Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, een tuintopic. Ik heb onlangs onze tuin voor de poorten van de tegeltuinhel weggesleept. Man wilde alles bestraten, dat was lekker handig en goedkoop. Niet dus. Niet handig, niet goedkoop en niet mooi.



Moesten wel een onkruidoerwoud verwijderen, maar nu staat er leuke jonge aanplant die elke dag verder uitloopt. Zelfs man moet toegeven dat het mooi is.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over tuinplanten.

Mijn tante is al wat op leeftijd en kan het werken in de tuin niet meer aan.

Vorig jaar heb ik de hele tuin volgezet. Met bollen, hortensias, rododendrons. En nog wat andere plantjes. Dit heb ik tussen de bestaande beplanting gezet om de plekken waar onkruid kan komen te verminderen.

Maar helaas woekert het zevenblad enorm. De helft van wat ik vorig jaar geplant heb, is verdwenen of niet eens opgekomen. De rododendrons hebben geen knoppen.

Het is daar kleigrond en heel weinig zon. Sinds afgelopen week heeft ze vanaf 16.00 uur zon.

Het is 5 bij 4 en ze wil dit nu helemaal betegelen

Ik heb haar zo ver dat ze het nog 1 jaar een kans wil geven. Ze is zelf ook gek op alles wat groeit en bloeit en ik kan haar wel een beetje helpen met onkruid wieden maar hoe het nu is moet ik elke week langs gaan en ben ik zeker een uur bezig. In mijn eigen tuin doe ik het 1 keer en voor de rest ben ik misschien 10 minuten kwijt per week. Maarja mijn tuin staat ook wel een stuk voller. Maar wat het in mijn schaduwtuin prima doet, doet het bij haar niet.



Welke planten kan ik neerzetten in deze schaduwtuin? Ik dacht aan een groenblijvende struik die snel groot wordt. Liefts 1 waar vogeltjes van houden. Maar zou toch nog wat meer planten willen die bloeien. Ze heeft nu maar een klein terasje en de rest is dus kleigrond.

Wat het ook goed doet in de tuin zijn de rozen, vaderdagsplant, campenula en pioenroos.
Alle reacties Link kopieren
Maagdenpalm als bodembedekker.
vandaag weer druk met vogels in mijn tuin, die volop gebruik maken van het vogelbadje. Prachtig gezicht altijd. Daarna even uitschudden op de schutting en weg zijn ze weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-2010 schreef op 02 mei 2016 @ 12:29:

Ik heb een vraag over tuinplanten.

Mijn tante is al wat op leeftijd en kan het werken in de tuin niet meer aan.

Vorig jaar heb ik de hele tuin volgezet. Met bollen, hortensias, rododendrons. En nog wat andere plantjes. Dit heb ik tussen de bestaande beplanting gezet om de plekken waar onkruid kan komen te verminderen.

Maar helaas woekert het zevenblad enorm. De helft van wat ik vorig jaar geplant heb, is verdwenen of niet eens opgekomen. De rododendrons hebben geen knoppen.

Het is daar kleigrond en heel weinig zon. Sinds afgelopen week heeft ze vanaf 16.00 uur zon.

Het is 5 bij 4 en ze wil dit nu helemaal betegelen

Ik heb haar zo ver dat ze het nog 1 jaar een kans wil geven. Ze is zelf ook gek op alles wat groeit en bloeit en ik kan haar wel een beetje helpen met onkruid wieden maar hoe het nu is moet ik elke week langs gaan en ben ik zeker een uur bezig. In mijn eigen tuin doe ik het 1 keer en voor de rest ben ik misschien 10 minuten kwijt per week. Maarja mijn tuin staat ook wel een stuk voller. Maar wat het in mijn schaduwtuin prima doet, doet het bij haar niet.



Welke planten kan ik neerzetten in deze schaduwtuin? Ik dacht aan een groenblijvende struik die snel groot wordt. Liefts 1 waar vogeltjes van houden. Maar zou toch nog wat meer planten willen die bloeien. Ze heeft nu maar een klein terasje en de rest is dus kleigrond.

Wat het ook goed doet in de tuin zijn de rozen, vaderdagsplant, campenula en pioenroos.Het zevenblad zul je toch moeten verwijderen, maar wat je nodig hebt zijn bodembedekkers. Een struik gaat het onkruid niet weghouden, want die staat op maar een plek. Denk eens aan kruipend zenegroen, gele dovenetel. Als struik kun je hertshooi planten.
Alle reacties Link kopieren
voor de vogeltjes: hedera, groeit snel. Kan ook als bodembedekker en om de muren/schuttingen mee te laten beklimmen.



dit is ook wel handig: https://www.intratuin.nl/maak-een-borde ... duwplanten

maar niet alles doet het goed op klei. De hosta's en hortensia's doen het wel goed op klei is mijn ervaring. Buxus wil ook wel.



Deze website geeft goede info over welke planten je dan op klei kan zetten: http://greenfingersonline.nl/
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij de lidl wat zaad gehaald, moet ik de volgende dingen nou echt binnen voorzaaien of kan het zo de volle grond in?



Afrikaantjes

Zonnebloemen (dwerg)

Pompoen

Phlox

Sierkalebassen



Ik twijfel momenteel om mijn appelboompje die nu tegen de schaduwschutting staat te verplanten naar het smorgen iig zo'n gedeelte. Hij begint nu blad te krijgen, staat er een jaar. Denk dat ik het straks maar gewoon doe want mijn zonnige gedeelte is vrij leeg (omdat ik dat net met 3 a 4 vierkante meter heb vergroot) en dan kan ik in de schaduw mooi varens zetten. Wat bloeit daar evt leuk tussen?
Alle reacties Link kopieren
En boompje is verplaatst, veel beter zo!
Alle reacties Link kopieren
Qua nog niet uitgezet zaaigoed heb ik nu alleen nog een augurken plantje, wat tomaten die niet echt groter willen worden in dat kleine potje en basilicum. Vandaag met kind op stap, morgen maar lekker samen in de tuin rommelen en proberen ergens varens te kopen en hosta voor het schaduw stuk. Oww, ik word toch zo vrolijk van al die groene blaadjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er maar een binnentuintje van gemaakt, van dat koude weer afgelopen tijd.







Hèhè, gefixt
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 03 mei 2016 @ 10:22:

Ik heb er maar een binnentuintje van gemaakt, van dat koude weer afgelopen tijd.



[afbeelding]



Hèhè, gefixtNice!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop al twee dagen door mijn tuin te bedenken wat ik zal gaan doen, maar het weer is niet lekker genoeg om de tuin in te gaan om te werken. Dus ik loop met mijn jas aan maar weer een rondje en droom over alles wat ik nog wil.

Heb wel naar aanleiding van dit topic besloten om onze tuin wat "spannender" te maken door een heg dwars aan te planten in het gazon en zo wat diepte te creeren. Ik had al heel wat heesters op mijn wensenlijstje die ik nu dan toch daadwerkelijk kan gaan planten. Ik dacht aan de cornus alba, de callicarpa en de kardinaalsmuts. Waarschijnlijk kan er nog wel een soort bij, omdat ik ruim 4 meter kan overbruggen. Wie heeft er nog goede ideeen? Misschien iets voor in de lente, want dit zijn allemaal struiken die in de herfst en winter mooi zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is heerlijk weer om in de tuin te werken! Hier tenminste wel in het zuiden.

Een goed idee om een heg te maken met verschillende heesters. Ik heb nog een tip: maak groepjes van drie als je een groter stukje wil bedekken en je alle soorten al ingeslagen hebt die je wilde hebben. Een groepje van drie struiken of bomen ziet er iets natuurlijker uit dan een enkel struikje.
Waar woon jij dan ? Hier is het mooi weer. Ik zit al vanaf zondag elke middag buiten en heb al een mooi kleurtje gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Duet, wat vind je van een deutzia of een sering?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in het zuiden, maar als ik uit mijn werk kom, is het toch al wat afgekoeld.

@sabeltandcavia: sering geweldig, maar daar heb ik al een lila en een witte van.

Deutzia kende ik nog niet. Lijkt wel op jasmijn en ook leuk dat ie wit bloeit. Mijn andere keuzes hebben allemaal rood en paarstinten.

@parbleu, bedoel je dat ik steeds drie heesters bij elkaar moet plaatsen per soort? Dus wat meer opvullen, zeg maar?
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 03 mei 2016 @ 20:10:

Ik woon ook in het zuiden, maar als ik uit mijn werk kom, is het toch al wat afgekoeld.

@sabeltandcavia: sering geweldig, maar daar heb ik al een lila en een witte van.

Deutzia kende ik nog niet. Lijkt wel op jasmijn en ook leuk dat ie wit bloeit. Mijn andere keuzes hebben allemaal rood en paarstinten.

@parbleu, bedoel je dat ik steeds drie heesters bij elkaar moet plaatsen per soort? Dus wat meer opvullen, zeg maar?Ik heb gewoon een jas aangetrokken. Ging prima. Morgen verder.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Als je aan de slag gaat krijg je het vanzelf warm! Hier vandaag weer wat planten van moeders gekregen. Er zijn nog 2 een beetje kale plekjes dus ik moet daar nog iets voor bedenken en mijn lupineborder nog aanleggen en dan is de tuin voor dit jaar klaar! En dat terwijl de meeste van mijn spullen nog in dozen zitten
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het oooooosten is het overdag al best lekker, zeker als je flink aan het wroeten bent!

Ik heb mijn grasmat weer netjes aan de randen, gigabergen onkruid uitgetrokken, hier in daar wat verzet en wat planten aangeschaft voor de plantenbakken.

Bij de Lidl hadden ze o.a. Tibouchina, Lantana, Datura en ook Pioenen. Flink ingeslagen...

Misschien ga ik dit weekend ook Oostenrijkse geraniums kopen voor aan de gevel van ons huis.

Helemaal zin in!
Zijn er nog mensen die een beetje in het noorden wonen? As donderdag is er een hele grote bloemenmarkt in Leeuwarden. Elk jaar op Hemelvaartsdag. Omdat het nu gelijk valt met Bevrijdingsdag, wordt de bloemenmarkt gehouden bij WTC Expo. Wel een aanrader
Hier weer een klein beetje verder gegaan in de tuin. Donderdag en van het weekend gaan we weer keihard aan de slag. Maar echt wat een geld gaat erin zitten zeg! Ben er helemaal eng van gewoon! Schutting met grasmatten en wat kleine dingetjes en ik ben al bijna 1000 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik mijn huisje kreeg was een kwart 'beplant', de restanten van de zandbak was er in gekieperd. Nu staan er bomen,bloemen en planten.. en.. ik hou van wildgroei; wel onderhouden maar niet strak. De vogels vermaken zich prima, er zit zelfs een pad in de tuin (zolang die me niet stoort tijdens mijn manier van tuinieren helemaal prima) en het uitzicht is groen!

In het begin liet ik nog veel tegels liggen vanwege kind die graag rond rende/fietste/stepte, Maar elk jaar maken de stenen plaats voor een beetje meer groen. De insecten en vogels genieten daarvan en wij ook



En dan kijk ik wel eens van boven naar de tuin van mijn buren (die zelfs een tuinstofzuiger hebben ) en naar mijn tuin ... en dan ben ik zo ontzettend blij met het groen dat ik in mijn tuin zie.
Appels kun je eten, peren wel
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 03 mei 2016 @ 20:10:

@parbleu, bedoel je dat ik steeds drie heesters bij elkaar moet plaatsen per soort? Dus wat meer opvullen, zeg maar?Ja, uiteraard met in het achterhoofd de grootte van de heester en de plek die je hebt.
De kuipplanten die nu iveral in de folder staan, gaan die een beetje lang mee en kun je ze ook gewoon in de grond planten?
Alle reacties Link kopieren
Kuipplanten overleven de winter meestal niet in de volle grond, die moeten vorstvrij overwinteren.

Als je daar geen ruimte voor hebt, is het een beetje zonde van je investering.

Ik heb ook wel kuipplanten die in de winter buiten blijven in de pot, zoals olijfbomen en een vijg.

Die verdragen wel een paar graden vorst, maar ook geen min 10 of nog kouder,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven