Geld & Recht alle pijlers

Wonen in Engeland, welke vaste lasten?

05-05-2016 13:57 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn man heeft een baanaanbod gekregen in Oxford, Engeland. De bedoeling is dat hij daar alleen gaat wonen en werken. De rest van het gezin blijft in Nederland.

Nu zijn wij aan het uitzoeken wat de vaste lasten voor hem daar ongeveer zullen worden, maar we kunnen niet alles op internet vinden. Willen jullie meedenken?

Wij hadden bedacht dat hij een gedeelde woning kan huren: +- 500,00

Verder heeft hij internet nodig (misschien via een mobiele provider: ????

Welke verzekeringen zijn verplicht? Ik zag vrij weinig, en zorgkosten zijn gratis. Hij krijgt een NHS-pas.

Wat kost eten voor één persoon gemiddeld per week/ maand?



Misschien wil hij nog proberen wat secundaire arbeidsvoorwaarden te krijgen, zoals een mobiele telefoon van de zaak en een ov-jaarkaart. Is dat gebruikelijk om te krijgen?



Wat zijn dingen die wij echt niet moeten vergeten?



Oftewel, willen jullie meedenken?



Alvast bedankt,



Kelso en co.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis vliegkosten (van en naar Nederland, zal vast heel regelmatig zijn). Een gedeelde woning kan, maar dan kunnen jullie als gezin lastig langskomen?



In Engeland zijn weinig verzekeringen echt verplicht (Nederland is het land van verzekeren ), dus dat scheelt. Denk wel aan belasting betalen, hoe je dat gaat doen. En pensioensopbouw (in de UK bestaat een manier om 25 jaar zelf in te leggen en dan krijg je een volledig pensioen. Als het voor langere tijd is dat je man gaat, kan het goed zijn even in de regelgeving te duiken)



Mijn ervaring is dat eten duurder is dan in NL.
Alle reacties Link kopieren
Oxford is duur! Qua eten zou je met 30-50 pond per week voor een persoon zeker uitkomen, net hoe duur je het zelf maakt.

Het OV is heel duur, verkijk je daar niet op, en ik heb nog geen werkgever meegemaakt waar je een ov-jaarkaart krijgt. Hoe gaat hij in het weekend terug naar huis?
500 voor een gedeelde woning is erg weinig. De huizen zijn een stuk duurder hier en aangezien Oxford een populaire stad is onder studenten, zou ik dat budget absoluut verhogen..



NHS krijg je inderdaad als je een NI nummber hebt - daarvoor moet je officieel ingeschreven staan in de UK. Daarnaast kan je je particulier verzekeren voor zorg zoals tandarts en fysiotherapie. Dat kost ongeveer 100 pond per maand.



OV-vergoeding is zeer ongebruikelijk hier, evenals lunchkosten vergoeding e.d. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan waar je werkt, maar geen 1 van mijn vrienden heeft dat. Ov is vrij prijzig - zeker als je van en naar het vliegveld moet elke week (een treinkaartje is al snel 20 pond)



Verder is het eten een stukje prijziger dan in Nederland. Ponden = euro's eigenlijk. Dus wat bij ons 1 euro kost, kost hier 1 pond. En dat is omgerekend dus duurder.



Al met al is leven in UK wel wat duurder dan in Nederland (maar meestal verdien je ook wat meer). Dus reken ruim met budgetteren!
Ik vind de lonen in Engeland juist laag in verhouding tot lonen, uitgaven in Nederland.

Mijn man zou in zijn positie daar 40.000 pond verdienen (assoc. professor)/ Als je uitrekent dat je ook nog de huur, verzekingeren, bezine, eten, kleding, drie kinderen, dan zit je in Nederland en Duitsland echt wel een stuk hoger en hou je veel meer over.
Ja dat is ook zo liubi! Als je kijkt wat je in NL krijgt als "waar voor je geld" is dat een stuk meer.



Ligt een beetje aan de sector wel, want in die van mij verdien je wel meer dan in NL maar dit is ook omdat je hier nog meer een bonus-cultuur hebt
Oxford is duur om te wonen en niet echt ideaal om regelmatig naar NL te gaan.



En vervoer ter plaatse kan met de fiets.
Alle reacties Link kopieren
Oke, eten 50 pond check

Openbaar vervoer duur, check

Pensioen is geregeld.

Verzekeringen werkt dus inderdaad anders daar, dat dachten wij al.



Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik, hij gaat waarschijnlijk een woning zoeken in de omgeving van Oxford. Iemand nog suggesties voor goedkope, maar ook fijne plaatsen om te wonen?
Alle reacties Link kopieren
Bij de huur komt (naast lasten als gas, water, licht, etc) ook nog de Council tax. Als je op zoek gaat naar een huurwoning, vind je daar meestal bij de gegevens in welke 'Band' een woning valt en wat je daarvoor moet afrekenen. Kost in Oxford tussen de 1150 en 3470 pond per jaar, afhankelijk van heet deel waar je woont en de waarde van de woning.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Als hij in de omgeving van Oxford een woning gaat zoeken, bespaar je daarmee misschien wel op de huur, maar ben je wel weer extra geld kwijt aan openbaar vervoer en wordt het bovendien ingewikkelder om naar Nederland te reizen. Houd dit goed in de gaten, want soms is het de besparing echt niet waard.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt DG2015

Counciltax, dus.

Als ik zoek op rentals in Oxford dan zie ik voor 475 / 500 pond best mooie kamers. Inclusief furnishing en fees. Komt dat daar nog bovenop dan? Het lijkt zo goedkoop vergeleken met de verhalen hier.



Wij hadden inderdaad ook al proberen te berekenen wat de huurverlaging doet ten opzichte van de reiskosten.
De inkomstenbelasting is in de UK wel wat lager (staat tegenover dat er dus ook minder goede voorzieningen zijn bij ziekte, werkloosheid, etc).



Houd rekening met de AOW-premie in NL. Als je die niet vrijwillig doorbetaald, krijg je na pensionering geen volledige uitkering. Wil je dat wel, dan moet je zelf regelen dat je de premie vanuit het buitenland doorbetaald.



De NHS lijkt gratis, maar in de praktijk kunnen medische kosten toch nog flink oplopen. Verzeker je dus goed bij. Een bijdrage van de werkgever aan zo'n verzekering is niet ongebruikelijk (net als een bijdrage voor levensverzekering), dus daar zou je mogelijk wel over kunnen onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje heel veel heel en weer gereisd tussen Oxford en Nederland ivm werk, en die reiskosten zijn best hoog. Je vliegt bij voorkeur via Heathrow, anders heb je enorme extra reistijd, en de meeste goedkope vluchten gaan naar andere vliegvelden. Hoe vaak is het het idee dat je man naar Nederland komt? En wie gaat dat betalen?



Als man niet in Oxford zelf woont maar wel werkt, zijn er dus reiskosten daarheen. Ik kende destijds eigenlijk niemand die met het openbaar vervoer forensde, ze woonden óf in de stad, óf kwamen met de auto.



Huisvesting is inderdaad duur. Mijn werkgever betaalde, dus voor mij geen issue, maar mijn collega's daar zonder gezin woonden zonder uitzondering in gedeelde woonruimte en betaalden dan nog best hoge bedragen. Dat is nog een ding als je 25 en vrijgezel bent, maar trekt je man het om als een soort student een gedeelte keuken met schoonmaakrooster te hebben? Zonder invloed op wie er nog meer woont? Ik moet er persoonlijk niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
50 pond per week voor eten, is dat niet erg weinig?

Gaat hij iedere dag boodschappen doen, voor zichzelf koken, zijn bammetjes smeren om tussen de middag op te eten?



En 500 pond per maand voor een gedeelde woning in Oxford.. Ik denk dat je daar niet veel voor kan vinden. Heb je al verhuursites bekeken voor het aanbod en de prijs?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
50 pond voor eten lijkt me ook erg weinig. Dat lukt alleen als je als een kluizenaar leeft en je boterhammen van huis meeneemt. Ik weet niet hoe het in de UK gaat, maar ik heb een tijdje in Ierland gewerkt en daar werd tussen de middag warm gegeten a 6..7 euro. Als iedereen dat doet ga je niet met je brooddoos zitten lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
50 pond weinig? Dat betalen mijn vriend en ik samen, en dat is dan inclusief schoonmaakmiddel en zijn lunch. In London besteedde ik zo'n 35 pond per week, maar dan kookte ik wel veel zelf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle input, met name ook over de hogere reiskosten doordat je niet zo makkelijk op de goedkopere vliegvelden kunt reizen.



Ik ben even een paar dagen op vakantie. Daarna lees ik de reacties weer.
Alle reacties Link kopieren
Wat toevallig, zelfde situatie hier! Dacht zal wel een oud topic zijn, maar niet dus. Ik lees mee (ordinaire tvp dus )
Alle reacties Link kopieren
Oh nog iets anders, waar ik benieuwd naar ben, zijn de consequenties in Nederland. Minder hypotheekrente-aftrek, moet Hypotheker toestemming geven, uitschrijven uit NL, geen fiscale partners meer zijn, AOW-gat, auto wel/niet meenemen, etc. Heb niet zo goed in beeld wat de consequenties allemaal zullen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Je bouwt geen Aow op in Nederland. Voor ieder jaar in het buitenland gaat er 2% vanaf. Je hebt dan wel eventueel recht op iets soortgelijks in het land waar je werkt.
Alle reacties Link kopieren
Fiscaal goed laten uitzoeken, want waarschijnlijk moet je in twee landen aangifte doen.



Andere kosten : naar huis bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mugske schreef op 29 mei 2016 @ 08:31:

Je bouwt geen Aow op in Nederland. Voor ieder jaar in het buitenland gaat er 2% vanaf. Je hebt dan wel eventueel recht op iets soortgelijks in het land waar je werkt.En je kunt je kunt een vrijwillige AOW-verzekering afsluiten bij de SVB. Of je dat moet doen, is afhankelijk van je inkomen: als je maar een korte tijd naar het buitenland gaat, kan dit onvoordelig zijn voor een relatief klein 'gat' in je AOW-opbouw.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:kelso schreef op 05 mei 2016 @ 15:06:

Bedankt DG2015

Counciltax, dus.

Als ik zoek op rentals in Oxford dan zie ik voor 475 / 500 pond best mooie kamers. Inclusief furnishing en fees. Komt dat daar nog bovenop dan? Het lijkt zo goedkoop vergeleken met de verhalen hier.



Wij hadden inderdaad ook al proberen te berekenen wat de huurverlaging doet ten opzichte van de reiskosten.Voor 500 pond zal je inderdaad wel een kamer kunnen vinden. Maar dan is het wel met gedeelde badkamer en keuken. En dat kan best met 4-5 mensen zijn. Meestal zitten bij kamerhuur council tax, water, internet, gas en electrictiteit in begrepen. Niet altijd overigens maar dat staat dan wel op de advertentie.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook aan bankkosten. Man zal in ponden uitbetaald worden en als je het niet heel slim aanpakt, zijn de kosten van het overschrijven van geld naar de Nederlandse rekening vrij hoog. Ook het pinnen met een Engelse bankpas in Nederland en vice versa kan vrij duur zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Voor pinnen met een Engelse bankpas in het buitenland kun je een Halifax Clarity card nemen, 0 kosten. Voor bankoverschrijvingen gebruik ik transferwise.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven