Oma's schoonmaak wonder

05-05-2016 13:41 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag Dames, (en heren)



Wie heeft er de schoonmaak tip voor het volgende probleem.

Op bijgaande foto is een schoen te zien die is onder geplast door een kat.



Schoen is van zacht Italiaans leer, categorie erg prijzig.

Hoe krijg ik hier die vlek nog uit, of is het een kansloze missie?

Oftewel, wie heeft er Oma's gouden schoonmaak tip.



Niet gevraagd is altijd mis natuurlijk.



Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bakingsoda neutraliseert de geur van de kattenpis. Mijn dochter was laatst bij een buurjongen te spelen en toen is ze in een plas katerpis gevallen. Heb de jas uit gewassen met bakingsoda en je rook er daarna niks meer van. Strooi het in je schoenen en zuig het na een uur of 2 weer op.
Dat spul uit het linkje deed hier wel wonderen op mijn laminaat.

Was na een vakantie dus de urine zat echt al in de kieren, na een paar keer sprayen was de geur écht weg.
Ja voor vloeren lukt het wel vaak prima. Ik gebruik meestal Vanish.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eerder druk maken om de stank dan om een vlek. Die kun je altijd wegpoetsen met speciaal schoensmeer.

Voor de lucht helpt azijn erg goed maar je moet even kijken hoe dat met leer gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat melanie zegt klopt, je kan ook azijn gebruiken. Maar volgens mij als een kat daar direct op heeft geplast kan je dat niet vergelijken met een was met baking soda op kleren waar niet direct op is geplast.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 05 mei 2016 @ 13:57:

Dat wordt hem niet denk ik. Het is mij nog nooit gelukt kattenpis te verwijderen. Soms lijkt het te lukken maar door warmte van je lichaamstemperatuur ga je het opnieuw ruiken.

Azijn! Echt het helpt Het schijnt de enzymen van pis af te breken of zoiets.

Heb het met mijn nieuwe! bank gehad. Te... ng kat plassen op een handdoek die daar lag Ik zag het al helemaal niet zitten wég nieuwe bank. 2 keer azijn er over gegooid (liever verkleurd dan stank) maar geen verkleuring en stank is weg!!!
quote:nina1966 schreef op 05 mei 2016 @ 14:52:

[...]



Azijn! Echt het helpt Het schijnt de enzymen van pis af te breken of zoiets.

Heb het met mijn nieuwe! bank gehad. Te... ng kat plassen op een handdoek die daar lag Ik zag het al helemaal niet zitten wég nieuwe bank. 2 keer azijn er over gegooid (liever verkleurd dan stank) maar geen verkleuring en stank is weg!!! Oke bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
quote:laura23 schreef op 05 mei 2016 @ 14:13:

Ben bang dat je ze weg kan gooien. Kattenpis krijg je er niet uit en helemaal de geur niet. Heb zelf heel wat middeltje's geprobeerd, waaronder ook die dure troep bij dierenwinkels, artsen en online. Maar tot nu toe nooit wat gevonden.

Hier ook de dure troep (3 verschillende) geprobeerd maar de lucht bleef. Nu met azijn (a 39 c een fles) is het weg!!! Echt zooo blij mee. Zit wel nog weken na dato iedere keer als ik ga zitten op de bank even te snuffelen. Maar echt géén kattepis te ruiken.

Moet wel zeggen dat je de eerste paar dagen de azijnlucht rook. Maar die is nu weg en echt géén plaslucht meer. Ben echt zo blij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk weggooien. Blijf je ruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof best dat het op een bank inderdaad zal werken met azijn.



Echter zoals eerder al aangehaald, met schoenen die door de lichaamswarmte dus warmer worden, zou de geur ook weer terugkomen.

Mijn vrouw heeft inderdaad zoiets aan de hand gehad met leren laarzen, en daar gebeurde dat ook.



Nu vraag ik me alleen wel af, in hoeverre dat tussen de oren blijft zitten.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Een lauw sopje maken met groene zeep in een afwasteiltje. Ik bedoel die geleiachtige zeep. Beide schoenen in het sop zetten en laten weken. De kunst is om ze niet zo lang te laten weken dat de lijm van de zool loslaat!!! Tijdens het weken beweeg je de schoenen af en toe en ververs je evt het water. Als de vlek niet meer zichtbaar is haal je de schoenen tegelijk uit het sop en spoelt ze voorzichtig af. Dan prop je ze vol met witte keukendoeken, zakdoeken of welke vorm van textiel die niet afgeeft je ook maar hebt. Neem bij witte schoenen nooit krantenpapier. Je moet ze zo vol proppen dat ze een normaal model hebben en ook niet te vol, zodat ze uitlubberen. Zet ze in de schaduw te drogen en poets ze als ze droog zijn. Ik heb zo ooit ondergekotste witte schoenen kunnen redden. Je moet wel beide schoenen doen om evt kleurverschil te voorkomen.
Als het water begint te stinken naar kots of in jouw geval kattenpis moet je het verversen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de vlek heb ik geen tips, voor de geur zou je een spray van hg kunnen gebruiken (tegen nare geurtjes). Wij hadden kattenpies op de suede bank en ik had vanalles geprobeerd maar kreeg de stank niet weg. Uit wanhoop heb ik zo'n fles van hg gehaald en dat hiep fantastisch. Je ruikt er niks meer van
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 05 mei 2016 @ 15:27:

Een lauw sopje maken met groene zeep in een afwasteiltje. Ik bedoel die geleiachtige zeep. Beide schoenen in het sop zetten en laten weken. De kunst is om ze niet zo lang te laten weken dat de lijm van de zool loslaat!!! Tijdens het weken beweeg je de schoenen af en toe en ververs je evt het water. Als de vlek niet meer zichtbaar is haal je de schoenen tegelijk uit het sop en spoelt ze voorzichtig af. Dan prop je ze vol met witte keukendoeken, zakdoeken of welke vorm van textiel die niet afgeeft je ook maar hebt. Neem bij witte schoenen nooit krantenpapier. Je moet ze zo vol proppen dat ze een normaal model hebben en ook niet te vol, zodat ze uitlubberen. Zet ze in de schaduw te drogen en poets ze als ze droog zijn. Ik heb zo ooit ondergekotste witte schoenen kunnen redden. Je moet wel beide schoenen doen om evt kleurverschil te voorkomen.Ik zou dit proberen, maar dan met Biotex, daar zitten enzymen in die vanalles afbreken, helpt ook heel goed bij zweetvoetsneakers.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 05 mei 2016 @ 15:27:

Een lauw sopje maken met groene zeep in een afwasteiltje. Ik bedoel die geleiachtige zeep. Beide schoenen in het sop zetten en laten weken. De kunst is om ze niet zo lang te laten weken dat de lijm van de zool loslaat!!! Tijdens het weken beweeg je de schoenen af en toe en ververs je evt het water. Als de vlek niet meer zichtbaar is haal je de schoenen tegelijk uit het sop en spoelt ze voorzichtig af. Dan prop je ze vol met witte keukendoeken, zakdoeken of welke vorm van textiel die niet afgeeft je ook maar hebt. Neem bij witte schoenen nooit krantenpapier. Je moet ze zo vol proppen dat ze een normaal model hebben en ook niet te vol, zodat ze uitlubberen. Zet ze in de schaduw te drogen en poets ze als ze droog zijn. Ik heb zo ooit ondergekotste witte schoenen kunnen redden. Je moet wel beide schoenen doen om evt kleurverschil te voorkomen.Nu je het zegt, die groene zeep (gele gelei) is een levensredder net als biotex. Heb dat ooit mijn schoenen van een ontgroening gered... Als er iets stonk waren die het wel. Het was alleen geen leer dus ik kan niet zeggen of het aan leer schade kan doen. Maar als de keuze is dit proberen of weggooien lijkt het me zeker de moeite waard om te doen!
quote:Anyco schreef op 05 mei 2016 @ 13:48:

Als ik google op "kattenpis uit leer" krijg ik onder andere deze;



https://www.pureayre.nl/g ... kattenpisgeur-verwijderen



Geen idee of het werkt.Dit spul werkt op basis van enzymen. Dat is het enige wat kattenpies ook echt afbreekt. Biotex Groen doet hetzelfde en is een stuk voordeliger.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb mijn wandelschoenen altijd schoon gemaakt met zadelzeep.

Ga eens informeren bij een zaak waar ze o.a. zadels voor paarden verkopen.

Die zijn ook kostbaar. Rijlaarzen ook. Oude handdoek gebruiken om te drogen.

Zacht kleurloos sponsje of doekje gebruiken voor zeep en zo.

Kleurstoffen in schoonmaakspullen kunnen ook leer laten verkleuren.

Transpiratie en zout lijken een beetje op elkaar.



Van kattenpis heb ik geen verstand.



Het leer na het schoonmaken behandelen met een speciaal middel om het leer opnieuw soepel te maken.



Even bij een winkel informeren. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten voor zover ik weet.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 05 mei 2016 @ 16:10:

[...]





Nu je het zegt, die groene zeep (gele gelei) is een levensredder net als biotex. Heb dat ooit mijn schoenen van een ontgroening gered... Als er iets stonk waren die het wel. Het was alleen geen leer dus ik kan niet zeggen of het aan leer schade kan doen. Maar als de keuze is dit proberen of weggooien lijkt het me zeker de moeite waard om te doen!





@ Allemaal. bedankt zover voor het meedenken.



En deze truc, maar dan met de biotex gaan we proberen.

Vroege zelf ook wel gebruikt om hardnekkige zaken op te lossen. maar over de jaren heen zelfs de naam biotex vergeten..



Dus dit lijkt de moeite waard te proberen.



Nogmaals dank voor de input.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven