Lijf & Lijn alle pijlers

easy peasy

05-05-2016 19:01 73 berichten
Ik heb sinds een paar dagen het boek easy peasy. Het boek beschrijft een goede basis wat betreft gezonde voeding en er staan veel recepten in.

Ik kan me helemaal vinden in de visie van de schrijfsters en ik wil graag de recepten gaan maken. Nu staan er alleen voor mij veel onbekende ingredienten in.

Ik hoor graag wat ervaringen van mensen die bekend zijn met de recepten. Waar halen jullie je ingredienten? Zijn die duur? En zijn de recepten makkelijk te maken?
quote:watdachtjehiervan schreef op 05 mei 2016 @ 19:53:

[...]





Ik beweer ook niet dat dit boek het enige goede boek is. En ik weet ook wel dat je niet helemaal suikervrij kan eten. Ik vind dat er goede recepten in staan en daar wil ik regelmatig wat dingen uit maken.



Natuurlijk is het hartstikke leuk om gerechten uit een kookboek te maken, ik doe het ook heel vaak. Wat ik soms jammer vind is dat sommigen van die receptenmakers zo doorslaan. De ingrediënten hebben een zo exotisch mogelijke naam en ze zijn bij voorkeur níet bij een supermarkt verkrijgbaar. Je moet er nu zelfs een topic voor openen om te vragen waar de ingrediënten zijn te krijgen en waarschijnlijk moet je er dan stad en land voor af lopen. Is het dan nog leuk?



Ik zou er wat relaxter mee omgaan. Staat er boekweitmeel en kun je dat niet vinden? Gebruik gewoon meel. Staat er rauw cacaopoeder, gebruik gewoon cacaopoeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 05 mei 2016 @ 19:53:

[...]



Dit is Knorr mix voor nasi

Groenten 36% (ui, wortel, KNOLSELDERIJ, rode paprika, prei), zout, koriander, knoflook, suiker, palmvet, aroma (bevat TARWE, GERST), gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, komijn, zetmeel (aardappel, erwt), maltodextrine, gistextract, kaliumchloride, gember, cayennepeper, kerrie, sojasaus (SOJABOON, TARWE), zonnebloemolie, BLADSELDERIJ, GARNALENPOEDER, kurkuma.



Bevat mogelijk: ei, melk.



Dit is Z'atar van Jonnie Boer



Ingrediënten: sesamzaad, 27% sumac, 13% tijm, majoraan, zout, oregano, basilicumO, daar ben ik nou juist dol op, op gehydrolyseerde plantaardige eiwitten
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:equivokee schreef op 05 mei 2016 @ 19:54:

[...]





Volgens mij wordt in recepten vrijwel altijd het kruidenmengsel bedoeld als er za'atar staat.

Mocht je er mee willen gaan koken, hier wat inspiratie: recepten met za'atar



" Sorry chef!

Deze pagina is niet meer aanwezig. "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn plank staat Rens Kroes ook hoor Ik eet namelijk ook zoveel mogelijk onbewerkt. En het zijn prima basisboeken om zelf lekker op door te variëren. Maar de toon staat me wel een beetje tegen. En de claims die nergens op gebaseerd zijn, daar word ik helemaal kriegel van. Maar goed, daar lees ik over heen

Al die recepten in dergelijke boeken lijken enorm op elkaar. Het internet staat er ook vol mee.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 mei 2016 @ 20:02:

[...]





O, daar ben ik nou juist dol op, op gehydrolyseerde plantaardige eiwitten
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 mei 2016 @ 20:03:

[...]





" Sorry chef!

Deze pagina is niet meer aanwezig. "Ja, ik zag het. sorry! Hier de goede link: http://www.foody.nl/ingre ... en-specerijen/zaatar.html
Oke, dus het is een beetje een popi jopi boek. Vandaar dus die soms vreemde ingredienten.

Toch zijn het wat mij betreft goede recepten. Ik ga van de week is uit proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:equivokee schreef op 05 mei 2016 @ 20:06:

[...]





Ja, ik zag het. sorry! Hier de goede link: http://www.foody.nl/ingre ... en-specerijen/zaatar.html



Dankje.

Kook jij er weleens wat van?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 05 mei 2016 @ 20:10:

Oke, dus het is een beetje een popi jopi boek. Vandaar dus die soms vreemde ingredienten.

Toch zijn het wat mij betreft goede recepten. Ik ga van de week is uit proberen.het is wel een boek met mooie plaatjes. Is ook wat waard.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 mei 2016 @ 20:16:

[...]





het is wel een boek met mooie plaatjes. Is ook wat waard.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:watdachtjehiervan schreef op 05 mei 2016 @ 20:10:

Oke, dus het is een beetje een popi jopi boek. Vandaar dus die soms vreemde ingredienten.

Toch zijn het wat mij betreft goede recepten. Ik ga van de week is uit proberen.



Succes! Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar weten.

Ik ken Easy Peasy niet, maar ik heb wel ervaring met 'rare' ingredienten en ik ben vast niet de enige niet hier op het forum.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 mei 2016 @ 20:16:

[...]





Dankje.

Kook jij er weleens wat van?



Ja, ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen (ik eet ook gewoon brood en aardappels en suiker hoor, die kokos-quinoa-en vogelzadenobsessie gaat me iets te ver. Je wordt echt niet gezonder door alleen maar dat soort dingen te eten).

Hou je van halloumi (Griekse kaas, soort feta, bij AH verkrijgbaar)? Als je dat in plakjes snijdt, insmeert met olijfolie en za'atar, grillt en dan besprenkelt met granaatappelmelasse dan heb je al iets lekkers (vind ik dan) zonder dat je meteen 30 nieuwe ingredienten hoeft te gaan kopen.
quote:equivokee schreef op 05 mei 2016 @ 20:19:

[...]





Succes! Mocht je nog vragen hebben dan laat het maar weten.

Ik ken Easy Peasy niet, maar ik heb wel ervaring met 'rare' ingredienten en ik ben vast niet de enige niet hier op het forum.Thanks!
quote:equivokee schreef op 05 mei 2016 @ 20:31:

[...]





Ja, ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen (ik eet ook gewoon brood en aardappels en suiker hoor, die kokos-quinoa-en vogelzadenobsessie gaat me iets te ver. Je wordt echt niet gezonder door alleen maar dat soort dingen te eten).

Hou je van halloumi (Griekse kaas, soort feta, bij AH verkrijgbaar)? Als je dat in plakjes snijdt, insmeert met olijfolie en za'atar, grillt en dan besprenkelt met granaatappelmelasse dan heb je al iets lekkers (vind ik dan) zonder dat je meteen 30 nieuwe ingredienten hoeft te gaan kopen.Dit is ook mijn insteek.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 05 mei 2016 @ 19:35:

[...]





Boekweitbloem, kokosbloem, vanilliepoeder.Boekweitbloem en kokosbloem kan je vinden bij de biologische winkel, maar die tweede zou ik vervangen door tarwebloem. Brr vies. Vanillepoeder kan je daar ook vinden, maar liever gebruik je een vanillepeul.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Kokosmeel kun je niet 1 op 1 vervangen dor gewoon meel
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 05 mei 2016 @ 22:20:

Kokosmeel kun je niet 1 op 1 vervangen dor gewoon meelWaarom niet?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Omdat het anders reageert, wacht ff.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Doordat het meel voornamelijk uit vezels bestaat, werkt het meel ook als een soort spons in bakrecepten. Dit is dan ook meteen de reden dat je bloem of meel niet 1 op 1 kunt vervangen met kokosmeel. Doe je dat wel dan krijg je 1 grote droge klonterige massa .



Als algemene regel geldt(maar ik geef geen garanties) dat je maar 20% van de hoeveelheid bloem in het oorspronkelijke recept hoeft te vervangen door kokosmeel met een gelijke hoeveelheid vloeistof(dus plantaardige melk of eieren, bananen). Dit betekent dat je bij een normaal recept meestal 200/300 gram meel nodig hebt, waar je in dit geval dus maar 40-60 gram kokosmeel hoeft te gebruiken in combinatie met 3-4 eieren.



Gebruik je 100 gram kokosmeel, dan zul je merken dat je minimaal 6 eieren + een flinke hoeveelheid plantaardige melk of bananen nodig hebt om het beslag een beetje vloeibaar te houden. Als je aan de slag gaat met een recept, denk dan nooit ‘het beslag is te dun, er zit te weinig kokosmeel in’, dus ik gooi er nog maar wat bij. Kokosmeel moet zeker even een paar minuten staan, en dan absorbeert het al snel super veel vocht en is je beslag gelijk een stuk dikker. Even geduld dus!



Kokosmeel is ook handig als bindmiddel voor soepen, stoofschotels of curry’s. Hier heb je dan ook zeker maar 1 eetlepel van nodig.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 05 mei 2016 @ 22:26:

Doordat het meel voornamelijk uit vezels bestaat, werkt het meel ook als een soort spons in bakrecepten. Dit is dan ook meteen de reden dat je bloem of meel niet 1 op 1 kunt vervangen met kokosmeel. Doe je dat wel dan krijg je 1 grote droge klonterige massa .



Als algemene regel geldt(maar ik geef geen garanties) dat je maar 20% van de hoeveelheid bloem in het oorspronkelijke recept hoeft te vervangen door kokosmeel met een gelijke hoeveelheid vloeistof(dus plantaardige melk of eieren, bananen). Dit betekent dat je bij een normaal recept meestal 200/300 gram meel nodig hebt, waar je in dit geval dus maar 40-60 gram kokosmeel hoeft te gebruiken in combinatie met 3-4 eieren.



Gebruik je 100 gram kokosmeel, dan zul je merken dat je minimaal 6 eieren + een flinke hoeveelheid plantaardige melk of bananen nodig hebt om het beslag een beetje vloeibaar te houden. Als je aan de slag gaat met een recept, denk dan nooit ‘het beslag is te dun, er zit te weinig kokosmeel in’, dus ik gooi er nog maar wat bij. Kokosmeel moet zeker even een paar minuten staan, en dan absorbeert het al snel super veel vocht en is je beslag gelijk een stuk dikker. Even geduld dus!



Kokosmeel is ook handig als bindmiddel voor soepen, stoofschotels of curry’s. Hier heb je dan ook zeker maar 1 eetlepel van nodig.Dat ligt toch maar helemaal aan je recept? Kokosmeel is vetter en dus is het in sommige recepten waar het gaat om de vettigheid te vervangen zijn door kastanje- of amandelmeel. En waar het gaat om de bindkracht kan je het vervangen door maizena.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Probeer het maar eens
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 05 mei 2016 @ 22:32:

Probeer het maar eens Liever niet. Die recepten van Rens Kroes zijn om te braken. En dit lijkt me al niet veel beter.
Iedere dag is gehaktdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven