Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Haha Tyche, ik heb gisteren gelopen en ik moest ook even wennen. Ik voel me dan altijd zo bloot, maar ik had ook echt niet meer kleren aan willen hebben! Ik vond het alsnog erg warm! Gisteren heb ik 8 km gelopen, en voor morgen ben ik hetzelfde van plan als Tyche: fietsend naar de duinen en dan een duurloop doen van ongeveer 12 km. Heerlijk!



@Rozebriefpapier: Ik ben benieuwd, ik zou zelf niet op skechers gaan hardlopen maar misschien werkt het voor jou wel.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
sanne: fysiek kun je je lijf, spieren, conditie goed trainen. Je gaat natuurlijk niet in 1 keer 40 kilometer lopen! Ik vind mentaal je over 42 kilometer heen zetten het meest zwaar.



Ik heb nog niet gelopen met dit weer, warm zeg. Vorige week nog koud en regen en nu opeens zomer. Heel voorzichtig heb ik van de week de korte broek al aangehad. Wel weer lekker hoor. Gisteren was ik ook aan het strand, maar niet om te rennen.

Ik heb een racefiets gekocht. Vandaag meteen maar een 35+km rondje gefietst en dat is echt gaaf. Zou ik morgen ook eens spierpijn hebben?! Ik heb met mijn man afgesproken dat ik mag gaan trainen voor een triatlon. Niet dat ik op korte termijn (als in: nog in 2016) een (halve of kwart) triatlon wil doen, want ik moet echt eerst goed leren zwemmen.



Geniet allemaal van dit lekkere weer! En wat fijn dat het in een lang weekend valt.
Ik heb besloten in het bos te gaan lopen. Lijkt me leuker dan op de weg.

Eens kijken hoe snel ik daar van terug kom
Alle reacties Link kopieren
anke ik ben destijds afgehaakt op het zwemmen.ik kan redelijk snel de schoolslag maar de borstcrawl lukte mijn niet onder de knie te krijgen. Heb echt een zomer heel hard geprobeerd maar begon er steeds meer tegenzin in te krijgen.

Ik loop al een tijdje in korte broek, tussendoor wel weer een paar keer de lange tight tevoorschijn gehaald. maar de benen hebben inmiddels al weer aardig wat daglicht gezien. (niet dat daar ooit iets van zichtbaar is hoor want bruine benen krijg ik nooit).

Gisteren de intervallen op het fietspad gedaan omdat de baan dicht was. 6x1000in 4min10-4min15. beetje sneller dan de richttijd. Er stond eigenlijk acht keer op het programma maar ik vond dat wat veel gezien het feit dat ik zondag een wedstrijd heb. Bovendien waren ze dus al te snel gegaan dus ik dacht laat ik mij maar niet verder uitputten.

Het zal zondag warm worden, start is om 13.00hr. Morgen dus enkel wedstrijd voorbereiding.

Volgende week zit ik al in de Ardennen.



Kittens waarschijnlijk ga je daar helemaal niet van terug komen, niets fijner dan in het bos te lopen.
Vanmiddag in de sportwinkel gekeken voor korte broek maar niks gekocht want twijfelde over een strakke of losse broek. Wat is jullie advies?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze in alle soorten en maten maar een strakke is toch echt favoriet bij mij. Maar ik denk dat het heel persoonlijk is. Tegenwoordig zie je weer veel van die dubbele broekjes, strak met pijpjes en daar aan vast en eroverheen een los broekje. Maar dat lijkt mij enkel extra ballast. Maar is vast voor degene die geen keuze kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo iemand die geen keuze kan maken Ik heb ook wel 2 korte strakke broekjes maar de losse met een strak broekje eronder zijn mijn favoriet. Ik vind dat er leuker uitzien, die strakkew broekjes zijn altijd of best lang, of veel te kort. Losse broekjes vind ik dus mooier, maar dan wel met een strak broekje eronder omdat dat fijner zit en wat "bedekter" voelt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde als gioia. Ik heb deze:





Het bovenste laagje is zo dun dat het echt niet voelbaar is al extra ballast.
What a nuanced anxiety
Vanochtend weer gelopen. Ruim 12 km. Ik vond de laatste 2 km erg zwaar. Het was al zo warm. Ik heb vanochtend in een strakke broek tot mijn knieën gelopen. Van de week toch ook maar voor een korte broek kijken . Mijn voorkeur gaat ook uit naar zo'n dubbele broek. Is toch iets meer bedekt.



Hebben jullie veel last van de warmte met lopen?
Alle reacties Link kopieren
Maar met z'n broekje heb je toch en twee lagen en de pijpjes zijn voor mij te lang, dubbel nadeel dus. ik loop het liefste met echt hele korte pijpjes. en ander enkel zo'n los flodder broekje als hier overheen zit. Toevallig daar vanmorgen mee gelopen maar dan zie ik het nut er niet van in om er nog iets onder te gaan dragen.

Vanmorgen mijn wedstrijd voorbereiding gedaan. Half uurtje, 6,4km rustig met daarin 3x2mnuten snel. En zojuist op de fiets mijn startnummer op gaan halen. Maar goed dat ik hem vandaag al opgehaald heb want het wordt nog puzzelen hoe ik zo'n abnormaal groot nummer met twee lange chipstrips op mijn niet al te groot lijf krijg. En al helemaal niet in combinatie met mijn drinkgordel. Anders had ik het nummer bij wijze van spreken nog rondom kunnen dragen. Zou er nu helemaal niemand zijn geweest bij het ontwerp van het nummer dat de omvang daarvan de grootte van de gemiddelde hardloper overtreft.



SueHeck het is weer wennen deze temperaturen en ik denk dat niemand er bepaald sneller door gaat lopen. Voorheen kon ik er altijd beter tegen dan de gemiddelde hardloper (kijkende naar de klasseringen bij wedstrijden gelopen in de warmte) maar een goede tijd lopen zit er dan niet in. Nu met de pacemaker heb ik het idee dat ik meer aanpassingsproblemen heb dan voorheen. Hoewel het vanmorgen nog goed ging. maar ik ben al zo rond half tien weggegaan dus toen was het nog niet zo warm.
-
Alle reacties Link kopieren
Mandarijn fijn dat het zo lekker ging die interval. Nu is het nog goed te doen is, ben benieuwd hoe dat over drie uur in de binnenstad is als ik van start ga. Heb mijn streven van 30km maar losgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag mee gaan schrijven. Sinds een klein jaar ben ik aan het hardlopen. Op dit moment loop ik de 10 km. in 1.05 uur. In november wil ik mijn eerste halve marathon gaan lopen. Wil voor die tijd mijn 8 kilo overgewicht kwijt zijn. Voor welke tijd zou ik kunnen gaan? Iemand ervaring met sneller worden door afvallen?
Alle reacties Link kopieren
baukje, ik vind het broekje zelfs wat kort, want het kruipt tijdens het lopen een beetje op. Daarom ben ik blij met het stukje stof eroverheen. Het bedekt het stuk waar ik het meest onzeker over ben en dat vind ik fijn. Als mijn dijen niet mijn toegewezen vetopslagplaats waren, zou ik wel een laagje aandurven.

Ben benieuwd hoe Wings for Life ging!



SueHeck, ja ik voel de warmte wel! Maar het heeft ook wat; tempo iets aanpassen en genoeg drinken en dan is het goed te doen.



Blondie68, je kunt hier je voorspelde tijd laten berekenen op basis van je huidige tijd: Race times predictor. Afvallen zal ook helpen om sneller te worden. Ga je voor die tijd nog een 10-km wedstrijd lopen?



Mandarijn, wow, wat vroeg! Lekker begin van de dag zo.



Ik heb een kort tempoloopje van 30 minuten gedaan (5,8 km). Eerste drie km liep ik met een pace van 5'00, maar dat hield ik met deze warmte toch niet langer vol, dus daarna ging het tempo wat naar beneden.

Fun fact: hondenpoep wordt heel smeerbaar bij deze temperatuur.

Funner fact: na een half uur rennen op droge bospaden was het gelukkig weer van mijn schoen af.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 08 mei 2016 @ 13:43:



Blondie68, je kunt hier je voorspelde tijd laten berekenen op basis van je huidige tijd: Race times predictor. Afvallen zal ook helpen om sneller te worden. Ga je voor die tijd nog een 10-km wedstrijd lopen?Ja, er staan nog diverse 10 km loopjes op de planning en een 10 EM loop in september.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik vandaag mijn slechtste wedstrijd ooit gelopen heb bij de wings for live. Ik kon de warmte vandaag niet handelen. En ondanks de warmte dus zo stom geweest om ook nog eens te snel te starten. dus ipv ivm de warmte wat rustiger van start te gaan de eerste 4km veel te snel gelopen. Ja en toen was het lijf er al ver klaar mee. Omdat stoppen in opgeven geen optie was in een veel rustiger tempo verder gegaan.

Was mijn streven voordat ik wist dat het zo warm werd de 30km te halen, onderweg begon ik mij af te vragen of ik de 20 wel zou halen. Of eigenlijk hoopte ik op een gegeven moment dat ik ingehaald zou worden door de auto zodat ik kon stoppen.

Goed en wel voorbij de 20km kwamen de motoragenten ons naar de rechterzijde sturen omdat de wagen in aantocht was. Daar kon ik nog een beetje moed uit putten. Ik wist dat mijn zoon op ongeveer het 23,5km punt zou staan dus ook dat was een reden om toch nog even door te lopen. Gelukkig was mijn zoon iets voor de afgesproken bocht gaan staan en zo kon hij nog net zien hoe ik op 23,4km werd ingehaald door de auto. zelf een tijd van 2;01:44 geklokt. Dus maar 11,5km/hr gelopen. zelfs mijn rustige duurlopen gaan op een hoger tempo.

Maar de thermometer een 50meter van het punt waar ik werd ingehaald gaf 28graden aan. Ik heb weleens meer wedstrijden gelopen met deze temperaturen en toen kon ik ze redelijk handelen. Maar vandaag zat het er niet in.

Verder een geweldige loop, mooi parcours. De drankposten maar om de 5km was voor deze temperaturen echt te weinig, ook de sponzenposten, pas de eerste bij 12-13km was echt te minimaal. Gelukkig waren er mensen die zelf spontaan voor een verfrissende douche zorgde op sommige punten.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het niet naar je zin ging Baukje. Weet je hoe het komt dat je de warmte niet goed kon handelen? Te weinig gedronken vooraf?



Ieuw Tyche, smeerbare hondenpoep
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Blondie: je wordt wel sneller als je minder weegt, maar... om te blijven lopen heb je wel brandstof nodig, hou daar rekening mee. Gek genoeg val je van rustig lopen meer af dan van snelheid.



tyche: ik vind het 5:00 min/km nog behoorlijk hard voor 3 kilometer lang met deze hitte. En in de duinen zal er weinig schaduw zijn ook. Ikzelf kwam niet vooruit door de warmte.



balen Baukje dat de hitte ook bij jouw zoveel moeite gaf. Ik vind het nog steeds een heel knappe tijd, maar ik kan me voorstellen dat je wat anders had verwacht. Goed dat je je niet gek hebt laten maken en gewoon gedaan hebt wat er vandaag lukte. Ik help je hopen dat bij je grote afstanden over een paar weken niet tropisch warm is
Alle reacties Link kopieren
Streepjessokken het is gewoon wennen aan deze temperaturen en daar hebben we nog niet echt gelegenheid voor gehad. En mijn hartproblemen zullen in deze ook niet echt in het voordeel werken. Ik had gelukkig zelf sportdrank bij en daardoor wel voldoende kunnen drinken maar een drankpost extra met deze temperaturen en wat eerder een spons had de organisatie niet misstaan.
Alle reacties Link kopieren
Pff Baukje, jammer dat het niet lekker liep. Langzaam wennen aan de warmte dus?

Ik moest mijn training zaterdag afbreken vanwege de warmte. Ik wilde 12 km lopen maar ben na 6 gaan wandelen... Toch te laat begonnen!
Jammer Baukje, maar ik denk dat je de invloed van de plotseling hoge temperatuur niet moet onderschatten, vooral op de langere afstanden gaat dat echt meetellen en gewenning hebben we nog niet gehad, aangezien we een week geleden nog door de sneeuw liepen. Ik vind het alsnog een mooie prestatie, al had je het zelf liever anders gezien.



Tyche, ik vind 3 km met 5 min/km ook heel hard hoor. Ik kom niet eens in de buurt daarvan in trainingen. En jak, die hondenpoep, gaat ook zo lekker in de richeltjes van je zolen zitten.



Blondie, gewicht heeft zeker wel invloed, je moet alles immers meesjouwen. Ik ben nu 4 kg zwaarder als normaal (lang leve de medicijnen) en dat merk ik wel, zijn toch 4 pakken melk). Ik val trouwens van lopen nooit af, maar wel als ik veel fiets.



Qua broek, ik heb zowel losse als strakke broeken. Ik heb niet een voorkeur, mijn losse broek is overigens wel wat langer, ik houd niet van hele korte korte broeken, heb het liefst iets net boven de knie. Alleen is het echt heel warm is, is een echt korte broek wel fijn.



Ik heb zelf een 5 km-wedstrijdje gelopen. Oudste zoon en dochter wilde ook weleens een 5 km proberen (ze lopen normaal alleen 1000 m op de baan). Zoon heb ik 2.5 km bij me gehouden (tempo 5 min/km), dochter was wat voortvarender van start gegaan en die haalde ik na 3.5 km op de lange klim in. Zoon liep in de laatste 2.5 km nog 2.5 min bij me weg en finishte in 23 min blank. Ikzelf had 25.30 min en dochter zat daar weer een half minuutje achter. Zelf was ik niet heel tevreden, maar ik vond dat de kinderen het keurig gedaan hadden, ook omdat het parkoers niet echt snel was en ze eigenlijk bij de atletiek heel weinig trainen op het lopen.
Alle reacties Link kopieren
Heb vanochtend vrij dus heb mijn herstelloopje van 12,5km er al opzitten. Nu bewust rustig aan gedaan maar zo tussen kwart voor negen en kwart voor tien loopt het toch een stuk aangenamer dan gisteren middag. Zag dat ik ondanks dat ik zelf heel ontevreden ben over het resultaat er toch nog 4de mee ben geworden in mijn categorie. Wereldwijd over de 34 locaties zelfs 39ste.

Nu uitkijken naar komend weekend, heerlijk 4 dagen in de ardennen rondstruinen.

Anky nette prestatie van de kinderen en ook van jezelf hoor. Hoe gaat het nu met de gezondheid?
Alle reacties Link kopieren
Verdorie, kan het nou eens ophouden met dat gewaai?

Het lopen gaat best lekker, maar wind tegen in de polder is echt pittig! Ben nu 4 weken bezig en al die tijd waait het flink.

Verder ging het goed. Mijn schoenen lopen fijn! Nu nog een kort broekje inderdaad. Mijn tight tot net over mijn knieën wordt toch te warm.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hekel aan wind maar als het warm is zoals nu kan ik tijdens het lopen echt genieten van de wind.
Alle reacties Link kopieren
baukje, ik sluit me bij anky aan: jammer dat het niet naar je zin ging, maar een respectabele afstand in die hitte.

Een blogger die ik lees deed mee in Milaan; daar werd ze na 20 km van de weg gestuurd omdat ze blijkbaar een of ander formulier had moeten invullen en laten stempelen om langere afstanden te lopen... Ook jammer.



anky, ik vind het altijd zo leuk om te lezen dat je kinderen ook zo sportief zijn en jullie ook samen dingen doen. Knap, zulke tijden bij een eerste keer 5 km. Dat belooft wat als ze echt ook gaan trainen op die afstand (of vonden ze dit eenmalig wel genoeg?).
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven