Werk & Studie alle pijlers

PABO/werken in het basisonderwijs

05-05-2016 08:03 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd steeds vaker het gevoel dat ik iets heel anders wil dan wat ik nu doe qua werk. Ik ben me daarom aan het oriënteren op ander werk.



Ik denk er sinds kort over om de PABO te gaan doen en te gaan werken in het basisonderwijs. Het liefst in de groepen 1 t/m 3. Ik ben nu op zoek naar ervaringen van anderen, m.b.t. de PABO en m.b.t. het werken in het basisonderwijs.



Zijn er hier forummers die als leerkracht werken op de basisschool? Zijn jullie blij met jullie keuze voor dit beroep? Of hebben jullie er juist spijt van? Kun je trouwens bewust kiezen voor een bepaalde groep of moet je voor elke groep voor de klas kunnen en willen staan? Welke kwaliteiten moet je hebben als leerkracht in het basisonderwijs? Wat vinden jullie leuk aan jullie beroep en wat juist niet? Wat was jullie ervaring met de PABO-opleiding?



Ik heb mij nog niet ingeschreven voor de PABO-opleiding, dat kan nog t/m 31 mei. Ik zou eerst graag ervaringen willen lezen van anderen.
quote:Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 20:15:

[...]





Maar ik zeg ook niet dat ze niet toegewijd zijn. Ik vind alleen dat als je leerkracht bent je voor alle klassen zou moeten kunnen staan.Ok tja die hele brede inzetbaarheid... Mij doe je ook geen plezier met kleuters hoor en de kleuters ook geen plezier met mij.
Kleuters vond ik ook echt geweldig. Ik had zelf het minst met die typische middenbouw. Groep 3 t/m 5 waren niet zo aan mij besteed. Wellicht komt dit ook omdat ik dit als kind zelf ook geen leuke groepen vond. Over het algemeen was het allemaal niet zo aan mij besteed. Had vaak een klungelig, onhandig, niet-oprecht gevoel. Voor mij een goede keuze geweest de opleiding niet voort te zetten, hoewel ik dat heel af en toe nog wel eens jammer vind.
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 20:21:

[...]





Ok tja die hele brede inzetbaarheid... Mij doe je ook geen plezier met kleuters hoor en de kleuters ook geen plezier met mij.Maar je bent toch wel met mij eens dat je voor alle klassen zou moeten kunnen staan? Als je breed inzetbaar bent, dan is de kans op een baan ook nog eens vele malen groter. Natuurlijk kun je een voorkeur voor bepaalde groep hebben, maar dat is iets heel anders.
Ik vind het overigens een ondergewaardeerd en onderbetaald beroep. Geen wonder dat er weinig mannen voor de Pabo kiezen.
Ja eens hoor, als het zou moeten zou ik het doen en dat zal me dan ook vast wel lukken. Beetje inlezen misschien.

Maar ik denk wel dat ikeen betere leerkracht ben in midden- en bovenbouw
quote:Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 20:35:

Ik vind het overigens een ondergewaardeerd en onderbetaald beroep. Geen wonder dat er weinig mannen voor de Pabo kiezen.



Over m'n salaris zal ik niet klagen, ik vind dat ik voor 3 dagen werken redelijk verdien.

Het denigrerende steekt me meer, maar ook dat kan ik tegenwoordig beter naast me neerleggen.
quote:sofietje83 schreef op 05 mei 2016 @ 20:43:

[...]





Over m'n salaris zal ik niet klagen, ik vind dat ik voor 3 dagen werken redelijk verdien.

Het denigrerende steekt me meer, maar ook dat kan ik tegenwoordig beter naast me neerleggen.Ik vergelijk het salaris met een HBO-functie in het bedrijfsleven met dezelfde verantwoordelijkheid en werkdruk. Dan is jouw salaris toch vrij laag. Er zijn op de meeste scholen zelfs geen vergoedingen voor een maaltijd als je 's avonds op school moet blijven en de reiskosten zijn vaak lager dan er wettelijk mogelijk is (en die vergoeding per km is al niet hoog) Er wordt van je verlangd dat je op je vrije dag (onbetaald) naar school komt en ga zo maar door. Het is echt niet voor niets dat er zo weinig mannen in het PO voor de klas staan.
Ja dat is waar Pientje!
Alle reacties Link kopieren
Ik begon ooit aan de pabo omdat ik graag kleuters les wilde geven. Uiteindelijk bleek ik juist een echte bovenbouwleerkracht. Kleuters is echt een vak apart, en ik heb er het geduld niet voor, hoe lief ik ze ook vind.
Ja ze kunnen echt helemaal niks zelf die kleuters
quote:Nelladella1 schreef op 05 mei 2016 @ 22:13:

Ik begon ooit aan de pabo omdat ik graag kleuters les wilde geven. Uiteindelijk bleek ik juist een echte bovenbouwleerkracht. Kleuters is echt een vak apart, en ik heb er het geduld niet voor, hoe lief ik ze ook vind.Haha ja ik ook. De leeftijd vind ik heel leuk, dat heerlijke spontane jonge kindgedrag maar ik word gék van 30 ronddartelende lijfjes die van bouwhoek naar poppenhoek naar stempelen gaan... Wat ik wel altijd lief vond, lekker voorlezen en de kinderen die naast de juf mogen (want dat wíllen ze dan nog) die zo half tegen je aan hangen en lekker luisteren, zo zoet!
Alle reacties Link kopieren
Hier geen docent/pabo student en ook niet de ambitie, hoe gek ik ook op kinderen ben trouwens. Ik heb een tijd geleden het boek 'Meester Mark draait door' gelezen, over een zij-instromer (in het boek ook hij-instromer genoemd want man) van de pabo. Misschien interessant voor je?



Even voor ik evt word aangevallen: Nee ik zeg niet dat dit boek de waarheid over 'het onderwijs' is en ja misschien is het puur zo geschreven voor de verkoopcijfers dat kan. Geen oordeel want geen verstand van onderwijs, maar misschien leuk voor TO om te lezen. En natuurlijk respect voor de aanwezige leerkrachten, vooral van kleuters zou ik gék worden! :-)
Dat boek zit wel veel herkenbaarheid in máár, ik vind meester Mark ook een beetje meester Aansteller hoor
Alle reacties Link kopieren
Het boek van meester Mark is leuk en ten dele herkenbaar (pabo vond ik ook verschrikkelijk), maar hij had het orde houden (nog) niet onder de knie.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal voor het delen van jullie ervaringen. Wat ben ik blij met de reacties! Ik had namelijk het idee dat je zelf mocht kiezen voor welke groepen je voor de klas wilde staan. Ik begrijp uit jullie verhalen dat je daar zelf geen keuze in hebt. Jammer.



Het overwerken en extra werken, dat doe ik ook in mijn huidige baan en daar schrik ik niet voor terug. En zeurende ouders, nou ja, ik heb nu ook zeurende, agressieve cliënten die ook nog schaamteloos liegen bovendien.



Ik heb naar het YouTube filmpje gekeken waar reisa1978 naar verwees. Dat is ook ontluisterend hoe het nu werkt met al die diagnoses van ADHD e.d. Toen ik op de lagere school zat (jaren 80), was er volgens mij niemand in de klas met een diagnose (al leerde niet iedereen even goed en zaten er wat moeilijke kinderen tussen) en toch ging het prima. De boeken die zijn aangeraden in dit topic ga ik kijken of ik ze kan lenen in de bibliotheek. Misschien ga ik ook aan iemand vragen of ik een dagje mee kan lopen bij haar in de klas.



Ik ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van de posts van mensen die wat anders zouden hebben gekozen als ze opnieuw voor de keuze zouden staan. Privé heb ik ook een bericht gekregen van iemand daarover. Blijkbaar heb ik het vak toch te rooskleurig ingezien. Vooral het feit dat het geen roeping van mij is, maar iets wat mij leuk lijkt, kan misschien uiteindelijk een struikelblok blijken te zijn.



Tot juni kan ik me inschrijven voor een opleiding komend jaar, dus ik ga me de komende weken volop oriënteren op wat ik wil. Misschien wordt het wel heel iets anders dan de PABO.



Zijn er nog boeken die jullie kunnen aanraden voor een loopbaanswitch en waar jullie zelf wat aan hebben gehad? Iemand raadde mij al het boek 'Welke kleur heeft jouw parachute' aan.
Sterkte met beslissen, dat is zo lastig! Hoop niet dat we je af hebben geschrikt. Overigens is leerkracht worden ook nooit mijn roeping geweest maar de eerste jaren deed ik het wel met plezier. En wie weet op mijn nieuwe school straks ook weer
Alle reacties Link kopieren
Neem eens een kijkje op Straks voor de klas; voor tips en info.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Switch2017 schreef op 06 mei 2016 @ 08:06:

Het overwerken en extra werken, dat doe ik ook in mijn huidige baan en daar schrik ik niet voor terug. En zeurende ouders, nou ja, ik heb nu ook zeurende, agressieve cliënten die ook nog schaamteloos liegen bovendien. Hebben we dezelfde baan gehad? Ik was teamleider bij een callcenter voor ik me liet omscholen. Ik ga nu elke dag met plezier naar mijn werk en heb ook het gevoel iets nuttigs te doen. Lastige ouders komen natuurlijk wel voor, maar een goed gesprek(je) doet vaak wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven