Brood Bakken

05-05-2016 20:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, brood bakken dus. Na een paar keer oefenen en elk weekend vers brood ben ik inmiddels de huisbakker geworden en halen we het niet meer in de super. Ik ben er dolblij mee want het smaakt lekkerder (al is dat subjectief natuurlijk haha) en het huis ruikt zaaaaalig (wat zeg ik, de halve buurt kan meegenieten als de wind ernaar staat).

Maar nu...

Veel verder dan wit en bruin kom ik niet (al dan niet met sesamzaad en dergelijke). Natuurlijk is Google je vriend enzo en heb ik al eens met succes kersen toegevoegd voor de leuk/lekker extra, maar ik ben op zoek naar meer! En dan bij voorkeur van andere huis-tuin-en-keuken bakkers die het met succes op tafel hebben gezet en niet van de mooie blogjes met de prachtige foto's die je tot de letter volgt om je vervolgens bijna bij de tandarts te mogen melden ivm twijfel of het nu het brood was je of je kies wat zo hard voelde in je mond...



Wie o wie heeft er nog een lekker recept? Want als vers brood eenmaal gewend en dus wat minder speciaal is, wil je er in het weekend en met andere gelegenheden wel weer eens een vrolijke twist aan geven.



Bij voorbaat dank!
Alle reacties Link kopieren
2 tips: Uit de keuken van Levine (even Googlen), erg goede recepten van een bevlogen bakster (ze geeft ook workshops, ook aan te raden) en het broodbakforum (.nl)

Maar be warned, voor je het weet wil je ook een betere kneedmachine en een oven met stenen vloeren en rijsmandjes en een zuurdesemcultuur (ook zeer aan te raden!)

Brood bakken is verslavend.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Ik heb de links meteen opgeslagen!

Verslavend is het inderaad hahaha, ik houd me nu nog voor dat met de hand kneden meditatief werkt maar ondertussen heb ik toch al een mooi kerst (of sinterklaas, moederdag...) cadeau gevonden in de vorm van een degelijke keukenmachine ik vrees met grote verzen dat mijn pas geminimaliseerde en uitgeruimde keuken snel weer gevuld is! Maar, dan is het wel door een heel verantwoorde hobby!
Alle reacties Link kopieren
Ik bak in de BBM. Ik beperk me tot volkoren brood en pizza deeg. Haal wel het meel bij de molen.
Alle reacties Link kopieren
KRAPFEN - BERLINER - Rezept -

Berliner bollen; een heel precies werkje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je wel eens op de site gelezen van eenvoudig leven (.nl) ? Deze mevrouw bakt zelf haar brood maar maakt ook veel andere dingen: witte puntjes, stol, noem maar op. Het is denk ik even pluizen op haar blog, maar volgens mij geeft ze ook les. Leuk hoor! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gooi er eens noten, vijgen en dadels Door. Of Zongedroogde tomaatjes en olijven.



Lekker hoor zelfgebakken brood.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik bak niet meer zo heel vaak brood, het wordt trouwens wel weer eens tijd.



Beetje hartig misschien?



Een flinke hand olijven zonder pit, zwart en groen, 1/2 rode paprika, groen mag ook maar rood en dan vooral puntpaprika heeft meer smaak en het brood ziet er later bovendien leuker uit, een kleine ui of het wit van een halve niet te dunne prei, een stuk of tien zongedroogde tomaatjes, als ze erg klein zijn een paar meer. Eventueel een klein rood pepertje zonder zaadjes en knoflook maar niet iedereen vindt dat lekker.



Je zou er ook nog wat fijngehakte nootjes bij kunnen doen maar dan kun je misschien beter een notenbrood bakken, ook erg lekker.





Alle ingrediënten in kleine gelijke stukjes hakken, goed droogdeppen, bij de bloem, water, gist en wat je verder nog door het brood doet doen, de machine doet de rest.



Je hebt niet eens beleg nodig. Ik vind het het lekkerst met Franse boter met korrels grof zeezout.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de tips! Ga morgen het zoete brood met dadels maken en het hartige brood dat Marianne beschrijft. Klinkt erg lekker!

Heb meteen ook de andere links opgeslagen, het is echt bijzonder (en misschien een beetje gek haha) hoeveel plezier je uit zoiets eenvoudigs kan halen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben lid van een yahoogroup BBL2, waar een schat aan recepten in de database staan, de meeste uitgeprobeerd en goed bevonden
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Ik bak nu al een paar jaar "niet kneden brood", dat is een techniek waarbij je een vrij nat deeg maakt die als het ware zichzelf kneed, na minimaal zes uur rijzen bak je het af, langer laten staan geeft een diepere smaak.

Ik vind het een erg makkelijke manier van bakken omdat het je amper tijd kost, ik bak bijna iedere dag een broodje, ik eet nogal veel.

Het is echt een heel makkelijke methode en het mikt totaal niet nauw, het lukt altijd wel.

Ik bak het altijd af in een gietijzeren pan, ook een wereld van verschil trouwens.



Enkele variaties:

- Brioche achtig: gesmolten boter, melk, een ei, zoetstof of suiker (bij het gebruik van suiker heb je meer zout nodig trouwens en verbrand de korst ook veel eerder dus moet je hem lager afbakken).

- Zonnebloempitten is ook lekker, moet je er wel behoorlijk veel in doen voordat je het echt merkt, dus een handje zeg maar.

- Gemalen pompoenpitten (het voordeeligst zijn ze bij de Jumbo, biologisch) door je brood en wat losse bovenop is ook erg lekker, krijg je een wat zwaarder brood van, wat grondiger zeg maar.

- Een beetje kikkererwtenmeel geeft een cake achtig effect

- Polenta, of maisgriesmeel er doorheen



Pizza en foccasia zijn trouwens ook heel simpel en erg lekker als je hem op een steen afbakt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien een recept van dat niet kneden brood rontonde?
Alle reacties Link kopieren
ik bak meestal gewoon basic volkoren, raak daar eigenlijk nooit op uitgekeken. maar voor feestelijke gelegenheden heb ik ook de volgende variaties wel eens gemaakt:



walnoten en gedroogde cranberries

noten, krenten en rozijnen (eventueel met spijs)

pecannoten en pompoenpitten

pesto en parmezaanse kaas

olijven en zongedroogde tomaten

abrikozen en cashewnoten

rode tapenade, spinazie en tallegio (in brooddeeg gerold en dan plakken van snijden)
Alle reacties Link kopieren
Handig om te weten: Er bestaat iets dat de 'bakkersformule' heet. Dat zijn de basisverhoudingen voor een goed deeg. Die luidt als volgt:



bloem/meel: 100%

water: 60-75 % (75% levert een behoorlijk nat deeg op, lastig om mee te werken maar wel erg goed voor de rijscapaciteit en de smaak van je brood)

gist: 1%

zout: 1,8%



En dan kun je natuurlijk nog vanalles met pitten en zaden etc doen.

Mijn favoriete brood is een zuurdesem roggebrood (50% roggemeel 50% tarwebloem) met walnoten en karwijzaad.
Alle reacties Link kopieren
Het brood met de dadels was sneller weg dan dat je "brood" kan zeggen hahaha, het hartige viel wat minder in de smaak maar heb ik zelf wel van genoten.

Walnoten en cranberries klinkt ook erg goed gemberpannekoek, evenals je andere suggesties. Ga daar komend weekend maar eens mee aan de slag, heb ik voor de na-zomerse barbeque's en de feestdagen straks een mooi repetoire op deze manier! Jij ook bedankt voor je reactie Moosey, de verhoudingen die je geeft komen aardig overeen met mijn recept dus is een mooie bevestiging. Zuurdesemroggebrood klikt ook erg aardig. Roggebrood wordt hier eigenlijk niet gegeten en ben erg benieuwd of dit er dan wel ingaat. Wat eet je erbij? Of is het gewoon voor de lekker los?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwartvlekje schreef op 06 mei 2016 @ 13:16:

Heb je misschien een recept van dat niet kneden brood rontonde?Google even op "no knead bread" of gewoon in het Nederlands "niet kneden brood".
Alle reacties Link kopieren
Brood met roggemeel is wat anders dan wat wij kennen als roggebrood (die plakjes heel vast brood van hele korrels rogge uit een pakje, ik vind dat ook niet erg lekker). Ik eet het gewoon als mijn dagelijks brood met kaas of pindakaas. Van zuurdesembrood kun je ook fantastische tosti's bakken trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 09 mei 2016 @ 12:33:

Brood met roggemeel is wat anders dan wat wij kennen als roggebrood (die plakjes heel vast brood van hele korrels rogge uit een pakje, ik vind dat ook niet erg lekker). Ik eet het gewoon als mijn dagelijks brood met kaas of pindakaas. Van zuurdesembrood kun je ook fantastische tosti's bakken trouwens.

Bedankt voor de uitleg en tips! Staat op het lijstje.



Ik blijft het herhalen maar iedereen echt bedankt voor de bijdrages! Al veel ideeen opgedaan, blijf ze vooral plaatsen!
Alle reacties Link kopieren
Roggemeel is inderdaad lekker door je brood, één derde doe ik dan altijd, wat dat betreft snap ik die hele spelt hype niet, zit niet veel smaak aan, neem dan rogge.



Wat trouwens ook mega lekker is, en mijn nieuwe verslaving, is een Italiaanse broodsalade die je maakt met dobbelsteentjes oud brood.

Panzanella geheten en Chef John heeft een goed recept: https://www.youtube.com/watch?v=J-Rn9DN3IjU

Dus nu heb ik nooit meer oud brood over.
Ik heb net begrepen dat VOLKORENMEEL meer vezels bevat dan donkere meergranenbroden.

Volkoren is vrij licht brood en lijkt dus minder te bevatten. Het bevat juist meer.



Maar wat dacht je van een vlechtbrood? Of andere vormen.

Maar meel van havermout schijnt er ook te zijn.



Die heel dunne plakjes roggebrood zijn wel lekker met katenspek of ham bij een stevige zelf gemaakte erwtensoep. De ene roggebrood is de andere niet. Het is de combinatie die het doet.



Ik heb wel eens een notenbrood in de magnetron gemaakt. Is wel opletten met gisten, want het kan keihard worden en dan is het niet lekker. Dus niet meer gemaakt.
Kijk eens op www.baksels.net

Heel veel leuke en lekkere recepten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven