Lijf & Lijn alle pijlers

Vakantie, lange vliegreis en menstruatie

05-05-2016 19:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga over een paar maanden voor 4 weken naar het buitenland (17+-uur vliegen). De eerste week vakantie, daarna werk. Ik heb uitgerekend dat ik rond de periode van vertrek (en dus waarschijnlijk ook periode van terugkomst) weer ongesteld ben en zie er nu al tegenop. Ten eerste omdat ik de eerste 2 dagen altijd enorm veel buikpijn heb en pijnstillers daar nauwelijks tegen helpen. Ten tweede qua hygiëne en geur. Heeft iemand ervaring met lange vliegreizen tijdens de menstruatieperiode?



Ik gebruik de pil niet meer omdat ik me er diep ellendig door voel. Die extra hormonen belemmeren mijn dagelijks leven. Het voor 2 maanden slikken vind ik daarom ook geen optie.

Tampons voel ik zitten, maakt niet uit welke grootte ik gebruik, dus ik ben aangewezen op maandverband.

Ik hoor daarom graag van ervaringsdeskundigen hoe jullie het doen.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Volgens mij kan je wat bij de huisarts krijgen om de menstruatie een tijdje uit te stellen. Primolut heet het geloof ik.
Doe je de tampon er wel diep genoeg in?
Alle reacties Link kopieren
Primolut inderdaad.
Als je tampons voelt zitten zou ik sowieso naar de ha gaan.
Begin nu vast te oefenen met (soft)cups. Zijn ideaal voor op reis: alleen 's ochtends en 's avonds legen en op zo'n vliegtuigwc heb je een wasbakje, dus spoelen kan prima. Het is alleen even oefenen om zonder lekken de cup te wisselen



Cups zitten anders dan tampons, ik voel ze totaal niet zitten (ook een risico om te vergeten dus..).
quote:Erizon schreef op 05 mei 2016 @ 19:10:

Begin nu vast te oefenen met (soft)cups. Zijn ideaal voor op reis: alleen 's ochtends en 's avonds legen en op zo'n vliegtuigwc heb je een wasbakje, dus spoelen kan prima. Het is alleen even oefenen om zonder lekken de cup te wisselen Ze kan geeneens een tampon inbrengen zonder er last van te hebben, laat staan zo'n opvangbak.
Alle reacties Link kopieren
Ruiken mensen je anders ook? Want wat is het verschil tussen je maandverband verwisselen in een vliegtuig of op je werk?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grondige hekel aan tampons, maar bleek ze echt niet ver genoeg te duwen. Zo'n inbrenghuls bracht me tot dat inzicht. Nu vind ik ze alleen nog maar stom. Heel volwassen, maar ik gebruik ze alleen in nood.



Maandverband niet op bezuinigen en regelmatig wisselen, en bij twijfel (mn veel liggen) de langere nightversie gebruiken.
quote:gizzmo-returns schreef op 05 mei 2016 @ 19:08:

Volgens mij kan je wat bij de huisarts krijgen om de menstruatie een tijdje uit te stellen. Primolut heet het geloof ik.



Daarmee verkloot je alleen maar je cyclus en je hebt geen garantie dat het werkt.



@TO, ik zou toch net zo lang stug dooroefenen met tampons tot het lukt. (Niet alleen voor nu, je hebt er de rest van je leven 'plezier' van). Als ie maar ver genoeg zit, kán je 'm niet voelen.
quote:Dragisa schreef op 05 mei 2016 @ 19:12:

Ze kan geeneens een tampon inbrengen zonder er last van te hebben, laat staan zo'n opvangbak.Oefenen dus. Tampon lukt de meesten ook niet gelijk, maar neem de tijd om het trucje te snappen en voila. Idem met cups.
Ik heb volgens mij nog nooit bij een andere vrouw geroken dat ze ongesteld was. Zelf heb ik soms het idee dat ik het ruik, als ik zelf ongesteld ben dus, maar omdat ik het bij anderen nooit ruik ga ik er eigenlijk vanuit dat ik het me inbeeld.



En TO, ik zou in elk geval gangpad gaan zitten. Zodat je regelmatig naar het toilet kunt en even je benen kunt strekken. Is het 1 vlucht van 17 uur of stap je over?
Alle reacties Link kopieren
En 17 uur lijkt lang, als het thuis goed gaat als je acht uur slaapt valt het misschien wel mee.

Adem in, adem uit.
quote:gizzmo-returns schreef op 05 mei 2016 @ 19:08:

Volgens mij kan je wat bij de huisarts krijgen om de menstruatie een tijdje uit te stellen. Primolut heet het geloof ik.

Veel heftiger voor je lijf dan gewoon 2 maanden de pil slikken, en de pil beïnvloedt haar al te veel, dus geen goed advies.



Tampons met inbrenghuls inderdaad al eens geprobeerd? Kan me voorstellen dat je maandverbanden in dit geval ook heel vervelend vindt, dan is het wellicht kiezen tussen 2 kwaden, en toch maar tampons tijdens de vlucht?
quote:Erizon schreef op 05 mei 2016 @ 19:17:

[...]





Oefenen dus. Tampon lukt de meesten ook niet gelijk, maar neem de tijd om het trucje te snappen en voila. Idem met cups.



Zal best maar ik vind het vreemd dat je dat als optie geeft aan iemand die geen eens een tampon aan kan.

zo'n cup is veel meer moeilijker in te brengen, dus mij lijkt starten met het correct inbrengen van een tampon logischer dan meteen zo'n groot ding met alle viezigheid nadien
Alle reacties Link kopieren
Wat het bloeden verminderd is tranexaminezuur. Ff aan je husarts vragen. Wordt gegeven bij zware menstruaties. Ook NSAIDS (ibuprofen, diclofenac en naproxen onder anderen) hebben dat effect ook. En vooral de laatste is een goede pijnstiller bij menstruatiepijn.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Vaker verschonen, speciale hygiënische doekjes mee, (van lactacyd of zo, ik zou die anders nooit gebruiken, maar voor zoiets wellicht een uitkomst). of heb je het gevoel dat je meer ruikt doordat je anders zweet of iets dergelijks, dan ook extra deo en verfrissingsdoekjes om je op te frissen op de wc. zoek een plekje aan het gangpad, zodat je makkelijk even op kunt staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 05 mei 2016 @ 19:27:

[...]





Zal best maar ik vind het vreemd dat je dat als optie geeft aan iemand die geen eens een tampon aan kan.

zo'n cup is veel meer moeilijker in te brengen, dus mij lijkt starten met het correct inbrengen van een tampon logischer dan meteen zo'n groot ding met alle viezigheid nadienVind ikniet vreemd, een tampon vind ik ook onprettig, softcups vind ik super makkelijk in te brengen. Ik gebruik de wegwerp variant, dan heb je dat gedoe ook niet met uitspoelen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg van de huisarts ook van die pilletjes waarmee je de menstruatie kon uitstellen. Ideaal. Enige nadeel was wel dat je wat krampen voelt de dagen dat je anders ongesteld zou zijn, ik dacht steeds dat ik toch ongesteld werd (wat gelukkig niet zo was). Als je stopt met die pilletjes word je alsnog ongesteld. Ik gebruik het alleen als ik op reis ben en lang onderweg ben.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 05 mei 2016 @ 19:27:

[...]





Zal best maar ik vind het vreemd dat je dat als optie geeft aan iemand die geen eens een tampon aan kan.

zo'n cup is veel meer moeilijker in te brengen, dus mij lijkt starten met het correct inbrengen van een tampon logischer dan meteen zo'n groot ding met alle viezigheid nadienIk kan ook niet tegen tampons. Ik voel ze altijd zitten en het irriteert. (ja ik doe ze er diep genoeg in. Sinds ik een menstruatiecup heb wil ik niets anders meer. Vind het dus helemaal geen gek idee om dat eens te proberen. Sterker nog, het was ook het eerste wat in mij op kwam toen ik het onderwerp las.
Eens met waszak, ik kan ook niet met tampons overweg maar zweer bij de mooncup. Ik zou die dus ook uitproberen als ik TO was. In het vliegtuig kan je er dan voor de zekerheid een maandverbandje onder doen.



Sinds ik de mooncup gebruik ben ik ook minder lang en heftig ongesteld.
Ervaring! Twaalf uur gevlogen destijds, kwam terug van mijn reis uit Amerika. Ik gebruik ook maandverband, dat valt prima te verwisselen tijdens de vlucht. Als je je niet fris voelt, gewoon verschonen wanneer je wil. Inderdaad deodorant en doekjes meenemen.



De pijn, ik ken het, bij mij hielpen de Feminax tabletten goed - ik vermoed dat je met je pijn deze al geprobeerd hebt. Dan zou ik de HA even vragen voor advies.
Alle reacties Link kopieren
Als je dan als volleerd tampon en/of cupgebruikster in het vliegtuig zit, zorg er dan voor dat je heel veel drinkt. Je droogt namelijk gigantisch uit in een vliegtuig en dat merk je ook bij een tamponwissel. Vooral als je niet meer zó heftig vloeit en toch je tampon moet verwisselen. Je krijgt dat kreng er amper uit om nog maar niet te spreken van een nieuwe inbrengen...

En ja, ik weet waar ik over praat, ben bijna twee decennia lang stewardess geweest.
Sorry alleen een tvp omdat ik binnenkort ook (ongesteld) een lange reis moet maken
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 05 mei 2016 @ 19:10:

Als je tampons voelt zitten zou ik sowieso naar de ha gaan.Inderdaad als je tampons voelt zitten moet je echt je laten onderzoeken want dat is echt niet goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven