Ebru Umar

26-04-2016 12:18 696 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren plaatste ik een nieuwsbericht over Ebru in het topic van de Duitse cabaretier, maar op het Erdogan-topic staan ook berichten over Ebru. Ebru is zo vaak in het nieuws dat ze een 'eigen' topic verdiend. Ze werd in Turkije opgepakt, voor de rechter geleid, er is in haar woning in Nederland ingebroken en haar muur werd beklad.

Het gaat allemaal om vrijheid van meningsuiting. Dat is een groot goed, hoewel de uitlatingen van de Duitse cabaretier toch echt te ver ging, zo ook die laatste van Hans Teeuwen. Waar is de grens? Ze doen het (denk ik) omdat journalisten in Turkije worden opgesloten als ze iets schrijven wat men niet wil horen.



Mag je een cabaretier, journalist of columniste opsluiten of van bed lichten en mee nemen naar het politiebureau vanwege een kritische mening? Nee, zeker niet. Voor het beledigen? Misschien wel. Mag Turkije een oproep doen aan Nederturken om te klikken over wat Nederlanders in Nederland zeggen? NEE. Dat is haatzaaien en burgers tegen elkaar opzetten.



Is de loyaliteit aan de vrije-mening in ons vrije land in gevaar omdat er mensen zijn die de 'praktijk van onderdrukking' in ere houden?





RTL Nieuws

3 uur geleden



Eerste column sinds arrestatie: 'Gefeliciteerd met jullie totaal mislukte Nederlanderschap'



© ANP



Dat ze momenteel vastzit in Turkije lijkt voor columniste Ebru Umar geen reden om haar toon te matigen. In haar eerste column sinds ze zaterdag werd gearresteerd, heeft Umar hard uitgehaald naar de Nederlanders van Turkse komaf die er volgens haar voor hebben gezorgd dat ze het land niet mag verlaten.



"GEFELICITEERD met jullie totaal mislukte Nederlanderschap", schrijft Umar in haar column in Metro. "GEFELICITEERD met jullie loyaliteit aan een stel berggeiten uit Turkije, geitenneukers zo je wilt, die jullie volgen zodra ze oproepen tot NSB-gedrag. Enig idee wat een NSB'er was? O wacht nee, die lessen over de Tweede Wereldoorlog zijn geschrapt he? Ja, dank voor het weg met ons. Ik feliciteer jullie Nederturken met je NSB-gedrag. Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije."



Overuren



Ze dankt in haar column ook familie, vrienden en collega's voor alle steun en de hoofdredacteuren die 'overuren draaien mij naar Nederland te krijgen'. "Zij werken, zodat jullie Nederland kunnen beroven van alle vrijheden waar ook jullie ouders een leven aan gewijd hebben", besluit Umar.



Zie ook:



'De meest onderdrukkende landen ter wereld'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 04 mei 2016 @ 14:07:

[...]





Dat hoeft ze ook niet want ze verhuist naar Rotterdam.



Heel verstandig, wat moet een mens nou in Amsterdam?



Misschien wordt ze wel mijn buurvrouw, er komt binnenkort een appartement leeg. Er ligt een mooie houten vloer door het hele appartement, er is een luxe keuken met bijna alle denkbare apparatuur. de badkamer is nog niet zo heel lang geleden van top tot teen gerenoveerd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 04 mei 2016 @ 13:21:

MarianneDavids, ik bedoel haar huis hier in Amsterdam. Daar kan ze ook niet meer naar terug!

Dat is ook al niet veilig meer.Ik dacht bij het verkopen van naar huis aan dat in Kusadasi
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 04 mei 2016 @ 12:43:

[...]





Ebru wist verdomd goed dat er in Turkije geen vrijheid van meningsuiting is. Zie de quote uit het interview dat ze gaf over de journaliste Frederike Geerdink. Je kan je in het buitenland nou eenmaal niet beroepen op de in Nederland geldende normen, waarden en wetten. Zie je het al voor je, dat Ebru met in Thailand in de bak belandt omdat ze vijf gram cannabis in haar handbagage had zitten en dan op de vraag of ze dat niet over zichzelf afgeroepen heeft antwoordt: "NEE. Wat een onzin. ik ben gewend aan het op zak mogen hebben van vijf gram weed. Ik kijk niet over mijn schouder. never have never will." Of in Saudi Arabië haar vriend op straat kust en dan raar opkijkt dat ze daarvoor opgepakt en veroordeeld worden, "NEE. Wat een onzin, ik ben gewend aan VRIJ zijn". Het is wel behoorlijk dom wat ze heeft gedaan. Maar goed, ik hoop dat ze snel naar huis mag.De Frederike, G. verheerlijkt terrorisme. In NL is dat (ook) een strafbaar feit.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 03 mei 2016 @ 19:05:

[...]





Natuurlijk is ze dom, net als haar ouders, haar vader is patholoog anatoom, stelt niks voor, gewoon een beetje in lijken rommelen en een rapportje schrijven, haar moeder is maar een simpele oogarts.

Ebru zal die domheid wel hebben geërfd met alleen een studie bedrijfskunde.



Aangezien sommige in Nederland wonende Turken vinden dat onze wetten niet voor hen gelden hoeft Ebru zich, zeker zodra ze haar Turkse paspoort heeft ingeleverd, niet te conformeren aan de wet- en regelgeving van Turkije. (Niet dat het veel uitmaakt, de Turkse politie schuwt geweld niet). Je punt dienaangaande rammelt.



Gezien de huidige politiek die die kalief bedrijft, gezien het feit dat Turkije snel bij de EU wil, het feit dat de kalief maling heeft aan mensenrechten, dat hij uit angst dat de poten onder zijn stoel worden weggezaagd door degenen die hem dóórhebben de halve legertop en een stel journalisten liet opsluiten hoeven Rutte en Koenders niet te zwijgen. Dat zou een zwaktebod zijn.



Edit: ze studeerde ook rechten maar die studie heeft ze niet afgemaakt.Wat maakt het uit wat haar vader of moeder voor beroep hebben? Dan kan ik haar visie nog steeds dom vinden toch. En dat ze rechten studeerde en niet heeft afgemaakt.. geeft toch ook aan dat ze de capaciteiten daarvoor niet heeft. Ik heb mijn studie rechten ruim 10 jaar geleden afgerond, wat zegt dat, behalve dat ik mr (meester in de rechten) ben?
Alle reacties Link kopieren
quote:real_tweety schreef op 04 mei 2016 @ 19:20:

[...]





Wat maakt het uit wat haar vader of moeder voor beroep hebben? Dan kan ik haar visie nog steeds dom vinden toch. En dat ze rechten studeerde en niet heeft afgemaakt.. geeft toch ook aan dat ze de capaciteiten daarvoor niet heeft. Ik heb mijn studie rechten ruim 10 jaar geleden afgerond, wat zegt dat, behalve dat ik mr (meester in de rechten) ben?



Ben je zo iemand die haar titel op haar naambordje laat zetten?

Van titels raakt niemand onder de indruk, bovendien belandt een aanzienlijk aantal mensen dat rechten heeft gestudeerd bij de Belastingdienst, een verzekeringsmaatschappij of op de juridische afdeling van een bank of een multinational.



Wat het zegt vraag je het eind van je korte betoog, niks.



Onverstandig was Ebru Umar wel maar ik vermoed van haar eerder een weloverwogen provocerende actie.

Overigens kan er meer dan één reden zijn om een studie voortijdig af te breken, ziekte, familie-omstandigheden, sabbatical, gewoon geen zin meer in of onder iemands niveau, er zijn studies die een stuk levendiger zijn dan rechten, alleen moet je daar meer voor in je mars hebben.
verba volant, scripta manent.
quote:real_tweety schreef op 04 mei 2016 @ 19:19:

[...]



De Frederike, G. verheerlijkt terrorisme. In NL is dat (ook) een strafbaar feit.Voor iemand die de titel meester in de rechten mag voeren ben je niet zo goed op de hoogte van de wetgeving in Nederland. Het door het CDA voorgestelde verbod op verheerlijking van terrorisme is er (nog) niet door. De Raad voor de Rechtspraak heeft in zijn wetgevingsadvies gezegd dat zo'n verbod juridisch niet houdbaar is.
quote:real_tweety schreef op 04 mei 2016 @ 19:20:

[...]





Wat maakt het uit wat haar vader of moeder voor beroep hebben? Dan kan ik haar visie nog steeds dom vinden toch. En dat ze rechten studeerde en niet heeft afgemaakt.. geeft toch ook aan dat ze de capaciteiten daarvoor niet heeft. Ik heb mijn studie rechten ruim 10 jaar geleden afgerond, wat zegt dat, behalve dat ik mr (meester in de rechten) ben?Ebru had al een andere studie afgerond en ik vind haar helemaal niet dom. Als ze helemaal niet gestudeerd had, dan zou ik haar ook niet dom vinden. Op mij komt ze heel sympathiek over en vaak snijden haar columns wel degelijk hout. Ik vind haar wel dapper!
quote:real_tweety schreef op 04 mei 2016 @ 19:20:

[...]





Wat maakt het uit wat haar vader of moeder voor beroep hebben? Dan kan ik haar visie nog steeds dom vinden toch. En dat ze rechten studeerde en niet heeft afgemaakt.. geeft toch ook aan dat ze de capaciteiten daarvoor niet heeft. Ik heb mijn studie rechten ruim 10 jaar geleden afgerond, wat zegt dat, behalve dat ik mr (meester in de rechten) ben?Ehhh, dat je andere studies te moeilijk vond?
Ook mensen met de prachtigste studies en titels kunnen erg dom zijn. Net zoals mensen die amper de basisschool hebben voltooid een bepaalde wijsheid kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het zou me niet heel erg verbazen als later blijkt dat Ebru wel degelijk een plan had, Erdogan een hak zetten. Ik heb niet het idee dat ze erg bang is uitgevallen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 05 mei 2016 @ 12:31:

Ook mensen met de prachtigste studies en titels kunnen erg dom zijn. Net zoals mensen die amper de basisschool hebben voltooid een bepaalde wijsheid kunnen hebben.Juist, sociale intelligentie
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
In de volksmond '' streetwise''.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 05 mei 2016 @ 12:31:

Ook mensen met de prachtigste studies en titels kunnen erg dom zijn. Net zoals mensen die amper de basisschool hebben voltooid een bepaalde wijsheid kunnen hebben.Een aangetrouwde neef is weg- en waterbouwkundig ingenieur (nu in ruste). Hij heeft alleen belangstelling voor zijn vak, je kunt gerust spreken van een eenzijdige ontwikkeling. Over wat er verder in de wereld te koop is kun je geen fatoenlijk gesprek voeren, hij lijkt hooguit krantenkoppen te lezen, geen artikelen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 12:53:

[...]





Een aangetrouwde neef is weg- en waterbouwkundig ingenieur (nu in ruste). Hij heeft alleen belangstelling voor zijn vak, je kunt gerust spreken van een eenzijdige ontwikkeling. Over wat er verder in de wereld te koop is kun je geen fatoenlijk gesprek voeren, hij lijkt hooguit krantenkoppen te lezen, geen artikelen.Hier idem dito met een nicht, afgestudeerd arts (cum laude) en nu aan de studie Neurologie, zoooooo intelligent, maar zooooooo wereldvreemd.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 05 mei 2016 @ 13:21:

[...]



Hier idem dito met een nicht, afgestudeerd arts (cum laude) en nu aan de studie Neurologie, zoooooo intelligent, maar zooooooo wereldvreemd.Je kunt die mensen een beetje vergelijken met zeer orthodoxe gelovigen, met hen kun je dikwijls ook alleen maar praten over één onderwerp.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 03 mei 2016 @ 22:55:

[...]





Nope. Omdat ik niet van fact free discussiëren houd heb ik Ebru d'r Twitter timeline doorgespit, ze zat van ongeveer 18 april in Turkije, op 21 april kwam de verklikmail van het Turkse consulaat en is Ebru daar over gaan tweeten, op 23 april is ze gearresteerd. Vóór 18 april gingen de tweets vooral over de verbouwing van haar huis, juffen met hoofddoekjes en de Libelle zomerweek.

I stand corrected! Neemt niet weg dat het nog steeds niet lekker zit net de vrijheid van meningsuiting aldaar en dit soort acties en uitingen nodig zijn om dit te verbeteren.



Ze mag Turkije dus nog steeds niet uit inmiddels en heeft blijkbaar een nieuwe aanklacht aan haar broek vanwege een niet eens door haar getweete cartoon, plus de belofte dat er een nieuwe komt bij elke nieuwe tweet of column van haar hand.



Ze is slechts één van de meer dan 1845 Turken sinds 2014 die dit overkomt trouwens las ik hier: http://www.nrc.nl/nieuws/ ... an-voor-beledigen-erdogan



Eigenlijk dus best mooi dat er nu een bekend gezicht bij zit, krijgt het de aandacht die het verdient.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wel goed dat Ebru dit doet. Want Turkije reageert daarop. Het zou fijn zijn als Nederland wat ballen zou tonen en er een ordinaire ambtelijke ruzie zou komen tussen Nederland en Turkije.



Turkije weg houden uit de EU, dat is het doel. Laat het maar klappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sneu voor Ebru dat zij vastgezet wordt omdat ze zich door Nederturken heeft laten uitlokken om 2 keer fuck Erdogan te tweeten, wat natuurlijk gewoon dom is. FG werd tenminste nog vervolgd omdat ze journalistiek bedreef over de schending van de rechten van Koerden in Turkije. Iets wat volgens Ebru, zoals bekend, totaal niet belangrijk was. Als je dan toch vervolgd wordt, laat het dan om iets zijn dat er ook toe doet. Anders ben je echt zinloos bezig.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 05 mei 2016 @ 14:22:

Eigenlijk wel goed dat Ebru dit doet. Want Turkije reageert daarop. Het zou fijn zijn als Nederland wat ballen zou tonen en er een ordinaire ambtelijke ruzie zou komen tussen Nederland en Turkije.



Turkije weg houden uit de EU, dat is het doel. Laat het maar klappen.Gaat echt niet gebeuren. Ebru U. zal door Turkije zo lang mogelijk aan het lijntje worden gehouden en dan is de belangstelling voor haar echt wel overgewaaid. Kan Jeroen Pauw het tenminste ook weer over iets anders hebben.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:lotus77 schreef op 05 mei 2016 @ 14:08:

[...]



I stand corrected! Neemt niet weg dat het nog steeds niet lekker zit net de vrijheid van meningsuiting aldaar en dit soort acties en uitingen nodig zijn om dit te verbeteren.



Ze mag Turkije dus nog steeds niet uit inmiddels en heeft blijkbaar een nieuwe aanklacht aan haar broek vanwege een niet eens door haar getweete cartoon, plus de belofte dat er een nieuwe komt bij elke nieuwe tweet of column van haar hand.



Ze is slechts één van de meer dan 1845 Turken sinds 2014 die dit overkomt trouwens las ik hier: http://www.nrc.nl/nieuws/ ... an-voor-beledigen-erdogan



Eigenlijk dus best mooi dat er nu een bekend gezicht bij zit, krijgt het de aandacht die het verdient.Eigenlijk best jammer dat het 'ons' pas interesseert als er een Nederlandse bij betrokken is. Die 1845 Turkse journalisten boeiden tot nu toe niet zo kennelijk. In China, Israël en in nog tig landen zitten journalisten vast, soms zelfs zonder aanklacht, proces of recht op een advocaat. Die verdienen minstens zoveel aandacht en verontwaardiging als Ebru.
"Ik vind het sneu voor Ebru dat zij vastgezet wordt omdat ze zich door Nederturken heeft laten uitlokken om 2 keer fuck Erdogan te tweeten, wat natuurlijk gewoon dom is."



Nou, laten uitlokken? Ebru is een grote meid, die hoeft zich echt niet te laten uitlokken. Haar tweets zijn gewoon voor eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 05 mei 2016 @ 15:13:

[...]





Eigenlijk best jammer dat het 'ons' pas interesseert als er een Nederlandse bij betrokken is. Die 1845 Turkse journalisten boeiden tot nu toe niet zo kennelijk. In China, Israël en in nog tig landen zitten journalisten vast, soms zelfs zonder aanklacht, proces of recht op een advocaat. Die verdienen minstens zoveel aandacht en verontwaardiging als Ebru.



Dat aantal lijkt me een beetje overtrokken, misschien kun je zeggen uit welke bron die 1845 gevangen jounalisten komen?



Ik heb even rondgeneusd in een aantal krantenarchieven en sites van omroepen maar ik kom niet verder dan dat het er weliswaar meer dan honderd zijn maar zeker geen 1845. Dat neemt niet weg dat iedere dankzij de hand van deze potentaat achter de tralies gesmeten journalist er één teveel is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 05 mei 2016 @ 15:15:

"Ik vind het sneu voor Ebru dat zij vastgezet wordt omdat ze zich door Nederturken heeft laten uitlokken om 2 keer fuck Erdogan te tweeten, wat natuurlijk gewoon dom is."



Nou, laten uitlokken? Ebru is een grote meid, die hoeft zich echt niet te laten uitlokken. Haar tweets zijn gewoon voor eigen rekening.

Dat laatste ben ik met je eens. Ik vind het alleen zo knullig dat zij voor wat ze doet het risico wil lopen. Voor het kortstondige plezier van 2 Nederturken een grote bek geven en fuck Erdogan roepen, heb je de ellende waar zij nu in zit, toch niet over? Als ik haar was zou ik me druk gemaakt hebben over echt relevante zaken namelijk hoe de macht van Erdogan is in te perken.



Ze heeft nu ook de twitter-adressen van die 2 Nederturken gepubliceerd. Als ik het goed zie wordt 1 daarvan herhaaldelijk door haar geretweet? Nou schiet mij maar lek................
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 05 mei 2016 @ 15:39:

[...]





Dat aantal lijkt me een beetje overtrokken, misschien kun je zeggen uit welke bron die 1845 gevangen jounalisten komen?



Ik heb even rondgeneusd in een aantal krantenarchieven en sites van omroepen maar ik kom niet verder dan dat het er weliswaar meer dan honderd zijn maar zeker geen 1845. Dat neemt niet weg dat iedere dankzij de hand van deze potentaat achter de tralies gesmeten journalist er één teveel is.Iedere achter de tralies gesmeten journalist is er één teveel. Gek genoeg hoor je daar de Jeroen Pauws, Arnold Karskens en ander rechts journaille (incluis Ebru) niet over totdat het één van hun soort treft, dan zijn ze hoogst verontwaardigd en moet er een crowdfunding-actie op touw gezet worden en wordt door hen van de Nederlandse Staat geeist dat Ebru financieel ondersteund wordt. Ze is persoonlijk bevriend met Rutte dus dat laatste zal geen probleem zijn om te regelen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 05 mei 2016 @ 16:02:

[...]



Iedere achter de tralies gesmeten journalist is er één teveel. Gek genoeg hoor je daar de Jeroen Pauws, Arnold Karskens en ander rechts journaille (incluis Ebru) niet over totdat het één van hun soort treft, dan zijn ze hoogst verontwaardigd en moet er een crowdfunding-actie op touw gezet worden en wordt door hen van de Nederlandse Staat geeist dat Ebru financieel ondersteund wordt. Ze is persoonlijk bevriend met Rutte dus dat laatste zal geen probleem zijn om te regelen.Jeroen Pauw is anders hartstikke links, het lijkt zelfs of hij het heeft uitgevonden.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven