Geld & Recht alle pijlers

Mag men in een winkel zomaar in je tas kijken?

01-05-2016 14:41 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic vroeg ik me dat af.

Ik erger me groen en geel aan winkelpersoneel wat vraagt of ze even in je tas mogen kijken.



Niet dat ik veel te verbergen heb en winkeldiefstal behoort ook niet tot mijn dagelijkse bezigheden, maar toch. De inhoud van mijn handtas is privé, toch?



Dus de vraag; mag men zomaar vragen om in je (hand) tas te kijken in winkels en maakt het nog veel uit of men een sticker of bordje ophangt ergens waarop staat dat tassen gecontroleerd worden?

Mag je weigeren en wie heeft er wel of niet het recht om tassen te controleren?



En voor ik beticht wordt van moeilijkdoenerij; tuurlijk met de security op een festival mijn rugtas checken om te zien of ik geen terrorist ben. Bij zulke evenementen maakt me dat echt niet zo uit.

Maar ik erger me wel aan de cassiere bij de Van Cranenbroek die vraagt of ze in mijn handtas mag kijken. Om te kijken of ik geen kerstbal van 40 cent gestolen heb ofzo? En dan ben ik wél genegen om gewoon nee te zeggen.



Dus, hoe zit het?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 05 mei 2016 @ 13:57:

Het is mij persoonlijk nooit overkomen.

Mocht het mij overkomen, dan zou ik luid de discussie bij de kassa aangaan of ik van diefstal verdacht word.

Dan is het antwoord nee: prima, dus afrekenen en weer naar buite.

Ja: goed, haal de politie er maar bij, ik heb alle tijd. Dit zal ze zoveel gezeik (met name bij de politie) opleveren dat als iedereen dit zou doen het snel afgelopen is met dit soort controle-praktijken.

Diefstal is overigens voor de meeste grote bedrijven gewoon een zeer klein bedrijfsrisico.Een klein bedrijfsrisico? Die is nieuw voor me. Er wordt gestolen bij het leven, het schijnt ook dat het personeel meer jat dan gewone winkeldieven, er zijn zelfs caissières die boodschappen die door familie of bekenden worden gedaan op enkele dingen na niet scannen. Dat valt niet zo snel op, tenzij je een bomvolle kar hebt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
bij de Lidl waar ik kom, zijn meerdere beveiligers. De meeste kijken goed om zich heen en lopen wat rond, en dat is alles. Eèn beveiliger neemt zijn taak wat te serieus en is constant op jacht naar winkeldieven. Actief speurt hij om zich heen en vraagt willekeurige klanten of hij na het afrekenen in hun tas mag kijken of vraagt hij om zakken te legen, zonder dat er een vermoeden van winkeldiefstal is. Je merkt dat die klanten zich overdonderd voelen, niet zo goed weten wat ze met de situatie aan moeten (grote en sterke beveiliger in uniform met vastberaden blik) en stemmen daarom gelijk in. Waarschijnlijk wel met een rotgevoel na afloop omdat zij ineens moeten aantonen dat zij niets hebben gestolen i.p.v. andersom. Ronduit genant. Zelf zou ik niet meewerken. Laat de politie dan maar komen als ze mij zouden verdenken van winkeldiefstal. Tien tegen 1 dat ik dan ineens wel kan doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 15:10:

[...]





Een klein bedrijfsrisico? Die is nieuw voor me. Er wordt gestolen bij het leven, het schijnt ook dat het personeel meer jat dan gewone winkeldieven, er zijn zelfs caissières die boodschappen die door familie of bekenden worden gedaan op enkele dingen na niet scannen. Dat valt niet zo snel op, tenzij je een bomvolle kar hebt.



Ik ken die gevallen van frauderende kassiersters ook.

Hier was het een andere klant die meldde dat A maar 5 items scande van een volle kar bij bepaalde mensen.



Kassiersters die hun eigen puntenkaart scannen bij elke klant die geen kaart (bij) heeft en zo elke week een aankoopbon van 10€ verdienen is trouwens ook een geliefd truukje, en valt minder hard op.



Maar daar helpt handtassencontrole toch allemaal niet tegen?



In de winkels waar ik werkte mochten wij onze partner en ouders niet bedienen.

Het is meermaals gebeurd dat ik als enige een kassa open had, man kwam boodschappen doen, en ik er een collega moest bijhalen om zijn boodschappen te scannen.

Op den duur kreeg hij van mij verbod om boodschappen te doen in 'mijn' winkel als ik dienst had
Alle reacties Link kopieren
Ik had het gisteren ook, ook bij v. Cranenbroek ik was daar voor de 1e keer en ik werd kwaad ik heb een aantal boodschappen op die band zusje voor mij afgerekend .. niks aan de hand ook damestas, vervolgens mijn dochter wat armbandjes en een beeldje, vervolgens ik .. 2x afrekenen, 1 keer voor mijn moeder en vervolgens voor mijzelf, ben ik klaar of ze eventjes in m'n tasje mocht kijken, ik werd echt kwaad, ik heb net af staan te rekenen en dan vervolgens komt het of ze in mijn tasje mogen kijken, boodschappentassen tot daar aan toe maar een damestasje ? de caissiere vertelde mij dat er idd kluisjes zijn maar daar leg ik toch echt mijn persoonlijke dingen niet .in en hoe reken ik dan af bij de kassa! Je kan daar kleding kopen nou als je dan zo graag fout wil zijn dan stop je dat niet in je damestasje maar onder je gewone kleding..is de volgende stap dat ze mensen gaan fouilleren daar? Je kan als bedrijf ook gewoon je zooi beveiligen dat kan de action ook!
Nadat ik natuurlijk zo kwaad was en mijn zusje iets verder op stond en al 5 minuten daarvoor had afgerekend vroeg ze ook nog eventjes of ze in haar tasje mocht kijken.. nou dan ben je echt niet wijs in mijn ogen
Ik weet niet of ik daar ooit nog kom vond het zeer klantonvriendelijk
Alle reacties Link kopieren
Ze doen het omdat er echt ZIEK veel gestolen wordt maar vaak controleren ze de verkeerde

ZIEK veel, ik zeg het je
groetjes, slagtandje
Alle reacties Link kopieren
Terugkerend op OP

Nope. Ik doe er pertinent niet aan mee. Ze kunnen spreekwoordelijk de pleuris krijgen.

Ik ga wel naar een andere winkel. Hoe is het nou.
Ze kijken maar op camera's of ik iets steel. Maar als er niks gezien wordt a.k.a. bewijs (wat altijd zo is... aangezien ik een brave burger ben) kun je op donderen met je tassen-controles of ID-controles. Haal de politie maar. Want die kunnen niks en komen ook voor Jan- met de korte achternaam; lul. En ZIJ krijgen dan op hun donder.

Vervelend dat sommige suffe mensen stelen in jouw zaak. Uiteraard. Maar behandel niet een ieder als mogelijke crimineel bij voorbaat.

Je hebt hier plekken met bordjes 'scholieren mogen hun rugzak niet meenemen'. Ik ben 35. Als ik boodschappen ga doen neem ik een rugzak mee voor... boodschappen. Ik zie er jonger uit en heb nog wel eens dat ik mijn rugzak dan niet mag meenemen.... ik uit mijn irritatie in termen van 'pardon ik ben beledigd ik ben een volwassen vrouw van 35 waar is je manager dit is niet professioneel blablabla met een fikse felligheid die mij ongewoon is... maar ze luisteren dan wel..
Alle reacties Link kopieren
X
Op grond van het strafrecht mag het personeel u staande houden en niet fouilleren of uw tas controleren , maar winkels zijn geen openbare ruimten. De winkelier mag op grond van het civiele recht huisregels opstellen waar de klant zich aan moet houden. Die regels moeten wel duidelijk zichtbaar bij de ingang hangen. Als in die regels staat dat de winkelier , het personeel uw tas mag controleren dan moet u dit dus toestaan. Daarvoor is geen verdenking nodig. Wie de winkel betreedt, accepteert de huisregels. Als je het er niet mee eens bent, kun je hoogstens naar een andere winkel gaan.

Bron: rechtswinkel.nl

Er is al veel gezegd en geschreven over tassencontrole, maar wat mag nou wel en wat mag niet? Hieronder een uiteenzetting om e.e.a. te verduidelijken.
Wet- en regelgeving tassencontrole .

Tassencontrole mag uitsluitend, indien daarvan melding wordt gemaakt in de huisregels. De huisregels hangen zichtbaar bij de ingang van de winkel. Een klant die de winkel binnenkomt, die conformeert zich dus aan deze regels. Op het moment dat het vermoeden bestaat dat een klant iets in de tas heeft, mag een tassencontrole worden uitgevoerd, maar dat mag ook willekeurig of zelfs bij alle klanten.
Op het moment dat de klant meewerkt en er zit iets in de tas, wat eigendom is van de winkel, dan kan aanhouding volgen.
Op het moment dat de klant niet mee wil werken, maar er is een vermoeden dat er iets in de tas zit, mag de klant worden aangehouden en worden meegenomen naar kantoor. De tas mag dan in beslag worden genomen: daar mag verder niet in worden gekeken! Dat moet worden overgelaten aan de politie.
Als de klant niet mee wil werken, maar er is geen vermoeden dat er iets in de tas zit, kan hem op de huisregels worden gewezen. Als de klant dan nog niet mee wil werken, mag u hem vorderen om de winkel te verlaten; daarbij mag direct een ontzegging worden gegeven. Indien de klant hieraan niet voldoet, kan hij worden aangehouden voor huisvredebreuk. Uiteraard moet de politie dan gebeld worden

Bron: tassencontrole.nl
liez72 schreef:
27-11-2017 10:20
Ik had het gisteren ook, ook bij v. Cranenbroek ik was daar voor de 1e keer en ik werd kwaad ik heb een aantal boodschappen op die band zusje voor mij afgerekend .. niks aan de hand ook damestas, vervolgens mijn dochter wat armbandjes en een beeldje, vervolgens ik .. 2x afrekenen, 1 keer voor mijn moeder en vervolgens voor mijzelf, ben ik klaar of ze eventjes in m'n tasje mocht kijken, ik werd echt kwaad, ik heb net af staan te rekenen en dan vervolgens komt het of ze in mijn tasje mogen kijken, boodschappentassen tot daar aan toe maar een damestasje ? de caissiere vertelde mij dat er idd kluisjes zijn maar daar leg ik toch echt mijn persoonlijke dingen niet .in en hoe reken ik dan af bij de kassa! Je kan daar kleding kopen nou als je dan zo graag fout wil zijn dan stop je dat niet in je damestasje maar onder je gewone kleding..is de volgende stap dat ze mensen gaan fouilleren daar? Je kan als bedrijf ook gewoon je zooi beveiligen dat kan de action ook!
Nadat ik natuurlijk zo kwaad was en mijn zusje iets verder op stond en al 5 minuten daarvoor had afgerekend vroeg ze ook nog eventjes of ze in haar tasje mocht kijken.. nou dan ben je echt niet wijs in mijn ogen
Ik weet niet of ik daar ooit nog kom vond het zeer klantonvriendelijk
Daar maak je speciaal een account voor aan? Komt over als alleen je gal willen spuwen over een winkel. Het topic is al anderhalf jaar oud...
Overigens wordt er genoeg gestolen in handtassen hoor! Wat een onzin dat stelende mensen kleding dan onder hun gewone kleding doen. Dat is slechts één van de manieren.
Wat maakt het uit dat een topic al 1,5 jaar oud is? Alsof je dan niet meer mag reageren ofzo?

Ik heb het zelf ooit 1x mee gemaakt, de vraag of ze in mijn handtas mochten kijken. Ik heb het toen toegestaan maar als ze het nu nog eens vragen in een winkel bekijken ze het maar.

Ik heb er trouwens een grote hekel aan als ze in van die kleinere winkels echt op je vingers gaan kijken of je toch niks jat. Dan hang je maar een camera op en ga je daar lekker stiekem kijken in een hokje.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
01-05-2016 14:43
Volgens mij mag je wettelijk gezien weigeren. Zij mogen echter ook een verdachte van winkeldiefstal wettelijk gezien vasthouden tot de politie er is..
Maar hoe kunnen zij je vasthouden? Ik zou denken dat je gewoon weg loopt en dat ze je de volgende keer geen toegang meer tot de winkel zouden kunnen geven.
Boodschappen tas mag zeker wél!

Maar anno nu lopen er ook veel vrouwen met 'n 'hand' tas rond die groot genoeg is voor 'n rondje boodschappen doen, misschien lag 't aan 't formaat van je tas?

Ik heb de vraag nog nooit gekregen. Heb enkel 'n kleine schoudertas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de vraag ook nog nooit gekregen, en mijn handtas heeft wel het formaat van een kleine weekendtas. En hij is nog propvol ook.

Geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt de inhoud te laten bekijken door iemand anders. Zelfs man en dochter blijven eruit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Op RTL Z is nu een 4 delige serie over winkeldieven in Engeland.Je ziet de meest bekende trucs,hoe beveiligers ze oppakken etc. Laatst oude winkeldieven van 75+,winkeldief in een rolstoel en de vaste winkeldieven met hun nieuwste steeltrucs.
Eentje had al de halve bus vol gejat spul twv 2000 euro voordat ze gepakt werden.
Maar daar mogen beveiligers dus niet fouilleren dat mag alleen de politie en als een beveiliger het mis heeft kan dat soms zijn baan kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet om het te laten zien. Moet ik soms bij mijn werk ook. Maandverband en tampons is niet schrikwekkend, dat gebruikt elke vrouw en voor de rest alleen portemonnee, sleutels, labello, dat soort dingen.

Sommige mensen doen net alsof ze staatsgeheimen in hun tas bewaren zeg
Alle reacties Link kopieren
Marover2801 schreef:
01-05-2016 14:57
Het zusje van een goede vriendin is een poos cassiere geweest bij de Cranenbroek. Daar werd het van alle cassiere's geëist dat ze dat vroegen tijdens het afrekenen. De vestiging waar zij werkte was het policy dat als iemand weigerde dat er dan een leidinggevende bij gehaald werd (werd er dan nog niet meegewerkt kreeg de desbetreffende persoon een winkelontzegging). Dit werd bij die vestiging ook duidelijk bij de ingang vermeld. Mocht je een tas mee hebben hebben ze daar speciaal kluizen voor staan. Evenals bij vele mediamarkten en vast nog meer winkels.

Poeh wat klantonvriendelijk zeg om iedereen meteen als potentiële dief te behandelen. Ik zou in het vervolg lekker naar een tuincentrum boven de rivieren gaan, nog nooit zoiets gehoord bij tuincentra hier in de buurt.

Ik zie er blijkbaar heel betrouwbaar uit want mijn tas wordt nooit gecontroleerd behalve op een festival waar ze iedereen controleren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
..
Falathiel schreef:
28-11-2017 09:32
Ik zie het probleem niet om het te laten zien. Moet ik soms bij mijn werk ook. Maandverband en tampons is niet schrikwekkend, dat gebruikt elke vrouw en voor de rest alleen portemonnee, sleutels, labello, dat soort dingen.

Sommige mensen doen net alsof ze staatsgeheimen in hun tas bewaren zeg
Ik wel, het gaat niet om wat er in zit, maar dat je als potentiële dief behandeld wordt terwijl er GEEN aanleiding voor is.
De wereld op zijn kop dus.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
28-11-2017 11:08
Ik wel, het gaat niet om wat er in zit, maar dat je als potentiële dief behandeld wordt terwijl er GEEN aanleiding voor is.
De wereld op zijn kop dus.
Maar hoe zie jij dan voor je dat er achter gekomen wordt of iemand aan het stelen is geweest? Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar gewoon nieuwsgierig hoe dat verder dan voor je ziet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit in een een goedkope kledingwinkel een kledingstuk gepast en het beveiligsding viel op de grond toen ik de trui wilde passen. Het waren van die hokjes met een groot open stuk aan de onderkant dus ik denk dat ze het ding daar zagen liggen. Schijnbaar vertrouwde men bij binnenkomst al niet (ik had een schooltas mee kwam net van college af) en ging men mij bij de pashokjes omsingelen. Ik kreeg het toen al benauwd en was van plan om gewoon naar een verkoper te lopen om mee te delen dat dit ding loszat. Ik kleedde mij weer aan (had ook tegelijkertijd een broek gepast). Dus die mensen mij aan mijn jas naar een tafel sleuren terwijl ik gewoon vriendelijk meeliep en gingen ze hardop van de ene kant van de afdeling naar de andere kant hardop schreeuwen wat ik in mijn tas had (macbook, tampons, ipad). En dan vonden ze het raar dat ik een ipad en een macbook bij me had?
Ik vond dat ze me echt belachelijk behandelde vooral omdat ik netjes medewerking verleende. Ik had uiteraard niks gestolen maar er kon geen excuses van af.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Falathiel schreef:
28-11-2017 11:36
Maar hoe zie jij dan voor je dat er achter gekomen wordt of iemand aan het stelen is geweest? Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar gewoon nieuwsgierig hoe dat verder dan voor je ziet
Er hangen toch camera's ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven