Werk & Studie alle pijlers

Traineeship en zwanger worden

04-05-2016 12:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,

Ik zou eigenlijk graag ergens een traineeship willen doen van 2 jaar maar ik twijfel of ik er wel moet gaan solliciteren omdat ik volgend jaar heel graag zwanger wil worden. De schoorsteen zal toch wel moeten (blijven) roken natuurlijk. Ik hoor van meer mensen dat 32 uur werken wel te doen is als je een kindje hebt, maar de vraag is of mijn werkgever het leuk gaat vinden als ik er even tussenuit ben vanwege zwangerschapsverlof.

Heeft iemand ook een traineeship gevolgd en hier ervaring mee? Zo ja hoe reageerde je werkgever?
Gewoon solliciteren. Vrouwen krijgen nu eenmaal kinderen, en je kunt moeilijk je hele leven on hold zetten. Bovendien is het maar de vraag of het lukt.
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijk dat je er al over nadenkt. Maar wie zegt dat je 1 2 3 zwanger raakt. Bedoel er niets verkeerds mee. Maar zoiets valt niet te plannen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus is jaren blijven hangen in een baan waar ze het niet naar haar zin had, omdat ze zwanger wilde worden. Helaas ging het zwanger worden niet zo snel. Na 5 jaar besloot ze toch maar te gaan solliciteren. Nieuwe baan... En zwanger. Haar contract werd uiteindelijk niet verlengd omdat ze parttime wilde werken en het bedrijf op de functie een fulltimer wilde. Inmiddels heeft ze een andere baan waar ze het heel erg naar haar zin heeft en mijn nichtje is bijna 2
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in principe heel erg voor gewoon solliciteren als je zwanger wilt worden, maar solliciteren op een traineeship vind ik nogwel een stap verder gaan.



Let op dat het uberhaupt mogelijk is om minder te werken tijdens het traineeship. Heel veel zit er standaard een 40 urig contract aan verbonden. Nu is het niet zomaar mogelijk om ouderschapsverlof te weigeren, maar dat 40 urige contract is er niet voor niets. Er wordt van je verwacht dat je je vol in zet, zowel op je functie als daarnaast op je persoonlijke ontwikkeling. Dat vraagt vaak zelfs meer dan 40 uur in de week.



Daarnaast als er veel opleidingen, trainingen en workshops verbonden zijn aan het traineeship, die lopen door tijdens je verlof en ik kan me voorstellen dat je dat traject niet makkelijk even 4 maanden stop kan zetten.



Ik ben van plan om na mijn verlof weer fulltime aan de slag te gaan. Dat wil dus zelfs zeggen 36 uur in 4 dagen. Het zal voor iedereen anders zijn of dat haalbaar is, ik heb besloten dat ik het gewoon wil gaan ervaren en dat ik altijd daarna nog ouderschapsverlof op kan nemen als blijkt dat het toch niet werkt. Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken, zeker niet als je partner gewoon zijn/haar zorgtaken op zich gaat nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een traineeship wel even wat anders dan een reguliere baan. Mensen steken tijd in je, je volgt een programma en dan ben je opeens 4 maanden weg. Het zal wettelijk best te regelen zijn, maar volgens mij snij je jezelf enorm in de vingers. Waarom kijk je niet gewoon naar een andere baan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon solliciteren op dat traineeship. Je geeft aan dat je volgend jaar (ik lees dus 2017) wil beginnen met proberen. Voor hetzelfde geld duurt het een tijdje voordat het zover is. Sowieso duurt een zwangerschap 9 maanden, waarvan je in ieder geval tot de 34 week aan het werk bent (normaal gesproken). Je mag zelfs kiezen om door te werken tot 36 weken (heb ik bij beide kinderen gedaan). En ook als je niet zwanger wilt worden kan er in die 2 jaar iets gebeuren waardoor je er een tijdje tussenuit bent. Ik ben het wel met Kaaaaaaaaatje eens dat een traineeship wel zwaarder is dan een normale baan. Ik heb een tijdje trainees als leidinggevenden gehad en zij konden ook door het hele land en zelfs in het buitenland geplaatst worden. Ze kregen in de periode van het traineeship 3 opdrachten en daarop werden ze dan ook beoordeeld. Zo'n opdracht wat bijvoorbeeld het leiden van een team, het opzetten van een nieuwe afdeling, nieuwe werkmethodes implementeren, projecten opzetten ed. En dat is sowieso al meer dan 40 uur per week werken. Verder waren er dan ook nog traineebijeenkomsten ed. Het is niet alleen de 32-40 uur per week werken, maar ook de bijzaken die erbij komen.
Kun je en wil je het zwanger worden evt een jaartje uitstellen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet twee jaar kunnen wachten met zwanger worden? Of ben je al wat ouder?
Als je nu start met het traineeship en je raakt volgend jaar direct zwanger, dan scheelt dat maar een paar maanden.



Carierretechnisch komt een zwangerschap vaak lastig uit. Mijn vorige werkgever verbood mij zelfs om zwanger te worden. Achteraf denk ik dat hij het nog meende ook, omdat je specifieke kennis voor die functie nodig had. Nu werk ik bij een bedrijf, waar ik eerst ook een traineeship heb gedaan. En achteraf ben ik blij dat ik dat deed voor ik kinderen had. Want beiden vraagt behoorlijk wat energie. Waarschijnlijk had ik niet eens op die functie gesoliciteerd als ik kinderen onder de 4 jaar had.
Alle reacties Link kopieren
Ten zij je eind 30 bent en niet kunt wachten dan zou ik ervoor gaan. Anders zou ik zeggen wacht er even mee. (je kunt overigens ook beginnen als je halvewege je 2de jaar bent) dan beval je na je traineeship.



Overigens iemand riep zo heel makkelijk je kunt ook tot 34-36 weken door werken..........nou genoeg gevallen waarin dat absoluut niet mogelijk is. Stel je kindje groeit niet goed pf je hebt vroegtijdig weeen en je moet rust houden..dan heb je kans dat je met 20 weken al thuis zit. Dan gaat die vlieger al niet op.



En dan heb ik het nog maar niet over het feit dat vaak mensen niet op op hun best zijn als ze zwanger zijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 04 mei 2016 @ 13:37:

Ten zij je eind 30 bent en niet kunt wachten dan zou ik ervoor gaan. Anders zou ik zeggen wacht er even mee. (je kunt overigens ook beginnen als je halvewege je 2de jaar bent) dan beval je na je traineeship.



Overigens iemand riep zo heel makkelijk je kunt ook tot 34-36 weken door werken..........nou genoeg gevallen waarin dat absoluut niet mogelijk is. Stel je kindje groeit niet goed pf je hebt vroegtijdig weeen en je moet rust houden..dan heb je kans dat je met 20 weken al thuis zit. Dan gaat die vlieger al niet op.



En dan heb ik het nog maar niet over het feit dat vaak mensen niet op op hun best zijn als ze zwanger zijn....Ik zet er toch bij normaal gesproken. En ik was prima tijdens mijn zwangerschappen, bij de eerste had ik rustig nog een paar weken door kunnen werken. En ik ken er genoeg die dat gedaan hebben. Natuurlijk zijn er altijd gevallen die al eerder moeten stoppen, maar je kunt ook van de trap vallen en je been breken, dan kun je net zo goed nooit meer ergens heen gaan.
Ik vind een traineeship wat anders dan een baan. Ik zou het zelf absoluut niet doen, tenzij ik op m'n laatste vruchtbaarheid zou lopen. In dat geval zou ik dat traineeship uitstellen tot na de geboorte.
Ik zou het ook niet doen. Je kunt best alles in het leven hebben, maar vaak niet tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 04 mei 2016 @ 13:50:

Ik vind een traineeship wat anders dan een baan. Ik zou het zelf absoluut niet doen, tenzij ik op m'n laatste vruchtbaarheid zou lopen. In dat geval zou ik dat traineeship uitstellen tot na de geboorte.



Ik weet niet wat voor bedrijf het is, maar de bedrijven die ik ken willen alleen hele jonge trainees met weinig ervaring. Misschien komt ze er over 2 jaar niet eens meer voor in aanmerking.



Ik zou nu voor de traineeship gaan. En dan na 15 maanden traineeship zwanger proberen te worden.
Daarmee maken wij vrouwen het onszelf soms zo moeilijk. We denken teveel mee en zijn te afwachtend.



Stel, je raakt in jaar 2 van je traineeship zwanger. Dan heb je er al ruim 80% opzitten als de baby er werkelijk is. Een beetje bedrijf past daar liever een mouw aan, en creatief de opleiding afmaken ipv een bijna volledig opgeleide trainee te lozen. En dan nog, in het meest ongunstigste gev, dan heb je wel die ervaring in de pocket. Parttime werken vanuit 40 uur kan je ook makkelijker regelen als je ergens al langer een vast contract hebt.



De gedachte:"Dat zien we dan wel weer" heeft mij verder gebracht dan twijfel. Ik ken ook geen man die een kans in het heden laat schieten voor iets wat mogelijk over 2 jaar in de wegzit.
quote:positivodo schreef op 05 mei 2016 @ 15:33:

Ik zou het ook niet doen. Je kunt best alles in het leven hebben, maar vaak niet tegelijk.Waarom niet? Het is alleen wat harder werken. Het verschilt per persoon wat iemand aan kan. Hangt af van eigen talent, discipline en vangnet. Een tandje terug kan altijd nog. Bij voorbaat het om deze reden laten gaan, zou ik zonde vinden. Niet geschoten is altijd mis
Kleine aanvulling: bij ons bedrijf hebben veel dames ontslag genomen na de komst van hun 1e kind,, al of niet vlak na het traineeship.



Echter, het bedrijf en de opgedane ervaring staan zo hoog aangeschreven dat ze bij het vinden bij een baan die beter te combineren is met het gezin, op een betere positie instromen. Opleiding en ervaring pakt niemand je meer af.
quote:positivodo schreef op 05 mei 2016 @ 15:33:

Ik zou het ook niet doen. Je kunt best alles in het leven hebben, maar vaak niet tegelijk.Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven