Citytrip: Noord-Engeland

02-05-2016 23:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn vriendin en ik zouden in augustus graag een 3-daagse citytrip naar een Noord-Engelse stad maken. De keuze voor deze regio is gemaakt doordat we beiden 17 jaar oud zijn. Er blijkt slechts 1 hotelketen te zijn die minderjarigen een kamer aanbiedt en dat is Premier Inn. Helaas heeft deze keten enkel hotels in Engeland. Aangezien we beiden reeds in Londen geweest zijn, behoort dit nu niet meer tot onze must-sees. Een laatste reden is dat vliegtickets naar Manchester erg goedkoop zijn (€ 40: heen/terug)!



Spijtig genoeg weten we (nog) niet welke stad we echt willen bezoeken. De steden die we tot nu toe eventueel voor ogen hadden zijn Manchester, Liverpool, Sheffield, Leeds & Birmingham. In een stad zoeken we vooral enkele parkjes, voldoende winkels en een paar mooie gebouwen/bezienswaardigheden/attracties.



Alle voorstellen of tips appreciëren we zeer erg! Zeker omdat we helemaal niet bekend zijn met Engelse steden (naast Londen dan).



Alvast bedankt

Jesse
Jullie kunnen toch wel terecht in hostels? Daar kun je ook een eigen kamer boeken.

Moet het per se Noord-Engeland zijn? Wij vonden nl Canterbury erg leuk.
Ik vond Liverpool erg leuk. Veel te doen, mooie haven, en in centrum alles mooi op loopafstand van elkaar (winkels, horeca, musea, etc.), plus veel muziek (want: stad van de Beatles).
Wat dacht je van zo'n minicruise? (Die gaan bijv naar newcastle) Dan slaap je gewoon op de boot in een eigen cabine, en overdag ben je in de stad



Ik heb het vorige maand gedaan, was erg leuk.
Ik zat ook te denken aan een youth hostel. Die zijn er toch speciaal voor. Is dat geen optie?



Manchester is erg leuk. Veel winkels, Old Trafford, parken.
Alle reacties Link kopieren
Het is al lang geleden dat ik in Manchester was maar toen vond ik het erg leuk. Sowieso vind ik Engeland geweldig behalve dat het vrij prijzig kan zijn, en het weer is natuurlijk altijd afwachten net als in Nederland. Maar er is altijd veel te zien en doen in de steden én in de natuur (bijvoorbeeld het Lake District vond ik ook geweldig). Ik heb 5 maanden in het midden van Engeland gewoond en ben voor mijn stage toen heel Engeland door geweest, en in de weekenden ook veel tripjes gemaakt... helaas weet ik niet alle plaatsnamen meer goed van waar ik ben geweest in het noorden.

(En recenter ook wel vaak in Londen geweest, en Schotland.)



Misschien kun je vanuit Manchester of Liverpool ook wel kant-en-klare tripjes boeken naar Chester, een supermooi stadje uit de Romeinse tijd.



Ik hoorde dat Newcastle ook wel leuk moet zijn, op een ruige Berlijn / Rotterdam manier.



In een hostel slapen kan leuk zijn maar kijk ook wel even hoe groot die slaapzalen zijn.... ik heb ook wel eens in een Engelse stad in een grote slaapzaal (30 bedden ofzo) geslapen waar de hele nacht mensen in en uit liepen, lallend dronken binnen kwamen etc. (Ik geloof dat dat in Bath was.) Het ligt er ook aan hoeveel privacy je 's nachts wilt.

Een voordeel van een hostel is dat ze vaak een keuken hebben die je mag gebruiken, dat kan wel schelen in de kosten. Uit eten gaan vind ik wel duur in Engeland. Alhoewel je soms in van die ouderwetse pubs ook wel lekker kunt eten, bijvoorbeeld jacket potato of een stoofpotje met groenten en kaas... ik heb zelfs een keer heerlijke lasagna met zalm en spinazie op in een pub.



Verder kun je nog Bed & Breakfasts overwegen, al weet ik niet of die mensen van 17 accepteren, en soms moet je al van tevoren geld overmaken (en accepteren ze geen creditcards). Maar dat verschilt per B&B.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:laurabb schreef op 03 mei 2016 @ 05:24:

Ik vond Liverpool erg leuk. Veel te doen, mooie haven, en in centrum alles mooi op loopafstand van elkaar (winkels, horeca, musea, etc.), plus veel muziek (want: stad van de Beatles).Klinkt goed, misschien ga ik daar zelf eens heen! Of toch Glasgow... of Newcastle...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Leeds is ook een optie, vliegt Jet2 goedkoop heen. Voor de rest, de trein in UK is over het algemeen duur, dus plan niet te ver van het vliegveld waar je op vliegt (goedkoop ticket is leuk, maar als je vervolgens veel kwijt bent aan de trein om op de plaats van bestemming te komen dan is je winst allang weg).



Niet op je lijstje maar wel aanraders zijn Bristol en Belfast. Beide leuke steden met genoeg te zien en vooral Belfast heeft een mooie omgeving. Veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle respons! Aangezien het ons eerste reisje samen is, zouden we echter wel echt graag samen op een kamer slapen dus de Premier Inn lijkt ons wel een uitgemaakte zaak. Die minicruise ga ik zeker eens bekijken, Newcastle lijkt me erg leuk. Canterbury heeft m'n vriendin helaas ook al bezocht. Ik ga ook zeker dieper ingaan op Liverpool, Manchester, Chester, Leeds, Bristol & Belfast. Ook zie ik dat de trein in Engeland inderdaad erg tegenvalt qua prijs, dus een iets duurdere vlucht lijkt soms alsnog goedkoper uit te draaien!
Alle reacties Link kopieren
Net even de opties bekeken, de cruise is toch nog net iets buiten ons budget. We ramen de kostprijs voor het vervoer + 2 nachten op ongeveer €150 per persoon. Gegeven dat de minicruise al €225 per persoon kost, is dit toch net iets teveel. Qua vluchtaanbod is ook Jet2 net iets te duur, dat voor een retourtje Schiphol - Leeds minimum €110 per persoon kost. Een vliegticket voor Charleroi - Manchester (dat voor ons erg gemakkelijk te bereiken is, beter dan Schiphol) kost nog maar €34. Dus nu denk ik toch echt aan een stad rond Manchester, of Manchester zelf.
Alle reacties Link kopieren
Treinen zijn idd duur, maar als je van tevoren boekt (wel een creditcard nodig geloof ik) dan kan het meevallen. Manchester is tof, Leeds ook. Zelf vind ik York een aanrader, mooie stadsmuur, oude middeleeuwse straatjes (deed ons denken aan Diagon Alley ). Maar als je maar een paar dagen in Manchester bent is een bezoekje aan York misschien wat ver / duur.

Wat meer zuidwaarts is Bristol inderdaad mooi. Kun je eventueel ook naar Bath. En daar is ook een hostel (geen idee hoe duur dat is).
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
quote:Whoopsadaisies schreef op 04 mei 2016 @ 12:12:

Treinen zijn idd duur, maar als je van tevoren boekt (wel een creditcard nodig geloof ik) dan kan het meevallen. Manchester is tof, Leeds ook. Zelf vind ik York een aanrader, mooie stadsmuur, oude middeleeuwse straatjes (deed ons denken aan Diagon Alley ). Maar als je maar een paar dagen in Manchester bent is een bezoekje aan York misschien wat ver / duur.

Wat meer zuidwaarts is Bristol inderdaad mooi. Kun je eventueel ook naar Bath. En daar is ook een hostel (geen idee hoe duur dat is).Thanks! Creditcard is geen probleem York & Bristol zal ik ook zeker bekijken. Bath lijkt me helaas minder voor ons. Wat met Birmingham & Sheffield? Tot nu toe is de keuze gevallen op Leeds, Liverpool & Manchester. Treinen naar Newcastle zijn vrij duur, idem voor vluchten naar Belfast.
Alle reacties Link kopieren
Of is het sowiso meer de moeite om nog eens naar Londen te gaan? Dit kan namelijk ook voor iets meer geld. (vlucht vanaf Eindhoven!) Vanaf Stansted zouden we dus ook evt. naar ergens kunnen doorreizen.
Als je naar Southend of Stansted vliegt kun je ook goedkoop met de trein naar Cambridge.
Alle reacties Link kopieren
Londen heeft genoeg te zien en doen maar is wel duurder dan steden in het noorden, vooral voor accommodatie, maar ook gewoon koffie drinken enzo.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Mocht je naar Manchester gaan, kijk dan hier: http://www.spottedbylocals.com/manchester/

of voor Londen hier: http://www.spottedbylocals.com/london/

Vaak als je googlet op 'free things to do in ...[plaatsnaam]' vind je ook allerlei leuke tips die geen of weinig geld kosten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 04 mei 2016 @ 21:16:

Londen heeft genoeg te zien en doen maar is wel duurder dan steden in het noorden, vooral voor accommodatie, maar ook gewoon koffie drinken enzo.Oh oké, ja we zijn er ook beiden al een week geweest. Dan maar een stadje meer noordelijk
Alle reacties Link kopieren
We hebben beslist! We zullen 4 dagen Manchester zelf doen, dit is iig het makkelijkst voor ons eerste reisje samen
Alle reacties Link kopieren
Leuk en spannend! Heel veel plezier! Vergeet niet die 'spotted by locals' suggesties te bekijken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 03 mei 2016 @ 12:06:

Het is al lang geleden dat ik in Manchester was maar toen vond ik het erg leuk. Sowieso vind ik Engeland geweldig behalve dat het vrij prijzig kan zijn, en het weer is natuurlijk altijd afwachten net als in Nederland. Maar er is altijd veel te zien en doen in de steden én in de natuur (bijvoorbeeld het Lake District vond ik ook geweldig). Ik heb 5 maanden in het midden van Engeland gewoond en ben voor mijn stage toen heel Engeland door geweest, en in de weekenden ook veel tripjes gemaakt... helaas weet ik niet alle plaatsnamen meer goed van waar ik ben geweest in het noorden.

(En recenter ook wel vaak in Londen geweest, en Schotland.)



Misschien kun je vanuit Manchester of Liverpool ook wel kant-en-klare tripjes boeken naar Chester, een supermooi stadje uit de Romeinse tijd.



Ik hoorde dat Newcastle ook wel leuk moet zijn, op een ruige Berlijn / Rotterdam manier.



In een hostel slapen kan leuk zijn maar kijk ook wel even hoe groot die slaapzalen zijn.... ik heb ook wel eens in een Engelse stad in een grote slaapzaal (30 bedden ofzo) geslapen waar de hele nacht mensen in en uit liepen, lallend dronken binnen kwamen etc. (Ik geloof dat dat in Bath was.) Het ligt er ook aan hoeveel privacy je 's nachts wilt.

Een voordeel van een hostel is dat ze vaak een keuken hebben die je mag gebruiken, dat kan wel schelen in de kosten. Uit eten gaan vind ik wel duur in Engeland. Alhoewel je soms in van die ouderwetse pubs ook wel lekker kunt eten, bijvoorbeeld jacket potato of een stoofpotje met groenten en kaas... ik heb zelfs een keer heerlijke lasagna met zalm en spinazie op in een pub.



Verder kun je nog Bed & Breakfasts overwegen, al weet ik niet of die mensen van 17 accepteren, en soms moet je al van tevoren geld overmaken (en accepteren ze geen creditcards). Maar dat verschilt per B&B.



TO schrijft dat zeook graag naar parken gaat....in dat geval valt Manchester af. Als er ergens geen parken zijn is het daar wel. Vond het ook geen bijster interessante stad, al hadden ze er weleenleuk museum a la het Teylers museum.



Maar al eens aan Withby gedacht? Weliswaar maar eenklein plaatsje, maar is echt zo'n kunstenaars stadje.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha...lees nu dat je wel voor Manchester heb gekozen. Verwacht dus in ieder geval geen parken daar! ???? Ik ben er in maart jl geweest vanwege een concert. Ik heb al aardig wat Engelse steden gezien (o.a. Liverpool, Londen, Newcastle, Edinburgh, Oxford, Camebridge, Cardiff), maar vond Manchester juiste de minste stad. Maar goed wie weet vinden jullie dat wel niet, ik hoop dat jullie daar een leuke tijd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi weer!



Om onze keuze voor Manchester even te verdedigen & we toch echt wel denken dat dit een stad voor ons is hebben we enkele argumenten bij elkaar gezocht.



Het eerste argument is dat ik een erg grote voetbalfan ben. Ik zie het dus zeker zitten om Old Trafford & Etihad Stadium te bezoeken (ook de stadions in de voorsteden spreken me aan, specifiek omdat we er toch 4 dagen zullen zijn).

Ten tweede werd het ook sowiso een grote stad omdat we nu meestal vertoeven in Leuven en we geen 4 dagen zouden kunnen doorbrengen als toerist in zo'n kleine stad.

Vervolgens speelde ook de bereikbaarheid een rol omdat we voor het eerst zonder ouders op vakantie zullen gaan. En qua OV van en naar de luchthaven lijkt alles goed geregeld, het lijkt erop dat we zullen kiezen voor de goedkopere Metrolink-verbinding. Ook wilden we stiekem een nieuwere en luxueuzere Premier Inn die iets rustiger gelegen is. Deze vonden we gelukkig vrij snel in Manchester. Het betreft de Premier Inn Salford Central, dicht bij het eigenlijke centrum in een rustige, zakelijke buurt.

Een ander argument is dat mijn vriendin vooral graag winkelt & Manchester hier toch een mooie mogelijkheid voor biedt.

Verder vinden we de vele, gratis musea en de goede beloopbaarheid van het centrum een enorme troef



We hopen op nog op een leuk concert dat we zouden kunnen bijwonen tijdens een van onze avonden, maar spijtig genoeg vrees ik hier voor gezien het augustus is en de meeste bands voor een festivaltour kiezen. Niettemin lijkt Manchester een stad die alsnog veel kans biedt op zulk concert.



Wat betreft de parken is het eigenlijk gewoon om bij lekker weer eventjes uit te rusten en in het gras te liggen, maar we zijn hoe dan ook al tevreden met een bankje. Gezien de kanaaltjes in de buurt van ons hotel waar er voldoende bankjes zijn aangebracht, kunnen we ook hier enkel tevreden over zijn.



Nu hoop ik dat we toch wel echt de juiste keuze hebben gemaakt dit zal waarschijnlijk onze enige citytrip naar Engeland worden, maar ik hoop wel dat we er geen spijt van zullen krijgen. Voor degene die ook zin hebben in een 4-daagse Manchester.. De vlucht met het hotel kostte ons in totaal € 230.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee keer in Manchester geweest en echt heel erg naar mijn zin gehad. Hele leuke winkels, leuk uitgaan 's avonds. Ik weet nog dat ik bij Harvey Nichols in het restaurant en de bar heb gezeten, andere restaurants weet ik eigenlijk niet meer.



Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
De treinverbinding tussen de luchthaven en het centrum van Manchester is prima in ieder geval!
Heb je wel gezien dat je met Metrolink 2x zo lang onderweg bent? Mocht je een avond uit eten willen, dan raad ik je Wahaca aan. Niet duur (jullie zijn 18-, dus geen tequila en exotische biertjes, dat scheelt fors), lekker en levendig. Zit ook nog eens vlakbij jullie hotel. En mocht je zo min mogelijk geld willen uitgeven, dan is picknicken met een 'meal deal' van Boots ook een prima optie, heb je een sandwich, iets te drinken en snack voor minder dan 4 pond.



Hebben jullie eerder gevlogen? Zo niet, lees de regels voor vloeistoffen even door. Denk eraan dat essyjet streng is op één stuk handbagage per persoon (dus geen losse handtas plus trolley, dan moet je je handtas erin proppen). Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven