Mosterd
% gewijzigd
En lukt het je om je vriend zijn eigen verdiende geld te gunnen? Hij wil dit graag zo, waarom roept dat zoveel verzet en liefdeloosheid op?
quote:rondbontje schreef op 03 mei 2016 @ 21:33:

Ze hebben samen ook een kind?

En hij wist dat ze al één kind had en kiest daar dus ook voor. BSO en huishoudster kost ook geld, en je weet niet wat TO verdient.

Maar dat doet er niet eens toe, ik ga ervan uit dat ze samen hebben besloten dat zij minder werkt voor de kinderen, en ja dat compenseert wél! Kunt ze overal heen brengen en werken maar ook zelf voor je kinderen zorgen, allebei prima, maar dat maakt iemand niet minder waard dan dat ze/hij werkt.Alsof je het huishouden niet kan doen als je full time werkt....ahum....ik vermoed dat to zelfs met fulltime werk ook niet wil dat hij zijn bonus houdt.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 03 mei 2016 @ 22:19:

[...]





Het elkaar wat gunnen, mee eens. Laat to hem zijn bonus gunnen, waarom ook dat willen hebben.



Het gaat me niet om die bonus maar om onze afspraak alles op 1 hoop (naast zijn woning) en het toch anders doen. Nu gun ik het hem toch? Maar dan ga ik wel opnieuw wat meer uren werken en verwacht ik dat hij zijn deel in het huishouden doet. Ik hoef toch niet alles alleen te doen? Snap je punt niet zo goed.



Ik voelde me heel goed in het "samen" verhaal, hij overduidelijk niet want loog erover. De enige manier waarbij ik me dan nog goed voel is 50/50, dan heb ik ook niet meer het gevoel op zijn kap te leven en voel ik me geen goedkope huishoudster. Dan is mijn tijd die ik in de relatie investeer net zoveel waard als die van hem en dan mag hij 5000€ sparen op een maand terwijl ik er 500 opzij zet, maakt me niet uit, voelde me er minder door.



Nogmaals, ik kan me financieel echt wel overeind houden hoor.. Wil daar zelfs aan inboeten om samen iets op te bouwen. Gaat me niet zozeer om het geld, wel om gelijkwaardig te staan in de relatie en samenleven.
Dan ga je toch ook full time werken, en regel dat huishouden verdeeld is. Tijd om mee te bewegen , de afspraak ik allang verleden tijd, want je vriend heeft lang al dingen opzij gezet en afspraak niet meer als zijnde akkoord gezien. En anders schoonmaker regelen, kan ook.
En je kan moeilijk van gelijkwaardigheid spreken als jij niet gelijke loon binnenhaalt. Als je daarvoor zorgt is het echt gelijk in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Als je van het begin af aan had geweten van die bonus. Had je dan de verdeling anders gedaan?



Zo niet, dan begrijp ik niet waarom je nu alles op de schop wilt gooien. Wil je hem straffen?
quote:swifty schreef op 03 mei 2016 @ 22:39:

En je kan moeilijk van gelijkwaardigheid spreken als jij niet gelijke loon binnenhaalt. Als je daarvoor zorgt is het echt gelijk in mijn ogen.Wat een flauwekul. Er zullen maar weinig stellen zijn waar beiden hetzelfde verdienen, omdat je nou eenmaal een andere baan hebt in een andere tak met ander aantal dienstjaren enzovoort enzovoort. Dan ben je dus minderwaardig als je degene bent met het mindere loon?
Alle reacties Link kopieren
Straffen? Auw zeg.. Neen helemaal niet!

Ik wil het eerlijk gaan verdelen, that's it.

Dat houdt inderdaad in dat ik meer tijd zal steken in betaalde arbeid en dat hij meer zal moeten doen in het huishouden. Ik ga me echt niet lam werken en alles alleen doen hoor!



Het woord bonus is nogal verkeerd gekozen van mij, is een maandelijkse forfait voor buitenlandse trips.

Enfin, maakt niet uit. Maar die hoort in mijn ogen bij zijn loon ja, dus was het inderdaad anders geweest bij start van onze afspraak.
Maar dan werk jij straks ruim een dag minder dan je partner, hoe zie je dan die 50/50 verdeling van het huishouden?
Alle reacties Link kopieren
quote:loisnvt schreef op 03 mei 2016 @ 22:56:

Maar dan werk jij straks ruim een dag minder dan je partner, hoe zie je dan die 50/50 verdeling van het huishouden?



Die dag ga ik iets leuks doen!

Waarom zou ik die dag het huishouden moeten doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven