huis zelf verkopen??? wie ervaring

08-07-2009 22:56 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen ons huis gaan verkopen, maar het liefst de makelaarskosten (in eerste instantie) besparen. We hebben twee serieuze geinteresseerden. Ik weet dat er sites zijn waar je zelf je huis op zet, maar dan moet je wel goed de waarde van je woning weten om te zien of je akkoord moet gaan met een bod. Daarnaast moet uiteindelijk nog de koopakte geregeld worden.

Ik zie dingen op makelaarsland. Allerlei verkooppakketten.

Wie heeft ervaring met het zelf verkopen? Waar liep je tegen aan?

Was het veel regelwerk? Heb je de juiste prijs ontvangen?

Heel graag jullie ervaringen...alvast hartelijk dank!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis gekocht van mensen die via Makelaarsland werkten. Het is dat wij zelf een aankoopmakelaar hadden die nogal vasthoudend en nuchter was, anders was het wellicht mislukt, zo knullig als dat ging.



Ten eerste hadden ze een onrealistisch hoge vraagprijs, iets wat ik vaker heb gezien bij Makelaarsland. Misschien in deze tijd niet meer.



Ten tweede was ML tijdens de onderhandelingen een tijdlang onbereikbaar, en we mochten volgens de voorwaarden geen rechtstreeks contact opnemen met de verkopers. Toen is de koop bijna afgeketst. 't Is dat de verkoper zelf op zeker moment maar eens ging bellen zo van "jongens het kan toch niet ineens fout gaan nu?".



Dus ik denk dat je het wel kunt doen, maar dat je heel alert moet zijn op deze punten, en dus vooral zelf heel actief zijn.
Wij hebben ons huis verkocht via makelaarsland, gewoon omdat het heel veel geld scheelde. Je moet inderdaad zelf wel wat actiever zijn, zoals een goede verkooptekst schrijven en de foto's maken. En je moet zelf de rondleidingen door je huis geven. Maar als je daar handig in bent, is dat prima te doen. Aangezien ik een eigen tekstbureau had, kon ik de tekst prima doen, en aangezien mijn man accountmanager is, kan hij wel verkopen, dus dat ging prima. Verder vond ik de administratieve afwikkeling van ML prima. Enige nadeel was dat je maar bij een paar notarissen terecht kon voor het tekenen van de papieren, en die waren niet bepaald in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ook wij hebben via Makelaarsland het huis van mijn vriend verkocht en ik doe het NOOIT meer. Ja, het scheelt veel geld (1.000 euro op 3.200 euro voor mijn makelaar nu) maar man wat een gedoe.

Wij hebben twee open huizen en 25 bezichtigingen gehad. Mijn vriend woonde al bij mij in, in een andere stad dus we moesten iedere keer weer naar zijn huis voor een bezichtiging van pak 'm beet 15 minuten.

Dat is niet het enige, de eerste onderhandelnigen zijn stuk gelopen door een soort van desinteresse van de 'makelaar' van ML. De tweede keer (dezelfde koopster) ging het wel prima en zij heeft zelf een notaris uitgezocht.

Echter, omdat we zelf verkochten, had zij het nummer van mijn vriend en heeft zij ons, na overdracht, dagenlang gestalkt over allerlei futiliteiten in het huis (waar zit de hoofdkraan, hoe moet het gas aan, de wc werkt niet (kraantje zat dicht) etc. etc.).



Mijn huis staat nu in de verkoop via een (nogal dure) makelaar, maar ik heb er geen omkijken naar. Ik heb niet het persoonlijke contact met de eventuele koper en dat is ook erg fijn, ivm een gunfactor (ga wel met pijn in mijn hart mijn huisje verlaten).



Ik zou het goed overwegen iig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een makelaar, maar wilden niet de hoofdprijs betalen. Dus hebben we een makelaar gevonden waar je uit pakketten kon kiezen. Wij hebben dus de goedkoopste hehe...daar doe je dus de afspraken met de kijkers maken en de bezichtigingen zelf en alleen t officiele gebeuren (vanaf het onderhandel gebeuren) doet de makelaar het dus. Scheelt ongeveer 1000 eurie.



Voordeel van zelf bezichtigen is dat je direct kan zien of t een kijker of een koper is. En t scheelt veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen makelaar gevonden die pakketten aanbiedt.

Ik heb wel geinformeerd naar het tarief 1% courtage.

Heb wel pakketten gezien bij ik dacht mijnhuisverkopen.nl

Makelaarsland klinkt inderdaad niet heel geweldig.

Mmm fijn dat jullie de ervaringen delen.
Alle reacties Link kopieren
Twee huizen zelf verkocht. Prijzen van verkochte huizen in de straat opgevraagd bij het Kadaster. Advertentie op Marktplaats en Dimo. Bezichtigingen geregeld en de verkoopovereenkomst van de vereniging eigen huis gebruikt. Wat ons wel is opgevallen dat er maar 1 potentiële koper met makelaar is komen kijken. De huizen stonden ook niet op Funda. Daardoor mis je de groep die alleen via de makelaar zoekt. Maar beide huizen zijn snel verkocht. Overigens heb ik nog nooit gebruik gemaakt van de diensten van een makelaar. Ook niet bij het kopen van woningen.
Alle reacties Link kopieren
Na lang wikken en wegen heb ik nu ook maar de stoute schoenen aangetrokken. Dit betekent: zelf mijn appartement verkopen.



Een rondje langs het internet leerde dat er inmiddels behoorlijk wat aanbieders zijn. Degenen die ik heb gevonden zijn:

- zelfverkopen.nl

- makelaarsland.nl

- Huysshop

- makelaarsbasis en nog een of twee anderen.



Uiteindelijk gekozen voor zelfverkopen.nl vanwege de prijs, het feit dat je bij hen een professionele fotograaf kunt laten langskomen en de mogelijkheid hebt alsnog een full-service makelaar in te schakelen.



De kosten zijn laag; 575,- incl. BTW en 125,- voor een fotograaf.



Na een eerste belletje reageren ze snel en enthousiast. Ze maken meteen een afspraak om langs te komen voor een waardebepaling. Zij geven enkel een waarde-advies en je kunt zelf kiezen voor een adviesprijs. Omdat ik twijfelde tussen een full-service makelaar en zelfverkopen.nl heb ik eerst twee andere makelaars langs laten komen.



Het vraagprijsadvies van zelfverkopen.nl lag uiteindelijk 15.000,- Euro hoger dan dat van de full-service makelaars. De adviseur die langs kwam, was gevestigd in Amsterdam. Zij was uiteindelijk misschien 20 minuten binnen en zij heeft haar advies gebaseerd op het aantal kubieke meters en de verkoopprijzen in het verleden. Zij had geen lokale kennis en het advies lijkt dan ook te hoog, gelet op het advies van de anderen.



Zij nam gelijk het bord mee. Het bord is een oranje groot bord met de tekst: 'wij verkopen dit huis zelf'. In plaats van Te Koop. Vond ik persoonlijk een beetje jammer.



Zelfverkopen werkt onder meer met een fotograaf die ook zelfstandig werkt onder woningfotograaf.nl. Ook die was heel snel met het maken van een afspraak. Op de dag dat hij langs kwam was ook hij uiteindelijk binnen 20 - 25 minuten weer weg. In die tijd had hij 14 foto's gemaakt van het driekamer appartement. Van binnen en van buiten. Voor 125,- Euro krijg je tien foto's. Voor elke foto meer betaal je 10 Euro.



Ik was niet tevreden met alle foto's en heb dus gevraagd of hij nog een keer wilde langskomen. Dit deed hij zonder morren en we hebben meteen een afspraak gemaakt. Ook deze keer werkte hij heel snel. Met de foto's ben ik zeer tevreden. Zien er goed uit en geven een goed overzicht.



Verder moet je zelf de tekst schrijven en alle relevante documenten opsturen. Als er een document ontbreekt, zetten ze de foto's niet op Funda.



Al met al kost het dus zeker een paar weken voordat het huis te koop staat op de site. Al kan het wel wat sneller dan bij mij is gegaan als je zelf foto's maakt en alle relevante documenten bij de hand hebt. Dat laatste irriteerde mij een beetje, eerlijk gezegd. Maar goed, daar staat tegenover dat ze voor deze kosten natuurlijk wel zeer gestandaardiseerd moeten werken.



Tot zover mijn ervaringen. Ik kon zelf aanvankelijk niets vinden, dus vandaar maar even gedeeld...
Alle reacties Link kopieren
quote:lise30 schreef op 08 juli 2009 @ 22:56:

We hebben twee serieuze geinteresseerden.!

Hoe weet je dat? En hoe weten zij dat je je huis te koop gaat zetten?

Ik zou met deze mensen alvast onderhandelen dan!
Alle reacties Link kopieren
quote:ellen2_ schreef op 08 juli 2009 @ 23:26:



Ten tweede was ML tijdens de onderhandelingen een tijdlang onbereikbaar, en we mochten volgens de voorwaarden geen rechtstreeks contact opnemen met de verkopers.Het 1e huis dat wij gekocht hebben stond via ML te koop. Wij hebben nooit iemand van ML gesproken en alles, tot het bieden aan toe, is via de verkoper gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 09 juli 2009 @ 09:52:

Enige nadeel was dat je maar bij een paar notarissen terecht kon voor het tekenen van de papieren, en die waren niet bepaald in de buurt.



Raar, wij als koper (van een huis dat via ML werd verkocht) mochten zelf kiezen welke notaris wij kozen.

Volgens mij is het altijd zo dat de koper dat mag bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Een huizenverkooptopic. Ik ga binnenkort ook mijn huis verkopen en doe dat via Makelaarsland. Mijn overwegingen hiervoor:

- Een 'gewone' makelaar is ongeveer 3000/4000 euro duurder en dat moet hij dan nog maar eens van de prijs af weten te onderhandelen in deze markt.

- Er zijn nagenoeg geen kopers, een makelaar kan die ook niet tevoorschijn toveren. Waarom dan daar geld aan uitgeven.

- Ik denk dat mijn huis in smaak zal vallen bij 2-verdieners. Die willen liever 's avonds of in het weekend bezichtigen, dan tussen 9-5.

- De foto's en teksten van een 'gewone' makelaar zijn meestal ook niet al te best, dus moet je toch zelf doen.

- Makelaars verkopen je huis nu liever een stuk onder de marktwaarde om maar iets te verkopen.



En stel het lukt me niet, dan kan ik altijd nog makkelijker naar een andere makelaar overstappen, terwijl als je je nu verbindt aan een slechte makelaar, dan moet je de hoofdprijs betalen om over te stappen.
Marele mijn reactie was uit 2009, dus wie weet is dat inmiddels veranderd.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2016 16:11
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven