Ebru Umar

26-04-2016 12:18 696 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren plaatste ik een nieuwsbericht over Ebru in het topic van de Duitse cabaretier, maar op het Erdogan-topic staan ook berichten over Ebru. Ebru is zo vaak in het nieuws dat ze een 'eigen' topic verdiend. Ze werd in Turkije opgepakt, voor de rechter geleid, er is in haar woning in Nederland ingebroken en haar muur werd beklad.

Het gaat allemaal om vrijheid van meningsuiting. Dat is een groot goed, hoewel de uitlatingen van de Duitse cabaretier toch echt te ver ging, zo ook die laatste van Hans Teeuwen. Waar is de grens? Ze doen het (denk ik) omdat journalisten in Turkije worden opgesloten als ze iets schrijven wat men niet wil horen.



Mag je een cabaretier, journalist of columniste opsluiten of van bed lichten en mee nemen naar het politiebureau vanwege een kritische mening? Nee, zeker niet. Voor het beledigen? Misschien wel. Mag Turkije een oproep doen aan Nederturken om te klikken over wat Nederlanders in Nederland zeggen? NEE. Dat is haatzaaien en burgers tegen elkaar opzetten.



Is de loyaliteit aan de vrije-mening in ons vrije land in gevaar omdat er mensen zijn die de 'praktijk van onderdrukking' in ere houden?





RTL Nieuws

3 uur geleden



Eerste column sinds arrestatie: 'Gefeliciteerd met jullie totaal mislukte Nederlanderschap'



© ANP



Dat ze momenteel vastzit in Turkije lijkt voor columniste Ebru Umar geen reden om haar toon te matigen. In haar eerste column sinds ze zaterdag werd gearresteerd, heeft Umar hard uitgehaald naar de Nederlanders van Turkse komaf die er volgens haar voor hebben gezorgd dat ze het land niet mag verlaten.



"GEFELICITEERD met jullie totaal mislukte Nederlanderschap", schrijft Umar in haar column in Metro. "GEFELICITEERD met jullie loyaliteit aan een stel berggeiten uit Turkije, geitenneukers zo je wilt, die jullie volgen zodra ze oproepen tot NSB-gedrag. Enig idee wat een NSB'er was? O wacht nee, die lessen over de Tweede Wereldoorlog zijn geschrapt he? Ja, dank voor het weg met ons. Ik feliciteer jullie Nederturken met je NSB-gedrag. Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije."



Overuren



Ze dankt in haar column ook familie, vrienden en collega's voor alle steun en de hoofdredacteuren die 'overuren draaien mij naar Nederland te krijgen'. "Zij werken, zodat jullie Nederland kunnen beroven van alle vrijheden waar ook jullie ouders een leven aan gewijd hebben", besluit Umar.



Zie ook:



'De meest onderdrukkende landen ter wereld'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 28 april 2016 @ 23:16:

Ik begrijp echt helemaal niks van je laatste post....ik reageerde slechts op een post van iemand andersJa volgens mij citeer ik nu verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 28 april 2016 @ 18:52:

[...]





Weet je, ik vind Halina Reijn ook een gruwel, maar je kan toch niet ontkennen dat zij een gerespecteerd actrice is. Ze heeft een Theo d'Or en een Gouden Kalf gewonnen. En je komt niet zomaar bij Toneelgroep Amsterdam in Hamlet enzo te staan.



Volgens mij is Ebru Umar geen gerespecteerd columniste. Misschien onder islamofoben en schreeuwvolk vanwege de onderwerpen, maar journalistiek en schrijftechnisch stelt het allemaal niets voor.



Je kan Halina Reijn een sneu persoon vinden dat ze een kinderwens heeft maar geen partner en Ebru Umar zal dat ook wel vinden, maar zoals Ebru doet, Halina compleet af te zeiken (o.a. over haar uiterlijk) ter eer en meerdere glorie van haarzelf, dat kan ik toch niet aardig noemen. Nul medelijden hebben met verdronken Syriërs ook niet. Nee, ik begrijp niet dat er mensen zijn die haar aardig vinden.Volgens Ebru is aardig zijn zoooo 2015.....
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:zuidwester schreef op 28 april 2016 @ 19:32:

Inderdaad wel hypocriet dat Ebru een huis aan de Turkse Rivièra heeft. Dat vond ik meteen al, toen ik het hoorde.Waarom is dat hypocriet? Zij wil een 2e huis en koopt deze op haar favoriete vakantieland.
Alle reacties Link kopieren
Ik quote mezelf maar even;quote:elfje26 schreef op 27 april 2016 @ 16:38:

Laat ik vooropstellen dat ik tegen de arrestatie van Ebru ben. Waar ik echter niemand over hoor en wat vooral mijn eerste reactie was; huis in Turkije? Hoe hypocriet.



Dus deze vrouw die altijd schrijft dat buitenlanders die Nederland bekritiseren beter terug kunnen gaan naar hun moederland, schaft zelf wel een huis aan in het land dat in haar ogen niks goed kan doen.



Familie bezoek ok. Maar een vakantie huis kan ook in Spanje. Hypocriet.
quote:mienietjefietje schreef op 28 april 2016 @ 23:26:

[...]





Volgens Ebru is aardig zijn zoooo 2015.....Volgens Maylina is schelden, schoppen, schreeuwen en afzeiken om jezelf een veer in de reet te steken zó kleuter.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnDu schreef op 28 april 2016 @ 23:44:

[...]





Waarom is dat hypocriet? Zij wil een 2e huis en koopt deze op haar favoriete vakantieland.Een land waar volgens haar niks goed aan is, politiek en maatschappelijk gezien, kan niet haar favorite vakantieland zijn! Dan ben je een huichelaar.
I believe in good
quote:zuidwester schreef op 29 april 2016 @ 09:17:

[...]





Een land waar volgens haar niks goed aan is, politiek en maatschappelijk gezien, kan niet haar favorite vakantieland zijn! Dan ben je een huichelaar.Haar familie woont daar dus ze heeft het in betere tijden meegemaakt. Dikke kans dat ze haar huis daar een paar jaar geleden gekocht heeft natuurlijk maakt je dat niet hypocriet en ook mag ze vinden dat het land nogal wat te wensen overlaat.
quote:zuidwester schreef op 29 april 2016 @ 09:17:

[...]





Een land waar volgens haar niks goed aan is, politiek en maatschappelijk gezien, kan niet haar favorite vakantieland zijn! Dan ben je een huichelaar.Nouuuu, ik vind de VS politiek en maatschappelijk gezien een volkomen gestoord land, maar ik ga er graag naartoe op vakantie,
quote:zuidwester schreef op 29 april 2016 @ 09:17:

[...]





Een land waar volgens haar niks goed aan is, politiek en maatschappelijk gezien, kan niet haar favorite vakantieland zijn! Dan ben je een huichelaar.Dan stikt dit land van de huichelaars. Er wonen hier heul veul mensen die kotsen op het westen , maar wel wonen en profiteren van alles wat dit landje hen biedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 29 april 2016 @ 10:13:

[...]





Dan stikt dit land van de huichelaars. Er wonen hier heul veul mensen die kotsen op het westen , maar wel wonen en profiteren van alles wat dit landje hen biedt.En dat zijn precies de mensen die Ebru altijd afzeikt, dus waarom doet ze het zelf ook?
Alle reacties Link kopieren
(Weg; ging wat mis met reageren)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2016 @ 12:29:

Ik vond het een prima column, vinger op de zere plek.

Het is van de zotte dat Erdogan Nederlandse Turken oproept om te klikken. Wat mij betreft gaan die Erdogan-NSB-ers met het eerste vliegtuig terug. Het is idioot dat Nederlanders van Turkse komaf Erdogan als hun leider zien. Bij die mensen is de integratie inderdaad totaal mislukt.

En ik vind het verbijsterend dat een columniste opgepakt wordt, nu het land niet meer uit mag en dat er vervolgens in haar appartement in Nederland ingebroken wordt. Tijd om eens grenzen te gaan stellen lijkt me.Wat mij betreft worden deze extremisten opgepakt en gaan ze met de eerste de beste vliegtuig naar hun vriend Erdogan. Er is een aantijging dat een aantal van deze extremisten ook in de Tweede Kamer zitten. Bedreigend misschien, maar ik wil daar eerst een hard bewijs van, voordat ik die aantijging als feit ga zien.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 29 april 2016 @ 12:03:

[...]





En dat zijn precies de mensen die Ebru altijd afzeikt, dus waarom doet ze het zelf ook?

Net zoals de schreeuwers en zeikerds hier heeft zij daar wortels. Daarnaast is er niks mis met kritiek hebben op een samenleving en al helemaal niet als je er (deels) woont. Het is veel raarder om een sterke mening te hebben over een land of de inwoners ervan als je er nooit geweest bent. Toen Dr. Phil uit zijn nek lulde dat Nederland "een land van drugs en hoeren" was, was dat niet alleen aantoonbaar fout, het was bona fide achterlijk en gevoed door vooroordelen.



Niemand hoeft Ebru Umar aardig te vinden of haar schrijfstijl geweldig. Waar het om gaat is dat ze kritiek levert op de regering van een land waar haar wortels liggen, vanuit Nederland, en ze daarvoor verklikt en opgepakt is. En vervolgens begint de karaktermoord. "Ja maar ze is echt onaardig, lelijk, schrijft niet goed, zeikt Halina af, is hypocriet dat ze daar op vakantie gaat", iets wat helemaal langs de feiten heengaat. Als Ebru Umar een lief en lekker wijf was geweest en hetzelfde overkomen was, dan was het probleem waarschijnlijk dat ze niet islamitische genoeg was, als ze een hoofddoek op had gehad had het daar weer over gegaan.



Een van onze staatsburgers zit vast in een ander land vanwege kritiek die grotendeels hier geleverd is en dat is de kern.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag ze daar blijven. Ik zit niet te wachten op iemand die haar bekendheid gebruikt om mensen te beledigen en het dan onnozel afdoen met: ja maar, vrijheid van meningsuiting.....



Zij, en zo zijn er nog meer, sturen aan op nog meer ellende in de wereld. Mensen en landen tegen over elkaar zetten en zich zelf verschuilen achter het recht om alles maar denken te mogen zeggen wat ze wil. Een jaar geleden met Charlie Ebdo nam ik het de terroristen kwalijk dat ze op hun teentjes getrapt waren om een cartoon ( Hoewel ik nooit begrijp waarom sommige uitingen zo ver moeten gaan ) en er zoveel mensen slachtoffer waren van geweld. Nu denk ik daar anders over. Ik zal nooit begrip opbrengen voor terroristen maar zeker ook niet voor cartoonschrijvers, zogenaamde komieken en mensen als Umar.



Lekker laten zitten daar en vooral geen aandacht geven.
Alle reacties Link kopieren
Het begrip "karaktermoord" lijkt me hier zeker op zijn plaats. Dat ze bij tijd en wijle met vitriool schrijft (soms is ze een echte kenau) lijkt me geen goede reden om iemand op te pakken, te intimideren en een verbod om uit te reizen op te leggen.



Waar ik me telkens weet over verbaas is, hoe sommige mensen het begrip "vrijheid van meningsuiting" interpreteren. Die "sommige mensen" eisen vrijheid van meningsuiting (in Nederland toch de normaalste zaak van de wereld) en dat maken ze bij tijd en wijle dan ook op dikwijls niet mis te verstane wijze duidelijk. Dat anderen ook vrijheid van meningsuiting hebben dringt echter niet door.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Acer1968 schreef op 03 mei 2016 @ 11:40:

Van mij mag ze daar blijven. Ik zit niet te wachten op iemand die haar bekendheid gebruikt om mensen te beledigen en het dan onnozel afdoen met: ja maar, vrijheid van meningsuiting.....



Zij, en zo zijn er nog meer, sturen aan op nog meer ellende in de wereld. Mensen en landen tegen over elkaar zetten en zich zelf verschuilen achter het recht om alles maar denken te mogen zeggen wat ze wil. Een jaar geleden met Charlie Ebdo nam ik het de terroristen kwalijk dat ze op hun teentjes getrapt waren om een cartoon ( Hoewel ik nooit begrijp waarom sommige uitingen zo ver moeten gaan ) en er zoveel mensen slachtoffer waren van geweld. Nu denk ik daar anders over. Ik zal nooit begrip opbrengen voor terroristen maar zeker ook niet voor cartoonschrijvers, zogenaamde komieken en mensen als Umar.



Lekker laten zitten daar en vooral geen aandacht geven.



Je geeft nu toch aandacht.

Waarom moeten al die mensen die een kort lontje hebben met fluwelen handschoentjes worden aangepakt? Ze zullen toch ooit moeten leren hoe het in een westerse samenleving werkt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2016 @ 11:49:

Het begrip "karaktermoord" lijkt me hier zeker op zijn plaats. Dat ze bij tijd en wijle met vitriool schrijft (soms is ze een echte kenau) lijkt me geen goede reden om iemand op te pakken, te intimideren en een verbod om uit te reizen op te leggen.



Waar ik me telkens weet over verbaas is, hoe sommige mensen het begrip "vrijheid van meningsuiting" interpreteren. Die "sommige mensen" eisen vrijheid van meningsuiting (in Nederland toch de normaalste zaak van de wereld) en dat maken ze bij tijd en wijle dan ook op dikwijls niet mis te verstane wijze duidelijk. Dat anderen ook vrijheid van meningsuiting hebben dringt echter niet door.Ebru Umar is zich inderdaad als geen ander bewust van het feit dat anderen ook vrijheid van meningsuiting hebben. Zie haar verzameling bedreigingen en beledigingen.



Ik kan mij bijvoorbeeld ook dood ergeren aan de stukjes tekst die de laatste jaren opduiken bij de dodenherdenking: "Zodat we stil kunnen staan bij allen die ervoor hebben gezorgd, dat wij in vrijheid alles kunnen en mogen denken, zeggen en doen zonder onze medemens te beledigen en in verlegenheid te brengen." We zijn echt behoorlijk ver van het padje af aan het raken met zijn allen als we denken dat vrijheid van meningsuiting grenzen heeft waar anderen mogelijk beledigd kunnen raken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Acer1968 schreef op 03 mei 2016 @ 11:40:

...Ik zal nooit begrip opbrengen voor terroristen maar zeker ook niet voor cartoonschrijvers, zogenaamde komieken en mensen als Umar...Als je dat op hetzelfde niveau plaatst dan heb je iets niet begrepen. De terroristen die de redactie van Charlie Hebdo neerknalden hadden ook een beetje last van dingen in een onwerkelijk perspectief plaatsen, een perspectief dat moord gepast vindt voor het maken van een tekening. En deze vergoelijkende manier van denken is dus precies waarom rotwijven als Ebru Umar nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lotus77 schreef op 03 mei 2016 @ 12:37:

[...]

Als je dat op hetzelfde niveau plaatst dan heb je iets niet begrepen. De terroristen die de redactie van Charlie Hebdo neerknalden hadden ook een beetje last van dingen in een onwerkelijk perspectief plaatsen, een perspectief dat moord gepast vindt voor het maken van een tekening. En deze vergoelijkende manier van denken is dus precies waarom rotwijven als Ebru Umar nodig zijn.Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie vindt dat het meevalt:



http://www.ad.nl/ad/nl/31 ... m-beledigen-Erdogan.dhtml



Ayhan Erbudak, voorzitter van de Alevitische Culturele Vereniging Amersfoort, hangt in zijn geboorteland Turkije een gevangenisstraf van enkele jaren boven het hoofd. Op zijn facebookpagina zou hij president Erdogan hebben beledigd.



Erbudak (54) plaatste vorig jaar zomer een bericht waarin hij het Turkse staatshoofd voor iets uitmaakte wat zich naar eigen zeggen laat vertalen als 'klootzak'. Twee weken geleden moest hij zich in Turkije verantwoorden voor deze actie. In juni wordt de zaak tegen hem inhoudelijk behandeld door de Turkse rechtbank en hoort hij of en zo ja op welke manier hij wordt gestraft.



Erbudak, die een vrouw en twee kinderen heeft, vreest het ergste. ,,Turken die iets soortgelijks hebben gedaan, hebben een geldboete tot wel 10.000 euro moeten betalen," zegt hij. ,,Betalen ze dat niet, dan moeten ze algauw vijf jaar de cel in. Ik heb geen geld, dus in mijn geval zal het waarschijnlijk neerkomen op die celstraf. Al hoop ik natuurlijk dat mijn advocaat de zaak van de staat kan winnen."



Onder druk

De Turkse overheid probeerde na het zenden van het facebookbericht meerdere malen via internet met Erbudak in contact te komen en hem om tekst en uitleg te vragen. Dat lukte niet. ,,Ze hebben uiteindelijk mijn neef opgepakt en onder druk gezet om aan mijn adres te komen. Hij woont in Turkije en heeft dezelfde achternaam. Hij heeft mijn gegevens gegeven. Hij moest wel."



De Amersfoorter kreeg een dagvaarding op de mat, waarin hem te verstaan werd gegeven direct te worden opgepakt, als hij voet zou zetten op Turkse bodem. ,,Dat is heel erg: ik heb familie in Turkije, die ik graag wil bezoeken." Door tussenkomst van vrienden in Turkije wordt het arrestatiebevel geschrapt, maar moet Erbudak zich verplicht melden op het politiebureau in Ankara.



Kort na Erbudaks verblijf in zijn geboorteland kwam Erdogan in Nederland in het nieuws, omdat hij de Turks-Nederlandse columniste Ebru Umar liet arresteren na het verspreiden van beledigende tweets. ,,Turkije doet er alles aan om mensen bang te maken die iets negatiefs zeggen," meent Erbudak. ,,Internet, kranten... álles houden ze in de gaten."



Erbudak krijgt veel steun van de 'tientallen leden' van de Amersfoortse vereniging, die een stroming binnen het islamitische geloof vertegenwoordigt. ,,Dat is erg fijn, maar de angst voor wat er komt, neemt het niet weg."



Ik denk dat het tijd is om en het sociale verzekeringsverdrag met Turkije op te zeggen en Turken te laten kiezen of een Turks/Nederlands paspoort. En dat hele visumvrij reizen voor Turken mag ook op de lange baan wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Acer1968 schreef op 03 mei 2016 @ 11:40:

Van mij mag ze daar blijven. Ik zit niet te wachten op iemand die haar bekendheid gebruikt om mensen te beledigen en het dan onnozel afdoen met: ja maar, vrijheid van meningsuiting.....



Zij, en zo zijn er nog meer, sturen aan op nog meer ellende in de wereld. Mensen en landen tegen over elkaar zetten en zich zelf verschuilen achter het recht om alles maar denken te mogen zeggen wat ze wil. Een jaar geleden met Charlie Ebdo nam ik het de terroristen kwalijk dat ze op hun teentjes getrapt waren om een cartoon ( Hoewel ik nooit begrijp waarom sommige uitingen zo ver moeten gaan ) en er zoveel mensen slachtoffer waren van geweld. Nu denk ik daar anders over. Ik zal nooit begrip opbrengen voor terroristen maar zeker ook niet voor cartoonschrijvers, zogenaamde komieken en mensen als Umar.



Lekker laten zitten daar en vooral geen aandacht geven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 03 mei 2016 @ 13:12:

Voor wie vindt dat het meevalt:



http://www.ad.nl/ad/nl/31 ... m-beledigen-Erdogan.dhtml



Ayhan Erbudak, voorzitter van de Alevitische Culturele Vereniging Amersfoort, hangt in zijn geboorteland Turkije een gevangenisstraf van enkele jaren boven het hoofd. Op zijn facebookpagina zou hij president Erdogan hebben beledigd.



Erbudak (54) plaatste vorig jaar zomer een bericht waarin hij het Turkse staatshoofd voor iets uitmaakte wat zich naar eigen zeggen laat vertalen als 'klootzak'. Twee weken geleden moest hij zich in Turkije verantwoorden voor deze actie. In juni wordt de zaak tegen hem inhoudelijk behandeld door de Turkse rechtbank en hoort hij of en zo ja op welke manier hij wordt gestraft.



Erbudak, die een vrouw en twee kinderen heeft, vreest het ergste. ,,Turken die iets soortgelijks hebben gedaan, hebben een geldboete tot wel 10.000 euro moeten betalen," zegt hij. ,,Betalen ze dat niet, dan moeten ze algauw vijf jaar de cel in. Ik heb geen geld, dus in mijn geval zal het waarschijnlijk neerkomen op die celstraf. Al hoop ik natuurlijk dat mijn advocaat de zaak van de staat kan winnen."



Onder druk

De Turkse overheid probeerde na het zenden van het facebookbericht meerdere malen via internet met Erbudak in contact te komen en hem om tekst en uitleg te vragen. Dat lukte niet. ,,Ze hebben uiteindelijk mijn neef opgepakt en onder druk gezet om aan mijn adres te komen. Hij woont in Turkije en heeft dezelfde achternaam. Hij heeft mijn gegevens gegeven. Hij moest wel."



De Amersfoorter kreeg een dagvaarding op de mat, waarin hem te verstaan werd gegeven direct te worden opgepakt, als hij voet zou zetten op Turkse bodem. ,,Dat is heel erg: ik heb familie in Turkije, die ik graag wil bezoeken." Door tussenkomst van vrienden in Turkije wordt het arrestatiebevel geschrapt, maar moet Erbudak zich verplicht melden op het politiebureau in Ankara.



Kort na Erbudaks verblijf in zijn geboorteland kwam Erdogan in Nederland in het nieuws, omdat hij de Turks-Nederlandse columniste Ebru Umar liet arresteren na het verspreiden van beledigende tweets. ,,Turkije doet er alles aan om mensen bang te maken die iets negatiefs zeggen," meent Erbudak. ,,Internet, kranten... álles houden ze in de gaten."



Erbudak krijgt veel steun van de 'tientallen leden' van de Amersfoortse vereniging, die een stroming binnen het islamitische geloof vertegenwoordigt. ,,Dat is erg fijn, maar de angst voor wat er komt, neemt het niet weg."



Ik denk dat het tijd is om en het sociale verzekeringsverdrag met Turkije op te zeggen en Turken te laten kiezen of een Turks/Nederlands paspoort. En dat hele visumvrij reizen voor Turken mag ook op de lange baan wat mij betreft.Afschuwelijk.



En dan blijft Turkije maar zeuren voor miljarden vanwege het aanpakken van het vluchtelingenprobleem, en nu word binnenkort de visum-plicht opgeheven ook ivm het aanpakken van vluchtelingenprobleem. Hij heeft wel erg veel duiven op het dak (=oud gezegde). Naar wie stappen wij als we een probleem hebben met het hoge aantal vluchtelingen?



Erdogan heeft Merkel in de houtgreep en zij blijft buigen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijnmond.nl/ni ... -Turkije-dan-in-Nederland



Umar, ik voel mij haast veiliger in Turkije dan in Nederland.



En nu maar wachten op de vraag waarom ze dan voornemens is haar Turkse paspoort in te leveren en niet haar Nederlandse.



Niemand?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Quote





[quote]missmadame schreef op 03 mei 2016 @ 13:12:

Voor wie vindt dat het meevalt:



http://www.ad.nl/ad/nl/31 ... m-beledigen-Erdogan.dhtml



Ayhan Erbudak, voorzitter van de Alevitische Culturele Vereniging Amersfoort, hangt in zijn geboorteland Turkije een gevangenisstraf van enkele jaren boven het hoofd. Op zijn facebookpagina zou hij president Erdogan hebben beledigd.



Erdogan is waarschijnlijk al diep beledigd als zijn vrouw hem "suffie" noemt als hij zijn glaasje thee omgooit.



Erbudak (54) plaatste vorig jaar zomer een bericht waarin hij het Turkse staatshoofd voor iets uitmaakte wat zich naar eigen zeggen laat vertalen als 'klootzak'. Twee weken geleden moest hij zich in Turkije verantwoorden voor deze actie. In juni wordt de zaak tegen hem inhoudelijk behandeld door de Turkse rechtbank en hoort hij of en zo ja op welke manier hij wordt gestraft.



De her-invoering van de doodstraf staat op de agenda





Erbudak, die een vrouw en twee kinderen heeft, vreest het ergste. ,,Turken die iets soortgelijks hebben gedaan, hebben een geldboete tot wel 10.000 euro moeten betalen," zegt hij. ,,Betalen ze dat niet, dan moeten ze algauw vijf jaar de cel in. Ik heb geen geld, dus in mijn geval zal het waarschijnlijk neerkomen op die celstraf. Al hoop ik natuurlijk dat mijn advocaat de zaak van de staat kan winnen."



Onder druk

De Turkse overheid probeerde na het zenden van het facebookbericht meerdere malen via internet met Erbudak in contact te komen en hem om tekst en uitleg te vragen. Dat lukte niet. ,,Ze hebben uiteindelijk mijn neef opgepakt en onder druk gezet om aan mijn adres te komen. Hij woont in Turkije en heeft dezelfde achternaam. Hij heeft mijn gegevens gegeven. Hij moest wel."



Hitler deed dat net zo.



De Amersfoorter kreeg een dagvaarding op de mat, waarin hem te verstaan werd gegeven direct te worden opgepakt, als hij voet zou zetten op Turkse bodem. ,,Dat is heel erg: ik heb familie in Turkije, die ik graag wil bezoeken." Door tussenkomst van vrienden in Turkije wordt het arrestatiebevel geschrapt, maar moet Erbudak zich verplicht melden op het politiebureau in Ankara.



Nu wacht hij waarschijnlijk op het moment dat zijn familieleden om ieder wissewasje worden opgepakt, misschien zelfs als iemand denkt ongezien even lekker in zijn neus te kunnen peuteren.



Kort na Erbudaks verblijf in zijn geboorteland kwam Erdogan in Nederland in het nieuws, omdat hij de Turks-Nederlandse columniste Ebru Umar liet arresteren na het verspreiden van beledigende tweets. ,,Turkije doet er alles aan om mensen bang te maken die iets negatiefs zeggen," meent Erbudak. ,,Internet, kranten... álles houden ze in de gaten."



Op de site van TV Rijnmond staat dat Ebru zich in Turkije op dit moment veiliger voelt dan in Nederland, het stukje heb ik hier ergens geplakt.



Erbudak krijgt veel steun van de 'tientallen leden' van de Amersfoortse vereniging, die een stroming binnen het islamitische geloof vertegenwoordigt. ,,Dat is erg fijn, maar de angst voor wat er komt, neemt het niet weg."



Wat kun je er vanuit Nederland aan doen? Al bemoeit de keizer van China zich ermee, de kalief van Turkije denkt oppermachtig te zijn.



Ik denk dat het tijd is om en het sociale verzekeringsverdrag met Turkije op te zeggen en Turken te laten kiezen of een Turks/Nederlands paspoort. En dat hele visumvrij reizen voor Turken mag ook op de lange baan wat mij betreft.



Sinds vandaag mogen ze visumvrij reizen, alleen moet er nog een ander probleem worden opgelost, in de Turkse paspoorten staat geen hologram, misschien in de nieuwe exemplaren wel. Ik hoorde het overigens tussen neus en lippen door maar het komt wel in een krant.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee waarom het plotseling cursief is, verkeerde icoontje aangeklikt vermoed ik.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven