AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Het gaat nu opeens heel hard, maar broccoli gaat hier goed.

Ik heb zelfs een doorgeschoten plant en die krijgt allemaal zijscheuten.

Met een beetje mazzel is het eetbaar. Hoewel ik ze liet staan voor de zaden.

Kweekbak gekocht voor de vruchtdragers. De flessen zijn prima om beestjes weg te houden.

Kruiden gaan erg goed onder een fles zijn dop en zonder bodem.

Misschien dat ik de slamix dan ook ga proberen. Basilicum doet het erg goed in zo'n wegwerpbak.

Maar ik heb hem opnieuw gebruikt. Dat kan best. Af en toe open voor ventilatie.

Verdamping is veel minder.
Ja hoor, meloen is toch nog opgekomen, maar dat heeft inderdaad drie weken geduurd.
Alle planten waarin bladluizen zaten zijn weg gegooid.

Nu staat er nog maar weinig en daar zijn allemaal spinnenwebben in gemaakt.



Weet iemand wat je daarmee moet? Er zitten in de overgebleven planten geen luizen. Ik controleer het dagelijks en hele plantdelen of de hele plant gaat gelijk in een zak en bij het restafval.

Ik had alweer een kleine paddenstoel. Nu in een bakje dat niet buiten is geweest.
Lieveheersbeestjes werken goed tegen bladluizen. Misschien kun je deze gewoon ergens kopen en loslaten tussen je planten
Alle reacties Link kopieren
Pumps, zoek eens naar lieveheersbeestjelarven, dat zijn de echte bladluis veelvraten. Ik heb er heel veel in mijn tuin zitten nu. Google er eens op.
Alle reacties Link kopieren
Bij rozen met luis helpt knoflookteken erbij in de grond zetten. Wie weet hier ook Pumps
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 06 mei 2016 @ 18:39:

Alle planten waarin bladluizen zaten zijn weg gegooid.

Nu staat er nog maar weinig en daar zijn allemaal spinnenwebben in gemaakt.



Weet iemand wat je daarmee moet? Er zitten in de overgebleven planten geen luizen. Ik controleer het dagelijks en hele plantdelen of de hele plant gaat gelijk in een zak en bij het restafval.

Ik had alweer een kleine paddenstoel. Nu in een bakje dat niet buiten is geweest.Klinkt als schimmel Pumps. Kan het in de aarde zitten?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 06 mei 2016 @ 20:35:

[...]





Klinkt als schimmel Pumps. Kan het in de aarde zitten?



Ja, dat kan. Maar ik geloof dat ik te veel water gaf. Potje is ook

Ik heb 2 zakken met afval staan. Zo gaat het opruimen beter.

Vreemd is dat ook een bak die leeg was plakt.

Buiten zaaien kan ook nog.



Het scheelt wel bij de schoonmaak. Ik heb een fijn snoeimes en nieuwe bakken gekocht.

O.a. bij de action.

Kunnen alle lege bakken en vloer ook een fris sopje krijgen.

Ik denk dat het ook met de milde winter te maken heeft.

Het is goed dat ik het nog op tijd heb ontdekt.

Er zit ook een wesp die iets in de dakgoot doet. Moet ik ook nog even kijken wat daar tegen te doen.



Dat met de knoflook zal ik proberen.

Morgen nog een wespenval kopen.
Ja, er zat hier wel koolmeesje en een duif op de makkelijke potten.

Lieveheerbeestjes is een goed idee. Ik heb nog gelezen dat er ook een foute soort werd gebruikt in de jaren 90. Toen was er ook een plaag. Die Japanse krengen aten de echte lieve beestjes. En ook andere eitjes en rupsen.



Lees hier maar: http://dier-en-natuur.inf ... f-lieveheersbeestjes.html
Opeens heb ik na twee maanden wel een watermeloenplant?



Ik had eerst die AH moestuin watermeloen maar die had ik weggegooid. Toen had ik allemaal watermeloenpitten uit een verse meloen in een potje gedaan.

Na twee weken dacht ik dat er geen resultaat zou komen, dus heb ik de rucola van de AH moestuin erin gezet.



Maar nu trof ik ineens een watermeloenplantje aan! En hij was al 5cm boven de grond dus die heb ik in een diepe pot apart gezet!
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 07 mei 2016 @ 01:11:

Opeens heb ik na twee maanden wel een watermeloenplant?



Ik had eerst die AH moestuin watermeloen maar die had ik weggegooid. Toen had ik allemaal watermeloenpitten uit een verse meloen in een potje gedaan.

Na twee weken dacht ik dat er geen resultaat zou komen, dus heb ik de rucola van de AH moestuin erin gezet.



Maar nu trof ik ineens een watermeloenplantje aan! En hij was al 5cm boven de grond dus die heb ik in een diepe pot apart gezet!



Wat leuk zeg! Hopen dan je ind e zomer een mooie watermeloen eraan krijgt!



En mijn perikelen: Ik dacht: goh...de spinazie in de bakken heeft aardig wat blad en lijkt wel wat meer ruimte nodig te hebben. Dus ik gisteren de spinazie in de tuin geplant...vanochtend kijken...en de slakken vonden die jonge blaadje errug lekker



Eén plantje was zo aangevreten dat die het niet meer ging redden...de andere 5 heb ik nu in losse potten gedaan en op een verhoging gezet
"I love not Man the less, but Nature more..."
Schelpengrind helpt tegen slakken. De weg er heen kunnen ze dan niet gaan.

Een kweekkasje (voor een paar euro bij de Action. Ze hadden ook van die bakken van Elho. Die (ik eerder heb gekocht) blijven mooi. Ze hebben alleen zwart.

Een petfles erover (of omgekeerde lege bak van een maaltijdsalade) helpt hier ook tegen uitdrogen.

Met dopje of gaatjes voor ventilatie.

Hier doet opeens het uit eigen zaad (2e generatie) het ook.

Daarvoor had ik een leeg mona toetje gebruikt. Wel vast maken tegen vogels die het er af stoten.



EDIT:

Knoflook zit in de aarde. Morgen maar eens kijken.

Er is hier wel een koolmeesje actief alle spinnen aan het opeten. Het kan beter de bladluizen pakken.

Lekker snacken met kruidenmix. Maar bijen likken ook de zoete stof die de luizen afscheiden.

Ja, wat moet je dan?
Ik heb nu van alles staan in een moestuinetagere van de ranzijn gemaakt van geïmpregneerd hout. Geen slak die daarop wil klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Plantjes beschermen tegen slakken doe ik met ringen van plastic.

Ik zaag/snijd een plastic frisdrank fles in plakken, en dan heb je allemaal ringen dus.

Die vervolgens om je plant leggen. Slakken komen er tot nu toe niet overheen.



Ik heb wel een buurtkat die elke keer mijn moestuin gebruikt als toilet. Grrr... Heeft iemand hier nog een tip voor?

Ik heb wel een grote moestuin trouwens.
quote:Giliath schreef op 08 mei 2016 @ 13:00:

Plantjes beschermen tegen slakken doe ik met ringen van plastic.

Ik zaag/snijd een plastic frisdrank fles in plakken, en dan heb je allemaal ringen dus.

Die vervolgens om je plant leggen. Slakken komen er tot nu toe niet overheen.



Ik heb wel een buurtkat die elke keer mijn moestuin gebruikt als toilet. Grrr... Heeft iemand hier nog een tip voor?

Ik heb wel een grote moestuin trouwens.



Je kan ze ook kant en klaar kopen. Maar dit is ook een idee om daar flessen voor te gebruiken.

Tegen konijnen zetten ze van dat kippengaas. Voor katten moet het hoog zijn. Voor konijnen diep in de grond.
Per ongeluk tassen geplakt. Nu is ook tijm en oregano de afvalbak in.
Alle reacties Link kopieren
@pumps: oh haha. Nooit geweten dat je dat ook kant en klaar kan kopen .



Bedankt voor de tip!
quote:Giliath schreef op 08 mei 2016 @ 20:02:

@pumps: oh haha. Nooit geweten dat je dat ook kant en klaar kan kopen .



Bedankt voor de tip!De mona toet kan je ook gebruiken.



Is ook nog eens een geweldig kasje. Ontkiemen gaat erg snel. Waarom niet recyclen voordat het bij het afval gaat?
Pumps uit mijn geplante uienbollen komt nu een bloem uit is niet meer goed zeker?
Geen idee. Maar de bijen zijn er wel blij mee. Maar misschien dat iemand anders hier het weet.

Prettig weekeinde!!



In mijn bieslook zitten 24 bloemknoppen. Van die mooie paarse bollen. Ik laat ze gewoon groeien.

Van bieslook kan je ze eten.

Ik heb prei en lente-ui. Maar die moeten nog groeien.
Op zoek naar weren van bladluizen. Kwam ik dit tegen.



"Katten verjagen uit de tuin door een fysieke barrière



Hoewel katten zeer lenig zijn en zich tussen veel obstakels doorwurmen, kunnen rechtopstaande fijne stokjes een afwerend effect hebben. Verdeel de fijne en scherpe stokjes met een maximale tussenafstand van 20cm over het te vrijwaren deel in de tuin. Katten kunnen hier wel tussen, maar het vergt wat moeite en zullen deze plaatsen wellicht gaan vermijden.



De stokjes kunnen ook vervangen worden door andere scherpe voorwerpen (scherpe keien, denneappels, …)



Wanneer je kippengaas op de grond legt kunnen de planten ongestoord door groeien, maar katten zullen dat gaasnet liever niet betreden. Wanneer de stelen van de planten te groot worden kan je de kippengaas gemakkelijk openknippen met een kniptang. Zo kunnen de groenten ongestoord groeien en blijven de katten weg.

Een alternatief voor het kippengaas is een houten hekwerk met grotere tussenruimten. Dat kunt u net onder het aardoppervlak ingraven. Wanneer de katten beginnen te graven stuiten ze direct op irritante stukken hout.

Het wordt echter wel moeilijker om onkruid te wieden…



Daarom is het gebruik van een stevige onkruiddoek een oplossing voor beide problemen. Maak gaten in de onkruiddoek waar de planten of groenten moeten groeien en katten zullen er niet snel gaten in krabben om daar hun behoefte te doen. Bovendien hoef je ook geen onkruid meer te wieden. "



Er staat ook nog iets van geluiden, maar kan ook voor mensen en kinderen hinderlijk zijn. Als je zulke buren hebt. Tenzij het hun katten zijn natuurlijk.

Komt hier vandaan: http://www.tuinadvies.nl/ ... uit_delen_van_de_tuin.htm

Fysieke barrière kan je beter controleren. Kleine katten kunnen over kippengaas heen klimmen.

En de schelpen helpt dus ook tegen katten... en niet alleen tegen slakken.
Salie wordt genoemd als niet populair, maar daar zitten de luizen ook in.

http://www.tuinadvies.nl/artikels/bladl ... rijden.htm Lees voor uitleg over luizen bestrijden.

Ik ga dus extra prei zaaien. Ik heb nog een zakje THT 2015.
Kon je die plantjes nu met AH-potje en al verpotten? Anders vrees ik dat de boel sneuvelt. Ik ben een beetje lui, de meeste scheutjes zijn al veel hoger dan de aanbevolen verpot-hoogte. Maar ik moet nog even ergens potjes verzamelen.
Vreselijk mijn bloemen zijn verbrand mijn tulpen, narcissen, rode anemonen. De steel is nog groen. Pumps moet ik de blAadjes afplukken groeien er dan weer nieuwe?



En wanneer zal ik zonnebloem zaadjes zaaien Pumps?
Ik weet het echt niet, maar in mei en juni zaaien en het lukt bijna altijd.



Bloembollen blijven in de grond zitten. Hier zit onder de tegels nog wat en dat doet het al jaren.

Verder weet ik het niet. Ik heb een probleem met bladluis.



Mijn broccoli is nu ook al aangetast. Ik heb per pot 1 of 2 tenen knoflook gezet.

Ik had een plant die erg groot was geworden, maar een geel blaadje en er zat inderdaad zo'n groen kreng op. Ook de Maggiplant is zichtbaar aangetast. Het koolmeesje kwam er eerder van eten, maar is niet meer geweest.



Bieslook - kleine pot - heeft 26 knoppen en er zijn al 3 bloemen die zich bijna laten zien.

Cherry had ik 3 planten weg gelaten, want die hingen slap. Twee overgebleven planten toch verspeend.

Vanmorgen stonden ze weer rechtop. Ik heb wel een fles er over gezet. Gaat de verdamping minder snel.

Rozemarijn van vorig jaar is verdroogd, maar wat een heerlijke geur. Er is nu uit die pot van alles aan het groeien. Ik weet niet meer wat. Is nog te klein.



Ik ga op zoek naar brandnetels. Maar in een koepel zetten en dan sigaretttenrook er in blazen. Na een uur hebben ze wel het loodje gelegd. (Kan ook met petflessen....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven