Geld & Recht alle pijlers

En wat als ze een andere erfafscheiding willen?

05-05-2016 21:59 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje over wat normaal gesproken als burenrechten gelden



Vandaag was ik de heg aan het snoeien die op de erfgrens staat tussen ons huis en de buren. Omdat ik wat takjes in hun tuin zou knoeien, gaf ik ze even een heads up dat ik wat rommel zou gaan maken. Mijn buren die ook in de tuin waren, antwoorden over de heg heen dat dat geen probleem was, want die heg ging er toch volgende week uit. Ik dacht dat ik ze niet goed hoorde of begreep, dus vroeg wat ze bedoelden. Maar het was zonneklaar: de heg ging eruit, want zij vinden 'm niet mooi en ze gaan er schuttingen plaatsen.



Say what???



Deze heg (haagliguster? Kleine groene blaadjes iig) die precies op het midden van de erfgrens is gepland, is al 20 jaar de tuinafscheiding van onze beider huizen, ver voordat wij of zij er kwamen wonen. Dat maakt toch die heg ons gezamenlijk bezit en verantwoordelijkheid? Dan kan toch niet 1 partij zomaar eigenhandig besluiten zonder overleg dat zij daar op een dag de schop in gaan zetten en weghalen? Ik vind het echt te bizar voor woorden en heb een ordinaire ruzie met ze staan maken over de heg heen. Uiteindelijk ben ik huilend naar binnen gegaan, omdat ik de desinteresse en schouders over ophalen ( ik kon echt op geen enkele manier doordringen dat dit toch geen manier is hoe je met je naaste buren omgaat) echt niet trok.



Maar goed, nu mijn vraag, kan dit zomaar? Ik heb al aangeboden dat als ze per se die schuttingen willen, dat ze dat dan maar moeten doen, maar dat ze dan zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud etc. Maar daar waren ze het niet mee eens. In hun optiek moeten wij eraan meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
Als zij de haag er uit trekken gaat dat vast met grof geweld. Wil je de haag perse houden, dan zou ik hem zelf 30 cm terug plaatsen. Ja dat kost je wel een middag scheppen, maar dan heb je wel de haag op jouw erg. Met je buren ga je hier toch niet uit komen en aan je rechtstbijstand heb je niets als de haag toch al de grond uit is. Het wordt dus kiezen uit 2 kwaden en dan zou ik gaan voor de optie waar je nog mee kunt leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 05 mei 2016 @ 23:28:

[...]





Is het een oerlelijke schutting?

Het is een open schtiing. Een soort frame met horizontale en verticale plankjes waar je nog planten tegen moet laten groeien. Dus het is in eerste instantie nog open, totdat planten het hebben kunnen overwoekeren. Hij was mij aan het vertellen dat het heus wel duur is dat er elke 20 cm een klimopplant gekocht moest worden om m te laten begroeien.



Nou joepie, ik sta echt te springen (not)
En denk er goed over na of je echt ruzie over de haag wilt inclusief juridische zaken etc. Het is maar een haag en het is maar een schutting. Eerlijk is eerlijk heb ik 1000x liever een goedkope schutting van de praxis dan een haag staan maar ik zou het ook weer niet zo van belang vinden om er ruzie door te krijgen. Zeker niet met mensen waar je misschien nog wel jaren " mee te maken" hebt.
quote:aquarium schreef op 06 mei 2016 @ 00:00:

[...]



Het is een open schtiing. Een soort frame met horizontale en verticale plankjes waar je nog planten tegen moet laten groeien. Dus het is in eerste instantie nog open, totdat planten het hebben kunnen overwoekeren. Hij was mij aan het vertellen dat het heus wel duur is dat er elke 20 cm een klimopplant gekocht moest worden om m te laten begroeien.



Nou joepie, ik sta echt te springen (not)Het klinkt als een nogal...aparte schutting om het zo maar te zeggen en als er nog klimop tegenaan komt dan zou ik er toch wel een kleine ruzie voor over hebben. Klimop gaat je haag sowieso verzieken als ze het niet onderhouden ( waarvan ik vermoedt dat je al denkt dat ze het niet gaan doen).
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 06 mei 2016 @ 00:00:

[...]



Het is een open schtiing. Een soort frame met horizontale en verticale plankjes waar je nog planten tegen moet laten groeien. Dus het is in eerste instantie nog open, totdat planten het hebben kunnen overwoekeren. Hij was mij aan het vertellen dat het heus wel duur is dat er elke 20 cm een klimopplant gekocht moest worden om m te laten begroeien.



Nou joepie, ik sta echt te springen (not)Klimop
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook geen leuk idee dat wat nu dicht is, minstens het eerste jaar weer open is. Je privacy die we nu hebben is dan de eerste periode weg.



Maar goed, moet nu slapen, dus hou jullie nog wel op de hoogte wat de woningbouw hier eigenlijk van vindt. Zodra ik maandag weer kan bellen, hang ik als eerste aan de lijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 05 mei 2016 @ 22:44:

[...]





Hebben ze wel van te voren overlegd dat ze liever geen heg wilden? Ik begrijp wel dat ze die coniferen door midden hebben gezaagd. Anders zijn ze de grond vanaf de erfscheiding tot de nieuwe schutting straks door verjaring kwijt. ....Hoe kom je daarbij?
Wat een egoïsme
Alle reacties Link kopieren
Als jullie het niet eens zijn over de erfafscheiding, dan zul je iets op eigen grond moeten plaatsen. Dat betekent dus ook dat jullie als je de haag wilt behouden, hem naar eigen grond moeten verplaatsen. Net zo goed als dat jij hun schutting niet op de erfafscheiding hoeft te tolereren, hoeven zijn ook iets wat zij niet mooi vinden op de erfafscheiding te tolereren.



Hun wijze van handelen is belachelijk en ze hebben niet het recht om zomaar een schutting op de afscheiding te plaatsen. Dit zou ik dan ook pertinent niet accepteren en dit schriftelijk en aangetekend, kenbaar maken. Anders is het straks inderdaad jullie gezamenlijke erfafscheiding en ben je over een paar jaar gewoon verantwoordelijk voor het onderhoud.
Ik zou gaan voor ieder een eigen schutting of heg. Dat blijft gezeik anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 05 mei 2016 @ 23:24:

[...]





En hoe wil hij jou voor die kosten laten opdraaien dan?



Als die schutting er eenmaal staat is het weer gezamenlijk eigendom. Voor onderhoud zou je dan best kunnen moeten opdraaien. Ik zou daarom e.e.a zwart op wit zetten, dat jeniet akkoord gaat met het slopen van de haag en niet reppen over je eerdere mondelinge voorstel.



Zodra die schutting er toch plotseling staat: schriftelijk je handen er vanaf trekken onder verwijzing naar je eerder schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 06 mei 2016 @ 00:00:

[...]



Het is een open schtiing. Een soort frame met horizontale en verticale plankjes waar je nog planten tegen moet laten groeien. Dus het is in eerste instantie nog open, totdat planten het hebben kunnen overwoekeren. Hij was mij aan het vertellen dat het heus wel duur is dat er elke 20 cm een klimopplant gekocht moest worden om m te laten begroeien.



Nou joepie, ik sta echt te springen (not)



Lijkt me echt mooi,



Is die man een doe-het-zelver?



Ik weet niet of het Kadaster al is genoemd, ik breek zomaar even in en toen kwam ik die schutting tegen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in de straat heeft de wijkagent ook eens bemiddeld bij buren geruzie. Ging ook over een erfafscheiding. Nu was daar al wel meer gepasseerd maar dit zijn dingen die erg uit de hand kunnen gaan lopen.



Misschien een idee om advies te vragen bij de wijkagent?
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 06 mei 2016 @ 00:19:

Als jullie het niet eens zijn over de erfafscheiding, dan zul je iets op eigen grond moeten plaatsen. Dat betekent dus ook dat jullie als je de haag wilt behouden, hem naar eigen grond moeten verplaatsen. Net zo goed als dat jij hun schutting niet op de erfafscheiding hoeft te tolereren, hoeven zijn ook iets wat zij niet mooi vinden op de erfafscheiding te tolereren.



Hun wijze van handelen is belachelijk en ze hebben niet het recht om zomaar een schutting op de afscheiding te plaatsen. Dit zou ik dan ook pertinent niet accepteren en dit schriftelijk en aangetekend, kenbaar maken. Anders is het straks inderdaad jullie gezamenlijke erfafscheiding en ben je over een paar jaar gewoon verantwoordelijk voor het onderhoud.Is dat zo? Het was een gezamelijke heg, dus het zou vreemd zijn als TO deze moet verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
En gaan ze niet dit mooie weekend al aan de slag?

Voor je het weet hebben de de haag eruit getrokken...

Oh, en als je ze spreekt, vertel ze dan dat ze met die klimop veel meer onderhoud en werk hebben (en dat het vreselijk woekerspul is) dan nu.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over woningbouw dus zijn het huurwoningen? Is de woningbouw dan geen eigenaar van de heg?
Alle reacties Link kopieren
Huh.. Het zijn dus huurhuizen? Dan lijkt het me helemaal dat ze toestemming van de woningbouw nodig hebben. Wie wil er nu vrijwillig klimop ?



Kijk eens wat er in je huurcontract staat over grote aanpassingen aan de buitenkant/tuin.



De tip om iets opvallends voor jullie raam te plakken dat hoveniers zien dat jullie niet akkoord zijn is idd een hele goede. Anders is dalijk die heg weg en dan heb je niet veel opties meer.



Overigens zou ik jouw aanbod intrekken. Als je nu al zoveel gezeik hebt met die buren die ronduit onbeschoft menen dat ze alles wel op eigen houtje kunnen beslissen dan geeft dat geheid weer problemen straks. Wat als jij vindt dat de schutting onderhoud nodig heeft en hun niet? Wie trekt dan aan het kortste eind. Precies, jij. En als hun verhuizen?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Heb je een partner? Wat vindt die ervan, of ben je alleen?

Ik zou hier eens heel veel informatie over inwinnen bij de woningbouw. Ik kan me het verhaal niet voorstellen, dat even per toeval meegedeeld wordt dat de heg eruit gaat en of je maar even mee wilt betalen. Wat een tokkies.
quote:coravanmora schreef op 06 mei 2016 @ 00:17:

[...]



Hoe kom je daarbij?



Lees de link hieronder maar eens. (stap 2) Door het plaatsen van een nieuwe schutting voor de heg, kan de buurman dus automatisch de grond van de ander gebruiken. De problemen die je dan na jaren kan krijgen, zullen nog veel lastiger op te lossen zijn dan het probleem dat er nu ligt met de heg.



https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... g-erfgrens
Ze mogen geen open schuttingen neerzetten precies op midden erfgrens. Dat mag echt niet ivm privacy.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit me hier plaatsvervangend kwaad te maken. Zijn die buren helemaal van de pot gerukt! Eenzijdig beslissen dat de gezamenlijke haag eruit gaat waar jullie zoveel plezier aan beleven. Geen overleg, geen inspraak..wat een idioten. Hadden ze het zelf wel o.k. gevonden als jullie op een dag zonder overleg de haag hadden verwijderd en iets neergezet zouden hebben dat zij afschuwelijk vinden?



Als je redeneert volgens de buren, dan mag je een gezamenlijke erfafscheiding zonder overleg verwijderen. Dus jullie ook. Ik zou zeggen: zodra die schutting staat...de zaag er in!
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 06 mei 2016 @ 10:05:

Ik zit me hier plaatsvervangend kwaad te maken. Zijn die buren helemaal van de pot gerukt! Eenzijdig beslissen dat de gezamenlijke haag eruit gaat waar jullie zoveel plezier aan beleven. Geen overleg, geen inspraak..wat een idioten. Hadden ze het zelf wel o.k. gevonden als jullie op een dag zonder overleg de haag hadden verwijderd en iets neergezet zouden hebben dat zij afschuwelijk vinden?



Als je redeneert volgens de buren, dan mag je een gezamenlijke erfafscheiding zonder overleg verwijderen. Dus jullie ook. Ik zou zeggen: zodra die schutting staat...de zaag er in!
Alle reacties Link kopieren
Maar ik snap het niet het zijn huurwoningen, de enige eigenaar is dan toch de woningbouw vereniging.

Dat is dan toch de enige die bepaald wat wel en niet mag?Er is toch geen spraken van "eigen grond"
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook van die buren. Een zelfde haag als to stond er al voordat wij er kwamen wonen. Buren wilden er vanaf wij niet (stond ook op gezamenlijke erfgrens)

Op zaterdag komen wij thuis en weg haag ... Stonden er al palen voor een soort plastic schutting (heeft een naam kan er ff niet opkomen ) wederom op gezamenlijke erfgrens



Wij hebben vriendelijk verzocht die palen op eigen grond te zetten en anders maatregelen (juridisch ). Na twee weken gedoe en 3 brieven van rb stond ie op eigen grond en hebben wij er dan ook iets ingezet tegen hun lelijke zwarte plastic schutting



Gevecht om haag zijn we niet begonnen (was er al uit ) maar wel dat die rommel op eigen grond moest. En dat wonnen we



Toen dus eigen keus erin (ertegenaan) gezet en wende het wel. Mooi is anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 06 mei 2016 @ 00:17:

Ik vind het ook geen leuk idee dat wat nu dicht is, minstens het eerste jaar weer open is. Je privacy die we nu hebben is dan de eerste periode weg.



Maar goed, moet nu slapen, dus hou jullie nog wel op de hoogte wat de woningbouw hier eigenlijk van vindt. Zodra ik maandag weer kan bellen, hang ik als eerste aan de lijn.Schutting op eigen grond zetten en er dan eigen keus tegenaan zetten. Enige oplossing. Die haag ben je kwijt maar je hoeft niet te tolereren dat het op jouw grond komt (althans woningbouw ). Ik zou vragen of inspectie van wbv even langskomt die weten hier wel raad mee. Je bent niet de enige. Erfafscheiding en geluid zijn dé buren ruzie redenen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven