Hond castreren & gedrag

03-05-2016 08:21 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende, onze hond is nogal een rare kwiebus. Erg onzeker en bang aangelegd maar zeker ook wel een tikkeltje dominant. Hij is nu 3 jaar en reageert nog altijd hysterisch op bezoek, uit dit door veel blaffen, grommen etcetera. Als hij mensen eenmaal kent is het goed, maar het duurt lang voordat hij zover is.

Het afgelopen jaar hebben we 'm de castratie chip gegeven en hoewel hij er wel wat rustiger van werd op straat werd hij met bezoek heftiger...lees: aanvliegen en happen,..echt een groot probleem. Ik ben met mijn op cursus gegaan en z'n gedrag is op alle vlakken verbeterd. Bij bezoek lijn ik 'm aan, stuur 'm op z'n plaats en daar blijft hij zitten onder af en toe grommen, blaffen maar na verloop van tijd gaat hij liggen slapen. Nu is de chip sinds kort uitgewerkt, z'n ballen zijn weer terug en ik merk dat z'n mannelijke hormonen 'm zekerheid geven. Met bezoek gaat het nog weer wat beter, hij is minder angstig. Maar aan de andere kant ook echt weer het meneertje, bespringt de katten en laat zich nergens toe dwingen. Op cursus viel hij naar mij uit toen ik 'm af wilde leggen, de trainer zegt laat maar castreren dan ben je hier vanaf ....maar ik ben bang dat z'n angst dan weer meer de overhand neemt en hij weer onbenaderbaar is bij bezoek....en aangezien ik voor m'n werk veel bezoek ontvang is dit echt een probleem.



Wie heeft er ervaring met een angstige / dominante hond laten castreren? Werd het beter of juist erger...pfff weet even niet meer wat het juiste is.
Alle reacties Link kopieren
Gecastreerd of niet, ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat die territoriumdrang verdwijnt. Voorheen had ik twee mannelijke buurhondjes, eentje is helaas overleden, die ik bij afwezigheid of ziekte van hun (alleenstaande) baasjes wel eens uitliet. In een half uur tilt zo'n reutje met gemak twintig keer een pootje op, drie druppels zijn genoeg, op naar de volgende boom of lantaarnpaal. Ik nam ze een keer samen mee, ze tolereerden elkaar maar daar was dan ook alles mee gezegd. Behalve dat er twee om de haverklap hun poot optilden maakten ze ook nog ruzie om wie zijn poot bij welke boom of paar zou optillen. Blij dat ik een teef heb. Die plast twee keer tijdens een normale uitlaatronde.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een gecastreerde reu maar je merkt niks van veranderd gedrag ofzo. Hij plast nog steeds overal op.
Alle reacties Link kopieren
Corrigeren met de lijn. Bij uitvallen meer omhoog. Om de aandacht meer terug te krijgen naar opzij(fixeren)

Maar ook met stem. Een strenge nee of uhhh! is voldoende vaak.



Kijk naar iets wat werkt voor jou en je hond.



Voordat je in die clicker duikt... Verdiep je er in. Lezen lezen en nog meer lezen. Filmpjes op youtube enz. Het moet eerst aangeleerd. Goed aangeleerd voordat hij snapt wat de click betekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon in het beginsel niet had moeten toestaan dat hij anderen zo zou aanblaffen en meteen moeten corrigeren. Hij is nu inmiddels drie en ik denk dat het gedrag dat hij zichzelf heeft kunnen aanmeten niet weg gaat door castratie. Je zult hem moeten leren opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
De jack van mijn moeder is een dikke chagrijn geworden na zijn castratie. Zit soms in zijn eentje onder de tafel maar wat te brommen. Als je hem roept komt hij heel vrolijk bij je knuffelen maar soms...
Alle reacties Link kopieren
Weggehaald, verkeerde icoontje aangeklikt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Honden kunnen na neutralisatie inderdaad dik worden, je kunt hem op dieet zetten, geen tussendoortjes geven of misschien maar één hondensnoepje per dag en ervoor zorgen dat hij meer beweegt, meer niet vrees ik.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hier is hond geen grammetje aangekomen na castratie. En ze vreet ruim 1,5 x haar aanbevolen daghoeveelheid



Oh... Mocht je gaan clickeren..... Investeer in een goeie. Niet denken dat die vn €3,95 ook goed is. Heb er welgeteld 2euro meer aan uitgegeven waardoor ik nu het volume aan kan passen en altijd goed click.

Ik click in laagste volume. Ander raakt ze bang
Dit gedrag kun je echt nog wel een heel eind goed krijgen maar dan zul je echt heel hard moeten gaan trainen en het dus niet maar laten zoals je de vorige poging gedaan hebt. Een hond opvoeden is hard werken de eerste paar jaar, daarna heb je als het goed is wel een hele fijne hond die je bezoek en andere honden niet wil opvreten. Ik zou toch echt een goede gedragstherapeut zoeken en samen bekijken wat werkt voor jullie. Een clicker is op zich een goed idee maar dan moet je het wel goed leren gebruiken, een gedragstherapeut kan je daarbij helpen. Ook dat moet je wel consequent blijven doen, dat was bij ons een beetje een probleem omdat de clicker te vaak werd vergeten vandaar dat we die later niet meer gebruikt hebben en gewoon stemcommando's gebruikte. Op zich maakt de methode niet zoveel uit als je het maar consequent blijft doen en zeker in het begin intensief trainen aangezien hij wat in te halen heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2016 @ 22:35:

Honden kunnen na neutralisatie inderdaad dik worden, je kunt hem op dieet zetten, geen tussendoortjes geven of misschien maar één hondensnoepje per dag en ervoor zorgen dat hij meer beweegt, meer niet vrees ik.En goed naar je hond kijken. De dierenarts had bij ons gezegd dat we een kwart minder moesten gaan voeren. In no time droop 'ie van de graat en zijn we snel weer teruggegaan naar de oude hoeveelheid...........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 04 mei 2016 @ 11:36:

[...]



En goed naar je hond kijken. De dierenarts had bij ons gezegd dat we een kwart minder moesten gaan voeren. In no time droop 'ie van de graat en zijn we snel weer teruggegaan naar de oude hoeveelheid...........Hier gelukkig niet, ze is nog steeds op het gewicht dat ze had toen ze een jaar of drie was, het schommelt met zo nu en dan een ons, soms twee, rond 22 kilo, voor een hond die dit jaar zestien wordt is dat niet verkeerd. Wat wel veranderde was haar haar, de DA had al gezegd dat de conditie ervan kon veranderen waardoor er meer kans was op vervilten. Ze heeft lang haar. Dat klopte ook, dat lange haar hoort erbij maar als je iedere dag klitten moet uitkammen wordt het voor het arme beestje een dagelijkse kwelling. Daarom laten we haar eens in de drie maanden trimmen tot half lang. Ze wordt dan toch nog dagelijks geborsteld maar dan is het een fluitje van een cent. Ze vindt het als het er niet te hard aan toegaat ook wel prettig, anders nam ze echt wel de benen.
verba volant, scripta manent.
Wanneer een gecastreerde reu nog overal tegen aan pist is ook kwestie van opvoeden/trainen. Net als stront vreten en met de neus aan de grond aldoor. Hier een lab die het steeds deed , 2 maanden flink mee getraind en doet het niet meer. Het is echt kwestie van zorgen dat hond op jou let aandacht heeft voor jou ipv andere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven