Uber taxi hoe werkt dat? Ervaringen?

05-05-2016 16:19 40 berichten
Ik ga over een tijdje een city trip doen in het buitenland waarbij ik 's avonds laat wellicht gebruik zou willen maken van een taxi i.p.v. openbaar vervoer als ik terug naar mijn hotel wil. Heb nogal vervelende verhalen gehoord over de taxi's daar (ineens hele dure ritprijzen etc) dus ik dacht laat ik eens kijken bij Uber gewoon voor het geval dat. Maar hoe werkt dat en hoe weet je welke Uber taxi voor jou komt als meerdere mensen er een hebben besteld op dezelfde plek?



Ben ook op zoek naar ervaringen? Is het veilig als vrouw alleen? Mijn veiligheid staat altijd voorop uiteraard.
Ik weet niet of je in Amsterdam wel eens een taxi hebt proberen te pakken, maar die zijn juist asociaal. Veel te duur, korte ritjes willen ze niet, laten je gewoon staan. Juist hier zou ik Uber nemen.
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 11:19:

En wat ik ook belangrijk vind: veel mensen hadden en hebben hun mond vol over bijv. Polen of Tsjechen die hier onder de prijs zitten te werken en daardoor klussers, bouwvakkers, vrachtwagenchauffeurs e.d. het brood uit de mond stoten. In diezelfde categorie zie ik Uber. Dus daar doe ik niet aan mee. Je hebt principes of je hebt ze niet, misschien, maar ik vind het asociaal. Er zijn in Nederland (en in alle andere Westerse landen) gewoon nette taxibedrijven te vinden en die mensen moeten het doen voor hun brood. Ik vind het dan asociaal via een app in de auto van een bijbeunende particulier te stappen en daardoor hardwerkende mensen het brood uit de mond te stoten.In Nederland geef ik je gelijk. Met alle kosten die taxichauffeurs moeten maken en dan concurrentie van een illegale Uber is niet tof. In andere landen is het een ander business model van deze tijd. De wereld veranderd en zo komen er ook airbnb en uber. Taxibedrijven zullen moeten innoveren om bij te blijven, net als ieder ander bedrijf.
quote:MarindaH schreef op 06 mei 2016 @ 12:56:

Ik weet niet of je in Amsterdam wel eens een taxi hebt proberen te pakken, maar die zijn juist asociaal. Veel te duur, korte ritjes willen ze niet, laten je gewoon staan. Juist hier zou ik Uber nemen.De taxi oorlog is ook al van ver voor Uber's tijd.
Maakt dat uit? Ik wil gewoon op een prettige manier van a naar b, en niet uitgekleed worden. Taxi's in NL zijn schrikbarend veel duurder dan in andere landen. Dat er nu een Uber is, kan ik alleen maar toejuichen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 11:19:

En wat ik ook belangrijk vind: veel mensen hadden en hebben hun mond vol over bijv. Polen of Tsjechen die hier onder de prijs zitten te werken en daardoor klussers, bouwvakkers, vrachtwagenchauffeurs e.d. het brood uit de mond stoten. In diezelfde categorie zie ik Uber. Dus daar doe ik niet aan mee. Je hebt principes of je hebt ze niet, misschien, maar ik vind het asociaal. Er zijn in Nederland (en in alle andere Westerse landen) gewoon nette taxibedrijven te vinden en die mensen moeten het doen voor hun brood. Ik vind het dan asociaal via een app in de auto van een bijbeunende particulier te stappen en daardoor hardwerkende mensen het brood uit de mond te stoten.Uber is gewoon legaal hoor. Er was alleen heel even een bepaalde dienst van Uber, Uberpop, waarmee je met particulieren mee kon rijden. Dat mocht niet, en daar zijn ze in NL dan ook meegestopt. Maar het 'echte' Uber mag gewoon.
Winter is coming...
quote:MarindaH schreef op 06 mei 2016 @ 13:11:

Maakt dat uit? Ik wil gewoon op een prettige manier van a naar b, en niet uitgekleed worden. Taxi's in NL zijn schrikbarend veel duurder dan in andere landen. Dat er nu een Uber is, kan ik alleen maar toejuichen.Ik ben het juist met je eens. Ik ben een uberfan Ik snap wel dat het zuur is hier voor de chauffeurs die meer dan een ton hebben moeten neerleggen (is dat nog zo?). Dan krijg je oneerlijke concurrentie ipv eerlijke. Maar ik heb in zijn algemeenheid geen hoge pet op van NL taxi's en zal hier nog voorzichtig zijn omdat het illegaal is en wellicht andere types trekt die het niet zo nauw nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gun het óók taxichauffeurs een eerlijke boterham te kunnen verdienen en dat ook hún sociale premies en voorzieningen betaald worden. Dus, nee, ik ga niet in zee met een organisatie die dat probeert te omzeilen en op die manier meewerkt aan de afbraak van normale sociale lonen en voorzieningen voor werknemers.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 06 mei 2016 @ 13:17:

Ik gun het óók taxichauffeurs een eerlijke boterham te kunnen verdienen en dat ook hún sociale premies en voorzieningen betaald worden. Dus, nee, ik ga niet in zee met een organisatie die dat probeert te omzeilen en op die manier meewerkt aan de afbraak van normale sociale lonen en voorzieningen voor werknemers.Als die taxichauffeurs wat klantvriendelijker zouden zijn, zouden initiatieven als Uber minder succesvol zijn...
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 06 mei 2016 @ 13:20:

[...]





Als die taxichauffeurs wat klantvriendelijker zouden zijn, zouden initiatieven als Uber minder succesvol zijn...



Ik bel altijd gerenommeerde taxibedrijven en nooit klachten gehad daarover. Schone nieuwe auto's, correct geklede chauffeurs, die netjes rijden en handelen.



En als het om de tarieven gaar: ja die zijn in Nederland hoger dan in bepaalde andere landen. Maar dan bedenk ik me dat we hier in Nederland ook mensen die een taxi besturen een behoorlijk salaris gunnen, dat hun sociale premies en afdrachten betaald worden, enz. Willen we zélf toch ook, als we gaan werken? Stukje solidariteit, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb het gebruikt toen ik in Praag was. Het werkt echt prima. Wel even wennen, ik vond het in het begin ook heel eng. Maar goede survis. De ritten zijn meestal 10 minuuten
Alle reacties Link kopieren
In het midden Oosten gebruik ik liever de Lady-taxis, maar in Zuid Afrika zijn de Ubers inmiddels veiliger en betrouwbaarder dan de reguliere taxi's. De prijs is duidelijk, er wordt niet omgereden (want snelste route staat zichtbaar in het scherm) en chauffeur en bijrijder kunnen worden gereviewed. De gewone taxi's weigeren soms de meter aan te zetten en je hebt dus altijd cash nodig.
Veel taxichauffeurs zijn zzp'ers, en worden ingehuurd door de centrale. Zij laten zich liever inhuren door uber, omdat hun app altijd de dichtsbijzijnde passagier lokaliseert en je dus geen tijd verdoet aan wachten. Uber schijnt meer op te leveren dan een centrale. Hoe dat in loondienst is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring in Oost-Europa. Ik vind het handig. Vooral voor ons is het bestellen via de app een uitkomst omdat de taxicentrales vaak matig Engels beheersen (en ik niet de lokale taal). Ik moest daarom altijd een lokale collega vragen om een taxi te bellen. Nu kunnen we gewoon zelf via de app een taxi aanvragen. De chauffeurs zijn uitgerust met twee navigatiesystemen (ways en google maps), maar niet de beste/ meest gebruikte van het land. Daardoor zijn we voor de chauffeur nog weleens onvindbaar maar dan bellen we even. We kunnen de chauffeur zien zoeken via de gps. De chauffeur kan jou niet bellen. De gegevens van de chauffeur (auto, kenteken, naam etc) staan in de app.

We hebben ontzettend leuke chauffeurs getroffen, met interessante verhalen. De auto's zijn over het algemeen netter dan de reguliere taxi's. Afrekenen via credit card is ook prettig. We kennen de weg, en zien dat de Uber chauffeurs de 'normale' route rijden. Bij een enkele andere taxidienst hebben we weleens discussie gehad over een bewust gekozen omweg.
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk is Uberpop heel erg in opspraak geraakt en is het nu ook (volgens mij?) verboden. Taxichauffeurs hebben bv. Uberpopchauffeurs (en hun klanten) in elkaar geslagen, was een hele heisa over. Dit kwam vooral door de oneerlijke concurrentie tussen taxichauffeurs (die een flinke som geld hebben moeten neerleggen voor een vergunning en ook nog premies en belastingen moeten afdragen) en bijbeunende uberpopchauffeurs met aftanse autootjes die dat allemaal niet hoeven.

De andere diesten van Uber ken ik trouwens niet; maar als je naar Parijs gaat zou ik met wel even van te voren informeren over hoe en wat.

Je kan ook voordat je aan de rit begint aan de taxichauffeur vragen hoeveel de rit ongeveer gaat kosten. Dan kom je ook niet voor verrassingen te staan
Alle reacties Link kopieren
Kroes was vroegah tegen über. En nu gaat ze daar lekker schnabbelen.
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven