Werk & Studie alle pijlers

collega en salaris

06-05-2016 06:18 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Svp niet quoten. Ivm herkenbaarheid.



Ik werk sinds een jaartje bij een klein familie bedrijf. Afgelopen week kwam ik erachter dat mijn collega fors meer verdient.

Nu is dat op zich prima maar toch hou ik er een vreemd gevoel aan over.

Toen ik kwam solliciteren heb ik wel onderhandeld maar meer dan wat ik kreeg aangeboden zat er niet in.



Collega en ik doen exact hetzelfde werk.



Ik weet verder niet wat ik met mijn verhaal wil, maar ik merk gewoon dat het mij toch dwars zit.
quote:MrsQuack schreef op 06 mei 2016 @ 16:20:

[...]





Jammer dat sommige directeuren en dochters niet professioneler omgaan met hun medewerkers/ collegae. Dadelijk willen er geen goede mensen meer voor het familiebedrijf werken, als er zo met mensen wordt omgegaan (dit wordt vrij snel bekend in de markt). Ik weet niet of jullie familie bedrijf groei ambities heeft, maar zo'n houding zal uiteindelijk ten koste gaan van het bedrijfsresultaat.



Knap dat jij met zo'n analyse de toekomst van ons bedrijf kan voorspellen.

Hoe weet jij hoe wij met ons personeel omgaan?
quote:MrsQuack schreef op 06 mei 2016 @ 16:20:

[...]





Jammer dat sommige directeuren en dochters niet professioneler omgaan met hun medewerkers/ collegae. Dadelijk willen er geen goede mensen meer voor het familiebedrijf werken, als er zo met mensen wordt omgegaan (dit wordt vrij snel bekend in de markt). Ik weet niet of jullie familie bedrijf groei ambities heeft, maar zo'n houding zal uiteindelijk ten koste gaan van het bedrijfsresultaat.Die kleine familiebedrijven hebben meestal meer hart voor hun werknemers dan grote multinationals die er geen enkele moeite mee hebben om mensen op straat te zetten.
quote:Pientjexxxx schreef op 06 mei 2016 @ 17:30:

[...]





Die kleine familiebedrijven hebben meestal meer hart voor hun werknemers dan grote multinationals die er geen enkele moeite mee hebben om mensen op straat te zetten.Tja, dat blijkt niet uit onderstaande reactie en de ervaring van TO. Er zijn natuurlijk ook familie en kleine bedrijven die wel goed met hun personeel omgaan, maar dat geldt ook voor Multinationals (ik spreek ook uit eigen ervaring, bij beiden). Maar, wanneer de resultaten achter blijven of bij een economische recessie zullen beiden de maatregelen nemen die nodig en mogelijk zijn en mensen ontslaan. Veel bedrijven bieden geen vaste contracten meer aan, omdat ze dan makkelijker van mensen af kunnen.
quote:MrsQuack schreef op 06 mei 2016 @ 18:17:

[...]





Tja, dat blijkt niet uit onderstaande reactie en de ervaring van TO. Er zijn natuurlijk ook familie en kleine bedrijven die wel goed met hun personeel omgaan, maar dat geldt ook voor Multinationals (ik spreek ook uit eigen ervaring, bij beiden). Maar, wanneer de resultaten achter blijven of bij een economische recessie zullen beiden de maatregelen nemen die nodig en mogelijk zijn en mensen ontslaan. Veel bedrijven bieden geen vaste contracten meer aan, omdat ze dan makkelijker van mensen af kunnen.Juist als de resultaten achterblijven zorgen veel kleine familiebedrijven er, desnoods met privékapitaal, voor dat werknemers binnenboord blijven. Bij heel grote bedrijven, zie je dat als er minder winst wordt gemaakt er al mensen op straat worden gezet. Kijk maar wat er bij bijvoorbeeld de banken is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Pientje zou he aub mijn quote weg willen halen? Ik verwijder straks mijn op en de gequote post.
quote:Arizona15 schreef op 06 mei 2016 @ 19:43:

Pientje zou he aub mijn quote weg willen halen? Ik verwijder straks mijn op en de gequote post.Heb ik toch al vanmiddag gedaan? Waar staat dan nog een quote?
quote:Arizona15 schreef op 06 mei 2016 @ 19:43:

Pientje zou he aub mijn quote weg willen halen? Ik verwijder straks mijn op en de gequote post.Je bedoelt Ikje86.
Alle reacties Link kopieren
Excuses Pientje ik bedoel idd Ikje86
quote:onipaa schreef op 06 mei 2016 @ 07:32:

[...]





Ja precies. Ik zou me hier niet zo druk om maken; er zijn wel meer kinderen die met een gouden lepel worden gevoed. Ik zou het erger vinden als college vergelijkbare ervaring heeft en gewoon goed heeft onderhandeld.



Over het feit dat je niet marktconform wordt betaald, zou ik me dan weer wel druk maken.



Nou poeh poeh, 3000,- bruto.

Daarnaast is het een aanname, dat ze alleen vanwege het feit dat ze zijn dochter is, meer krijgt.
quote:Gravinnetje schreef op 06 mei 2016 @ 15:25:

Ik vind het genoemde salaris trouwens niet bijzonder laag of ligt dat nou aan mij?Nou 2150 bruto bij 40 uur? Met 15 jaar ervaring?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 06 mei 2016 @ 20:50:

[...]





Nou 2150 bruto bij 40 uur? Met 15 jaar ervaring?Ja echt? Heb geen idee joh. Het minimumloon ligt toch veel lager?
quote:Gravinnetje schreef op 06 mei 2016 @ 20:53:

[...]





Ja echt? Heb geen idee joh. Het minimumloon ligt toch veel lager?O ja dat zal best, maar rondje Google levert wel wat hogere bedragen op voor een office manager.
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien, maar ik weet niet hoe het takenpakket is voor deze office manager.
quote:Ikje86 schreef op 06 mei 2016 @ 16:53:

[...]





Knap dat jij met zo'n analyse de toekomst van ons bedrijf kan voorspellen.

Hoe weet jij hoe wij met ons personeel omgaan?



Ik heb jouw eigen reacties nagelezen op dit topic?

Echt onbegrijpelijk dat jij het blijkbaar normaal vind dat een dochter van de directeur meer verdiend dan een andere medewerker (niet familie) met dezelfde of veel meer werk ervaring in dezelfde functie. Oh en het dan vreemd vinden dat men daar niet blij van wordt "deal

er maar mee dat dochters van de baas nu eenmaal meer verdienen en anders moet je in bedrijven gaan werken waar geen dochters van de baas werken" ( jouw quote). Vind jij dat goed met personeel omgaan? Ik absoluut niet, erg jammer dat jouw vader hier in mee gaat. Dit is op lange termijn niet goed voor het familie bedrijf.
dubbel
Ik ken een bedrijf waar de zoon nu directeur is, de dochter administratief medewerker. Hij verdient meer en heeft (iets) meer aandelen, maar zij verdient meer dan de manager die in feite het bedrijf leidt. De manager verdient overigens ook gewoon marktconform.
Alle reacties Link kopieren
Wat collega's verdienen in een klein bedrijf zonder officiële loonschalen doet totaal niet ter zake. Jij hebt onderhandeld over jouw voorwaarden en je hebt ervoor getekend. Dat is jouw verantwoordelijkheid en het doet er verder niet toe wat de collega's krijgen (familie of niet).

Als je vindt dat je zelf meer waard bent, dien je dit professioneel aan te kaarten en te staven met resultaten. Of een betere oportuniteit elders zoeken.

Ik heb zelf goede ervaringen met een familiebedrijf-mits je hard werkt, maar er is inderdaad een zekere vorm van willekeur : ben je te braaf of durf je niet te onderhandelen, dan blijf je ter plekke trappelen. Je krijgt het niet vanzelf met dienstjaren. Leer het systeem kennen en doe er je voordeel mee.

Beetje komen mokken bij de directeur over het salaris van zijn dochter lijkt me de slechts mogelijke strategie.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:MrsQuack schreef op 07 mei 2016 @ 00:24:

[...]





Ik heb jouw eigen reacties nagelezen op dit topic?

Echt onbegrijpelijk dat jij het blijkbaar normaal vind dat een dochter van de directeur meer verdiend dan een andere medewerker (niet familie) met dezelfde of veel meer werk ervaring in dezelfde functie.



Ik vind het dan weer onbegrijpelijk dat jij een familielid in een familiebedrijf langs dezelfde lat als een gewone werknemer wil leggen.



Oh en het dan vreemd vinden dat men daar niet blij van wordt "deal

er maar mee dat dochters van de baas nu eenmaal meer verdienen en anders moet je in bedrijven gaan werken waar geen dochters van de baas werken" ( jouw quote).



Ja, dat vind ik inderdaad heel gek. Het toont in elk geval weinig besef van de realiteit.



Vind jij dat goed met personeel omgaan?



Of er goed met personeel om wordt gegaan valt absoluut niet af te leiden uit de hoogte van het salaris van familieleden in een familiebedrijf. Of wil je hier nu gaan beweren dat jij jouw collega's wel altijd hetzelfde behandelt als jouw familie?



Ik absoluut niet, erg jammer dat jouw vader hier in mee gaat. Dit is op lange termijn niet goed voor het familie bedrijf.



Er is vrijwel geen familiebedrijf groot geworden zonder dat er familie bevoordeeld werd door datzelfde bedrijf. En er zijn weinig directieleden zo betrokken bij hun eigen bedrijf als de eigenaren. Die binding ook financieel versterken garandeert de toekomst van zo'n bedrijf (en de werkgelegenheid voor alle mensen die in datzelfde bedrijf werken).
ik zou eerst een nieuwe baan zoeken, en als je het dan geworden bent en nog moet onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden stap je naar je huidige baas, en dan probeer je of je daar alsnog een hoger salaris kunt uitonderhandelen (zonder te zeggen dat je een alternatief in je broekzak hebt) en als je het dan krijgt, is dat je startpunt voor je salarisonderhandelingen bij de nieuwe opdrachtgever, en heb je meteen een keus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikje86 schreef op 06 mei 2016 @ 14:14:

[...]





Herkenbaar verhaal dit, lijkt wel of je het over mij heb.



Mensen zouden is meer op hun zelf moet letten inplaats van naar de dochter van de baas kijken hoelaat ze begint en hoelaat ze weer naar huis gaat. Jullie zullen vast ook wel opletten hoelang ze pauze neemt? Letten jullie ook zo op andere collega's?



Deal er gewoon mee dat dochters van bazen nou eenmaal meer verdienen en anders moet je in een bedrijf gaan werken waar geen dochters van bazen ook werken.



En als je toegang heb tot dossiers en je kan zien hoeveel mensen verdienen, moet je er ook professioneler mee om kunnen gaan. Als je te weinig verdiend, geef het aan dat je meer wilt verdienen geef het aan en zoek anders een andere baan.



Als ik je taalgebruik zo lees, mag je je vader elke dag dankbaar zijn dat hij je een baan gegeven heeft...



Als mijn secretaresse zo zou schrijven als jij, zou ze in haar proeftijd al ontslagen zijn.
Het is nou eenmaal de realiteit van bedrijven waar familie in werkt. Vele zijn volgens mij gewoon erg jaloers dat ze niet in zo'n familie zijn geboren.



Maar zoals ik al eerder zei, er zijn ook negatieve kanten aan in een familiebedrijf werken, het is niet alleen maar op je luie kont zitten en meer geld vangen dan anderen. Je moet altijd goed presteren en het voorbeeld geven. Er wordt door andere altijd met een vergrootglas naar jou gekeken. Maar dat willen jullie niet begrijpen, jullie zien alleen het geld wat dochters van de baas meer krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie inzichten. Ik wilde alleen weten of het "normaal" is dat iemand meer salaris krijgt omdat zij familie is. Volgens sommigen wel, volgens sommigen niet.

Ik ben absoluut niet jaloers op haar zoals iemand hier in dit topic al schreef. Ik gun haar al het geld van de wereld. Ik heb in heel veel bedrijven gewerkt en dit is voor mij de 1e keer in een klein familiebedrijf waar je dus dit soort dingen tegenkomt.



Salarisverhoging zit er helaas niet in, dat had ik al vorige maand besproken. Ik had al besloten om voor dit akkefietje elders te gaan solliciteren, dat had niet eens zozeer met mijn salaris te maken, maar meer hoe alles reilt en zeilt in dit kleine bedrijf.



Ik hou gewoon niet van onrechtvaardigheid. Ik kan dus niet begrijpen dat andere collega's volledige reiskostenvergoeding krijgen (op basis van dezelfde aantal kilometers) en andere weer niet. En ja ook dat heb ik onderhandeld in het arbeidsvoorwaarden gesprek, maar meer zat er niet in. Aangezien ik erg graag weg wilde bij mijn vorige baan, heb ik dus dit wel aangenomen en daar heb ik nog steeds geen spijt van hoor. Ik heb veel geleerd mijn functie is een stuk leuker dan mijn vorige baan.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Het is niet normaal. Het is een vorm van nepotisme en dat is inderdaad onrechtvaardig. Daarbij creëert men bewust ongelijkheid op de werkvloer. Pa en ma hadden haar ook een huis kunnen geven, een dure auto of een grote schenking. Dan zou jij het niet eens weten, maar dan heeft het niets met werk te maken en komt het ook veel minder onrechtvaardig over. Zij krijgt meer voor hetzelfde om wie zij is niet om wat zij doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 07 mei 2016 @ 11:42:

Het is niet normaal. Het is een vorm van nepotisme en dat is inderdaad onrechtvaardig. Daarbij creëert men bewust ongelijkheid op de werkvloer. Pa en ma hadden haar ook een huis kunnen geven, een dure auto of een grote schenking. Dan zou jij het niet eens weten, maar dan heeft het niets met werk te maken en komt het ook veel minder onrechtvaardig over. Zij krijgt meer voor hetzelfde om wie zij is niet om wat zij doet.Dat is helemaal niet gezegd. TO weet niet wat zich achter de schermen afspeelt, ze heeft alleen gezien wat er op papier staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven