Werk & Studie alle pijlers

Werken onder behoud van uitkering en nu contract

06-05-2016 15:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,



Ik schets even de situatie van iemand die heel dichtbij mij staat:



Ze was helaas langdurig werkloos, 50+, en ging van uitkering naar bijstand. Opgeven moment werd ze opgeroepen om te werken onder behoud van uitkering, ofwel 'tegenprestatie'. Dit bedrijf gaf aan haar een vast contract aan te bieden na de periode van 6 maanden voorbij is.



Zo gezegd, zo gedaan. Ze heeft vaak feedback van het bedrijf gekregen: ze doet het super. Natuurlijk een hele opluchting. Een aantal keer heeft ze aangegeven dat ze 4 dagen moet werken om 'financieel onafhankelijk' te worden, m.a.w. dat ze niet hoeft worden aangevuld met ww, maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen met het bedrijf om de tafel te zitten omtrent het contract: ze hadden steeds geen tijd of iets anders.



Nu zijn de 6 maanden voorbij en heeft ze net haar contract gezien: 24 uur p/w. Ze is teleurgesteld en eigenlijk voelt ze zich 'genaait' (weet het even niet beter te verwoorden). Ze heeft 6 maanden gratis voor het bedrijf gewerkt, zij wilden niet met haar praten/onderhandelen over het contract en nu krijgt ze uren aangeboden die voor haar gewoon niet genoeg zijn om haar rekeningen van te betalen.



We weten niet wat ze nu kan doen. Ligt het aan ons of is dit inderdaad niet helemaal eerlijk? Iemand tips/advies/whatever hoe om te gaan met deze situatie of wat ze kan doen? Kan ze stappen ondernemen of kan het bedrijf het contract dan weer terugtrekken (wat dus inhoud dat ze weer werkloos wordt, wat absoluut geen optie meer is).



Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Hakuna Matata
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:19:

Het gaat erom dat ze een contract krijgt waar met haar niet gesproken is over het aantal uur. Als een soort verrassingscontract?



Ja ze zal inderdaad aangevuld moeten worden met ww. Maar na 6 maanden onder behoud van uitkering werken (en eigenlijk een betaalde baan bezet houden) hoop je toch wel dat je een keer uit die ellende komt.



Hoe kan ze aangevuld worden vanuit de WW als ze al van WW naar bijstand is gegaan? Als ze nu onder het bijstandsniveau verdient kan ze vanuit de bijstand worden aangevuld dacht ik, tot bijstandsniveau dus. En dus wel achter iemand aan gaan in dat bedrijf nu, haar leidinggevende, HR. Dat moet wel lukken. En bespreken met haar contactpersoon bij de gemeente.



En nu dus blijven verder solliciteren en er bovenop blijven zitten op haar werk wat betreft de uren. Zorg dat de leidinggevende weet dat ze meer uren wil zodra deze beschikbaar komen (Wie heeft haar trouwens gezegd dat ze het 'super' doet? Dan is er toch een moment van gesprek geweest?) En als het een groot bedrijf is kan ze misschien ook wel op de hoogte blijven van interne vacatures, misschien komen er op een andere locatie meer uren vrij.
Misschien dat ze kan uitbreiden in uren in de toekomst? Ik vind het al heel wat dat ze in een winkel nog een contract heeft gekregen. Zo geweldig gaat het in die branche niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 06 mei 2016 @ 16:19:

[...]





Ze hebben haar de kans geboden om werkervaring op te doen en nu dan een baan aangeboden. Ze moet blij zijn dat ze die kans heeft gekregen, anders zat ze nu nog thuis op de bank.



Dat de overheid mensen volgens jou niet "gratis" moet laten werken is een andere discussie.Deze vrouw zit geen dag op de bank en is erg actief. Heeft veel hobby's en heeft vrijwilligerswerk gedaan in tijd van werkloosheid. Werkloos zijn is al erg genoeg, maar deze vooroordelen van anderen maakt het alleen maar zwaarder.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:tinypotato schreef op 06 mei 2016 @ 16:22:

[...]





Hoe kan ze aangevuld worden vanuit de WW als ze al van WW naar bijstand is gegaan? Als ze nu onder het bijstandsniveau verdient kan ze vanuit de bijstand worden aangevuld dacht ik, tot bijstandsniveau dus. En dus wel achter iemand aan gaan in dat bedrijf nu, haar leidinggevende, HR. Dat moet wel lukken. En bespreken met haar contactpersoon bij de gemeente.



En nu dus blijven verder solliciteren en er bovenop blijven zitten op haar werk wat betreft de uren. Zorg dat de leidinggevende weet dat ze meer uren wil zodra deze beschikbaar komen (Wie heeft haar trouwens gezegd dat ze het 'super' doet? Dan is er toch een moment van gesprek geweest?) En als het een groot bedrijf is kan ze misschien ook wel op de hoogte blijven van interne vacatures, misschien komen er op een andere locatie meer uren vrij.



Slordigheid van mij. Inderdaad bijstand.



Haar collega's en winkelmanager. Niet iemand van kantoor want die kennen haar helaas niet zo goed.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
In mijn gemeente laten ze mensen die aanvulling nodig hebben om tot bijstandsniveau te komen (zeg € 150 per maand) 1 dag per week werkervaring opdoen (lees werk van een arbeidsgehandicapte doen die hierdoor geen werk meer heeft) en moeten ze daarnaast ook nog 25 sollicitatie-activiteiten per week verrichten. Dit heet de participatie-wet. Ik noem het slavernij.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 06 mei 2016 @ 16:25:

[...]

Deze vrouw zit geen dag op de bank en is erg actief. Heeft veel hobby's en heeft vrijwilligerswerk gedaan in tijd van werkloosheid. Werkloos zijn is al erg genoeg, maar deze vooroordelen van anderen maakt het alleen maar zwaarder.Sorry, zo heb ik het uiteraard niet bedoelt. Ik bedoelde "thuis op de bank" spreekwoordelijk... als in zonder werk zitten. Zo zeggen wij dat hier in elk geval, misschien dat het in andere delen van NL anders is. Ligt geen oordeel in hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van die baan is natuurlijk wel; als ze geen bijstand meer nodig heeft kan ze ook ervoor kiezen om ergens anders nog een paar uur erbij te werken, zonder dat ze verantwoording af moet leggen aan de gemeente (wel alg. heffingskorting in de gaten houden).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 06 mei 2016 @ 16:34:

[...]





Sorry, zo heb ik het uiteraard niet bedoelt. Ik bedoelde "thuis op de bank" spreekwoordelijk... als in zonder werk zitten. Zo zeggen wij dat hier in elk geval, misschien dat het in andere delen van NL anders is. Ligt geen oordeel in hoor!Oke bedankt Kwejeebo, misverstand dus.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 06 mei 2016 @ 16:36:

Het voordeel van die baan is natuurlijk wel; als ze geen bijstand meer nodig heeft kan ze ook ervoor kiezen om ergens anders nog een paar uur erbij te werken, zonder dat ze verantwoording af moet leggen aan de gemeente (wel alg. heffingskorting in de gaten houden).Ja dat is waar. Er zijn gelukkig een aantal opties open en in het ergste geval kan ze een aanvulling krijgen. Ze kan nog proberen te onderhandelen voor het contract, maar als het bedrijf z'n poot stijf houdt, dan moet ze zich erbij neerleggen. Toch knaagt het aan haar en ik vind het sneu. Ze had zich verheugd op een inkomen die wat meer is dan ze nu heeft om weer leuke dingen te kunnen doen. Nu krijgt ze weer een klap.
Hakuna Matata
quote:Kwejeebo schreef op 06 mei 2016 @ 16:17:

[...]





Terrasje of weekendje weg is luxe. Kleding of schoenen kan van de kringloop (weet niet hoeveel ze te besteden heeft, anders weggeefhoek), eten bij de voedselbank (als ze daarvoor in aanmerking komt).





Spinnetje schreef "in geen jaren meer gedaan".



Ja, terrasje en weekendje is luxe, kleding kan tweedehands of via weggeefhoek. Maar als je al jaren zo moet leven is het niet leuk. Denk ook eens aan voor velen vanzelfsprekende luxe als een kapper. Niet iedereen heeft een kappersschool in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het in de bijstand zit maar vanuit de ww kan je een proefplaatsing aangaan. Als wg teken je dan een intentieverklaring dat als de wn goed werk verricht het contract daaropvolgend tenminste voor hetzelfde aantal uur is als tijdens de proefplaatsing. Dit om dit soort praktijken uit te sluiten. Heeft zij dit al aangekaart bij de gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Die 6 maanden lang heeft ze wel 4 of meer dagen daar gewerkt? Want dan vind ik het behoorlijk lullig als ze nu dan maar 3 dagen kan komen en "gratis" wel 4. Misschien dat ze dit kan bespreken met de uitkeringsverstrekker?
Alle reacties Link kopieren
Personeelszaken bellen en aangeven dat ze beschikbaar is voor meer uren en of dat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 06 mei 2016 @ 16:19:

[...]





Ze hebben haar de kans geboden om werkervaring op te doen en nu dan een baan aangeboden. Ze moet blij zijn dat ze die kans heeft gekregen, anders zat ze nu nog thuis op de bank.



Dat de overheid mensen volgens jou niet "gratis" moet laten werken is een andere discussie.Als de overheid al mensen gratis laat werken voor commerciële bedrijven dan kunnen ze op zijn minst zorgen voor eerlijke voorwaarden (dus inderdaad aansluitend een baan voor dezelfde hoeveelheid uren).
Alle reacties Link kopieren
quote:cumulus schreef op 06 mei 2016 @ 17:18:

[...]

Spinnetje schreef "in geen jaren meer gedaan".



Ja, terrasje en weekendje is luxe, kleding kan tweedehands of via weggeefhoek. Maar als je al jaren zo moet leven is het niet leuk. Denk ook eens aan voor velen vanzelfsprekende luxe als een kapper. Niet iedereen heeft een kappersschool in de buurt.Nee, is ook super rot natuurlijk. Het zijn nare tijden. Maar je kunt moeilijk bij een werkgever aankomen dat je zo graag weer eens een terrasje wil pakken of naar de kapper wilt... dat is wat ik wilde zeggen. 't Is nog steeds luxe.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 06 mei 2016 @ 17:42:

[...]

Als de overheid al mensen gratis laat werken voor commerciële bedrijven dan kunnen ze op zijn minst zorgen voor eerlijke voorwaarden (dus inderdaad aansluitend een baan voor dezelfde hoeveelheid uren).Mee eens hoor, maar goed ander topic dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ze heeft 6 maanden gratis voor het bedrijf gewerktWerkte ze daar gratis ? meestal krijg je daar dan je uitkering voor uitbetaald.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Is de kapper tegenwoordig ook al luxe?
quote:fietsertje schreef op 06 mei 2016 @ 18:34:

Is de kapper tegenwoordig ook al luxe?Ja.
Alle reacties Link kopieren
UWV/Sociale Dienst stalt ook als eis dat je er representatief uitziet op een sollicitatiegesprek. Geen dooie punten en geen uitgroei dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 07 mei 2016 @ 00:52:

UWV/Sociale Dienst stalt ook als eis dat je er representatief uitziet op een sollicitatiegesprek. Geen dooie punten en geen uitgroei dus.

Ik heb al ruim 20 jaar geen kapper meer gezien en heb geen dooie punten of uitgroei. En ik ken zat anderen.

Je kan voor je eigen haarkleur kiezen (is gratis) en een model wat makkelijk te knippen is door partner, familielid of jezelf.

Kapper is luxe dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 06 mei 2016 @ 18:17:

[...]





Werkte ze daar gratis ? meestal krijg je daar dan je uitkering voor uitbetaald.



Die dus lager is dan het minimum loon.

Ze verricht het zelfde werk als collega's maar krijgt er wel minder dan het minimum loon voor betaald.



En werkervaring opdoen? De vrouw is over de 50. Bedrijven nemen ouderen niet meer aan vanwege leeftijdsdiscminatie. Al zullen ze dat niet hard op zeggen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen die vaak een jarenlange cariere achter de rug hebben dan ineens gratis moeten gaan werken om werkervaring op te doen. Meestal verplicht door mensen die vel minder werkervaring heben dan zijzelf.



Mensen die nu een goede vaste baan hebben denken dat hen dit kan overkomen. Maar ook al heb je nu een goede vaste baan. Ook jouw bedrijf kan reorganiseren en dan kan ook jij in de bijstand belanden. Ja ook als je veel solliciteerd en heel graag wil werken.



Dan vindt je dit soort praktijken ook vast niet zo eerlijk meer.



Hopelijk komt ze met dit salaris wel boven bijstandsniveau uit.



Is ze tenminste van de druk af om te solliciteren en hoeft ze alleen te solliciteren op banen die echt een verbetering zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 07 mei 2016 @ 06:21:

[...] Bedrijven nemen ouderen niet meer aan vanwege leeftijdsdiscminatie.



Onzin. Dat het gebeurt zal best, maar zowel in het bedrijf waar ik werk als het bedrijf van partner (om maar iets in de directe omgeving te noemen) worden zonder problemen mensen van 50+ aangenomen. Voor prima functies (geen schaarse of voor hoogopgeleiden) die dan ook gewoon goed betaald worden.

Want als je 50 bent, moet je nog zo'n 17 jaar werken. Ze hebben levenservaring, werkervaring, zijn vaak loyaal aan het bedrijf en hoeven niet zo nodig te baanhoppen om elders een paar centen meer te verdienen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:fietsertje schreef op 06 mei 2016 @ 18:34:

Is de kapper tegenwoordig ook al luxe?Voor mij wel, ja. En voor vele anderen die moeten rondkomen van een laag inkomen.
quote:fietsertje schreef op 07 mei 2016 @ 00:52:

UWV/Sociale Dienst stalt ook als eis dat je er representatief uitziet op een sollicitatiegesprek. Geen dooie punten en geen uitgroei dus.





Ik ben bijna blij dat ik 100% afgekeurd ben. Bijna...



Ik heb geen sociaal vangnet met kniptalent, daarbij heb ik wegens kale plekken die gecamoufleerd moeten worden niks aan een goedbedoelende amateurkapper.

Afgelopen winter kreeg ik geld terug van de waterrekening, toen heb ik er weer wat model in laten knippen. De volgende keer dat dat mogelijk is kan nog wel een tijdje duren.



Stel dat ik wel kon werken. Kan het UWV me dan verplichten een aantal dagen niet te eten omdat ik een goede kapper moet betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven