Werk & Studie alle pijlers

Baan voor mijn man

05-05-2016 09:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik open dit topic omdat mijn man voor zijn gevoel vast zit in een carriere die hij niet wil. Hij had zijn eigen bedrijf, maar dat heeft hij door lichamelijke problemen moeten stoppen. Hij heeft geen idee wat hij wel wil en ik vroeg me af of jullie ideeen hebben. Het eisenlijstje:



Zelfstandig/redelijk veel vrijheid

Niet op kantoor

Salaris is niet heel belangrijk, maar meer dan niets

Geen sales

Niet onethisch/oneerlijk

Geen zwaar werk



Hij is goed met kinderen en dieren, redelijk met computers, kan goed schrijven en presenteren.



Hij wil best investeren qua tijd/geld. Wij komen niet verder dan werken in een museum, dus jullie ideeen zijn welkom.



Helaas heeft hij heel weinig zelfvertrouwen qua banen. Ik vind het zo vervelend om hem zo te zien :( .



Ik kan overdag niet snel reageren, ik zit op mijn werk!
Alle reacties Link kopieren
Voor het op een teleurstelling uitdraait: de kans dat je echt betaald werk in een museum krijgt (zonder museologie of vergelijkbare studie) is écht heel, héél klein. Ook na jaren vrijwilligerswerk. Houd hier alsjeblieft rekening mee. De kunst- en erfgoedsector is echt een crime om aan een baan te komen. Ik weet uit ervaring dat het je passie kan zijn (al zo'n 14 jaar mee bezig en nog nooit een (vast) contract gehad - al ben ik dus al wel jaren werkzaam in het museumwezen), maar ik weet inmiddels ook dat na jaren hard werken je passie een heel stuk minder wordt als je er niks voor terug krijgt.



Daarbij, in de musea waar ik nu werk zijn vrijwilligersfuncties: suppoost (dagdeel op een stoel op zaal zitten), balie (telefoon aannemen), horea (koffie zetten), techniek (beamer aanzetten, zalen klaarzetten voor verhuur, soms iets repareren - maar dat is nooit iets museaals), rondleiden (dat is dan nog wel leuk, groepen rondleiden, maar die functies zijn dan weer zelden vrij en/of worden opgevuld met mensen met een opleiding (kunstgeschiedenis, docenten, etc) en zit een selectie op) Uiteindelijk zijn vrijwel al onze vrijwilligers 60+ die graag 'onder de mensen' komen, maar de functies zelf zijn inhoudelijk weinig interessant en hebben weinig met het museumwezen te maken (buiten dat je in een museum zit).
Alle reacties Link kopieren
De passie is niet museumgerelateerd
Alle reacties Link kopieren
Shopmedewerker bij een tankstation

Schoonmaakcontroleur bij een vakantiepark

Balie of kassamedewerker bij een zwembad/speeltuin
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 05 mei 2016 @ 12:35:

[...]





Als er iets is dat momenteel meer aanbod dan vraag heeft, is het dat wel. Dit is één van de dingen die ik heb gedaan voor ik ziek werd en sinds de crisis schoten dit soort bedrijven als paddenstoelen uit de grond.Dat wist ik niet. Jammer.
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
quote:damas schreef op 05 mei 2016 @ 14:43:

Schoonmaakcontroleur bij een vakantiepark

Dat lijkt me geen goeie optie als je veel waarde hecht aan eerlijk/ethisch werk. De werkdruk in de schoonmaak is enorm hoog, en schoonmakers krijgen vaak geen tijd om hun werk goed te doen. Ik ben zelf leidinggevende bij een schoonmaakbedrijf en ik loop er regelmatig tegenaan dat ik mijn teamleden op hun functioneren moet aanspreken, terwijl ik weet dat ze al verschrikkelijk hard werken. Als kwaliteitscontroleur moet je die knop al helemaal om kunnen zetten.
Slik die kikker!
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 14:04:

Gek genoeg heeft het probleem zichzelf net opgelost. Ik stelde een loopbaancoach voor (bedankt Nymphadora!) en toen zei hij: ik wil niet naar iemand die mij vertelt wat voor een baan ik wil. Ik wil een simpele part-time baan op fietsafstand en daarnaast wil ik aan mijn passie werken (denk iets langzaam startend waar je uiteindelijk met wat geluk van kan leven). Alsof er ineens een kwartje viel.



En met deze setup kan hij ook nog eens makkelijk vrijwilligerswerk doen (in een museum!) en we hebben een kinderwens, wat dan weer mooi uitkomt want mijn baan is veeleisend.

Fijn dat hij het licht heeft gezien. En dat het financieel niet uitmaakt.

Alleen zijn beeld van een loopbaancoach klopt van geen kant hoor. Die gaat echt niet vertellen wat hij leuk vindt, dat mag je man dan helemaal zelf uitvogelen en zijn eigen keuzes in maken. Die coach zal hem wel helpen met hoe hij kan zoeken en oriënteren en uitvogelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 14:38:

De passie is niet museumgerelateerd oooooh sorry! Dan begreep ik je verkeerd
Alle reacties Link kopieren
Cliniclown

Kindercoach

Hondenuitlater
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan maar snel op zoek naar een simpel part-time baantje waar hij gelukkig van wordt, en voldoet aan de eisen.

Succes, ben benieuwd op welke vacatures of soort werk hij gaat solliciteren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tot voor kort zaten er nog 3 man op een vuilniswagen. Nu vaak nog 1 of 2. En gaat ook via aanbestedingen tegenwoordig. De goedkoopste krijgt de opdracht. Het zou dus zomaar kunnen

dat de opdrachtgever 50 km verderop gevestigd is als er een nieuwe aanbieding komt.



Is een klussendienst geen optie?

Houdt van dieren...hondenuitlaatservice? Ik ken iemand die daar een aardige boterham mee verdient. Haast niet voor te stellen misschien.
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 14:04:

Ik stelde een loopbaancoach voor (bedankt Nymphadora!) en toen zei hij: ik wil niet naar iemand die mij vertelt wat voor een baan ik wil.

Als een loopbaancoach iets niet doet, is dit het wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 05 mei 2016 @ 12:36:

[...]





Grappig hoe mensen eenzelfde bericht anders kunnen lezen.



Ik lees nergens klagen. Ik zie wel een vrouw die haar man wil helpen met het kijken naar mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. Heel positief dus.



Vind ik ook. Juist heel lief van haar dat zij dit doet voor haar man. Beter dan een klaagtopic openen over haar man. Zij zoekt naar oplossingen ipv bij de pakken neerzitten.



Edit ik lees nu dat hij zelf op een idee is gekomen. Goed van hem.En succes. Ben wel nieuwsgierig wat voor werk. Ik ben sinds 3 maanden werkeloos, tientallen sollicitaties verstuurd in 15 weken tijd en alleen maar afwijzingen. Ben bijna 50 en krakkemikkig in mijn lijf. Heb 20 jaar kantoorwerk gedaan dus alles behalve lichamelijk zwaar.

Ik herken wel wat in het 'eisenpakket' van jouw man. Heb helaas zelf geen rijbewijs anders was ik serieus een honden uitlaatservice begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 05 mei 2016 @ 16:47:

Nou, dan maar snel op zoek naar een simpel part-time baantje waar hij gelukkig van wordt, en voldoet aan de eisen.

Succes, ben benieuwd op welke vacatures of soort werk hij gaat solliciteren.Echt simpel. Ik denk dat deze reset als het ware echt nodig is. De baan die hij nu heeft is een te lange werkdag met teveel reistijd, wat niet goed is voor zijn herstel. Hij zat echt vast in die mindset dat hij perse een fulltime baan op niveau moet hebben. Ik word nu al de hele middag ondetgesneeuwd met allerlei enthusiaste plannen :-) .
Alle reacties Link kopieren
quote:Acer1968 schreef op 05 mei 2016 @ 16:53:

Tot voor kort zaten er nog 3 man op een vuilniswagen. Nu vaak nog 1 of 2. En gaat ook via aanbestedingen tegenwoordig. De goedkoopste krijgt de opdracht. Het zou dus zomaar kunnen

dat de opdrachtgever 50 km verderop gevestigd is als er een nieuwe aanbieding komt.



Is een klussendienst geen optie?

Houdt van dieren...hondenuitlaatservice? Ik ken iemand die daar een aardige boterham mee verdient. Haast niet voor te stellen misschien.Fulltime kan dat niet, maar met de constructie van parttime werken en niet teveel honden kan dat misschien wel .
Alle reacties Link kopieren
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 17:13:

[...]





Fulltime kan dat niet, maar met de constructie van parttime werken en niet teveel honden kan dat misschien wel .Zou leuk zijn toch. En als het een bijbaantje wordt, dan zou ik dat niet eens opgeven. Een dag per week een paar honden uitlaten kan zomaar 50 euro opleveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:AllieBrosh schreef op 05 mei 2016 @ 15:48:

[...]





Dat lijkt me geen goeie optie als je veel waarde hecht aan eerlijk/ethisch werk. De werkdruk in de schoonmaak is enorm hoog, en schoonmakers krijgen vaak geen tijd om hun werk goed te doen. Ik ben zelf leidinggevende bij een schoonmaakbedrijf en ik loop er regelmatig tegenaan dat ik mijn teamleden op hun functioneren moet aanspreken, terwijl ik weet dat ze al verschrikkelijk hard werken. Als kwaliteitscontroleur moet je die knop al helemaal om kunnen zetten.Dat wist ik niet. Iemand die ik ken en vanalles mankeert doet sinds kort dit werk en was lyrisch. Klinkt niet echt leuk nee, wellicht werkt zij er nog niet lang genoeg om dit te weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Acer1968 schreef op 05 mei 2016 @ 17:17:

[...]





Zou leuk zijn toch. En als het een bijbaantje wordt, dan zou ik dat niet eens opgeven. Een dag per week een paar honden uitlaten kan zomaar 50 euro opleveren.Zo zouden we zelf ook een hond kunnen hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 17:23:

[...]





Zo zouden we zelf ook een hond kunnen hebben!



Ik ken jou niet maar ik vind dat je een leuk topic hebt geopend. Niet eens zozeer het onderwerp maar wel de insteek... Op ideeën komen voor je man. Wat ik al zei, je had er ook een zeur, klaagtopic van kunnen maken. Jij bekijkt dingen denk ik van een positieve kant en daarbij ook nog enthousiast....Neemt misschien ook een hond als het mogelijk is.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:damas schreef op 05 mei 2016 @ 17:21:

[...]





Dat wist ik niet. Iemand die ik ken en vanalles mankeert doet sinds kort dit werk en was lyrisch. Klinkt niet echt leuk nee, wellicht werkt zij er nog niet lang genoeg om dit te weten.Het verschilt wel per regio en bedrijf, maar over het algemeen is de werkdruk hoog tot ongezond hoog. Controleurs en schoonmakers komen elkaar meestal niet tegen voor zover ik weet, en als dat wel zou gebeuren, dan zou niemand er zomaar over praten. Tijdelijke krachten zouden dan kunnen fluiten naar een contractverlenging en de kans dat je te maken krijgt met intimidatie van hogerhand is groot.
Slik die kikker!
Zie ik het nou verkeerd, of is het zo dat als een man dit topic voor zijn vrouw had geopend de reacties heel anders zouden zijn?

De vraag is hier niet gesteld hoe deze man dat dan financieel gaat doen als er eenmaal kinderen zijn en zij uit elkaar gaan. Gaat hij dan gedeeltelijk van een uitkering leven?
quote:Baanvoormijnman schreef op 05 mei 2016 @ 17:09:

[...]





Echt simpel. Ik denk dat deze reset als het ware echt nodig is. De baan die hij nu heeft is een te lange werkdag met teveel reistijd, wat niet goed is voor zijn herstel. Hij zat echt vast in die mindset dat hij perse een fulltime baan op niveau moet hebben. Ik word nu al de hele middag ondetgesneeuwd met allerlei enthusiaste plannen :-) .





Soms heb je even input van buiten nodig om een muntje te laten vallen ;)



Ik wens hem veel succes toe!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 05 mei 2016 @ 12:09:

[...]





Ik werk ook in een museum en wat Hoelahoepla zegt is correct. Geen (of heel weinig) betaalde banen en het is voor het merendeel gewoon 'kantoorwerk'. Daarbij, voor de echt leuke functies moet je op zijn minst een opleiding Museologie (MBO, HBO of Master) hebben. En daarvan zijn er al enorm veel. Ik heb Museologie begin jaren 90 gevolgd en mijn eerste (en enige) museumbaan kreeg ik pas in 2010... En dan ook nog in een onderdeel van de organisatie die weinig met mijn opleiding van doen had.

Je man kan natuurlijk wel, ter orientatie, als vrijwilliger aan de slag bij een lokaal museum. De meesten zoeken altijd wel baliemedewerkers, rondleiders of technisch vrijwilligers. Kan hij op zijn minst kijken of het wat voor hem is. even zwaaien naar medestudiegenootje ( wel wat later overigens)
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 05 mei 2016 @ 19:02:

Zie ik het nou verkeerd, of is het zo dat als een man dit topic voor zijn vrouw had geopend de reacties heel anders zouden zijn?

De vraag is hier niet gesteld hoe deze man dat dan financieel gaat doen als er eenmaal kinderen zijn en zij uit elkaar gaan. Gaat hij dan gedeeltelijk van een uitkering leven?Dan krijgt hij alimentatie. 75% van de vrouwen werkt part time maar wanneer een man het doet is het raar?
Hondenuitlaat service?
Alle reacties Link kopieren
quote:mariatesselschade schreef op 05 mei 2016 @ 19:53:

[...]





even zwaaien naar medestudiegenootje ( wel wat later overigens) Ik zwaai even terug! Er zijn er meer hier op Viva hoor, weet van in ieder geval 1 ander die ook Museologie heeft gedaan.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven