Hoe het bespreekbaar te maken: schoondochter met MO

03-05-2016 20:19 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
annie1964 wijzigde dit bericht op 08-05-2016 23:28
Reden: Alles is gezegd en uitgemolken. Men valt in herhaling en leest steeds slechter. Aannames, aannames
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sommige reacties zijn keihard hierboven maar naar mijn mening wel waar TO.



Dit kan je absoluut niet maken!

Schaam je je misschien voor je schoondochter?



Besef goed dat dit misschien wel de vrouw is waar hij mee wilt trouwen en kinderen mee zou willen.



Als zij niet meer bij jullie wilt komen dan heb je in de toekomst wel een probleem.



Laat haar in haar waarde!

Doet je zoon ook, aangezien hij van haar houdt zoals ze is.



Als ze wat met haar gewicht gaat doen dan zal je dit ongetwijfeld aan haar gaan zien.

Uiteraard zodra ze er zelf iets mee wilt en doet en er achter staat!
Alle reacties Link kopieren
Alles weggehaald ivm herkenbaarheid
Alle reacties Link kopieren
[quote]amarna schreef op 04 mei 2016 @ 10:02:

Run, schoondochter, run! Héél, héél ver weg van een vriend zonder ruggegraat en bemoeiallen van schoonouders![/quote



quote:ninon schreef op 03 mei 2016 @ 22:36:

Morbide obesitas is een chronische ziekte en gaat bijna zonder uitzondering gepaard met psychische problemen, eigenwaarde, zelfvertrouwen, etc.. Het is nogal destructief.



Mss is schoondochter meer gebaat bij een psych ipv allerlei noodgrepen om haar in beweging te krijgen of af te laten vallen. Met een anorexiapatient ga je, neem ik aan en mag ik hopen, ook niet naar een restaurant voor een 5-gangendiner om hem/haar aan het eten te krijgen. Ik geloof dat morbide obesitas net als anorexia, boulimia, etc. een eetstoornis is en een gevolg is van een achterliggend probleem, maar ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn.



MO heeft inderdaad complexe oorzaken, voor een groot deel inderdaad met achterliggende problemen zoals jij ze noemt. Het is echt niet alleen overeten omdat de koekjes zo lekker zijn en degene met MO een slappeling. Daarom is het zo moeilijk om blijvend en op een psychisch en lichamelijk gezonde manier af te vallen.

Maar goed, voor sommige mensen is dat veel te lastig om te begrijpen. Die houden zich liever bezig met makkelijke oordelen.
Zoon wil geen kritiek leveren op haar uiterlijk, maar wel met haar een actieve vakantie. Ik zie het probleem niet. Als ik mijn jaarlijkse actieve vakantie plan, dan moet ik ook een aantal maanden van tevoren beginnen met conditie opbouwen. Heeft niks met uiterlijk te maken, mijn BMI is prima. Gewoon, je wil iets actiefs, dan ga je trainen.



Verzin een vakantie met vlak terrein, korte afstanden, overnachtingen in B&B, eventueel met bagagevervoer, mik op september als het wat koeler is, en Google op trainingsschema's voor lange-afstandswandelen of -fietsen. Opbouwen kan nog makkelijk voor die tijd.



Als er vanwege haar overgewicht extra complicaties zijn, dan probeer je die op te lossen. Heeft nog steeds niks met uiterlijk te maken, zou je ook doen als je op vakantie ging met iemand die gauw vermoeid is wegens burnout, iemand die herstellende is van een beenbreuk, iemand in een rolstoel, enzovoort.



Als het niet over uiterlijk gaat, heb het er dan niet over!
Ik heb maat 52. Balancerend op en rond BMI 40.

Ik heb zelf ook een spiegel en een weegschaal die me daar elke dag op wijst.

Heb echt geen schoonmoeder nodig die me nog es duidt op mijn gewicht.



Wie weet wat er zit er overigens achter 't gewicht?

Ik ben bijvoorbeeld gigantisch aangekomen van medicatie.

En jep, ik heb "levenslang" want een alternatief van de vroegere medicatie slik ik levenslang.

Ik ben al lang blij dat ik momenteel redelijk stabiel blijf qua gewicht!



Ik heb een schoonmoeder-from-hell maar over mijn gewicht heeft ze in de afgelopen 10 jaar toch écht geen woord gezegd.

Mijn schoonzus heeft het wel es geprobeerd en die is "neergebliksemd" door mijn man.



Waarom in 's hemelsnaam zou een actieve vakantie overigens niet kunnen?

Hier lukt het althans perfect.

Tenzij zoonlief natuurlijk graag zonder enige opbouw de Mount Everest wil gaan beklimmen ofzo ...
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 04 mei 2016 @ 18:02:

[...]





MO heeft inderdaad complexe oorzaken, voor een groot deel inderdaad met achterliggende problemen zoals jij ze noemt. Het is echt niet alleen overeten omdat de koekjes zo lekker zijn en degene met MO een slappeling. Daarom is het zo moeilijk om blijvend en op een psychisch en lichamelijk gezonde manier af te vallen.

Maar goed, voor sommige mensen is dat veel te lastig om te begrijpen. Die houden zich liever bezig met makkelijke oordelen.+1
Mijn schoonouders zijn ook stomverbaasd dat ik niet enthousiast 60 km meefiets of als ik meega op vakantie inderdaad lekker op de bank een boek ga zitten lezen.

Bizar!

Je kunt de hele dag het huisje poetsen en tennissen en wandelen daar!

Dus het kan ook gewoon niet passen in de leefstijl van To.

Verder vind ik het inderdaad niet de taal.van To er iets van te zeggen. Dat.meisje weet zelf ook wel dat ze geen maatje 36 heeft.

En overgewicht is niet perse inactief hoor. Ik heb een beetje overgewicht en ben lui .maar heb vriendinnen die zwaarder zijn maar bijv veel wandelen of zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet zo in dat fietsvakantie verhaal als de echte reden voor dit topic.



Moeder en haar zoon hebben liever een vriendin waarmee hij voor de dag kan komen.



Fietsen is fantastisch (zie nick), maar lang niet iedereen vindt het leuk. Zelfs als ze niet MO had, zou ze misschien totaal geen zin daarin hebben en liever op het strand liggen of mooie steden bezoeken. Maar vriend rekent nu op een fietsvakantie, zonder dat met vriendin te hebben kortgesloten...uh-huh.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 04 mei 2016 @ 18:36:

Ik heb maat 52. Balancerend op en rond BMI 40.

Ik heb zelf ook een spiegel en een weegschaal die me daar elke dag op wijst.

Heb echt geen schoonmoeder nodig die me nog es duidt op mijn gewicht.



Wie weet wat er zit er overigens achter 't gewicht?

Ik ben bijvoorbeeld gigantisch aangekomen van medicatie.

En jep, ik heb "levenslang" want een alternatief van de vroegere medicatie slik ik levenslang.

Ik ben al lang blij dat ik momenteel redelijk stabiel blijf qua gewicht!



Ik heb een schoonmoeder-from-hell maar over mijn gewicht heeft ze in de afgelopen 10 jaar toch écht geen woord gezegd.

Mijn schoonzus heeft het wel es geprobeerd en die is "neergebliksemd" door mijn man.



Waarom in 's hemelsnaam zou een actieve vakantie overigens niet kunnen?

Hier lukt het althans perfect.

Tenzij zoonlief natuurlijk graag zonder enige opbouw de Mount Everest wil gaan beklimmen ofzo ...



Dit inderdaad. Mijn moeder heeft vanwege een medisch probleem maat 58. Omdat dat medische probleem groeit, groeit ook haar maat en ze hoopt maar dat het niet verder groeit dan 60 want dan heb je qua kleding een probleem. Ze is niet blij met haar gewicht maar probeert er wel gewoon het beste van te maken.



Je hebt te dik en je hebt te dik. Ik ben ook te zwaar. Ik heb maat 42/44 en ik ben daar tevreden mee, ik hoef er niks voor te laten, blijf lekker stabiel. Volgens zo´n beetje elke arts die ik spreek is dát het beste. Wat overigens niet wegneemt dat ik bepaalde kleren niet aantrek .



Echte MO, dus niet een beetje overgewicht maar echt heel veel te dik zijn, dat gaat bijna altijd samen met iets medisch. Alleen is het voor iemand als mijn moeder veel makkelijker dan voor iemand als TO beschrijft. Problemen in je koppie worden nog steeds niet echt serieus genomen.



En ik ben ervan overtuigd dat, als de zoon van TO het echt serieus met haar meent, en ze vertrouwen krijgt in hem, de relatie en het leven in het algemeen, dat ze dan haar knop misschien wel vindt. Maar de kans is groot dat daar een jaar of wat overheen gaat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 20:22:

Moeilijk. Ze zal die knop zelf moeten vinden. Zal ook vast een lief meisje zijn, maar ze lijkt me ook vreselijk inactief, anders word je niet zo dik. Dus wat vind je zoon van iemand die liever op de bank hangt dan in beweging komt? En welke interesses heeft ze dan, die vanuit haar hangend-op-de-bank positie kan uitvoeren die matchen met je zoon? Of is hij ook een bankhanger?wow wat een aannames en beetje vooroordelen over mensen met OB in een stuk tekst
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
TO



wow dat je zoon het al prima vind dat jullie het maar even bespreek maken..

hij moet dat doen of in elk geval iemand die haar al langer kent dan hem en jullie



een schoonmoeder moet dat zeer zeker niet doen..

zoeits kan je niet subtiel ten sprake brengen...



heb ook even geloopt en denk dat je beetje teveel op uiterlijk bezig bent waarom was het nodig om in de topic over je dochter bijvoorbeeld te zeggen. ze heeft een normaal figuur
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind inderdaad niet schoonmoeders zich ermee moet bemoeien maar vind wel dat haar zoon het met zijn vriendin kan bespreken en op een positieve manier!

Ik ben zelf morbide obesitas geweest en heb anderhalf jaar geleden een sleeve gekregen ben inmiddels ruim 60 kg kwijt en voel me zoveel beter de beste beslissing ooit.

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder heb laten doen ik ben weer gezond ben geen suikerpatiënt meer geen cholestrol meer vlieg weer de trap op kan weer zoveel meer!



Wat ik mis in je tegenberichten is annie hoe is jou band met je schoondochter vond dat een hele goede vraag van iemand?



Als je band met haar super is en jullie echt beetje vervanging zijn als dat meisje der ouders zou je het samen met je zoon heel voorzichtig aan kunnen kaarten en haar in alles steunen maar dan wel om de juiste redenen, dus niet omdat je je schaamt voor je schoondochter maar als je haar werkelijk graag mag en die genegenheid ook van haar krijgt zou je haar in alles wat zij zou willen kunnen steunen maar het is gevaarlijk je zou het meisje heel erg kunnen krenken dus denk wel drie keer na!



Ik heb ook een bagage aan verleden en ben ook een emotie eter geweest en ik heb wel geweldige steun gehad aan mijn schoonouders gelukkig maar en ben zo blij met de stap ik genomen heb ben nu zo ontzettend blij, een maagverkleining is zeker te weten niet de gemakkelijkste weg geweest wat wel is beweerd word het is zoveel uitzoeken wat je weer kan gaan eten uit eten is niet meer leuk heb een enorm gevecht gehad want lichaam en geest moet weer in het reine komen met elkaar maar ben dankbaar!
Alle reacties Link kopieren
Denk je als meisje na vele nare dingen een lieve vriend en schoonouders te hebben zitten ze achter je rug om te konkelen met dubbele agenda.



je zoon heeft geen probleem met die kiloos gezien zijn verliefdheid die praat jij hem aan.

Maar ik zou zeggen ga lekker gesprek aan en zeg ook dat het van zoon is des te eerder weet ze dat ze op moet stappen.



je moet je schamen dat je een meisje zo aan wil pakken ipv een warm bad voor haar te willen zijn!
Alle reacties Link kopieren
ik ben best benieuwd hoe zo een gesprek begint tussen ouders en zoon...

over de OB van zijn vriendin...



lijkt mij best een raar gesprek en zeker als ze samen over een komen dat ouders het maar moeten aankaarten bij haar
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
quote:mamsvan schreef op 05 mei 2016 @ 12:23:

[...]



wow wat een aannames en beetje vooroordelen over mensen met OB in een stuk tekst Helemaal niet. Bij 5% van de mensen heeft obesitas te maken met een ziektebeeld, maar dat kan ik uit dit topic niet vinden, dat er een ziekte aan ten grondslag ligt. 90% tot 95% van de mensen die te dik zijn tot erg veel te dik zijn, heeft het gewoon aan het eigen gedrag en leefpatroon te danken. Zijn geen vooroordelen, maar gewoon zoals het is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 11:13:

[...]





Helemaal niet. Bij 5% van de mensen heeft obesitas te maken met een ziektebeeld, maar dat kan ik uit dit topic niet vinden, dat er een ziekte aan ten grondslag ligt. 90% tot 95% van de mensen die te dik zijn tot erg veel te dik zijn, heeft het gewoon aan het eigen gedrag en leefpatroon te danken. Zijn geen vooroordelen, maar gewoon zoals het is.



Gewoon zoveel domheid in 1 post



Gelukkig kun je aan te dik zijn iets doen, een dom rotkarakter is blijvend.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 06 mei 2016 @ 11:19:

[...]





Gewoon zoveel domheid in 1 post



Gelukkig kun je aan te dik zijn iets doen, een dom rotkarakter is blijvend.Vertel me dan maar in welk opzicht ik ongelijk heb...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 11:13:

[...]





Helemaal niet. Bij 5% van de mensen heeft obesitas te maken met een ziektebeeld, maar dat kan ik uit dit topic niet vinden, dat er een ziekte aan ten grondslag ligt. 90% tot 95% van de mensen die te dik zijn tot erg veel te dik zijn, heeft het gewoon aan het eigen gedrag en leefpatroon te danken. Zijn geen vooroordelen, maar gewoon zoals het is.



aannames !! de enigste wat wij lezen is dat de schoondochter van TO OB heeft, niemand weet in welke extreme vorm dat is en of dat is omdat ze veel rommel eet of alleen maar bank hangt of omdat het met een ziekte te maken.. misschien overdrijft schoonmoeder wel in dat OB ?

niemand weet dat in de info die TO geeft.



dat bericht wat ik quote van jou ging jij ervan uit dat ze alle bovenstaande was zonder voorkennis en dat noem ik aannames !!



wie weet is schoon dochter van TO allang al bezig met afvallen of iets dergelijks dat weten wij niet.. is misschien helemaal niet OB als TO aangeeft...
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Als je je relatie met je lieve, leuke schoondochter en de relatie van je zoon op scherp wilt zetten en je alle consequenties voor lief wilt nemen, dan zou ik zeker zo'n gesprek aangaan.



Zoals je zelf zegt worden ze vaker "veroordeeld op hun uiterlijk". Dat lijkt mij al confronterend genoeg.
Dat je er alleen al over nadenkt om haar daarop aan te spreken, bizar. Zij en je zoon weten dat echt wel, daar hebben ze schoonmama niet voor nodig. Als je zoon die activiteiten zelf graag met haar wil doen kan ie dat altijd z?lf voorstellen. Maar om je relatie met je schoondochter zo op het spel te zetten? Ik zou echt 3x achter mn oren krabben als ik jou was
Alle reacties Link kopieren
Ik verwonder me er nog steeds over in welke mate te dik zijn (véél te dik) een taboe-onderwerp is.



Ik bedoel, als het om een schoondochter ging die elke dag 2 flessen sherry achterover klokte, of elke dag 3 pakjes sigaretten weg zou paffen, of die elke dag stoned op de bank zou hangen, dan zou het allemaal héél normaal zijn om het ter sprake te brengen.



Maar nu gaat het om een schoondochter die op een andere manier haar leven niet in de hand heeft (wat ook behoorlijk wat kwalen en ziektes ten gevolge kan hebben, sterker nog, obesitas is op dit moment nummer 1 als het gaat om medische problemen), en dan mag je er niks van zeggen? Raar toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Natuurlijk mag ze er wat van zeggen, vrijheid van meningsuiting, toch? Alleen bereikt ze er waarschijnlijk toch niets mee, o jawel: een slechte band met schoondochter
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 11:43:

Ik verwonder me er nog steeds over in welke mate te dik zijn (véél te dik) een taboe-onderwerp is.



Ik bedoel, als het om een schoondochter ging die elke dag 2 flessen sherry achterover klokte, of elke dag 3 pakjes sigaretten weg zou paffen, of die elke dag stoned op de bank zou hangen, dan zou het allemaal héél normaal zijn om het ter sprake te brengen.



Maar nu gaat het om een schoondochter die op een andere manier haar leven niet in de hand heeft (wat ook behoorlijk wat kwalen en ziektes ten gevolge kan hebben, sterker nog, obesitas is op dit moment nummer 1 als het gaat om medische problemen), en dan mag je er niks van zeggen? Raar toch?



Omdat als er iets is waar kinderen van jongs af aan mee gepest worden, het hun gewicht is. Dat is ook waarom jonge meisjes (en ook steeds meer bij jongens), anorexia en andere eetstoornissen voorkomen. Mensen van 20 kunnen daar al hele trauma's aan hebben. Bij roken is dat totaal niet het geval en wordt vaak als cool gezien als je tiener bent.



Jij komt steeds met raardere voorbeelden (lijntje snuiven, 2 flessen sherry drinken), maar dat zijn allemaal dingen die in het geniep gedaan kunnen worden en vaak verborgen worden. Een dik persoon waggelt altijd.



Overigens, hoge hakken dragen is ook zeer slecht, maar daar hoor je ook niet veel over. Is dat ook omdat het taboe is?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet als geen ander obesitas een ziekte is!

Maar ziekte's kan je wel genezen en ik ben er een dik voorbeeld van en ook ik heb een ronduit rot verleden achter de rug en daardoor ben ik gaan eten want als ik dik was......dan was ik niet aantrekkelijk meer zodat ze van me af bleven en nu geef ik meer prijs dan ik eigenlijk wil!



Maar pejeka heeft ergens wel gelijk door de obesitas werd ik een cholestrol en diabetisch patiente en ik ben ook nog eens een reuma patiente dus dubbelop laatste daar ben ik natuurlijk niet van genezen maar door de maagverkleining is de pijn wel iets minder en ben ik ook geen cholestrol en diabetisch patient meer!



Ook heb ik natuurlijk opmerkingen naar mijn hoofd gehad en ze zijn verre van leuk deden zelfs heel veel pijn maar ondanks dat zijn ze wel waar!

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe mensen iets brengen ja ga je iemand uitschelden of afkraken om hun uiterlijk dat is absoluut taboe helemaal mee eens, maar als het oprechte bezorgdheid is en je het op die manier kan brengen kan je ook iemand heel erg helpen!

Snap heel veel reactie's ook wel nogmaals is het oprechte bezorgdheid en gaat het er echt om je dat meisje helpt en door dik en dun steunt kan het wel levensbelangrijk zijn ik ben nu zo gelukkig op eigen houtje zo vaak afgevallen maar nooit genoeg uiteindelijk de keuze gemaakt voor maagverkleining en nu zoveel gelukkiger dat kan voor dat meisje ook wel is net de boost zijn om verleden een dikke vinger te geven en gelukkig te zijn met zichzelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven