Werk & Studie alle pijlers

PABO/werken in het basisonderwijs

05-05-2016 08:03 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd steeds vaker het gevoel dat ik iets heel anders wil dan wat ik nu doe qua werk. Ik ben me daarom aan het oriënteren op ander werk.



Ik denk er sinds kort over om de PABO te gaan doen en te gaan werken in het basisonderwijs. Het liefst in de groepen 1 t/m 3. Ik ben nu op zoek naar ervaringen van anderen, m.b.t. de PABO en m.b.t. het werken in het basisonderwijs.



Zijn er hier forummers die als leerkracht werken op de basisschool? Zijn jullie blij met jullie keuze voor dit beroep? Of hebben jullie er juist spijt van? Kun je trouwens bewust kiezen voor een bepaalde groep of moet je voor elke groep voor de klas kunnen en willen staan? Welke kwaliteiten moet je hebben als leerkracht in het basisonderwijs? Wat vinden jullie leuk aan jullie beroep en wat juist niet? Wat was jullie ervaring met de PABO-opleiding?



Ik heb mij nog niet ingeschreven voor de PABO-opleiding, dat kan nog t/m 31 mei. Ik zou eerst graag ervaringen willen lezen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al vier jaar als invalleerkracht en begin het werk niet meer zo leuk te vinden. Korte inval hier, een dag daar, wat langere inval op een andere school. Dit schooljaar werk ik op 3 scholen, twee dagen groep 5c, een dag groep 8 en een dag groep 5b. Drie verschillende werkwijzen, drie verschillende groepen kinderen waarmee je dus een band moet opbouwen en een stuk of 75 ouders, die verhaal komen halen. En volgend schooljaar? Ik heb geen idee.....
Ja en zo gaat dat al jaren dat er weinig vast werk is. Ik had 10 jaar geleden geluk, met mij afgestudeerden vonden geen baan en veel mensen hebben het onderwijs verlaten of jarenlang ingevallen.
Alle reacties Link kopieren
Alle hierboven genoemde punten zijn waar en niet overdreven, toch zou ik weer voor dit beroep kiezen. Ik werk op een zwakke school en wij zijn al jaren heeeeel hard aan het werk om de resultaten omhoog te krijgen. Dat is vaak heel frustrerend en vermoeiend, maar tegelijkertijd ook ontzettend leuk. Vooral wanneer je successen boekt. Of wanneer je van ouders terugkrijgt dat het kind zich goed voelt op school.



Natuurlijk vind ik de terugkomdagen ook heel vervelend. Dat waren er afgelopen schooljaar 18 voor mij. (Dus bijna de helft van het schooljaar elke week 1 hele dag of een middag)
Alles komt goed
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 09:24:

[...]





Eens. Wat dat betreft heb ik dat wel in me. Ik vind ook niet dat iemand een goede leerkracht is omdat hij of zij 60 uur per week werkt en alle knutsels van tevoren gaat fabriceren en zijn hele weekend besteedt aan het omtoveren van de klas in thema lente. Maargoed daar denken sommige mensen anders over.Ja, maar met: "Jij krijgt een bovenbouwgroep, want jij kan dat en de anderen niet," ben ik ook wel klaar.
quote:reisa1978 schreef op 05 mei 2016 @ 09:34:

[...]





Ja, maar met: "Jij krijgt een bovenbouwgroep, want jij kan dat en de anderen niet," ben ik ook wel klaar.Inderdaad. En als ik dan in de OP lees dat TO voor groep 1 t/m 3 wil staan, dan denk ik ook gelijk: "weer zo eentje". Sowieso hebben scholen de voorkeur voor flexibele leerkrachten die voor alle groepen kunnen staan. Als het onderwijs je roeping niet is, dan gaat het sowieso niets worden.
quote:reisa1978 schreef op 05 mei 2016 @ 09:34:

[...]





Ja, maar met: "Jij krijgt een bovenbouwgroep, want jij kan dat en de anderen niet," ben ik ook wel klaar.Ah, ja same here hoor. Al jaren groep 8 omdat niemand wil
Ik heb een aantal jaar geleden besloten me om te laten scholen en ben de PABO in deeltijd gaan doen. Niet afgemaakt overigens aangezien het vak me totaal niet lag. Je moet stressbestendig zijn, overwicht hebben, goed uit kunnen leggen en creatief zijn. Tijdens mijn opleiding kwam ik erachter dat ik al die dingen niet in me had. Natuurlijk zijn dingen te leren, maar ik zag bij medestudenten dat genoemde dingen voor hun veel vanzelfsprekender waren. Zo had ik eigenlijk altijd problemen met orde houden en voelde ik me doodongelukkig als ik een ochtend alleen voor de klas moest staan. Vooral de kleuters waren een ramp bij mij.

Omdat ik er over het algemeen niks aan vond heb ik besloten ermee op te houden. Ik heb nu ook wel een heel ander beeld van het vak dan voorheen. Ik bewonder mensen bij wie het vanzelf lijkt te gaan, die zo uit kunnen leggen dat de kinderen écht geboeid zijn.

Ik had de opleiding vast wel kunnen halen als ik had doorgezet, maar ik denk niet dat ik een goede leerkracht was geworden.

PABO in deeltijd is overigens ook best pittig, maar wel te doen als je echt wil. Wat bij mij dus niet het geval was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Switch2017 schreef op 05 mei 2016 @ 08:24:

Ik kan niet zeggen dat het een roeping is voor mij, want dan zou ik wel meteen na het VWO naar de PABO zijn gegaan en zou ik niet eerst universiteit hebben gedaan en mijn huidige loopbaan hebben. Maar het lijkt mij (van buitenaf gezien) leuk om leerkracht te zijn in de onderbouw in het basisonderwijs. Of dat echt zo is, weet ik natuurlijk niet, vandaar dit topic.Zoek eens wat basisscholen op en vraag of je eens een dag (of paar dagen) mee mag lopen (en helpen waar het kan), dan krijg je vast een beter idee wat het is om leerkracht te zijn.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 10:21:

[...]



Ah, ja same here hoor. Al jaren groep 8 omdat niemand wilDat vond ik nou juist altijd de leukste groep. Veel stages in groep 8 gehad ook. Ik herken het overigens wel van vroegere medestudenten met het argument: "Ik kan niet rekenen/spellen op het niveau van groep 8." Toch zijn dit mensen die wel hun diploma hebben behaald...
Ik vond dat rekenen en spellen nog best tegenvallen. Rekenen was echt ver weggezakt en als je dat dan kinderen uit groep 8 moet gaan uitleggen, die soms dus ook meer weten dan jij want bij hun is het nog vers... ik vond dat echt pittig. En ja, ik had mijn rekentest gehaald maar het was alsnog pittig.

Maar zoals ik al zei: ik was niet geschikt voor het vak en ben ook blij dat ik er niet mee ben doorgegaan.
Alles wat Sofietje83 zegt. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben.
quote:NYC schreef op 05 mei 2016 @ 10:56:

[...]





Dat vond ik nou juist altijd de leukste groep. Veel stages in groep 8 gehad ook. Ik herken het overigens wel van vroegere medestudenten met het argument: "Ik kan niet rekenen/spellen op het niveau van groep 8." Toch zijn dit mensen die wel hun diploma hebben behaald...Vaak kunnen leerkrachten die niet voor de bovenbouw willen staan ook geen orde houden. Bij de onderbouw valt dat minder op, maar in de bovenbouw is het rampzalig.
Nou ik vond de kleuters anders echt een ramp wat betreft orde houden. Vond dat veel lastiger dan orde houden in hogere groepen!
Kleuters vind ik echt een vak apart, dat is zó anders werken
Orde houden in de bovenbouw vraagt andere vaardigheden. Bij kleuers en middenbouw heb je naar mijn ervaring al veel aan een goede structuur en klassemanagement. In de bovenbouw kiezen leerlingen voor wie ze het gaan doen, of voor wie niet. Je moet dan echt meer ruimte durven geven, daar zij ze gewoon aan toe. Die balans is niet in alle groepen makkelijk. Naast je didactische en eigen vaardigheden is dat volgens mij voor veel leerkrachten van de pabo een struikelblok
Ik vind het een onderschat vak.
Ik vind het jammer dat het zo'n uitgemolken beroep is. Ik ben echt niet van 'vroeger was alles beter' maar in dit geval wel.

In de kern vind ik het namelijk nog steeds een prachtig vak
Alle reacties Link kopieren
Ik ben leerkracht, maar heb het nooit echt leuk gevonden..

Het is druk , zwaar etc. Het Plezier weegt niet op tegen de rest. Inmiddels ben ik omgeschoold en werk ik ook voor mezelf etc. Hierdoor heb ik er wel iets aan, maar als ik het over mocht doen...

Het is echt een roeping idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 14:18:

[...]





Vaak kunnen leerkrachten die niet voor de bovenbouw willen staan ook geen orde houden. Bij de onderbouw valt dat minder op, maar in de bovenbouw is het rampzalig.Onzin
Ik heb geen pabo gedaan, maar wel getwijfeld erover. Wat ik toen heb gedaan is twee dagen meelopen met een pabo student. Meestal kun je dat aanvragen bij de Hogeschool. Na die dagen meelopen was ik helemaal klaar met de pabo en kwam ik erachter dat het niets voor mij was. Het zou goed kunnen dat jij dit dan ook heb of dat je gevoel bevestigd wordt. Dus To is het mogelijk om een paar dagen mee te lopen met een pabo student?
Ik denk dat je beter mee kan lopen met iemand op een school, dan zie je veel meer van het uiteindelijke beroep. En idd, ook blijven nádat de kinderen naar huis zijn.

Na 4 jaar PABO wist ik nog geen 50% van wat het beroep nou werkelijk inhoudt
quote:Sweety2015 schreef op 05 mei 2016 @ 18:18:

[...]





OnzinDe meeste leerkrachten die alleen in groep 1 t/m 3 willen lesgeven, zijn over het algemeen niet de beste leerkrachten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.
[quote]Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 20:08:

[...]





De meeste leerkrachten die alleen in groep 1 t/m 3 willen lesgeven, zijn over het algemeen niet de beste leerkrachten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.[/quote

Nou niet mee eens. Als ik naar mijn collega's in de onderbouw kijk zijn die extreem toegewijd aan het jonge kind ja. Maar ze zijn zeker geen slechte leerkrachten!!!
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 20:10:

[quote]Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 20:08:

[...]





De meeste leerkrachten die alleen in groep 1 t/m 3 willen lesgeven, zijn over het algemeen niet de beste leerkrachten. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.[/quote

Nou niet mee eens. Als ik naar mijn collega's in de onderbouw kijk zijn die extreem toegewijd aan het jonge kind ja. Maar ze zijn zeker geen slechte leerkrachten!!!Maar ik zeg ook niet dat ze niet toegewijd zijn. Ik vind alleen dat als je leerkracht bent je voor alle klassen zou moeten kunnen staan.
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 09:30:

Ja en zo gaat dat al jaren dat er weinig vast werk is. Ik had 10 jaar geleden geluk, met mij afgestudeerden vonden geen baan en veel mensen hebben het onderwijs verlaten of jarenlang ingevallen.Hier in de Randstad zijn wel banen te vinden. Meestal zijn degenen die jarenlang moeten invallen niet de beste leerkrachten. Als je in positieve zin opvalt dan krijg je vrijwel altijd binnen afzienbare tijd een vaste aanstelling. Geen idee hoe het er in de rest van het land voorstaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven