Geld & Recht alle pijlers

En wat als ze een andere erfafscheiding willen?

05-05-2016 21:59 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje over wat normaal gesproken als burenrechten gelden



Vandaag was ik de heg aan het snoeien die op de erfgrens staat tussen ons huis en de buren. Omdat ik wat takjes in hun tuin zou knoeien, gaf ik ze even een heads up dat ik wat rommel zou gaan maken. Mijn buren die ook in de tuin waren, antwoorden over de heg heen dat dat geen probleem was, want die heg ging er toch volgende week uit. Ik dacht dat ik ze niet goed hoorde of begreep, dus vroeg wat ze bedoelden. Maar het was zonneklaar: de heg ging eruit, want zij vinden 'm niet mooi en ze gaan er schuttingen plaatsen.



Say what???



Deze heg (haagliguster? Kleine groene blaadjes iig) die precies op het midden van de erfgrens is gepland, is al 20 jaar de tuinafscheiding van onze beider huizen, ver voordat wij of zij er kwamen wonen. Dat maakt toch die heg ons gezamenlijk bezit en verantwoordelijkheid? Dan kan toch niet 1 partij zomaar eigenhandig besluiten zonder overleg dat zij daar op een dag de schop in gaan zetten en weghalen? Ik vind het echt te bizar voor woorden en heb een ordinaire ruzie met ze staan maken over de heg heen. Uiteindelijk ben ik huilend naar binnen gegaan, omdat ik de desinteresse en schouders over ophalen ( ik kon echt op geen enkele manier doordringen dat dit toch geen manier is hoe je met je naaste buren omgaat) echt niet trok.



Maar goed, nu mijn vraag, kan dit zomaar? Ik heb al aangeboden dat als ze per se die schuttingen willen, dat ze dat dan maar moeten doen, maar dat ze dan zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud etc. Maar daar waren ze het niet mee eens. In hun optiek moeten wij eraan meebetalen.
quote:Sabeltandcavia schreef op 06 mei 2016 @ 16:53:

Zit er toevallig geen nest in die haag? Dan mag die haag niet eens weg, want dat is in strijd met de Flora- en Faunawet. Vogelnesten mag je niet verstoren, sterker nog...je mag niet eens in de buurt van die haag iets doen wat een broedende vogel zou kunnen storen. Er staan torenhoge boetes op.



Hier is de aanleg van een wilgentenen schutting met mijn buren (in overleg!) uitgesteld naar november, omdat er een duif zit te broeden in de conifeer die weg moest. Zoon van de buurvrouw werkt in de groenvoorziening en die vertelde dat. De boete kan oplopen tot duizenden euro's.



uitspraak rechtbankDan moet het wel een beschermde vogel zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 06 mei 2016 @ 17:31:

[...]





Dan moet het wel een beschermde vogel zijn.Een beschermde duif?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 06 mei 2016 @ 17:15:

Heb mijn contract er nog eens even bijgepakt en een haag mag niet eens op de erfgrens geplaatst worden. Hij moet minimaal op een halve meter van de grens staan op eigen grond, ben verder gaan lezen op internet en een haag mag wettelijk ook niet op de erf grens staan dus ik denk dat je aan het kortste eind gaat trekken.

Niet als de gezamenlijke buren dat destijds samen hebben besloten. Een heg precies op de erfafscheiding wordt dan gewoon gemeenschappelijk eigendom. Dus moet een nieuwe erfafscheiding of in overleg of op 'eigen' grond geplaatst worden.

Bovendien wat Jules zegt, waarschijnlijk is e.e.a. ook al verjaard en hebben de buren van TO helemaal geen poot om op te staan.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 06 mei 2016 @ 17:33:

[...]





Een beschermde duif?Ik dacht dat duiven ongeveer net zo zeldzaam zijn als stenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 06 mei 2016 @ 17:31:

[...]





Dan moet het wel een beschermde vogel zijn.Alle inheemse vogels zijn beschermd. Verder zijn sommige vogelnesten niet alleen in de broedperiode beschermd maar het hele jaar. (zo mag je bijvoorbeeld geen mussennesten verwijderen zonder flora en faunawetontheffing).
Alle reacties Link kopieren
Vroeger gold die wet alleen voor beschermde soorten, maar tegenwoordig dus voor alle vogels. Wat Nimbus zegt. En niemand controleert dat inderdaad, maar als je betrapt wordt of iemand licht de instanties in dan ben je wel de sjaak. Wellicht krabben de buren zich nog even achter de oren als ze dit weten en stellen ze de werkzaamheden uit. Dat geeft dan weer bedenktijd om samen tot een oplossing te kunnen komen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze verzoeken die schutting aan hun kant naast de haag te plaatsen en je rechtsbijstand inschakelen. Wat een gedoe
Erfafscheidingen vallen onder huurdersonderhoud zoals beschreven in het Besluit Kleine Herstellingen link.

De woningbouw zal vermoedelijk hooguit proberen te bemiddelen, maar geen uitspraak doen anders dan dat juridisch is vastgelegd en al vaker hier genoemd.

Tenzij je in een buurt woont waar aanvullende regels zijn hiervoor, maar dan had TO het ook wel geweten mag ik aannemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 06 mei 2016 @ 18:22:

Stel eens het volgende voor aan de buurman...



De heg is gezamelijk eigendom.

Hij haalt hem weg en vervangt hem door een schutting, precies op de erfgrens. Daar moet jij aan meebetalen. De schutting is weer een erfafscheiding die gezamelijk eigendom is.



Een week later haal jij zonder overleg de schutting weg en plaatst er een heg voor in de plaats.

De helft van de rekening doe je bij de buren door de bus.

Overleggen doe je niet want ze zijn het er toch niet mee eens.Goeie!!
Alle reacties Link kopieren
Succes TO, benieuwd hoe dit gaat aflopen.

En een goede relatie met de buren: die zit er waarschijnlijk niet meer in.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 mei 2016 @ 10:47:

Wie weet hebben ze toestemming van de wbv? Ik dacht eigenlijk dat het om koopwoningen ging?Zij zeggen dat ze het de wbv gevraagd hebben, toestemming hebben en dus...na ja, je kent het verhaal. Dat is dus ook maandag mijn grote vraag aan de wbv. Klopt het? Hebben jullie toestemming gegeven en hoe kan dat dan dat jullie mij hierin niet betrokken hebben. Dat ik aso buren heb is tot daar aan toe. Maar mag toch hopen dat een wbv wel beter weet dan dingen zo aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 mei 2016 @ 11:10:

Ik denk dat de buurtjes erg op hun privacy gesteld zijn. Overleg was beter geweest maar de plannen zijn nu al gemaakt en alles is al aangeschaft.



Met een open schutting die nog dicht moet groeien? Dat zal wel meevallen dan met die privacy. Hij zei letterlijk 'ik vind die heg gewoon lelijk'



Nou moet ik er wel bijzeggen dat die heg aan hun kant ook niet zo mooi meer is. Zij snoeien het ding hapsnap en hebben 'm zo kort mogelijk tegen de stammetjes afgeknipt. Iedere keer als die heg een poging doet tot uitlopen, wordt het weggehaald. Dus aan hun kant is de heg erg takkig zeg maar. Een blaadje krijgt geen kans om daar uit te lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 06 mei 2016 @ 11:11:

[...]



Zonder dat TO daar inspraak in heeft gehad en/of door de wbv op de hoogte is gesteld van de plannen van de buren van TO?

Ik kan me niet voorstellen. Dat zou pas echt schandalig zijn.JA!
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 06 mei 2016 @ 11:56:

Heel onbeschoft van de buren om het zo te doen natuurlijk. Maar ik zou me toch eens goed afvragen of een haag je ruzie met de buren waard is.. Niet blij zijn met de erfafscheiding is niet leuk maar ruzie met de buren een stuk erger denk ik, je woont vlak op elkaar en zal elkaar regelmatig zien en horen.

Een haag is me zeker geen ruzie waard. Dus waren ze als normale buren naar me toegekomen om aan te geven dat ze iets anders wilden (ook al had dat van mij niet gehoeven), dan had ik daaraan meegewerkt.



Maar nu? De ruzie is al gemaakt en dat heeft met die haag niks meer van doen, maar met hun mentaliteit
Alle reacties Link kopieren
En jij vindt de schutting lelijk, dus je weet wat je te doen staat. Wat dacht je van graffiti?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 06 mei 2016 @ 20:40:

En jij vindt de schutting lelijk, dus je weet wat je te doen staat. Wat dacht je van graffiti? Ja! Bij voorkeur als de aso buurman net zijn klimop aan het 'installeren' is. Gaat een leuk effect geven met zo'n open schutting
...
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 mei 2016 @ 11:04:

Overleg is wel de juiste weg ja! Maar als het huurhuizen zijn kan het zijn dat ze al groen licht van de wbv hebben.Daar ga ik niet vanuit. Dan was het toch netjes geweest dat de wbv TO daar ook van op de hoogte had gesteld?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 06 mei 2016 @ 20:34:

[...]





Met een open schutting die nog dicht moet groeien? Dat zal wel meevallen dan met die privacy. Hij zei letterlijk 'ik vind die heg gewoon lelijk'



Nou moet ik er wel bijzeggen dat die heg aan hun kant ook niet zo mooi meer is. Zij snoeien het ding hapsnap en hebben 'm zo kort mogelijk tegen de stammetjes afgeknipt. Iedere keer als die heg een poging doet tot uitlopen, wordt het weggehaald. Dus aan hun kant is de heg erg takkig zeg maar. Een blaadje krijgt geen kans om daar uit te lopen.Het kan toch dat ze het lelijk vinden? Mijn moeder heeft ook een ligusterhaag maar dat is behoorlijk veel werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 06 mei 2016 @ 20:46:

[...]



Het kan toch dat ze het lelijk vinden? Mijn moeder heeft ook een ligusterhaag maar dat is behoorlijk veel werk.Dan zet je een schutting tegen die haag aan....
quote:nerdopviva schreef op 06 mei 2016 @ 17:31:

[...]





Dan moet het wel een beschermde vogel zijn.Er was al een betere en volledigere reactie
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 06 mei 2016 @ 17:08:

Heb je de wbv nog gebeld vandaag? Ben wel erg benieuwd hoe dit afloopt!Die waren vandaag gesloten (hemelvaartweekend) en alleen voor dringende reparaties te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 06 mei 2016 @ 20:43:

[...]



Ja! Bij voorkeur als de aso buurman net zijn klimop aan het 'installeren' is. Gaat een leuk effect geven met zo'n open schutting







hahaha, denk dat ik dan maar eens verhuizen moet gaan overwegen, wil ik ooit nog weg kunnen rijden met hele autobanden.
Bomen, heesters en heggen OP de erfgrens



Hierboven ging het over bomen en heesters nabij de erfgrens. Het is dan steeds duidelijk wie de eigenaar is

van de boom of heester. Als een boom, heester of heg echter op de erfgrens staat, zijn beide buren samen

eigenaar van de beplanting. Dit betekent dat de ene huurder niet zonder toestemming van de andere iets

aan deze beplanting kan doen. Zonder toestemming van de buren zal men de bestaande situatie niet kunnen

wijzigen. Alles zal dus altijd in onderling overleg moeten worden geregeld en de kosten moeten worden

gedeeld. Als de één toch iets doet zonder overleg met de ander, kan de ander een schadevergoeding eisen.



Erfafscheidingen



Zoals is gezegd, is plaatsing en onderhoud van een erfafscheiding (denk aan een schutting) een huurdersaangelegenheid.

Deze wordt eigendom van de twee huurders en Mercatus heeft hier niets mee te maken.



Toch kan het voorkomen dat in afwijkende gevallen Mercatus zelf de schutting plaatst. Bijvoorbeeld omdat

Mercatus wil dat een hele straat dezelfde erfafscheiding heeft. Is dit het geval dan neemt Mercatus ook het

onderhoud voor haar rekening.



Indien u samen met uw buren een schutting wilt plaatsen moet u er rekening mee houden dat deze aan de

achterkant van de woning niet hoger mag zijn dan 2.00 meter en aan de voorkant van de woning niet hoger

mag zijn dan 1.00 meter.



Een erfafscheiding op de erfgrens gaat beide buren aan. Deze is uw gezamenlijke eigendom. Dit betekent dat

een schutting niet zonder elkaars toestemming mag worden geplaatst, vernieuwd, veranderd of verwijderd.

Zo wordt een schutting, door één van beiden op de erfgrens geplaatst, gezamenlijke eigendom van u en uw

buren, zelfs al heeft één van beiden de kosten betaald.



Een erfafscheiding die geheel op het erf van de vertrekkende huurder staat is zijn eigendom en moet worden

meegenomen bij het einde van de verhuur, tenzij afgesproken wordt dat deze wordt overgenomen door de

nieuwe huurder.



https://www.mercatus.nl/A ... genenerfafscheidingen.pdf





Goed voorbeeld van invulling wet. Op erfafscheiding zijn beide buren verantwoordelijk en bepalen samen hoe en wat.
Dus een mededeling in hun brievenbus, dat je met de woningbouw rond de tafel wil, met datum brief, en ook dat je schadevergoeding gaat eisen voor weghalen heg mochten ze zover gaan. En dat je geen toestemming geeft voor plaatsen hekwerk op gezamenlijke grens. In tweevoud, stuur dit ook morgen naar woningbouw, dat buren dus bekend waren met je nee en ze moedwillig niet luisteren. Kunnen ze niet achteraf zeggen dat je niks had gezegd.

Maak foto's van hoe het er nu uitziet ook. En bewijs materiaal als ze het in het weekend weghalen ook, maak foto's. En bel de politie als ze het op gezamenlijk terrein willen zetten, dus heterdaad bellen, en wijkagent inroepen om burenruzie te bemiddelen, om het tegen te houden voordat je met wbv hebt kunnen praten hierover.
Wel een hele aparte wbv hoor, zomaar toestemming geven...ik geloof er niets van dat je buren er toestemming voor hebben gekregen. Bij elke wbv moeten dit soort dingen met de buren besproken worden en een wbv hoeft niet eens toestemming te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven