Grote brand bij Canadese stad

05-05-2016 20:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen de 80,000 inwoners van de stad Fort McMurray moeten geëvacueerd worden, maar ook nu in omliggende gebieden.

Het zet ook een groot gedeelte van de Canadese olie-productie stil.



De brand is enorm gegroeid in de afgelopen dagen.



Lijkt me toch eng als je daar zit. Vooral omdat de brand opeens zo om zich heen greep. Vraag me ook af wat de oorzaak is: natuurlijk of aangestoken.



http://www.nu.nl/buitenla ... ege-bosbrand-alberta.html
Alle reacties Link kopieren
een vriend van mij, die in Edmonton woont vertelde mij gisteren dat de evacuees rustig aan een biertje zitten.

het barst daar in Fort Mc Murray van de leegstaande huizen, die schijnen veel te duur te zijn, velen rond de 8 ton, en de mensen krijgen de schade vergoedt.
wij slapen nooit.
Een evacuatie gaat je niet in de koude kleren zitten. Hopelijk zijn alle huisdieren ook meegekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dan wel verder van Fort McMurray vandaan, maar bosbranden is hier een jaarlijkse angst. Er zijn veel bosbranden maar van de meeste hoor je niets omdat het in afgelegen gebieden is en die laten ze gewoon branden. Deze is erg dichtbij de stad en in de stad Fort McMurray en er gaat slechts 1 grote snelweg door de stad heen. Het is er erg droog, net als bij ons thuis en meestal gebeuren er door menselijke "fouten" allerlei bosbrandjes.

De olieproduktie staat nu gedeeltelijk stil wat betekent dat onze benzineprijzen snel weer omhoog gaan. Vandaag nog maar even voltanken dus. Ook heeft de provincie Alberta nogal te lijden onder de oliecrisis en ook wij merken het hier in BC omdat veel van onze mensen hier in het noorden op de oilfields werken. Dit er nog even bovenop, wordt het nog een stukje erger. Ja, de huizen zijn er duur maar er wordt ook veel geld verdient daar.



Wij hebben in 2009 een grote brand in onze "achtertuin" gehad en we zijn ook geevacueerd. Angstig is het zeker maar je bent er ook op voorbereid. Ik heb bv al mijn prehistorische fotoboeken gescand en alles staat op een harde schijf. Die harde schijf zit in een plastic doos met al mijn belangrijke papieren en staat vlakbij de voordeur. Mochten we er ineens uitmoeten, pakken we de boel zo bijelkaar en gaan elders een biertje drinken.
Alle reacties Link kopieren
Doodeng bosbranden. We hebben tijdens vakanties in Frankrijk, Turkije en Spanje vlak bij bosbranden gezeten, in Frankrijk twee keer, in Turkije minstens een keer of zes maar er was er maar één erg dichtbij en is Spanje was een weg afgesloten waardoor we een grote omweg mlesten maken en even de weg kwijt waren, TomToms bestonden nog niet en die weg stond niet op de kaart, die was twee maar oud.



In Frankrijk waren we, na een dagje weg, weer op weg naar ons hotel, we hadden al wel rook gezien en Canadairs. Een een eindje verderop stonden brandweer- en politiewagens. We moesten wachten tot er een aantal auto's dat van rechts kwam een eind kon doorrijden, de mensen die in die auto's zaten moesten hun huizen uit en wegwezen. We stonden op één na vooraan te wachten, je kon gewoon zien dat er mensen in de auto zaten te huilen, echt erg. We hadden toen nog een auto met een open dak, je voelde de hitte naar je toekomen, de mistral en de tramontane waaien in het gebied waar we waren heel vaak, bijna altijd lijkt het wel. Het vuur kwam behoorlijk snel dichterbij, het leek net een lavastroom, die heb ik weliswaar alleen op de buis gezien maar het zag er net zo uit. Later lazen we in de lokale krant dat er geen gewonden waren en dat er nauwelijks huizen waren beschadigd, op wat gesprongen ruiten na maar er zal toch zeker ook rookschade zijn en andere rotzooi?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Voor de verandering op het verkeerde icoontje geklikt.
verba volant, scripta manent.
De journaalbeelden liegen er niet om. Hoe gaat het nu Grootepan?
Alle reacties Link kopieren
Er is weinig nieuws behalve dat het nog steeds niet onder controle is en dat er geen hulp is van de weergoden. Geen regen, temperatuur gaat weer omhoog en gisteren onweer dus meer punten waar de bliksem inslaat en brand ontstaat.

Wel zijn er extra vliegtuigen ingezet maar op zo'n grote brand is dat niet voldoende.

Ik denk dat ze de brand ook niet gaan blussen, ze zullen zoveel mogelijk huizen en gebouwen beschermen maar aan de achterkant van zo'n brand laten ze het normaal gesproken gewoon branden. Afhankelijk wat er achter ligt, maar er zijn weinig bewoonde gebieden bij Fort McMurray.;

Als ze wel wat gaan doen, leggen ze een ring om de brand heen zodat de brand niet verder kan gaan en houden ze het in de gaten. Het zal nog jaren doorsmeulen en het kan altijd weer aanwakkeren.



Ander probleem zijn de dieren in de omgeving die een gigantisch woongebied kwijt zijn en ergens anders heentrekken, soms te dicht bij de bewoonde wereld. Wij kregen na onze brand meer beren dan normaal om het huis en ineens zagen we ook cougars terwijl die anders niet zo dicht bij ons kwamen. Scary.....
Wat jammer dat het weer niet meewerkt, ik las dat ze regen hadden verwacht maar dat valt dus tegen.



Spannend hoor ( in negatieve zin) hopelijk komt het niet bij jullie.



Eng inderdaad die wilde dieren rondom het huis maar ook triest voor hen. Er zal wel een hoop sneuvelen.
Volgens het journaal hier zou het morgenavond kunnen gaan regenen, dat dan op zijn vroegst.
Alle reacties Link kopieren
Deze komt niet bij ons, dit is iets van 1000 km ten noorden van ons. Wel hebben we vorig jaar 5 branden bij ons in de buurt gehad, maar gelukkig niet weer in de achtertuin.

W.b. regen hier, dat ziet er toch wel wat anders uit dan in Nederland. Als ze zeggen 70% kans op regen, zie je toch maar 1 buitje op zo'n dag, misschien 2. Het regent niet de hele dag door en in dit geval is dat natuurlijk niet positief.
Nee dat is zeker niet in de buurt dan. Goh, geen landurige regen dus daar dat is in dit geval zeker jammer. Het lijkt me doodeng, ook zoals Marianne het beschrijft of zoals hier in het nieuws was dat mensen de verkeerde richting zijn uitgereden.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de 'insider's insight', Grootepan.



Hoop voor je dat het dit jaar wat meer regent in je buurt dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Dat hoop ik ook, wij hadden dit weekend ook ons eerste brandje. Heel klein en direct geblust, maar het geeft aan wat er nog gaat komen, vooral omdat het nog zo vroeg in het jaar is.



Op ons lokale krantje kwam ik dit artikel tegen met een video erbij waar je op kunt zien wat er verwoest is door de brand:

http://www.castanet.net/e ... tory-165322-4-.htm#165322
Met het verlies van je huis ben je toch ook je basis kwijt. Onplezierige beelden hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven